طعم اسیدی در دهان

آیا شما طعم نفرت انگیز اسیدی را در دهان خود احساس کرده‌اید؟ در این مقاله در مورد علل و درمان این مشکل اطلاعاتی ارائه شده است.
شنبه، 6 شهريور 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
طعم اسیدی در دهان
طعم اسیدی در دهان

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون




 

آیا شما طعم نفرت انگیز اسیدی را در دهان خود احساس کرده‌اید؟ در این مقاله در مورد علل و درمان این مشکل اطلاعاتی ارائه شده است.
آیا چیزی را که شب گذشته خورده‌اید، طعم به قول معروف بدی را در دهان شما بر جای گذاشته است؟ طعم اسیدی در دهان یک اتفاق عادی است. این وضعیت بیماری به حساب نمی‌آید، اما در حقیقت اغلب نشانه‌ی یک مشکل زمینه‌ای بزگتر بنام بیماری رفلکس یا بازگشت اسید معده است.

علل

هنگامی که غذا می‌خورید، این غذا پایین رفته از طریق مری به معده وارد می‌شود. میان مری و معده، ماهیچه‌ یا عضله‌ای وجود دارد که اسفنکتر نامیده می‌شود و مانند یک دریچه عمل می‌کنند. در داخل معده به منظور هضم مواد غذایی، فعالیت‌های اسیدی فراوانی در حال وقوع هستند. بنابراین، اسفنکتر این امر را مسجل می‌سازد که مواد غذایی وارد معده شده و اسید از معده خارج نمی‌شود.
اما، این اسفنکتر در بعضی افراد به طور مؤثر و کامل عمل نمی‌کند. گاهی اوقات، اسفنکتر اجازه می‌دهد مقداری اسید به درون مری وارد شود که موجب بوجود آمدن احساس کمی سوزش در قسمت فوقانی شکم می‌شود. این وضعیت به عنوان سوزش سر دل شناخته می‌شود که به دلیل واکنش اسید در مری ایجاد می‌شود. هنگامی که اسید به سمت مری حرکت می‌کند، طعم آشنای اسیدی را به دهان می‌بخشد. این مشکل همچنین در زنان باردار و افراد چاق متداول است به این دلیل که فشار بسیار زیادی بر روی معده‌ی این افراد بوده در نتیجه فرصت مناسبی است که اسفنکتر هنگامی که فشار بیش از حد بالا است، اجازه دهد مقداری اسید عبور نماید.
گاهی اوقات، افرادی که اسفنکتر آنها به خوبی عمل می‌کند نیز دچار این مشکل می‌شوند. به چه علت؟ هنگامی که پرخوری می‌کنید و یا غذای زیادی را با سرعت بالا می‌خورید، این غذا به طور ناگهانی وارد معده شده و در نتیجه، جهت هضم این مقدار زیاد غذا، اسید بیش از حدی توسط معده ترشح می‌شود. به دلیل حجم بالای غذا، اسید و فعالیت کلی در معده، اسفنکتر مقداری از این مخلوط را به درون مری آزاد می‌سازد.
عوامل دیگری که باعث تشدید مشکل رفلکس اسید معده می‌شوند، کشیدن سیگار و مصرف برخی داروها است که اسفنکتر را شل کرده و از اینرو رویداد بازگشت اسید به مری متداول‌تر می‌شود. چنانچه شغل و کارهای روزانه‌ی شما موجب می‌شوند زیاد خم شوید، در این صورت مجدداً این مشکل طعم اسیدی در دهان بسیار عادی خواهد بود.

درمان

بهترین درمان رفلکس اسید، نظارت کردن بر رژیم غذایی خود است. مطمئن باشید که اگر پرخوری نکنید، علت ریشه‌ای طعم اسیدی در دهان وجود نخواهد داشت. از رژیم غذایی مخصوص بیماری بازگشت اسید معده پیروی کنید. همچنین می‌توانید از داروی ضد ترشی معده مصرف کرده که به خنثی سازی اسید در مری کمک خواهد کرد. اما، چنانچه این مشکل به طور مداوم تکرار می‌شود، شاید لازم باشد که سیگار را ترک نمایید. با تجویز پزشک خود می‌توانید همچنین برخی داروهای سرکوب کننده‌ی اسید و داروهای پروکینتیک (prokinetic) مصرف نمایید. داروی سرکوب کننده‌ی اسید به پایین نگاه داشتن اسید در افرادی که اغلب از این مشکل رنج می‌برند، کمک می‌کند. داروهای پروکینتیک به سرعت بخشیدن به روند هضم غذا کمک می‌نمایند. در موارد شدید، به منظور سفت کردن اسفنکتر و بررسی هرگونه آسیب وارد شده به مری در اثر مشکل تکرار شونده‌ی رفلکس اسید معده، ممکن است نیاز به عمل جراحی باشد.
طعم اسیدی در دهان بسیار عادی بوده و چنانچه فقط برای یک مرتبه و یا بصورت نادر رخ دهد، خیلی مضر نمی‌باشد. اما در صورتی که این حالت بیشتر و بیشتر تکرار شود، ممکن است عاقلانه باشد که به پزشک مراجعه نمایید.

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.