صوت در سیستم های چند رسانه ای

هر گاه شیئی در هوا ارتعاش کند امواجی ایجاد می کند ، این امواج مانند امواج آب ناشی از پرتاب سنگ در یک آبگیر آرام در هوا پخش می شوند و زمانی که به پرده گوش می رسند تغییر فشار یا ارتعاشات به صورت صوت دریافت می شود.این امواج با سرعت 750 مایل در ساعت در هوا منتشر می شوند.امواج صوتی از نظر دامنه نوسان، فرکانس یا زیر و بمی صدا (یعنی تعداد ارتعاشات در ثانیه که با واحد هرتز یا Hz اندازه گیری می شود.)با یکدیگر تفاوت دارند.بسیاری از امواج صوتی ، از
چهارشنبه، 22 آبان 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
صوت در سیستم های چند رسانه ای
صوت در سیستم های چند رسانه ای
صوت در سیستم های چند رسانه ای

قدرت صوت

هر گاه شیئی در هوا ارتعاش کند امواجی ایجاد می کند ، این امواج مانند امواج آب ناشی از پرتاب سنگ در یک آبگیر آرام در هوا پخش می شوند و زمانی که به پرده گوش می رسند تغییر فشار یا ارتعاشات به صورت صوت دریافت می شود.این امواج با سرعت 750 مایل در ساعت در هوا منتشر می شوند.امواج صوتی از نظر دامنه نوسان، فرکانس یا زیر و بمی صدا (یعنی تعداد ارتعاشات در ثانیه که با واحد هرتز یا Hz اندازه گیری می شود.)با یکدیگر تفاوت دارند.بسیاری از امواج صوتی ، از امواج یک موسیقی موزون گرفته تا یک گفتار یا یک طنین ساده، می توانند با یکدیگر ترکیب شوند.آکوستیکس(Acoustics) ، علم صوت شناسی است. سطوح فشار صوت (یعنی بلندی یا درجه صدا، volume) با واحد دسی بل (dB)، اندازه گیری می شوند. در واقع دسی بل نسبت بین یک نقطه مرجع انتخابی روی یک مقیاس لگاریتمی و سطحی است که واقعاً شنیده می شود.وقتی توان خزوجی صوت 4 برابر می شود، میران افزایش تنها dB 6 است.زمانی که صوت برابر تقویت می شود ،میران افزایش تنها dB 20 است.
صوت، انرژی است.صدای بلند ، می تواند به اعضای حساس گیرنده صوت که پشت پرده گوش هستند، اسیب وارد کند.درک تن صدا ، به فرکنس صدا وابسته است :در فرکانسهای پایین ، با اینکه همان بلندی که در اصوات با فرکانسهای متوسط یا بالاتر درک میشود منتقل گردد، نیاز به توان بالاتر است.شاید بیش از آنکه صوت را بشنوید آنرا احساس کنید.
علم صوت شناسی، علاوه بر درجه (volume) و دانگ (pitch) صدا، موارد دیگری را نیز در بر می گیرد.اگر مطالعه بیشتری در این مورد انجام شود، میتوان به پرسشهایی ار این قبیل پاسخ داد که چرا صدای نت در یک اکتاو روی یک ویلون سل و روی یک قره نی متفاوت است؟ چرا یک کودک 5 ساله صدایی با فرکانس Hz 1000 را که در dB 20 پخش می شود ، می شنود در حالی که یک فرد بالغ در اثر فقدان حساسیت شنوایی(که به سن انسان بستگی دارد ) ، نمی تواند اینگونه اصوات را بشنود .
برای استفاده ار صوت در پروژه های چند رسانه ای ، به دانش تخصصی در مورد هارمونی ها ، نت سازی اکتاوها(نت های هشت گانه موسیقی ) یا فیزیک صوت شناسی و ارتعاشی نیازی نیست. ولی باید در موارد زیر آگاهی داشت:
- چگونگی ایجاد صدا
- چگونگی ضبط و تغییر و تنظیم صدا
- چگونگی پیوند دادن صدا به سیستم مورد نظر

