وقف ‏نامه امین‏ الدوله و نظر مرحوم سید شفتی در مورد وقف بر میت

وقف ‏نامه امین‏ الدوله و نظر مرحوم سید شفتی در مورد وقف بر میت عنوان مطلبی است که در این مقاله راسخون مطالعه می فرمائید.
شنبه، 14 بهمن 1402
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
وقف ‏نامه امین‏ الدوله و نظر مرحوم سید شفتی در مورد وقف بر میت
مقدمه:
در بخش اسناد اداره اوقاف استان اصفهان، رونوشتی از یک وقف‏نامه موجود است 1) که اکنون به شماره وـ207 شماره‏گذاری شده و در قسمت اسناد موقوفات مرحوم صدر 2) نگهداری می‏شود. این سند در کاغذی ساده و در دو قسمت مجزا که بعدا به یکدیگر الصاق شده‏اند،

تنظیم گردیده و رونوشتی از سواد وقف‏نامه مرحوم امی ن‏الدوله3) است که طی آن در دو بخش، املاکی را به منظور مصارف معینی در ذی‏حجه سال 1234هـ.ق وقف نموده است.

سند موجود را ظاهرا سید محمدباقر حسینی 4) تنظیم کرده و در دو قسمت توسط وی از جهت مطابقت کامل با سواد مصدّق وقف‏نامه مورد تأیید قرار گرفته و مُهر شده است.

حواشی سواد مصدّق نیز به حاشیه سند موجود انتقال یافته و نام و مُهر هر یک نیز در پایان آن ذکر گردیده است. از این سند آنچه در این مقاله مورد توجه قرار می‏گیرد، بخش دوم آن است.

در این بخش، مرحوم امین‏الدوله مقدار سیصد و شصت و شش جریب و هشت قفیز از اراضی »مالاواجرد«5) را وقف کرده و مقرر داشته تا منافع و نمائات آن جمع‏آوری و پس از کسر حق‏التولیة و حق‏الضبط و حقوق دیوانی، به افرادی با تفصیل مذکور در وقف‏نامه داده شود.

تا ایشان به نیابت از پدر واقف، یعنی مرحوم صدر، به زیارت ائمه معصومین، علیهم‏السلام، بروند و ثواب زیارت ایشان عاید و واصل روح مرحوم صدر گردد، و بالجمله تصریح نموده که »ثواب این وقفیّت را عاید مرحوم صدر نموده است«.

وقف‏نامه پس از تنظیم و اجرای صیغه به تأیید گروهی از علما و در صدر آنان مرحوم سید حجت‏الاسلام حاج سید محمدباقر شفتی 6) رسیده است؛

لیکن ایشان پس از مدتی با نوشتن شرحی در حاشیه وقف‏نامه در ماه صفر 1254هـ.ق وقف مزبور را مصداق وقف بر میت اعلام، و نظر به بطلان آن داده ‏اند.

پس از ایشان مرحوم حاج محمد جعفر آباده‏ای (1) از شاگردان مرحوم سید حجت‏الاسلام، نیز نظر استاد خود را مورد تأیید و تمجید قرار داده است.

در این‏جا قسمت دوم از وقف‏نامه امین‏الدوله و شرح مرحوم سید حجت‏الاسلام و نیز نظریه مرحوم حاج محمدجعفر آباده‏ای را می‏آوریم. به یاری خداوند درفرصتی دیگر ضمن ذکر مستندات اجمالی موضوع مورد بحث و منابع آن، پاسخ استفتائات برخی فقهای عظام در این خصوص نیز منعکس خواهد گردید.

اظهار نظر علما و صاحب‏نظران محترم حقوق اسلامی نیز در این مورد به همراه دیگر استفتائات آورده خواهد شد.

در پایان این مقاله فتوای حضرت آیت‏اللّه‏ حاج شیخ محمدتقی مجلسی اصفهانی نویسنده: سید محسن قائم فرد (2) نیز به عنوان اولین نظریه، مبنی بر بطلان وقف مزبور ذکر می ‏شود.
 

بخشی از متن وقف ‏نامه

... در ثانی سرکار عظمت‏مدار، مقرب‏الخاقان، المستعان بالطاف‏اللّه‏ العزیز المنان، امین‏الدولة العلیّة العالیة، خالصا لوجه‏اللّه‏ تعالی اصالتا، وقف مؤبد شرعی و حبس مخلّد اسلامی نمودند .

