گزارشي از مسأله‏ي وقف در جمهوري متحد تانزانيا

در کشور تانزانيا مؤسسه و يا ارگان دولتي که مسؤوليت امور خيريه و وقف را عهده‏دار باشد وجود ندارد. لذا مؤسسات ديني از قبيل باکواتا، جماعت شيعيان خوجه، انجمن شيعيان تانزانيا، بلال مسلم، و پياز و حتي مساجد، توليت اماکن، بناها و امکانات وقفي را به عهده داشته و منابع آنها طبق نظر واقف صرف مي‏شود. به عنوان مثال جماعت خوجه‏ها در دارالسلام بيش از پنجاه ساختمان و بناي وقفي را در اختيار داشته که مدرسه‏ي المنتظر، مرکز تبليغ و دفتر مرکزي جماعت نمونه‏هايي
پنجشنبه، 16 آبان 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گزارشي از مسأله‏ي وقف در جمهوري متحد تانزانيا
گزارشي از مسأله‏ي وقف در جمهوري متحد تانزانيا
گزارشي از مسأله‏ي وقف در جمهوري متحد تانزانيا

تانزانيا

در کشور تانزانيا مؤسسه و يا ارگان دولتي که مسؤوليت امور خيريه و وقف را عهده‏دار باشد وجود ندارد. لذا مؤسسات ديني از قبيل باکواتا، جماعت شيعيان خوجه، انجمن شيعيان تانزانيا، بلال مسلم، و پياز و حتي مساجد، توليت اماکن، بناها و امکانات وقفي را به عهده داشته و منابع آنها طبق نظر واقف صرف مي‏شود.
به عنوان مثال جماعت خوجه‏ها در دارالسلام بيش از پنجاه ساختمان و بناي وقفي را در اختيار داشته که مدرسه‏ي المنتظر، مرکز تبليغ و دفتر مرکزي جماعت نمونه‏هايي از اين موقوفات قلمداد مي‏گردند.
همان گونه که اشاره شد توليت موقوفات در تانزانيا (به جز زنگبار) به مؤسسات خيريه و عام المنفعه واگذار شده که اين مؤسسات بايستي در وزارت دادگستري در بخش ثبت شرکتها ثبت شوند. لذا تمام مؤسسات خيريه و عام‏المنفعه که در اداره‏ي ثبت شرکتها ثبت شده‏اند مي‏توانند امکانات ذيل را از دولت دريافت نمايند:
1. تمام بناها و ساختمانهاي وقفي و خيريه (آموزشي، ديني، اجتماعي، بهداشتي) ازماليات معاف مي‏باشند.
2. از آنجا که مالکيت زمين در تانزانيا مربوط به دولت و در اختيار شخص رئيس جمهور است، مؤسسات خيريه مي‏توانند در صورت نياز، زمين دريافت نمايند و اجاره‏ي سالانه‏ي زمين براي اين مؤسسات ارزانتر از مؤسسات تجاري مي‏باشد.
3. واردات و صادرات مؤسسات خيريه و عام‏المنفعه براي راه‏اندازي و اداره‏ي طرح‏ها و برنامه‏هاي خود در صورت وارد نمودن هر نوع کالا از پرداخت حقوق گمرگي معاف هستند.
4. واردات مواد غذايي، بهداشتي و غيره توسط مؤسسات مذکور که به منظور کمک به نيازمندان باشد از معافيت مالياتي برخوردار مي‏باشند.
5. مؤسسات خيريه در صورت انجام فعاليتهاي اقتصادي در جهت توسعه‏ي برنامه‏هاي خيريه از پرداخت ماليات بر درآمد نيز معاف هستند.
6. صدور حق اقامت براي مديران و مسؤولان خيريه نسبت به شرکتهاي تجاري و اقتصادي آسانتر است.

زنگبار

مسأله‏ي وقف در زنگبار و دو جزيره‏ي تابعه‏ي آن (پمبا و مافيا) با تانزانيا سرزمين اصلي متفاوت مي‏باشد.
جزاير سه گانه‏ي زنگبار، مافيا و پمبا با توجه به حضور مسلمانان (95 درصد) بعضي قوانين اسلامي در اين مناطق رعايت مي‏شود که مسأله‏ي وقف از آن جمله است.
اداره‏ي وقف زنگبار توليت اماکن و بناهاي وقفي را به عهده داشته و ماهيانه مبلغي بابت اجاره از مستأجرين دريافت مي‏کند.
گفتني است بيشتر بناهاي قديمي و ساختمانهاي مسکوني زنگبار جزء موقوفات بوده و اين يکي از دلايل عمده‏ي مهاجرت و يا ترک اجباري هندي‏ها وعرب‏ها بعد از انقلاب زنگبار مي‏باشد.
گرچه قوانين زنگبار در قبال مؤسسات همانند تانزانيا بوده ولي استقبال دولت زنگبار از حضور مؤسسات خيريه و عام‏المنفعه را نبايد از نظر دور داشت.
منبع: ميراث جاويدان

معرفي سايت مرتبط با اين مقاله


تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.