صوت در سیستم چند رسانه ای

صوت روی کامپیوتر های شخصی چند رسانه ای با سیستم عامل ویندوز و کامپیوترهای مکینتاش به خوبی اجرا می شود.زیرا بلافاصله پس از نصب سیستم عامل ، علائم صوتی هشدار دهنده سیستم نظیر بوقها و سایر علائم قابل دسترس خواهند بود. پانل کنترل صدا را باز کنید. برای شنیدن صدای سیستم خود آنها را عوض کنید یا یک نوع جدید ایجاد کنید.
در ویندوز ، صداهای سیستم به صورت فایلهایی با پسوند wav وجود دارند.صداها در ویندوز 95 در زیر فهرست windows/media قرار دارند. می توان این اصوات را به وقایع سیستم نظیر آ غار کار ویندوز ، علائم اخطار ناشی از سایر برنامه های کاربردی یا فشردن دکمه ماوس خارج از پنجره گفتگو( که باعث تولید صدای بوق از پیش تعیین شده می گردد) نسبت داد. طرحی از اصوات را می توان ایجاد کرد و طرحی خاص را مطابق وضعیت موجود انتخاب کرد.فایلهای صوتی ایجاد شده با پسوند wav در زیر فهرست windows/media قرار می گیرند.به این ترتیب نصب و به سیستم اضافه خواهند شد و با Control Panel ، تعیین شده و همانجا تست می گردند. راه اندازی صوت در ویندوز مستلزم وجود یک کارت صدا است که با راه اندازی مناسب آن روی کامپیوتر PC نصب شده است. اگر شما مایکرو سافت آفیس را نصب کرده باشید انتخاب های بیشتری خواهید داشت مثل : applause.wav ، camera.vaw ، carbrake.wav ، cashreg.wav ، chimes.wav ، clap.wav ، driveby.wav ، drumroll.wav ، explode.wav ، glass.wav ، gunshot.wav ، laser.wav ، projector.wav ، ricochet.wav ، type.wav ، whoosh.wav .

صوت دیجیتال

می توان با یک میکروفن ، یک synthesizer صوتی، نوارهای ضبط شده موجود،پخشهای زنده رادیویی و تلویزیونی،CD های صوتی و یا صفحات گرامافون ، صوت زا دیجیتایز کرد.در واقع می توان هر صوتی اعم از صوت طبیعی و صوت از پیش ضبط شده را از هر منبعی دیجیتایز کرد.
صدای دیجیتایز شده صدای نمونه برداری شده است . در هر n امین کسر از ثانیه ، یک نمونه از صوت گرفته شده و مانند اطلاعات به صورت بیت و بایت ذخیره می شود. اینکه هر چند وقت یکبار نمونه ها برداشته می شوند، سرعت نمونه برداری نامیده می شود و میزان اطلاعاتی که برای هر نمونه ذخیره می شود اندازه نمونه نام دارد.هر قدر سرعت نمونه برداری و داده هایی که برای نمونه ذخیره می شود بیشتر باشد میزان دقت و کیفیت صوت هنگام پخش آن بیشتر خواهد بود.
سه فرکانس نمونه برداری که معمولاً در سیستم های چند رسانه ای بکار می روند،عبارتند از:
KHz 44.1 ،KHz 22.05 ، KHz 11.025 با کیفیت CD-quality . اندازه های نمونه ها نیر 8 بیتی یا 16 بیتی است.هر قدر اندازه نمونه ها بزرگتر باشد ، داده ها صوت ضبط شده را بهتر تشریح می کنند.
برشهای شکل موج های آنالوگ در فرکانسهای مختلف نمونه برداری می شوند .سپس هر نمونه مجزا به صورت داده های 8 بیتی یا 16 بیتی ذخیره می شود.مقدار هر یک از نمونه ها به نزدیکترین عدد صحیح گرد شده(پله ای کردن) و اگر دامنه از وقفه های موجود بزرگتر باشد بالا و پایین موج برش داده می شود. عمل پله ای کردن ممکن است باعث ایجاد پارازیت و صدای خش خش نا خواسته در زمینه صوت شود و عمل برش دادن ممکن است صوت را دچار اعوجاج نموده و از شکل طبیعی خارج کند.