تمامی موازی سیصد و شصت و شش جریب و هشت قفیز مفروز معین از جمله چهارصد و پنجاه و نه جریب شش‏دانگ اراضی و املاک قریه مالاواجرد من قراء محال علیای جرقویه دارالسلطنه مزبوره را که غنیّه از تحدید است.

با کافّه ملحقات شرعیه از ممار و مداخل و قنات و شرب تابعه و شرب و سایر لواحق که عمارت و دهکده آن و عمارت و دهکده موقوفات فوق بالتمام از مال رعایاست و ثواب این وقفیت را نیز عاید سرکار سعادت آثار، والد ماجد معظم خود نمودند و تولیت آن را مفوّض داشتند .

به سرکار عالی جناب مقدس‏القاب فضایل و فواضل‏انتساب، حقایق و معارف‏مآب سلالة‏الاشراف،نتیجه دودمان عبدمناف، میرزامحمد علیا  (3)

3-فرزند اسعد عالی‏جناب سابق‏الالقاب، متولی املاک موقوفه فوق و بعد با اورع و اتقای اصلح ازهد ذکور از اولاد ذکور مومی‏الیه و هکذا ماتناسلوا و تعاقبوا و با انقراض، العیاذباللّه‏، با ذکور اورع اتقای اصلح ازهد از اولاد اناث او نسلاً بعد نسل و مع‏الانقراض، العیاذ باللّه‏، امر تولیت مفوض است.

به عالم مجتهد جامع‏الشرایط ساکن در دارالسلطنه مزبوره که اصلح اتقی و اورع ازهد از امثال و اشباه بوده، و شغل ضابطی و جمع‏آوری مداخل و منافع، و نمای این وقفیت نیز مرجوع است به عالی‏حضرت حاجی میرزاابراهیم (4) ضابط موقوفات فوق نسلاً بعد نسل به شروط و قیود مفصله فوق و بعد از جمع‏آوری مداخل و وصول آن، ایصال به سوی متولی شرعی یا قائم‏مقام او نماید که به مصارف مقرره مفصله آتیه رساند.

اما بیان مصارف: یکی آنکه بعد از وضع مایلزم وضعه، نیم‏عُشر به حق‏التولیه متولی شرعی مقرر است که اخذ نماید و یک ربع عشر به حق‏السعی ضابط که لوازم سعی را در آبادانی عین موقوفه و جمع نما و ایصال به سوی متولی به عمل آورده، مقرر است که داده شود و تتمه به مصارف مرقومه در بعد رسد.

چنانچه در حال، مداخل و منافع ملک مزبور بعد از وضع تخفیف رعایا به موجب تفصیل ذیل به وزن سابق است و به انزل قیمت و اقل تسعیر مقدم و مسعّر نمودند...

که باید به مصارف مقرره برسد و بعد از وضع حقوق دیوانی، مبلغ سیصد و هفتاد و دو تومان و سه‏هزار دینار در هر سالی شده و تقسیم آن مصارف مقرره بدین‏نهج تعیین یافته که مبلغ هیجده تومان و شش‏هزار و یک‏صد و پنجاه دینار نیم‏عُشر متولی شرعی بوده باشد.

و مبلغ نُه‏تومان و سه‏هزار و هفتاد و پنج دینار، حق‏السعی رُبع عُشر ضابط جامع نماء و مبلغ پنجاه تومان و سه‏هزار و هفتصد و هفتاد و پنج دینار هرساله داده نایبی معین نموده که از دارالسلطنه مزبور، به ارض طوس رفته در مشهد مقدس رضوی در مدت یک سال نایب‏الزیاره سرکار سعادت‏آثار، والد ماجد معظم سرکار واقف خیریت مواقف بوده باشد .

و با عدم امکان نایب‏الزیاره بلدی، شخصی را که متولی شرعی صلاح داند، از ارض طوس معین نموده که در آن مکان شریف به نیابت مزبور به حق‏النیابه معین، به زیارت قیام نماید و حق‏النیابه او را از پنجاه تومان و کسری داده، آنچه اضافه ماند به فقرای دارالسلطنه مزبوره دهد و مبلغ شصت و نه تومان به حق‏النیابه نایب‏الزیاره نجف اشرف و کربلای معلاّ و کاظمیین، علیهماالسلام، و سُرّ من رأی در هرساله مقرر است.

