درمان عصبانیت

تقریباً همه‌ی افراد گاهی اوقات به خاطر اضطراب یا سبک زندگی پر استرس، عصبانی می‌شوند. درمان عصبانیت شامل داروهای پزشکی و طبیعی است که در اینجا در مورد آن بحث خواهد شد.
شنبه، 6 شهريور 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
درمان عصبانیت
 درمان عصبانیت

 

مترجم : بهروزی
منبع:راسخون




 

تقریباً همه‌ی افراد گاهی اوقات به خاطر اضطراب یا سبک زندگی پر استرس، عصبانی می‌شوند. درمان عصبانیت شامل داروهای پزشکی و طبیعی است که در اینجا در مورد آن بحث خواهد شد.
استرس می‌تواند به صورت وضعیتی با تنش ذهنی، جسمانی و یا عاطفی و احساسی تعریف شود. آن واکنش و پاسخی به محرک‌ها است که می‌تواند داخلی و یا خارجی باشد. سر وقت به قطار و اتوبوس نرسیدن برای رفتن به محل کار، ایستادن در صف سوپر مارکت، نگران بودن در مورد نرسیدن به هدفی در کار و شغل خود و غیره می‌توانند منجر به استرس شوند. محرک استرس برای افراد مختلف متفاوت است. عصبانیت از طرفی می‌تواند به صورت حالت ذهنی مشخص شده با پریشانی، هراس، اضطراب و ناراحتی تعریف شود. آن احساسی از ترس، بیم، وحشت و اضطراب است. عصبانیت می‌تواند با افکار و انتظارات منفی بروز کند و وضعیتی است که از پاسخ به استرس ناشی می‌شود. ممکن است کسی اضطراب را تمام اوقات تجربه کند و دلیل آن را نفهمد و درک نکند. سطح غیر نرمال برخی انتقال دهنده‌های عصبی در مغز می‌تواند منجر به عصبانیت تعمیم یافته شود.

علل :

علت عصبانیت می‌تواند به ژنتیک و یا حتی شرایط محیطی برگردد. کودکانی که والدین مضطربی دارند، مستعد این هستند که وقتی بزرگ شدند افراد مضطربی بشوند. اما علت اصلی عصبانیت الگوی تفکر خود فرد است. افراد عصبانی مزمن احتمالاً از بیماری تنفسی، بیماری قلبی، سرطان، ورم مفاصل و غیره رنج می‌برند.

علایم عصبانیت :

علایم عصبانیت شامل دستهای پر عرق، ماهیچه‌های کشیده، حملات اضطراب، دهان خشک، تهوع و استفراغ و ضربان قلب نامنظم است. اضطراب یک رخداد رایج است و همه‌ی ما سهمی از کشمکش اضطراب را داریم. گویی همه‌ی ما درست قبل از امتحان و یا قرار صحبت عمومی، نوعی حیوان را در دل خود داریم که جست و خیز می‌کند. عصبانیت وقتی باعث اختلال در خواب، افسردگی، مشکلاتی در روابط، فشار خون بالا و غیره شود، مضر می‌شود.

داروهایی برای عصبانیت :

برخی متخصصان پزشکی می‌گویند که توسل به دوا و دارو بهترین راه برای کنترل عصبانیت مزمن است. اما دوا و دارو اغلب باعث عوارض جانبی مضر و حتی تشدید عصبانیت می‌شود. برخی از داروها و روش‌های درمان طبیعی در زیر آورده شده‌اند :

ورزش کردن :

یک گزینه موثر برای درمان طبیعی عصبانیت، ورزش کردن است. ورزش کردن بدن را تحریک می‌کند تا ارتقا دهنده‌های طبیعی حالت روحی و مواد شیمیایی تسکین دهنده‌ی درد به نام اندورفین را آزاد کند. ورزش منظم باعث کاهش واکنش‌های عاطفی منفی به وضعیت‌هایی می‌شود که موجب عصبانیت می‌شود.

حمام کردن :

یک ساعت حمام آب گرم (هر چه طولانی‌تر، بهتر) همراه با مالش شدید و ریختن اسپری خنک، به کاهش عصبانیت کمک می‌کند. ماساژ ملایم بعد از حمام نیز یک درمان خیلی خوب است. فرد حتی باید اضافه کردن یک فنجان جوش شیرین و نصف فنجان زنجبیل را به آب ملایم وان و حمام کردن در آن را تجربه کند.

سم زدایی :

تصفیه کردن سیستم بدن به حرکات روده کمک می‌کند در نتیجه منجر به سلامتی خوب می‌شود. فرد می‌تواند از ملین‌های گیاهی و تمیز کننده‌ها برای تمیز کردن سیستم بدن استفاده بکند.

آروماتراپی ( عطر درمانی) :

یک پرتغال را در یک قابلمه از آب جوشان غوطه ور کنید و بخار آن را استشمام بکنید و یا حتی می‌توانید بوی پرتغال را به هنگام پوست کندن استشمام بکنید. هم چنین فرد می‌تواند یک فنجان آب پرتغال را با 2 قاشق غذا خوری عسل و یک قاشق چای خوری درخت جوز بیاشامد.

داروهای خانگی :

استفاده از مخلوطی از دو پیاز رنده شده و دو فنجان کرفس احساس بی‌قراری را کاهش می‌دهد. این ترکیب را می‌توان به سالادها و یا غذاهای مختلف اضافه کرد و مصرف کرد. خوردن خمیر بادام – درخت جوز به هنگام خواب، مفید است. 8 تا 10 عدد بادام را در طول شب در آب بخیسانید و پوست آنها را در صبح بکنید. با اضافه کردن مقداری آب، خمیر را آماده کنید. کمی زنجبیل و یک قاشق چای خوری از درخت جوز را بریزید و قبل از خوابیدن، خمیر را مصرف کنید. آن یک دارو و درمان موثر برای عصبانیت است.

چای‌های گیاهی :

معتقدند که نوشیدن دو فنجان چای همراه با یک قاشق غذا خوری عسل به صورت روزانه، آسودگی را به افرادی که مشکل دست لرزان و کنترل انگشت را دارند، خواهد داد. درمان دیگر برای عصبانیت، نوشیدن بابونه، سلنیوم، گیاه دم اسبی، برگ هلو، رازک، چای نعناع و نعناع بیابانی است. ریختن یک قطره روغن پامچال بر روی زبان نیز کمک خواهد کرد.

داروهای گیاهی :

معتقدند ریختن چند قطره روغن رزماری بر روی پیشانی نیز عصبانیت را کاهش می‌دهد. فرد حتی می‌تواند با ریختن رزماری خشک در آب جوشان و خیس خوردن آن به مدت 15 دقیقه، جوشانده‌ی رزماری را تهیه کند. بعد از آماده شدن، آب آن را بگیرید و وقتی خنک شد آن را بنوشید.
علاوه بر داروهای ذکر شده در بالا برای عصبانیت، روش‌های درمانی دیگری مثل مدیتیشن، روان درمانی، هیپنو درمانی و برنامه ریزی عصب – زبانی برای درمان عصبانیت وجود دارند. اما موثرترین روش برای سازگاری با عصبانیت، سپری کردن زمانی در معنویات و دعا و نماز است. تمام بار و افکار مضطرب خود را به دستان خالق بسپارید و به خدا اعتماد کنید. این بهترین روش برای کنترل عصبانیت است. علاوه بر این، نماز خواندن، دعا خواندن، ذکر گفتن و عبادت کردن هیچ عارضه‌ی جانبی ندارد!



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.