نیروی دریایی

روزي كه پرسنل شجاع نيروي دريايي ارتش با كمترين امكانات و با ايثار جان بهترين عزيزان و همرزمان خود، بزرگترين ضربه را بر پيكر نيروي دريايي ارتش بعث عراق وارد ساختند و شجاعانه از حقانيت و تماميت ارضي ايران اسلامي دفاع كردند. آنان با اهدا خون خود در دل آبهاي مواج و خروشان خليج فارس به نداي هل من ناصر حسين زمان لبيك گفتند و با افتخار شربت شهادت نوشيدند. به طوريكه چگونه زيستن را به آنان كه مي خواهند حسين وار زندگي كنند و پيرو مكتب اسلام تشيع
يکشنبه، 3 آذر 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نیروی دریایی
نیروی دریایی
نیروی دریایی

باسمه تعالی
روزي كه پرسنل شجاع نيروي دريايي ارتش با كمترين امكانات و با ايثار جان بهترين عزيزان و همرزمان خود، بزرگترين ضربه را بر پيكر نيروي دريايي ارتش بعث عراق وارد ساختند و شجاعانه از حقانيت و تماميت ارضي ايران اسلامي دفاع كردند. آنان با اهدا خون خود در دل آبهاي مواج و خروشان خليج فارس به نداي هل من ناصر حسين زمان لبيك گفتند و با افتخار شربت شهادت نوشيدند. به طوريكه چگونه زيستن را به آنان كه مي خواهند حسين وار زندگي كنند و پيرو مكتب اسلام تشيع سرخ علوي باشند، آموختند. يكي از ثمرات ارزشمند اين رشادتها و پايمرديها حضور همه جانبه و هماهنگ برادران ارتشي و سپاهي و در كنارآنان نيروهاي بسيجي و مردمي در سراسر مرزهاي آبي ميهن اسلاميمان است و بر خود مي بالند كه تحت امرفرماندهي كل قوا حضرت آيت الله خامنه اي ولي امر مسلمين در حراست از مرزهاي آبي كشور اسلاميمان انجام وظيفه مي كنند. اگر در اوايل پيروزي انقلاب نيروي دريايي احساس تنهايي مي كرد، امروز بر خود مي بالد كه در كنار نيروهاي مردمي و سپاهي با اقتدار تمام در مقابل دشمنان اسلام ايستاده است. از سوي ديگر مردم نيز اين افتخار را استحقاق خود مي دانند كه حافظان و دريادلاني دارند كه سرافرازانه به پيروي از ولي امر مسلمين از سرحدات اسلام پاسداري مي كنند و با آرامش خيال به زندگي شرافتمندانه خود ادامه مي دهند. چه چيزي با ارزشترين و والاتر از اين مي توان يافت كه ارتش نيرومند در كنار ملتي سلحشور و در زير سايه الهي، تحت امر ولايت فقيه با صفا و صميميت زندگي مي كنند و از ارزشهاي اسلامي دفاع مي كنند؟ تحقق همه اين ارزشها خبر به ايثار و از خودگذشتگي و ثمره خون هاي عزيزاني كه در طول هشت سال دفاع مقدس در ميادين نبرد حق عليه باطل و در پهنه آبهاي نيلگون خليج فارس ايستادند و استقامت كردند چيز ديگر نمي تواند باشد. عزيزان و شهيداني كه از جان و مال خود گذشتند و چراغ روشني براي پويندگان راه حق و حقيقت شدند.

نيروي دريايي و رويارويي مستقيم با امريكا:

نیروی دریایی
در تاريخ 29 فروردين 1367، همزمان با روز ارتش، برگ زرين ديگري بر افتخارات نيروي دريايي ارتش اضافه شد. در اين روز كه بعداً به روز نيروي دريايي موسوم شد، پرسنل شجاع ناوشكن هاي "سهند" و "سبلان" و ناوچه "جوشن" در مصافي نابرابر در مقابل نيروهاي متجاوز امريكايي ايستادند. رشادت ها و جانفشاني هاي دليرمردان ناوشكن سهند آنچنان باعث حيرت دشمن گرديد كه ناچار لب به تعريف و تمجيد گشود. ناوشكن سهند در حالي كه مورد اصابت چندين فروند موشك امريكايي قرار گرفته بود و قسمتهاي زيادي از آن در شعله هاي آتش مي سوخت و آرام آرام در آب هاي گرم خليج فارس فرو مي رفت، خدمه هاي فداكارش آن را ترك نكردند و تا واپسين لحظات و با شليك آخرين گلوله هاي خود خشم و انزجار خويش را نثار دشمن كردند.