به این کیفیت که نایب‏الزیاره در نجف اشرف دوازده تومان، نایب‏الزیاره در روضه حضرت سیدالشهدا و حضرت عباس هفده تومان، نایب‏الزیاره در کاظمیین(ع) ده‏تومان، نایب‏الزیاره سُرّ من رأی که از کاظمیین هر ماهی یک نفر نایب معین شود که به سرّ من رأی رفته یک هفته در آنجا مانده به مراسم زیارت قیام نماید.

و هرماهه دو تومان و پنج‏هزار دینار به او داده شود؛ در سالی سی‏تومان که به نیابت سرکار سعادت‏آثار والد معظّم واقف مؤید، به مراسم زیارت قیام نماید و مبلغ پنجاه تومان در هرساله با امکان به شخصی داده جهت نیابت زیارت سرکار سعادت‏آثار ایضا در بقیع معین نمایند و با عدم امکان، دو سال یا بیشتر که تنخواه آن به قدر استیجار حجّه بلدی جمع شود،

حجه بلدی استیجار نمایند و مبلغ هفتاد و پنج تومان به خادم و طباخ تکیه نجف اشرف در هرساله دهند و مبلغ یک‏صد تومان به قرّاء هرساله داده که تلاوت کنند و ثواب آن را عاید سرکار سعادت‏آثار والد ماجد واقف موفق به سرای آخرت و جوار رحمت حضرت عزّت مبلغ یک‏صد تومان مذکور را در همه‏ ساله به سه نفر قاری داده که همواره بر سر قبر تلاوت کنند.

و در صورت کسر در مداخل و ازدیاد منافع به نحو مقرره در موقوفات قرار امر توزیع بر سهم متولی و ضابط و سهام سایر مصارف استو همه شروط و قیود موقوفات فوق از قبیل شروط اجاره تنخواه منقرض‏المصرف و غیره بالتمام در این وقفیت نیز در متن عقد تحقق یافت »

فمن بَدّلَه بَعد ما سَمِعَهُ فَانَّما إثمُهُ عَلَی الّذین یبدّلونَه اِنّ اللّه‏ سَمیع علیم« (5) و مخالفت‏ کننده شرایط نیز به دستور فوق خواهد بود .

و سرکار عظمت‏مدار واقف موفق خلع تصرف نموده، ملک مزبور را به تصرف متولی و ضابط شرعی داده، شرایط وقفیت به عمل آمد. امیدوار که حضرت آفریدگار بر توفیقات سرکار عظمت‏مدار افزاید و کان ذالک فی رابع و عشرین من شهر ذی‏حجة‏الحرام من شهور سنة 1234.
 

دو حاشیه سند

بسم‏اللّه‏ تعالی بعد از ملاحظه آنچه در اصل و این سواد مأخوذ از آن و آنچه مرحوم حجت‏الاسلام، اعلی‏اللّه‏ مقامه، در فوق اصل مرقوم فرموده‏اند و اکثر سایر علما نیز مرقوم فرموده‏اند عمل به مقتضای آنچه در این ورقه مرقوم است باید بشود. به تاریخ شهر ربیع‏الثانی 1284 عبده الراجی سید محمدباقر ابن اسداللّه‏ الموسوی (6)

توضیحا این ورقه از روی سواد سواد نوشته شده بود و در این تاریخ که سواد مصدّق وقف‏نامچه مزبوره به نظر رسید این ورقه را با آن سواد مقابله نموده و مرقوماتی که از مرحوم سید حجت‏الاسلام و مرحوم حاجی آباده‏ای در آن سواد نوشته بود،

در این ورقه هم جدیدا نوشته شده فی 13 شهر جمادی‏الثانی 1241. الاحقر الجانی محمدباقر الحسینی. (مُهر: محمدباقر بن سیدمحسن الحسینی)

نظریه مرحوم سید حجت ‏الاسلام در بطلان وقف این شرحی است که مرحوم حجت‏الاسلام آقای حاج سید محمدباقر در حاشیه سواد مصدق وقف‏نامچه مرقومه مرحوم صدر به خط خود مرقوم فرموده و نظر به اینکه در این ورقه سوادیه محلی نبود که شرح مرقومه ایشان نوشته شود لذا در این ورقه سوادش را نوشته و ملصّق به این ورقه سوادیه نمود.

بسم‏اللّه‏ الرحمن الرحیم
الحمدللّه‏ رب العالمین والصلوة والسلام علی اکمل البریّة اجمعین و آله و عترته الطیبین الطاهرین المعصومین.

