یک اسکنر بارکد چگونه کار می‌کند؟

همه ما در موقعیت‌های مختلفی با اسکنرهای بارکد برخورد داشته‌ایم. چگونه یک اسکنر بارکد کار می‌کند؟ چگونه آن نوارهای عمودی را رمزگشایی می‌کند تا برای ما قابل فهم باشد؟ مقاله را بخوانید تا بفهمید.
چهارشنبه، 10 شهريور 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
یک اسکنر بارکد چگونه کار می‌کند؟
  یک اسکنر بارکد چگونه کار می‌کند؟

 

مترجم: سعید علیزاده
منبع:راسخون



 

همه ما در موقعیت‌های مختلفی با اسکنرهای بارکد برخورد داشته‌ایم. چگونه یک اسکنر بارکد کار می‌کند؟ چگونه آن نوارهای عمودی را رمزگشایی می‌کند تا برای ما قابل فهم باشد؟ مقاله را بخوانید تا بفهمید.
هر موقع که به خرید می‌روید، این میله‌ها را می‌بینید که مثل دهانه مو خشک‌کن هستند، و در سراسر سطح برچسب قیمت کالا برای صدور صورت حساب کشیده شده‌اند، و به محض این‌که اسکنرها بر روی آن بارکدها قرار می‌گیرند، پورت خروجی قیمت و ارزش کالای خریداری شده را نشان می‌دهد. من شما را نمی‌دانم، اما من همیشه کنجکاو بوده‌ام تا بدانم چگونه این اسکنرها بارکدها را رمزگشایی می‌کنند، که چیزی جز خوشه عمودی در چشم ما نیستند، و به ما یک خروجی با معنی بدهد که برای ما قابل فهم باشد. اگر شما تاکنون در مورد خطوط مشابهی در صف‌های پرداخت صورت حساب به فکر رفته‌اید، به مکان درستی آمده‌اید تا آنچیزی که به‌دنبالش هستید را بیابید. بخش زیر ایده روشنی از چگونگی کار اسکنر بارکد به شما می‌دهد.

چگونه یک اسکنر بارکد کار می‌کند؟

قبل از این‌که به قسمتی برویم که روش کار یک اسکنر بارکد را نشان می‌دهد، اجازه دهید بارکدها را از نمای نزدیک‌تر درک کنیم. بارکد چیست؟ ففقط خوشه‌ای راست است، خطوط سیاه موازی با طول یکنواخت که در برچسب قیمت کالا دیده می‌شود. اما بارکد چیزی بیشتر از آن نوارها یا خطوط است. نگاهی نزدیکتر –چه چیزی توجه شما را جلب می‌کند؟ به شما خواهم گفت که چه چیز دیگری توجه شما را جلب می‌کند. ابتدا یکنواختی طول آن نوارهای سیاه در ضخامت‌های مختلف است. دوما، تمامی نوارها مقداری فضای سفید در بینشان وجود دارد، به این معنی که بین دو نوار یک فضای خالی سفید وجود دارد. این فضاهای سفید به صورت عرضی یکنواخت نیستند. این مشخصات آن چیزی هستند که یک اسکنر بارکد را قادر می‌سازند تا این کدهای خطی را بخواند و یک خروجی با معنی بر اساس اختلاف در ضخامت نوارها و عرض فاصله‌ها بدهد. نکات زیر جزئیات چگونگی خواندن اسکنر بارکد و رمزگشایی این بارکدها به شیوه‌ای آسان و قابل فهم محسوب می‌شود.
• اولین و آخرین نوار در بارکد به ترتیب به عنوان نوار آغاز و نوار پایان شناخته می‌شوند. این‌ها نقطه آغاز و نتیجه خواندن بارکد را تعیین می‌کنند. برخی بارکدها همچنین شامل یک نوار اضافی، که به عنوان نوار کنترلی شناخته می‌شوند که شبیه یک روش چک کردن متقابل برای تعیین اینکه کدهای خوانده شده توسط اسکنر صحیح هستند یا نه می‌باشد.
• نوارهای سیاه روی بارکد نور فلشی که توسط اسکنر تابیده می‌شود را جذب می‌کنند. هرچه نواری ضخیم‌تر باشد نور بیشتری جذب می‌کند. از سوی دیگر، فضاهای سفید بین میله‌ها منعکس‌کننده نور به اسکنر هستند.
• دیودهای نوری که در اسکنر قرار دارند بازتاب نور به سمت اسکنر که توسط فضاهای سفید انجام میگیرد را شناسایی و شدتش را تعیین می‌کنند. همراه با شکاف نوری که در مکان‌هایی ایجاد می‌شوند که در آن نوارهای سیاه نور جذب می‌کنند، این بازتاب نور به‌وسیله دیودهای نوری جذب می‌شوند و به صورت الگوی موجی ظاهر می‌شوند.
• این موج تولید شده توسط دیود حساس به نور اسکنر را قادر می‌سازد تا الگوی واقعی از بارکد به وسیله انعکاس نور و سایه را به دست آورد.
• حال، نرم افزار اسکنر اقدام به رمزگشایی این شکل موجی به همان روشی که ما به عنوان رمزگشایی کد مورس می‌شناسیم می‌کند. نقطه‌ها و خطوط تیره توسط بازتاب نور و سایه‌های متفاوت از نظر شدت جایگزین می‌شوند. پس از اینکه رمزگشایی انجام شد، آن در قالب ارزش تفهیمی مانند حروف و اعداد ترجمه می‌شوند.
انواع بسیاری از بارکد خوان‌ها مانند نوع قلمی، بارکد خوان لیزری، دستگاه توام با بار و ... وجود دارند. با‌این‌حال، اسکن اولیه، رمزگشایی و فرایند ترجمه کمابیش یکسان با انواع مختلف بارکد خوان‌ها است که از دیودهای نوری برای گرفتن و اندازه‌گیری سایه‌ها و بازتاب‌ها که توسط بارکدها زمانی‌که نور تابیده شده از اسکنر جذب و در منطاق مختلف سطح کد منعکس می‌شوند.
آخرین فناوری در اسکن بارکد در قالب یک دستگاه ضبط دوربین فیلمبرداری کوچک وجود دارد که تصاویر بارکد را میگیرد و سپس با استفاده از فناوری‌های پیشرفته پردازش تصاویر دیجیتال برای شکستن کد استفاده می‌کند. بسیاری از گوشی‌های هوشمند به‌خصوص آنهایی که از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کنند، به شما اختیار دانلود و نصب نرم افزارهای بارکد خوان را می‌دهد که چیزی نیستند جز نرم افزار پردازش تصاویر که از تصویر گرفته شده توسط دوربین خود دستگاه استفاده می‌کند تا بارکد را رمزگشایی کرده و محتوای معنی داری به شما ارائه دهد.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.