ساختن فایلهای صوتی دیجیتال

ساختن فایلهای صوتی دیجیتال نسبتاً ساده است. اگر منبع آنالوگ مورد نظر در اختیار است اولین قدم آن است که مورد آنالوگ روی رسانه دیجیتال که قابل خواندن برای کامپیوتر باشد ضبط شود و به این شکل دیجیتایز شود. در بیشتر مواقع این بدان معناست که صوت از یک دستگاه (مانند یک ضبط صوت) پخش شود و با استفاده از یک نرم افزار دیجیتایز کننده صوتی مناسب به کامپیوتر انتقال یابد.
باید در ساختن فایلهای صوتی دیجیتال به دو مورد مهم توجه داشت:
1) تنظیم میزان کیفیت صوتی مورد نیاز با منابع حافظه اصلی و دیسک سخت موجود
2) قرار دادن سطوح ضبط مناسب برای یک ضبط مطلوب

اندازه فایل در برابر کیفیت

فرکانس،آرایش و شکل گرفتن صوت با سرعت نمونه برداری تعیین می شود.هر قدر سرعت نمونه برداری بالاتر باشد،فرکانس بالا را با دقت بالاتری نمونه برداری میکند.میزان تفکیک پذیری نیز ، میزان دقت و صحت صوت را تعیین می کند . بکار بردن بیت های بیشتر ، باعث می شود تا صوت ضبط شده بهتر باشد.
توجه:هر قدر کیفیت صدا بالاتر باشد،فایل بزرگتر خواهد بود.
ضبط های استریو واقعی و زنده تر هستند.ضبط های مونو در مقایسه با ضبط های استریو کمی بی تنوع هستند.فایلهای صوتی استریو به فضای ذخیره سازی معادل دو برابر فضای ذخیره سازی فایلهای مونو نیاز دارد.
در اینجا فرمول هایی برای تخمین اندازه یک فایل ضبط شده دیجیتال (بر حسب بایت)،ضبط یک اثر صوتی به روش مونو ارائه شده است:
1*(8/دقت بیتی)*مدت زمان ضبط بر حسب ثانیه*سرعت نمونه برداری

برای ضبط به روش استریو:

2*(8/دقت بیتی)*مدت زمان ضبط بر حسب ثانیه*سرعت نمونه برداری
بنابراین فرمول مورد نظر برای یک ضبط 10 ثانیه ای با سرعت نمونه برداریKHz22.05 و دقت 8 بیت چنین خواهد بود:
22.05*10*8/8*1
که برابر یا 220.500 بایت است.
همچنین یک ضبط 10 ثانیه ای استریو با سرعتKHz 44.1 و دقت 16 بیت دارای فرمول ریز است:
44100*10*16/8*2
که معادل 1764000 بایت می باشد.
خوشبختانه دیسک های فشرده صوتی مصرفی بصورت استریو با سرعت نمونه برداری KH 44.1 و دقت byte 16 ضبط می شوند .