این وقف سیصد و شصت و شش جریب و هشت قفیز از قریه مالاواجرد که سرکار عظمت‏مدار امین‏الدوله اصالتا وقف نموده، به مقتضای شریعت مطهره باطل است؛ نظر به اینکه عمل و مصارف نمائات آن صرف در نیابت زیارت ارض اقدس مشهد مقدس و نجف اشرف و کربلای معلّی و کاظمین و سُرّ من رأی و ائمه بقیع، علیهم‏السلام، است؛

کل اینها به نیابت مرحوم صدر، پس وقف بر میت خواهد بود. فرقی در این باب نیست مابین اینکه حین‏الوقف میت باشد یا آنکه حین‏الوقف حیات داشته باشد. فرق این مطلب و اینکه وقف شود به معدوم تبعا للموجود ـ مثل اینکه وقف شود بر زید موجود و بر ولد او که حین‏الوقف معدوم باشد ـ ظاهر است.

نظر به اینکه امکان وجود در حق ولد عادتا قائم است، به خلاف اینکه شخص بعد از فوت امکان‏وجود در حق او عادتا قائم نیست، قال فی اللمعة (7) »شرط الموقوف علیه وجوده و صحة تملک و اباحة الوقف علیه فلایصحّ علی المعدوم ابتدائا و یصحّ تبعا قال شیخنا الشهید الثانی (8) فی شرحه بإنّ‏الوقف علیه و علی من‏بعد و من ولده و إنما یصحّ تبعیة المعدوم الممکن وجوده عادتا کالولد، اما ما لایمکن وجوده کذلک، کالمیت، لم‏یصح مطلقا. انتهی.

مراده من قوله: مطلقا عدم صحة الوقف علی المیت سواء کان ابتدائا او تبعا للموجود. فرقی نیست مابین آن‏که وقف شود بر موجودی بعد از او بر میت دیگر یا آنکه وقف شود بر شخصی در حال حیات او و بعد از ممات الی یوم القیامة. مُجملاً وقف مسطور باطل است؛ نظر به این‏که وقف بر میت است.

و ایضا از جمله مصارف که مقرر شده، آن است که مبلغ هفتاد و پنج تومان به خادم و طباخ تکیه نجف اشرف هرساله دهند و تکیه در آن تحقق وقف وجود نداشت، بلکه بنا هم نشده بود و شرط، تحقق وجود موقوف‏علیه است .

حین‏الوقف و علی ایّ حال وقف سیصد و شصت و شش جریب و هشت قفیز مالاواجرد باطل [و] باقی بر ملکیت جناب واقف است. اگر سرکار واقف خواهند نماء آن سیصد و شصت و شش جریب و کسری مصروف در مصارف مسطوره شده باشد، حاجت به وقف نیست،

بلکه به طریق وقفیت ممکن نیست، چنانچه مذکور شد، بلکه به ‏مقتضای »الناس مسلطون علی اموالهم« خود سرکار واقف در حال حیات از قرار، تعیین نایب و استنابه نایب می‏کند،

یکی به جهت سید اوصیا در نجف اشرف و یکی به جهت زیارت سیدالشهدا در ارض اقدس کربلای معلّی و دیگری به جهت زیارت امامین همامین موسی بن جعفر و محمد بن علی بن موسی ‏الجواد، علیهماالسلام،

و همچنین است حال در سُرّ من رأی و زیارت جناب امام ثامن علی بن موسی‏الرضا، علیه و علی آبائه آلاف‏السلام، و هکذا مصارف دیگر و وصیت می‏نماید بعد از ممات او معین نموده باشند الی ان یرث اللّه‏ الارض و من علیها و هو خیر الوارثین. حررّه خادم الشریعة، فی سحر اللیلة العاشرة من شهر صفر فی سنة 1254. (محل خاتم مرحوم حجت‏الاسلام آقای حاج سید محمدباقر رشتی، اعلی‏اللّه‏ مقامه)

مخفی نماند اگرچه اصل آن وقف‏نامه ممهور به مهر این خادم شریعت مطهره است، لکن در مهر کردن اکتفا کردم به شهادت عدلین در اعتراف مرحوم صدر به وقف رقبات مسطوره در این طومار [و] دقت در ملاحظه وقف‏نامچه نشد. در این تاریخ که سنه هزار و دویست و پنجاه و چهار باشد، ملاحظه شد من البدایة الی النهایة، مطلع شدم بر بطلان وقفی که در آخر قلمی شده از قراری که مرقوم شد. حررّه خادم الشریعة (محل خاتم مرحوم حجت‏الاسلام آقای حاج سید محمدباقر رشتی، اعلی‏اللّه‏ مقامه)
 

