چگونه عطسه و آبریزش بینی را متوقف سازیم

عطسه‌های مداوم و آبریزش بینی اگرچه ممکن است خطرناک نباشند اما می‌توانند وضعیتی آزار دهنده به حساب آیند. از چگونگی متوقف ساخت آن به کمک درمان‌های ساده از طریق این مقاله مطلع شوید.
يکشنبه، 3 مرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
چگونه عطسه و آبریزش بینی را متوقف سازیم
چگونه عطسه و آبریزش بینی را متوقف سازیم

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون


 

عطسه‌های مداوم و آبریزش بینی اگرچه ممکن است خطرناک نباشند اما می‌توانند وضعیتی آزار دهنده به حساب آیند. از چگونگی متوقف ساخت آن به کمک درمان‌های ساده از طریق این مقاله مطلع شوید.
عطسه و آبریزش بینی اغلب با سرماخوردگی همراه می‌باشند. معمولاً، عفونت ویروسی که موجب ابتلاء به سرماخوردگی می‌شود، در واقع علت این وضعیت می‌باشد. با این حال، گاهی، عوامل دیگری مانند آلرژی نیز ممکن است موجب بروز این وضعیت شوند. موی حیوان خانگی، آلاینده‌های زیست محیطی و گرد و غبار، برخی آلرژن‌های (مواد آلرژی‌زا) متداول می‌باشند که موجب آبریزش بینی و عطسه می‌شوند. یکی از راه‌هایی که می‌توان از طریق آن مشخص کرد که آیا علت این وضعیت آلرژی است و یا عفونت، بررسی این مسئله است که آیا دچار خارش چشم شده‌اید یا خیر. اگر بله، پس احتمالاً این وضعیت به دلیل آلرژی می‌باشد. اگر این وضعیت همچنین با تب و سرفه همراه باشد، آنگاه مبتلا به یک عفونت ویروسی شده‌اید. در حالی که آبریزش بینی و عطسه ممکن است مداخله فوری پزشکی را ایجاب نکند، قطعاً می‌توانید برخی از درمان‌های ساده را جهت فرونشاندن علائم امتحان کنید.

چگونه آبریزش بینی و عطسه را درمان کنید؟

چنانچه عطسه و آبریزش بینی ناشی از عفونت ویروسی باشند، آنگاه تشکیل مایع به علت پارگی عروق خونی در بینی خواهد بود. ویروس باعث می‌شود رگهای خونی ملتهب شده و در نتیجه پاره شوند. همین تأثیر به هنگامی که مواد حساسیت‌زا مجرای بینی را تحریک می‌کنند مشاهده شده و منجر به التهاب رگهای خونی می‌شود. علائمی که از این وضعیت ایجاد می‌شوند می‌توانند بسیار مستأصل کننده بوده و ممکن است مخل فعالیتهای روزانه‌ی فرد شوند.

شستشوی بینی

شستشوی بینی با استفاده از آب نمک می‌تواند درمانی مؤثر برای از بین بردن احتقان بینی باشد. از یک قوری برای این منظور استفاده کنید. نوک لوله‌ی قوری را درون یکی از سوراخهای بینی کرده و سعی کنید آب را از دیگر سوراخ بینی با کج کردن سر خود فلاش و خارج سازید. این حرکت را چند مرتبه در هر دو سوراخ بینی تکرار کنید. جهت فرو نشاندن علائم در خردسالان می‌توانید از یک سرنگ استفاده کرده و عمل شستشو با آب نمک را از طریق آن انجام دهید.

بخار یا بخور

بخار با باز کردن مسیر بینی و حفظ رطوبت آن، موجب تسکین فوری می‌شود. بخار درمانی، گرفتگی را فرو نشانده و تنفس را آسان می‌سازد. شما می‌توانید بخار را به طور مستقیم از یک کتری با آب در حال جوش گرفته و یا از یک دستگاه بخور استفاده کنید. به منظور داشتن تأثیر بیشتر، چند قطره منتول یا روغن اوکالیپتوس را در آب بچکانید. گرفتن یک دوش گرم نیز در تسکین احتقان یا گرفتگی به همین صورت کمک خواهد کرد.

غذاهای گرم

نوشیدن نوشیدنی‌های داغ مانند چای لیمو یا سوپ برای آبریزش بینی شگفتی می‌کند. غذاهای گرم از طریق انقباض رگهای خونی موجب کاهش التهاب شده، در نتیجه گرفتگی و تراکم را فرو می‌نشاند. به منظور تسکین فوری، مقدار زیادی سوپ‌های رقیق خورده و غذاهای گرم، تند و ادویه‌ای مصرف کنید.

ویتامین C

ویتامین C یک تقویت کننده فوق‌العاده برای سیستم ایمنی است. این ویتامین سیستم ایمنی بدن را در برابر عفونت و آلرژی‌های مختلف تقویت می‌کند. مرکباتی مانند لیمو، پرتقال، گریپ فروت، و غیره، سرشار از ویتامین C هستند. علاوه بر این، خوردن سبزیجات غنی از بیوفلاونوئید مانند کلم بروکلی، فلفل، هویج، و غیره، همچنین برای این منظور بکار می‌رود.

مرطوب کننده

خشکی می‌تواند علائم آلرژی مانند آبریزش بینی و خارش چشم را تشدید کند. از این رو، ضرورت دارد که رطوبت لازم اتاق خود را به حال اول برگردانید. یک دستگاه مرطوب کننده می‌تواند به شما در افزایش سطح رطوبت اتاق کمک کند. با این حال، مطمئن شوید که رطوبت بیش از حد در اتاق ایجاد نکنید به این دلیل که ممکن است موجب ایجاد قارچ شود که به نوبه‌ی خود ممکن است علائم‌تان را بدتر سازد.

داروهای بدون نسخه

اگر هیچ یک از درمان‌های خانگی برای آبریزش بینی مؤثر واقع نشدند، می‌توانید در واقع چند داروی بدون نسخه را امتحان کنید. آنتی هیستامین‌ها به خصوص در تسکین علائم ناشی از واکنش آلرژیک مؤثر می‌باشند. آنها التهاب موجود در مجرای بینی را درمان کرده و در نتیجه علائم گرفتگی و احتقان بینی را کنترل می‌کنند. آنتی بیوتیک‌ها ثابت شده است که می‌توانند جهت درمان آبریزش بینی برای علائم ناشی از عفونت مؤثر ‌باشند. اسپری‌های بینی که بدون نسخه در دسترس می‌باشند نیز در حقیقت مؤثر می‌باشند، با این حال، استفاده از آنها بایستی به شدت محدود و کنترل شده باشد.
انجام یک ورزش سبک در طول این وضعیت نیز ثابت شده است که مفید می‌باشد. علاوه بر این، داروهای گیاهی مانند اکیناسه، بابونه، سیر، زنجبیل، و غیره، همچنین به طور موثر علائم را درمان می‌سازند. در صورتی که عطسه و آبریزش بینی شما به طور مؤثر فروکش نکردند، آنگاه در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.