تنظیم سطوح ضبط مناسب

یک صدای ضبط شده به نظر وحشتناک می رسد ، اگر سیگنالی که شما به کامپیوتر خود می دهید آنقرد بالا باشد که نشود آنرا دستکاری کرد . نتیجه ی آن صداهای پس زمینه ی بریده بریده و یا صداهای ناهنجار است .
برعکس اگر صدا ها در سطوح بسیار پائینی ضبط شوند بیشتر قابل استفاده نیستند چرا که میزان صدای ضبط شده به اندازه کافی از سطح پارازیت هایی که در فرایند ضبط صدا هستند بالاتر نمی روند . باید هنگامی که صدایی را ضبط می کنید ، سطح مناسبی را تعیین نمایید .
هر قطعه مطلوب نرم افزار ضبط دیجیتالی صوت ویرایش نمایش خواهد داد معیار های سنجش دیجیتالی را که به شما اجازه می دهد بفهمید چقدر صدای شما بلند است ، اگر سنجشگر ها را دقیقا لحاظ کنید ، در طول ضبط هرگز مشکلی پیدا نخاهید کرد .
برعکس سنجشگرهای آنالوگ یکه عموما یک O در وسط آنها قرار دارد و بالا می آیند تا 0 + و +8 و یا حتی بالا تر ، سنجشگر های دیجیتالی به بالاترین سطح خود می رسند .
برای دوری از پیچیدگی از این اندازه بالاتر نروید .اگر این اتفاق بیافتد ، درجه ی صدا را پائین آورید . برای این کار می توانید هم از طریق کاهش قسمت ورودی دستگاه ضبط استفاده کنید و هم سطح خروجی منبع را کاهش دهید و دوباره امتحان کنید . سعی کنید سطح صوت را بین 3- و 10- نگه دارید . هر زمانی که شما بررسی کردید درجه را ، چه بتوانید آنرا بشنوید و چه نتوانید ، می توانید شناسایی کنید پیچیدگی های صدای ضبط شده را .