نظریه مرحوم حاج محمد جعفر آباده‏ای

بسم‏اللّه‏ الرحمن الرحیم. الادلّة الدالّة علی مشروعیة الوقف و ان کان بعضها شاملاً لما حبّسهُ و سبّله امین‏الدولة العلیه، حرّسه‏اللّه‏ تعالی من کل بلیّة، الا ان البارع بعد التأمل التام فی القواعد الشرعیة والضوابط فی الاحکام الالهیة و احاطته خبرا بالتعارض والترجیح من بین القوانین المتراکمة یعرف اَنّ شمولها لمثل هذه الصورة فی غایة الخفاء،

لو لم‏یکن بیّن البطلان. فَإذن القول بالبطلان فی نهایة القوة والحکم به، کما صدر من قطب دائرة الایمان و الاسطوانة القائمة التی بنی علیها سقف بیت‏الاسلام، مع التغمیر (9)فی الاذعان و الایقان فی الدرجة الاعلی من الرجحان وللّه‏ درّه فارسا حین التجوال فی هذا المیدان و بالجملة الشرع فسیخ (10)والوقف غیر صحیح. حررّه الیاغی الفارسی محمدجعفر، عفی عنه. (محل خاتم مرحوم آقای حاج محمدجعفر آباده‏ای)

این ورقه متنا و سجلاً و هامشا مطابق با سواد مأخوذ از اصل است الاحقر الجانی محمدباقر الحسینی

نظریه حضرت آیت‏ الله‏ مجلسی اصفهانی
بسم‏اللّه‏ الرحمن الرحیم مشروعیت وقف در فرض مرقوم معلوم نیست و مقتضای اصل، بقاء بر ملکیّت مالک و عدم ترتب اثر وقف بر آن است و در اوقاف خاصّه قبول موقوف‏علیه فی‏الجمله بنا بر احتیاط لازم است و میّت صلاحیت برای قبول عقد وقف و مقتضای آن را که تملک منفعت است نخواهد داشت و ولی و وکیل هم در آن، مفروض نمی‏باشد. حررّه العبد الراجی عفو ربه الکریم الرحیم، محمدتقی المجلسی الاصفهانی، غرّه رجب المرجب 1418 هجری
 

پی نوشت :

