بهترین زمان مصرف ویتامین‌ها چه زمانی است

آیا قصد مصرف مکمل‌های ویتامین را دارید؟ آیا می‌دانید بهترین وقت مصرف ویتامین‌ها چه زمانی است؟ از آنجا که ویتامین‌ها و مواد معدنی در مواد غذایی موجود می‌باشند، مکمل‌ها هنگامی که با غذا مصرف شوند، بهتر جذب می‌شوند. اما
چهارشنبه، 17 شهريور 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
بهترین زمان مصرف ویتامین‌ها چه زمانی است
بهترین زمان مصرف ویتامین‌ها چه زمانی است

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع: راسخون



 

آیا قصد مصرف مکمل‌های ویتامین را دارید؟ آیا می‌دانید بهترین وقت مصرف ویتامین‌ها چه زمانی است؟ از آنجا که ویتامین‌ها و مواد معدنی در مواد غذایی موجود می‌باشند، مکمل‌ها هنگامی که با غذا مصرف شوند، بهتر جذب می‌شوند. اما استثناهایی هم در مورد قواعد آن وجود دارد. این مقاله را مطالعه نموده تا از زمان مصرف مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی اطلاع بدست آورید.
پزشکان مصرف ویتامین و مواد معدنی را برای نوزادان، کودکان، جوانان، زنان باردار، زنان یائسه و سالمندان برای مقاصد مختلف توصیه می‌کنند. ویتامین‌های A، B، C، D، E، K و مواد معدنی مانند مس، کلسیم و آهن موجود در مواد غذایی به ما در تقویت سیستم ایمنی و استخوان و دندان کمک می‌کنند. آنها به بالا بردن عملکرد سیستم عصبی (به بیان دقیق‌تر، تمام سیستم‌ها و دستگاه‌های بدن) کمک کرده، عضلات را قدرتمند ساخته و همچنین رشد مناسب جنین در رحم مادر را تسهیل می‌بخشند. اینها، مواد مغذی بوده که به تولید انرژی، و یا افزایش انرژی شما و بهبود سلامت کلی کمک می‌کنند.

زمان مناسب مصرف ویتامین

انواع و ترکیبات فراوانی از ویتامین‌ها و مولتی ویتامین‌ها وجود دارند. بهترین زمان مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی با توجه به ماهیت و عملکرد این مواد مغذی متفاوت است. بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی چیزی جز عناصر مغذی موجود در مواد غذایی نیستند. به طوری که همراه با یک وعده‌ی غذایی، بهتر هضم و جذب می‌شوند. به همین دلیل است که پزشکان مصرف مکمل‌های ویتامین را همراه با وعده‌های غذایی توصیه می‌کنند.
ویتامین‌های A، D، E و K ویتامین‌های محلول در چربی بوده، در حالی که 8 ویتامین B کمپلکس و ویتامین C ویتامین‌های محلول در آب می‌باشند. ویتامین‌هایی که محلول در آب بوده، به طور مرتب از طریق ادرار و دیگر مواد دفعی از بدن دفع شده، در حالی که ویتامین‌های محلول در چربی در بدن ذخیره می‌شوند. بنابراین مصرف مرتب ویتامین‌های محلول در آب بسیار اهمیت دارد. به منظور هضم و جذب مناسب و جریان متداوم ویتامین‌ها، توصیه می‌شود که ویتامین‌ها را با تقسیم یا شکستن‌شان مصرف نمایید.
ویتامین‌های گروه B متابولیسم کربوهیدرات و تولید انرژی را تسهیل می‌سازند. بنابراین بهتر است روز خود را با مصرف ویتامین‌های گروه B (B کمپلکس) همراه با صبحانه در صبح شروع کنید. می‌توانید آن را همراه با ناهار در بعدازظهر نیز مصرف نمایید. این کار به حفظ سطوح انرژی در طول روز کمک خواهد کرد. مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم به شل شدن عضلات کمک کرده و از اینرو بهتر است آنها را در شب مصرف کرده تا خواب خوب شبانه‌ای را تضمین سازند.
گاهی، به دلیل مشغله‌ای که دارید، ممکن است از خوردن ناهار صرف‌نظر نمایید. پس در این صورت توصیه می‌شود که مولتی ویتامین خود را با یک مشت کوچک آجیل مصرف نمایید. آجیل و خشکبار به عنوان تنقلاتی سالم در نظر گرفته می‌شوند. که چربی خوب که جهت جذب ویتامین‌های محلول در چربی لازم می‌باشند را تأمین می‌سازند. به خاطر داشته باشید، مصرف ویتامین با مقدار کمی پروتئین در رژیم غذایی به درستی هضم و مورد استفاده قرار می‌گیرند. معده‌ی شما به منظور فرایند مناسب و جذب مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم، آهن و روی بایستی به قدر کافی اسید داشته باشد. از آنجا که زمان مصرف ویتامین‌ها عمدتاً به عملکرد ویتامین بستگی دارد، مطمئن هستم که بدتان نمی‌آید برای کسب اطلاعات بیشتر، به جدول ویتامین‌ها و مواد معدنی نگاهی بیاندازید.