ساخت صوت MIDI

یکی از جالب ترین و خلاقانه ترین بخش های ساخت یک پروژه ی چند رسانه ای می تواند ساخت منبع صوتی اصل باشد . midi سریع ترین ، آسان ترین و منعطف ترین ابزار این کار است . به هر حال ایجاد یک اصل علامت midi مشکل است . اطلاعات داشتن در باره ی موسیقی ، توانایی نواختن پیانو و داشتن ایده های خوب فراوان تنها قسمتی از پیش نیاز ها برای ساخت یک MIDI خوب است . فراتر از آن کار با MIDI زمان و مهارت موسیقی را می طلبد .
وخوشبختانه شما همیشه می توانید شخصی را برای انجام این کار اجیر کنید . بعلاوه ی سازندگان با استعداد و با هوش MIDI ، یعنی کسانی که دستمزد های چشمگیری برای ارائه ی خدماتشان می گیرند . سازندگان جوان بسیاری نیز هستند که بر روی پروژه های MIDI کار می کنند . با بررسی های اندکی اغلب می توانید یک موسیقیدان MIDI را بیابید که با دریافت پول اندکی نیز کار می کنند . به هر حال بیاد داشته باشید که بیشتر شما باید هزینه را پرداخت کنید .
پردازش یا فرایند ساخت موسیقی MIDI کاملا متفاوت از دیجیتالی کردن فایل صوتی موجود است . اگر شما بخواهید فکر کنید که اصوات دیجیتالی شده مانند تصاویر دیجیتالی bit map هستند ، ( که هر دو از نمونه برداری رسانه آنالوگ اصل برای ساخت یک کپی دیجیتالی استفاده می کنند ) در برابر داده های MIDI شبیه ساختار برداری یا ترسیمی VECTOR هستند (هر دو شامل دستور العمل هایی هستند که نرم افزاری ارائه می دهند که قادر به دوباره ساختن است ) برای اصوات دیجیتالی شده شما به سادگی صوت را از طریق کامپیوتر و یا دستکاهی که می تواند بصورت دیجیتالی صدا را ضبط کند نمایش می دهید.
برای ساختن علائم MIDI شما به یک نرم افزاز ترتیب دهنده و یک ترکیب کننده ی صدا ( نوعا در PC ها onboard نصب می شود اما در مکینتاش بصورت یک board یا دستگاه جانبی جداگانه می باشد .) نیاز خواهید داشت. همچنین یک صفحه کلید MIDI برای تسهیل در ساختن علائم موسیقی مناسب است . هر چند صفحه کلید MIDI برای پخش مجدد (playback )ضروری نیست بجز مواری که خود صفحه کلید ترکیب کننده ی مخصوص را داشته باشد که اغلب همین طور است که بتوانید برای پخش مجدد از آن استفاده ی ویژه نمایند. توجه کنید که شما تنها می توانید این نوع ویژگی را برای تولیدات ویژه، نه نرم افزاری که برای مشتریان همگانی در نظر گرفته شده ، ارائه دهید. جایی که شما هیچ کنترلی بر روی سخت افزار پخش مجدد ندارید .
نرم افزار ترتیب دهنده به شما این امکان را می دهد که بتوانید داده های midi را همانطور که نواخته می شوند ،ضبط و ویرایش کنید . به غیر از ضبط یک note ،نرم افزار، داده هایی درباره ی هر نوت بر روی یک صفحه کلید MIDI ( یا هر دستگاه MIDI دیگری ) ایجاد می کند . برای مثال آن note چگونه است ، چه اندازه فشار بر روی صفحه کلید، برای نواختن note ، به کار رفته، چه مدت ادامه دارد و چه مدت برای یک نوت طول می کشد تا از بین برود و یا تحلیل رود ( کم رنگ- محو شود ) .