مأموريت اصلي نيروي دريايي:

نيروي دريايي وظيفه خطير حفاظت از سواحلي به طول بيش از 3000 كيلومتر در شمال و جنوب و همچنين دفاع از آب هاي ساحلي و منابع حياتي و استراتژيك كشور را بر عهده دارد و همواره به عنوان وزنه اي تعيين كننده در منطقه خليج فارس و درياي عمان، به حساب مي آيد. اين نيرو بايگان هاي شناور دريايي، تفنگداران و تكاوران، اسكادرانهاي هوانا و هوادريا، واحدهاي پروازي نيرو و غواصان زبده و يگانهاي زير سطحي كيلو كلاس بر حوزه هاي تحت حفاظت و حراست خود در خليج فارس و درياي عمان و درياي خزر تسلط كامل دارد و هرنوع فعاليتي را از سوي دشمن و در محدوده قانوني خود، خنثي مي كند. ناوهاي جنگي كشورمان با توجه به حركت هاي قدرت هاي جهاني مبني بر حضور دريايي در اقيانوس هند و درياي عمان، در طول جنگ تحميلي و پس از آن، دست به تدابير امنيتي زدند و با نظارت كامل بر حضور اين كشتي هاي جنگي بيگانه، آمادگي خود را براي مقابله با تهديدات احتمالي آنان حفظ كرده اند. اجراي مانورهاي متعدد و به نمايش گذاشتن توان رزمي ـ عملياتي در منطقه استراتژيك خليج فارس، در مقاطع حساس دوران دفاع مقدس و پس از آن، نشان دهنده حضور قدرتمندانه جمهوري اسلامي ايران در منطقه و حاكميت آن بر آب هاي خليج فارس است.

بازرسي و كنترل كشتي هاي خارجي:

نیروی دریایی
نيروي دريايي در طول جنگ تحميلي در اجراي سياست جمهوري اسلامي مبني بر توقيف كشتي هايي كه داراي كالاهاي مشكوك به مقصد عراق بودند، وظيفه مهمي بر عهده داشت، به گونه اي كه اين نيرو ضمن نظارت بر تردد كشتي هاي وارد شده به خليج فارس و درياي عمان از طريق تنگه هرمز، به بازرسي و بازپرسي كشتي هاي مشكوك مي پرداخت كه در اين خصوص صدها كشتي خارجي كنترل و بازرسي شد.

نيروهاي دريايي و جنگ زميني:

حضور نيروي دريايي در صحنه هاي نبرد زميني و حماسه هايي كه تفنگداران و تكاوران اين نيرو در حفظ آبادان و شكستن محاصره دريايي آن، در اوايل جنگ تحميلي آفريدند، به ويژه در مقاومت چهل و چند روزه رزمندگان اسلام در خرمشهر قهرمان نيز شايان تقدير است. همچنين درگيري واحدهاي شناور اين نيرو با دشمن در قبل از حمله سراسري 31 شهريور 1359، كه منجر به نابودي تعدادي از واحدهاي شناور عراق در اروندرود شد، نشان دهنده اين است كه نيروي دريايي ارتش پيشتاز و سدي در برابر هجوم و تجاوز نابكار دشمن بوده است.

بازسازي و حركت به سوي خودكفايي:

نیروی دریایی
فرايند خودكفايي در اين نيرو آنچنان است كه در مراكز فعال جهاد خودكفايي، بيش از 20 پروژه گوناگون به مرحله اجرا رسيده است. متخصصان متعهد اين نيرو در دوران دفاع مقدس، در زمينه خودكفايي صنعتي و تعمير و بازسازي ناوچه ها و ناوها، دستاوردهاي مهمي داشته اند كه از جمله آن بايد از تعمير و راه اندازي ناوشكن سبلان كه در سال 1369، به دستور فرماندهي كل قوا به آب انداخته شد، نام برد. در زمينه آموزشي، اين نيرو با پذيرش هرسال 1300 دانشجو و دانش آموز در رشته هاي گوناگون در مراكز آموزشي شمال كشور يعني انزلي، رشت و نوشهر ـ به تربيت نيروي انساني براي خود و ديگر نهادها و حتي داوطلبان آزاد مي پردازد. اين رشته ها عبارت اند از: علوم و فنون توپخانه دريايي، ملواني، مين جمع كني دريايي، راه و عمليات، جنگهاي الكترونيك، مراقبت هاي پروازي، آموزش كار با زير دريايي ها، غواصي، جوشكاري زير دريا، مديريت و كميسر عالي دريايي، آموزش هوا دريا، تعمير موتورهاي هوايي، فنون اشتغال با هليكوپتر و هوانا و تخصصهاي ديگر فني از جمله برق و الكترونيك و معماري كشتي علاوه بر اينها، مسئولان اين نيرو آماده اند تا هرسال 1500 تن از پرسنل دريايي كشورهاي دوست و همسايه را در رشته هاي مورد نياز آموزش دهند. اين نيروتاكنون به تجهيزات و امكانات نويني دست يافته كه مي تواند كليه اطلاعات موجود و لازم را در صحنه دريا، زمين و هوا به طور دقيق و سريع كسب كند. كليه قطعات مورد نياز شناورهاي سطحي و زيرسطحي، بجز قطعاتي كه صرفه اقتصادي ندارند، در داخل كشور طراحي و توليد مي شود و در صورت بروز مشكل، با همكاري ساير مراكز علمي، صنعتي بويژه دانشگاهها، امكان توليد تمامي پانصد هزار قطعه موردنياز در داخل وجود دارد. كارخانجات اين نيرو تنها مجموعه منحصر به فرد صنعت دريايي كشور است كه دراراي حوض هاي خشك براي تعميرات زيرآبي و اساسي و نيمه اساسي شناورهاست و آماده عرضه خدمات به تمامي سازمانهاي دريايي كشور است كه با فعاليت هاي بسيار خوب و چشمگير خود موجب جلوگيري از خروج ميليون ها دلار ارز به خارج از كشور شده است.

تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.