کنش و واکنش میان ویتامینها و مواد معدنی مختلف

اگر چه، پزشکان از شما می‌خواهند که مکمل‌ها را با وعده‌های غذایی مصرف کنید، همچنین ضرورت دارد که تداخل ویتامین‌ها با عملکرد و جذب ویتامین‌های دیگر را در نظر داشته باشید. چنانچه به منظور مبارزه با کم خونی، آهن و به منظور مبارزه با پوکی استخوان، کلسیم مصرف می‌کنید، در این صورت بایستی آهن را در صبح و کلسیم را در زمانی دیگر در طول روز مصرف نمایید. در غیر این صورت، کلسیم و آهن با یکدیگر جهت جذب در دستگاه گوارش مبارزه خواهند کرد. مصرف بیش از یک ماده‌ی معدنی در یک زمان ممکن است به عدم تعادل اسید معده منجر شود.
به طور مشابه، در صورتی که در حال مصرف مکمل‌هایی جهت کاهش التهاب در دستگاه گوارش می‌باشید، بهتر است که آنها را با معده خالی مصرف نمایید. پزشکان عنوان می‌کنند که مکمل‌های اسید آمینه را با معده خالی مصرف کنید. به عنوان مثال، مکمل‌های تریپتوفان و یا لیزین چنانچه همراه با غذا مصرف شوند، با دیگر اسیدهای آمینه‌ی موجود در غذای شما بر سر جذب به مبارزه می‌پردازند. همین مورد برای آنزیم‌ها نیز صدق می‌کند. به عنوان مثال، بروملین به تسکین درد کمک می‌کند، اما اگر با غذا مصرف شود، ممکن است به عنوان یک آنزیم گوارشی عمل کند تا یک مسکن درد. بروملین مصرف شده با معده‌ی خالی به کاهش التهاب کمک می‌کند. خواندن دستورالعمل روی برچست و یا پیروی از دستورات پزشک، به جهت جذب و بهره‌مندی بهینه از مکمل بسیار ضروری است. از اینرو تولید کنندگان در خصوص چگونگی استفا‌ده به بهترین وجه از محصولاتشان اطلاعاتی را بر روی برچست ارائه می‌کنند.
مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی با غذا کاملاً متفاوت از مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. پیروی از یک رژیم غذایی سالم، که تمام مواد مغذی ضروری را به نسبت‌های مناسب فراهم سازد، همواره به عنوان بهترین راه مصرف ویتامین و مواد معدنی محسوب می‌شود. یک رژیم غذایی سالم موجب مسمومیت نمی‌شود، اما مصرف بیش از حد یک مکمل ممکن است منجر به مسمومیت گردد. علاوه بر این، می‌تواند عملکردهای دیگر ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در بدن را تحت تأثیر قرار دهد. اطلاعاتی در خصوص «بهترین زمان برای مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی» در این مقاله فراهم شد، اما سئوالی که ذهن من را به خوش مشغول کرده، این می‌باشد که « عصر طلایی چه زمانی شروع خواهد شد که در آن هرکدام از افراد این کره‌ی خاکی قادر خواهند بود از یک رژیم غذایی سالم بهره‌مند شوند...»

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.