زمانی که این اطلاعات از طریق یک دستگاه MIDI پخش می شوند ، اجازه میدهند تا note ها بدقت دوباره تولید شوند . برا ی اینکه کیفیت پخش plyback به آخرین کاربر دستگاه MIDI وابسته است و نه ضبط آن ، MIDI دستگاهی وابسته است .
نرم افزار های ترتیب دهنده برای اینکه با زمانبندی ناهماهنگی ها ( یک ویژگی بزرگ برای آنهایی که نمی توانند کنند beat ها را نگهداری کنند.) مطابقت کنند ، علائم شما را پله ای می کنند و همچنین می توانند کپی مرتبی از علائم شما را روی کاغذ چاپ نماید .
نرم افزار smart score از musitek نه تنها یک ترتیب دهنده است بلکه همچنین می تواند به روش دیگری( برای مثال استفاده از اسکنر) به کار رود، می تواند نوت نویسی برگه ی موسیقی را شناسایی کند و آن را به فایل ها ی multitrack MIDIدرکامپیوتر شما تبدیل کند .
مزیت دیگر داده های تدوین شده مثل داده های MIDI این است که می توانید data ها را ویرایش کنید . اگر شما قطعه ای موسیقی داشته باشید که با یک پیانوی هانکی - تونک ( کافه ای ) اجرا می شود، اما مشتریان شما می گویند که این صدا در عوض یک ساکسیفون اسپرانوست، اگر موسیقی با صدای دیجیتالی داشته باشید می توانید موزیک را دوباره ضبط و دیجیتال کنید .
وقتی که صوت به صورت داده های MIDI باشد این که می توانید آلتی که برای پخش موسیقی بکار برود را طراحی کنید،یک ارزش است. برای تغییر ابزار ها فقط باید آن معیار ها را تغییر دهید . می توانید با یک MIDI General عددی که دارای محدوده ای بین 0 و 127 است ترکیب کنید .
بیشتر نرم افزارها دارای دستگاه هایی هستند که می توانند با این دستگاه ها مطابقت پیدا کنند . از زمانی که این سیستم عددی روی کار آمد همواره این امکان وجود دارد که فایل MIDI که منبع آن با حرف و بیان ، پیانو ، گیتار الکترونیکی و bass تصنیف شده است با فلوت ، دایره رنگی و سنتور باز نواخته شود . این مشکل زمانی پیدا می شود که شماره های شناسایی تجهیزات دقیقا با مجموعه ی سخت افزار کار بر مطابقت نداشته باشد و این مورد زمانی بروز می کند که کار بر یک فایل MIDI را روی یک MIDI ی دیگر بنوازد که شمایل ( فرمت / پیکر بندی ) آن با فرمت فایل ضبط شده متفاوت است.
زمانیکه شما منابع صوتی را جمع آوری کردید، برای اینکه دقیقا با پروژه ی چند رسانه ای شما متناسب شوند ،نیاز به ویرایش آنها دارید.در حین اینکه شما ویرایش می کنید،قادر خواهید بود که تصمیمات جدید و خلاقانه ای بگیرید و ادامه بدهید.به دلیل اینکه ویرایش فایلهای MIDI بسیار آسان صورت می گیرد،قادر خواهید بود هماهنگی های بسیار خوبی را با موسیقی یتان ایجاد کنید.
از آنجایی که MIDI یک دستگاه وابسته است و کیفیت سخت افزار های پخش MIDI بسیار متفاوت است،جایگاه صحیح MIDI در پروژه چند رسانه ای بیشتر از آنکه یک رسانه ی ارائه دهنده باشد،یک ابزار تولید است. بنا بر این،MIDI بهترین روش برای ایجاد موسیقی اصلی در پروژه های چند رسانه ای است.پس MIDI را بکار ببرید تا بتوانید انعطاف پذیری و خلاقیت بیشتری را که دلخواه شماست بدست آورید.
زمانیکه موسیقی کامل شد و در پروژه چند رسانه ای قرار گرفت،برای تحویل،با تبدیل آن به داده های صوتی دیجیتال،آن را ببندید.