1-حاج محمدجعفر بن محمدصفی آباده‏ای از علمای زمان خود و معروف به علم و فطانت و ذوق و حسن معاشرت و از شاگردان مرحوم سید حجت‏الاسلام و حاج محمدابراهیم کلباسی و آقا سیدمحمد مجاهد و مورد علاقه کامل مرحوم سید حجت‏الاسلام بوده است و تألیفاتی دارد که برخی از آنها به چاپ رسیده است. در شب شنبه 19 رمضان سال 1280هـ.ق وفات یافته و در تخت فولاد اصفهان مدفون گردیده است. رک: مهدوی، مرحوم مصلح‏الدین، بیان‏المفاخر، انتشارات کتابخانه مسجد سید اصفهان، چ1، 1368هـ.ش، ج1، ص288ـ293،
2-حضرت آیت‏اللّه‏ العظمی آقای حاج میرزا محمدتقی مجلسی در سال 1308هـ.ش در اصفهان دیده به جهان گشودند. معظم‏له از ناحیه جد پدری از اسباط مجلسی اول و از ناحیه جدّه پدری از اعقاب مجلسی اول و دوم می‏باشند. ایشان پس از طی مراحل ابتدایی تحصیل تا مرحله دبیرستان نظام قدیم در سال 1323هـ.ش فراگیری علوم اسلامی را در مدرسه علمیه صدر بازار اصفهان آغاز، و پس از طی دوران سطح و نیز مقدمات حکمت در اصفهان به قم عزیمت نمودند و از محضر حضرات آیات بروجردی، سید محمدتقی خوانساری، حجت کوه‏کمره‏ای بهره‏مند گردیدند و سپس در سال 1332هـ.ش به منظور بهره‏وری از اساتید معظم نجف اشرف عازم عتبات شدند و از محضر اساتید عظام حضرات آیات حاج سیدمحمود شاهرودی، حاج میرزاعبدالهادی شیرازی، حاج سیدمحسن حکیم، حاج سیدحسین حمامی، حاج شیخ حسین حلی، حاج سیدابوالقاسم خوئی و حاج میرزاهاشم آملی بهره‏مند شدند و پس از ده سال استفاضه کامل از محضر آنان و تحریر و تقریر دروس ایشان که پاره‏ای از آنها تاکنون به زیور طبع نیز آراسته شده است و با کسب اجازه اجتهاد از مراجع عظام در سال 1342هـ.ش به ایران مراجعت نموده بنا به درخواست مرحوم آیت‏اللّه‏ کمالوند مدت پنج سال در حوزه علمیه خرم‏آباد به تعلیم و تدریس اشتغال ورزیدند و پس از آن نیز به مدت 12 سال در شهر قم اشتغالات علمی خویش را ادامه دادند و از سال 1359هـ.ش تاکنون بنا به نیاز و اصرار فضلای حوزه علمیه اصفهان زینت‏بخش این حوزه عظیم که یادگار گران‏بهای علما و فقهای سلف است گردیده‏اند. ایشان با سرمایه‏ای ارزنده از علم و اخلاص و زهد و فروتنی و حُسن خلق و عدم تکلف، مدرس علم و معلم اخلاق انبوه ارادتمندان علم و ایمان‏اند. عناوین برخی از آثار معظم‏له عبارتند از: 1. الدرة البهیة فی مسائل التحیة؛ 2. محاضرات‏الاصول؛ 3. رسالة فی مسائل الرضاع؛ 4. رسالة فی تنجیس المتنجس؛ 5. رسالة فی انفعال ماء القلیل؛ 6. رسالة فی فروع العلم الاجمالی؛ 7. المختار من مبانی الاصول؛ 8. آداب‏الجمعة؛ 9. النوادر والشوارد؛ 10. شرح الکلمات القصار؛ 11. ابحاث مختلفة فی الفقه الاسلامی؛ 12. توضیح‏المسائل؛ 13. رسالة فی صلوة الجمعة؛ 14. تعلیقات منیفة علی العروة الوثقی؛ 15. ولایة الاولیاء فی بیان الولایات؛ 16. رسالة فی مسائل الاجارة؛ 17. رسالة فی التقلید و احکامه؛ 18. رسالة فی بیان الکر و احکامه؛ 19. رسالة فی بیان الربا و احکامه؛ 20. رسالة فی مسائل الصوم؛ 21. المنتقی فی شرح العروة الوثقی؛ 22. کتاب‏الاربعین؛ 23. مجمع‏الشتات؛ 24. منتهی الافکار فی الاصول؛ 25. الملتقطات من المستطرفات؛ 26. مناسک حج؛ 27. تفسیر المعضلات من الآیات؛ 28. الآیات المستشهدة للولایة
3-در بخش اول وقف‏نامه، شخصی به نام حاجی میرزا محمداسماعیل، مدرّس مدرسه چهارباغ دارالسلطنه، به عنوان متولی موقوفات تعیین شده و این شخص، یعنی میرزا محمدعلیا، فرزند نامبرده است،
4-عبارت بخش اول وقف‏نامه در مورد این شخص چنین است: »حاج الحرمین الشریفین حاجی میرزا ابراهیم معروف به حاجی محمدابراهیم حسن‏آبادی من محال موقوفه ولد مرحوم حاجی سیدمحمد...«
5-بقره: 181
6- حاج سیدمحمدباقر ثانی، فرزند مرحوم حاج سید اسداللّه‏ بن مرحوم سید محمدباقر حجت‏الاسلام مطلق، معروف به »حاج‏آقا« از ادبا و فضلای عصر خود، قسمتی از تحصیلات خود را در نجف اشرف به پایان برده و پس از پدر و عموی خود مرجع و ملجأ مردم اصفهان و به‏ویژه اهالی بیدآباد بوده است. خدماتی نیز در مسجد سید حجت‏الاسلام به انجام رسانده است. او در ماه رمضان 1331 وفات یافته و در کنار مسجد سید در مقبره جد خود مدفون گردیده است. رک: مهدوی، مرحوم مصلح‏الدین، بیان‏المفاخر، ج1، ص175ـ179.
7-شهید اول، شمس‏الدین محمد، اللمعة الدمشقیة فی فقه الامامیة، دارالناصر، چ1، 1406هـ.ق، کتاب‏الوقف، ص105
8-شهید ثانی، زین‏الدین، الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة، چاپ سنگی، کتاب‏الوقف
9-تغمیر: مبالغه
10-فسیخ: فسخ‏کننده
 

منبع:
میراث جاویدان

نویسنده: سید محسن قائم فرد
ین مقاله در تاریخ 1402/11/14 بروز رسانی شده است


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.