صداهای MIDI در مقایسه با صداهای دیجیتال

MIDI به معنای رابط دیجیتال تجهیزات موسیقی،استاندارد ارتباطات است که در اوائل دهه 1980 برای تجهیزات الکترونیکی موسیقی و کامپیوترها ارائه شد. این استاندارد ، synthesizer ها ، صدا و موسیقی های مختلف را با ارسال پیام از طریق کابلهایی که به دستگاه ها متصل است، با یکدیگر ارتباط می دهند. MIDI ، پروتکلی برای پذیرش غلامت های موسیقی نظیر نت ها و آلتی که این نت ها را مینوازد ارائه می کند.ولی داده MIDI ، صوت دیجیتایز شده نیست بلکه نمایش مختصر موسیقی است که به شکل عددی ذخیره شده است. صوت دیجیتال ، یک صدای ضبط شده است و MIDI یک علامت است.صوت دیجیتال به قابلیت ها و توانایی های سیستم صوتی بستگی دارد،MIDI علاوه بر توانایی های سیستم صوتی به کیفیت تجهیزات موسیقی نیز وابسته است.یک فایل MIDI لیستی از فرمانهای صوتی است، که زمان اجرای هر یک از آنها مشخص است و هر یک نشاندهنده ی یکی از عملیات موسیقی می باشد(برای نمونه، فشردن یک کلید پیانو یا نگه داشتن پدال ). نتیجه ارسال این فرمانها به دستگاه بازنواخت MIDI ،تولید صوت است.یک پیغام فشرده و مختصر MIDI می تئاند باعث ایجاد یک صوت پیچیده و مرکب یا ترتیب دادن اصوات برای نواخته شدن روی یک آلن موسیقی یا synthesizer شود.بنابراین، فایلهای MIDI کوچکتر از فایلهای موجی شکل دیجیتایز شده معادل خود میباشند.
در مقابل داده های MIDI داده های صوتی دیجیتال قرار دارند که نمایش واقعی یک صدا هستند و به صورت هزاران عدد منحصر به فرد ( که نمونه نامیده می شوند ) ذخیره شده اند. داده های دیجیتال دامنه نوسان ( بلندی) یک صدا را در برش های زمانی مجزا نشان می دهد . زیرا این مورد وابسته به دستگاه نمی باشد، هر زمان که صوت دیجیتال نواخته شود ، به همین صورت صدا تولید می کند . ولی این حجم داده ها پر هزینه هستند زیرا فایل های بزرگی برای ذخیره سازی داده ها لازم است. بنابراین صوت دیجیتال روی CD های موسیقی ذخیره می شود .
موقعیت داده های MIDI در برابر داده های صوتی دیجیتال ، مانند موقعیت طرح های گرافیکی برداری یا ترسیمی ، در مقابل طرح های گرافیکی bitmap می باشد. بدین معنا که داده های MIDI وابسته به دستگاه هستند و داده های دیجیتال وابسته نیستند. همانگونه که نمایش طرح های گرافیکی برداری بسته به دستگاه چاپگر یا صفحه نمایش ، با هم متفاوتند. اصواتی که توسط فایل های موسیقی MIDI تولید می شوند نیز به دستگاه MIDI مخصوصی که برای پخش به کار می رود بستگی دارند. از سوی دیگر داده های دیجیتال با انطباق کم یا زیاد ، بدون توجه به سیستم پخش، تولید صدا کرده و پخش می شوند. استاندارد MIDI مانند PostScript است، که به تجهیزات موسیقی اجازه می دهد با یک زبان قابل فهم با یکدیگر ارتباط برقرار کنند .
MIDI مزایای متعددی نسبت به صوت دیجیتال دارد که عبارتند از:
1- فایلهای MIDI بسیار فشرده تر از فایل های صوتی دیجیتال هستند و اندازه یک فایل MIDI کاملا مستقل ازکیفیت پخش است. فایلهای MIDI معمولا 200 تا 1000 برابر کوچکتر از فایلهای صوتی دیجیتال CD-quality هستند.از آنجا که فایلهای MIDI کوچک هستند ،حافظه اصلی (RAM ) ، فضای دیسک و منابع CPU را اشغال نمی کنند.
2- چون فایل های midi کم حجم اند و به صفحات وب متصل می شوند و سریعتر از معادل دیجیتال خود لود و پخش می شوند.
3- در برخی موارد صدای فایلهای MIDI بهتر از فایلهای صوتی دیجیتال است،البته اگر منبع صوت مورد استفاده دارای کیفیت بالایی باشد.
4- می توان با تغییر میزان سرعت یک فایل MIDI ، طول آن را تغییر داد،بدون اینکه دانگ موسیقی تغییر کند یا کیفیت صوتی کاهش یابد.داده های MIDI کاملا قابل تغییر و ویرایش هستند.می توان کوچکترین جزء از یک ترکیب MIDI را تغییر داد (چه بسا با دقتی پایین تر از میلی ثانیه، انجام این عمل با صوت دیجیتال غیر ممکن است. )
در مورد معایب MIDI می توان گفت از آنجا که داده های MIDI صوت نیستند،تنها زمانی می توان از صحت عمل پخش اطمینان حاصل کرد که دستگاه پخش MIDI دقیقا با دستگاهی که برای تولید بکار گرفته شده است منطبق باشد.حتی با وجود استاندارد جامع MIDI باز هم صدای یک آلت موسیقی MIDI با توجه به الکترونیک دستگاه پخش و روشی که برای تولید صدا بکار می برد متفاوت است.همچنین MIDI نمیتواند براحتی برای پخش صحبتها بکار رود.نمونه بردارهای دیجیتال با وجود پرهزینه بودن سودمند هستند.
بطور کلی مهمترین مزیت صوت دیجیتال کیفیت سازگار و متناقض پخش آن است در حالیکه MIDI از نظر قابلیت اطمینان ، در سطح پایینی قرار دارد . با وجود اصوات دیجیتال ، می توان مطمئن شد که کیفیت یک اثر صوتی در انتهای پروژه چند رسانه ای به خوبی کیفیت زمان ایجاد آن خواهد بود. به همین دلیل اصوات دیجیتال بیش از داده های MIDI برای آثار صوتی در پروژه های چند رسانه ای بکار می روند.دو مورد برای کار با صوت دیجیتال وجود دارد:
1- برای انتخاب نرم افزار کاربردی، گزینه های بیشتری وجود دارد و قدرت انتخاب بیشتر است.پشتیبانی سیستم از صوت دیجیتال نیز در هر دو مورد مکینتاش و ویندوز وجود دارد.
2- آماده سازی و برنامه ریزی مورد نیاز برای بوجود آوردن اصوات دیجیتال ، نیازی به دانش و آگاهی از تئوری موسیقی ندارد .کار با داده های MIDI علاوه بر آشنایی با فرآدرده های شنیداری، معمولا نیاز به آشنایی اندکی با علائم موسیقی دارد.

انتخاب MIDI یا صوت دیجیتال

بطور کلی ، MIDI دارای ویژگی های زیر است:
1- اگر در حافظه اصلی ( RAM) یا ظرفیت دیسک یا توان پردازش CPU ، کافی نباشد، بکار بردن صوت دیجیتال عملی نیست و میتوان از صوت MIDI استفاده کرد.
2- منبع صوتی MIDI ،دارای کیفیت بالایی است.
3- کنترل کاملی روی سخت افزار پخش کننده دارد.
4- در سیستم مورد نظر نیازی به صحبت و محاوره نیست.
ویژگیهای صوت دیجیتال عبارتند از:
1- کنترلی روی سخت افزار پخش کننده ندارد.
2- منابع محاسباتی لازم برای اداره کردن فایلهای دیجیتال را در اختیار دارد.
3- به صحبت و محاوره نیاز است.

صوت در شبکه جهانی وب

در نخستین روزهای Internet فرمت متداول برای اصوات AU بود(فرمت بین المللی ارتباطات تلفنی (CCTTT G711) uLaw که به Mu-Law یا فرمت Talk Radio یا Geek of the Week نیز ملقب است و بدین شکل تلفظ می شود: mew-law). در این فرمت سرعت نمونه برداری 8 KHz و به روش 8 بیت مونو می باشد . امروزه ، فرمت uLaw ، سرعت 16 بیت 8 KHz و با قدرت فشرده سازی2:1 را پشتیبانی میکند aLawمعادل اروپایی uLaw میباشد.
برای هر و نوع صدای MIDI و دیجیتال دو روش پخش در وب وجود دارد. اول، شما می توانید صبر کنید تا فایل صوتی به طور کامل در کامپیوتر شما دانلود شود و سپس توسط یک نرم افزار کمکی آن را پخش کنید.دوم، شما می توانید فایل صوتی که در حال دانلود شدن در کامپیوتر شما می باشد را وقتی که به اندازه کافی در بافر ( فضایی که در آن داده های به صورت موقتی ذخیره می شود ) کمپیوترتان کش شد شروع به بخش کنید. عملیات دانلود دامه پیدا می کند تا با سرعتی بیش از سرعت پخش قسمت دانلود شده بافر را پر کند. جریان یافتن فایل صوتی در کامپیوتر شما آنچه در حال پخش است را مقدم نگه می دارد و این باعث می شود پخش آن بدون وقفه و ایستادن انجام شود.
جریان فایل صوتی بستگی به سرعت ارتباط شما دارد. در اتصال توسط مودم 28.8 Kbps ( پهنای باند کم ) شما پیش از اینکه فایل صوتی شروع به پخش کند مدت زمان بیشتری نسبت به زمانی که از یک اتصال سرعت بالای T1 ( پهنای باند زیاد ) باید صبر کنید. فایل صوتی شروع به خوبی پخش می کند، اما پس از مدتی به علت پهنای ناکافی پرش یا به طور دقیقه ای وقفه می کند.
Adobe Flash به شما اجازه می دهد که اصواتی که توسط ویرایشگرهای صوتی ایجاد کرده اید در یک ارائه ی مولتی مدیای تحت وب مجتمع سازید، شامل صداهای وقایع همچون صدای فشردن دکمه یا صدای Stream مثل موسیقی زمینه.فلش به دلیل اینکه هم توانایی بارگذاری و ذخیره فایل های MP3 را دارد، گزینه های قدرتمند و مهمی را به طراحان وب ارائه می کند تا بر معمای کیفیت در مقابل حجم ، کیفیت بالا سرعت دانلود کم وکیفیت کم (فایل های کوچک) تحویل سریع ، فائق آیند.

معرفي سايت مرتبط با اين مقاله


تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.