بیست و پنج حقیقت جالب در مورد چشم انسان که شاید نمی‌دانستید

این باور وجود دارد که، 80 درصد از اطلاعات ما و تقریبا 65 درصد از قدرت ذهن‌مان به کمک چشم‌ بدست می‌آید. از نظر پیچیدگی، پس از مغز، چشم در مرتبه‌ی دوم قرار دارد‌. در این‌ جا چند حقیقت شگفت انگیز در رابطه با چشم انسان که
چهارشنبه، 17 شهريور 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
بیست و پنج حقیقت جالب در مورد چشم انسان که شاید نمی‌دانستید
بیست و پنج حقیقت جالب در مورد چشم انسان که شاید نمی‌دانستید

 

مترجم: آناهیتا خاقانی
منبع: راسخون



 

این باور وجود دارد که، 80 درصد از اطلاعات ما و تقریبا 65 درصد از قدرت ذهن‌مان به کمک چشم‌ بدست می‌آید. از نظر پیچیدگی، پس از مغز، چشم در مرتبه‌ی دوم قرار دارد‌. در این‌ جا چند حقیقت شگفت انگیز در رابطه با چشم انسان که شاید شما آن‌ها را نمی‌دانستید، ارائه شده است.

آیا می‌دانستید؟

حقایقی در مورد چشم‌های انسان

براساس نظر محققان دانشگاه کپنهاگ دانمارک، افرادی با چشم‌های آبی رنگ دارای جد مشترکی هستند که ژن آنها 6000 تا 10000 سال پیش دچار جهش شده است.

چشم‌های آبی

تقریبا 8 درصد از مردم جهان چشم‌های آبی دارند، اما آیا این را می‌دانستید که چشم آبی‌ها در واقع فاقد رنگدانه آبی هستند؟ این به خاطر فقدان یا پایین بودن رنگدانه ملانینی است که مسئول رنگ آبی چشم می‌باشد. رنگ عنبیه به مقدار رنگ‌دانه‌ی موجود در اپیتلیومی که پشت عنبیه قرار گرفته است، بستگی دارد که به نوبه‌ی خود توسط ژن‌ها تعریف شده است.

رنگ‌های مختلف چشم

رنگ‌دانه ملانین قهوه‌ای و لیپوکروم قهوه‌ای روشن توسط ژنی که به ترتیب روی کروموزوم 15 و کروموزوم 19 قرار دارند، کنترل می‌شوند. اگر رنگ‌دانه وجود نداشته باشد، عنبیه صورتی رنگ به نظر می‌رسد. اگر مقدار رنگ‌دانه کم باشد، عنبیه، آبی به نظر می‌رسد. افزایش مقداررنگ‌دانه، عنبیه‌های سبز، فندقی و قهوه‌ای را ایجاد می‌کند. اساسا رنگ چشم ناشی از پدیده پراکندگی ریلی نور در استرومای ریلی که در جلوی عنبیه قرار دارد، می‌باشد.
براساس مطالعه انجام شده توسط پژوهشگران دانشگاه انستیتو علوم سلولی مولکولی کوئیزلند یا IMB و انستیتو تحقیقات پزشکی کوئیزلند، ژن‌های متعددی رنگ چشم‌ها را تعیین می‌کنند، برخی از ژن‌ها نسبت به ژن‌های دیگر تاثیر بیشتری دارند.
یکی از اندامهای حسی جذاب بدن انسان، چشم است، چشم‌هایمان پیوسته برای جمع آوری اطلاعات بصری، همراه با تصاویر جدیدی که بر روی شبکیه چشم دریافت شده‌اند، کار می‌کنند. این مغز است که پس از آن‌ که سیگنال‌های الکتریکی را از شبکیه چشم از طریق عصب بینایی دریافت کرد، اطلاعات را پردازش و تفسیر می‌کند.
حقایق جالب در رابطه با چشم انسان
غیر ممکن است که با چشم‌های باز عطسه کنید
نوزادان تازه متولد شده نمی‌توانند بر اشیای دورتر از 20 تا 25 سانتی‌متر تمرکز کنند، هم‌چنان که حدت بینایی آن‌ها بین 200/20 و 400/20 می‌باشد.
تصاویری که چشم‌ها به مغز ارسال می‌کنند، می‌توانند معکوس، وارونه یا دو بعدی شوند. با این حال، مغز می‌تواند به‌صورت خودکار زاویه تصاویر شبکیه چشم را تغییر دهد و تصاویر دریافتی چشم‌ها را ترکیب کند. بدین وسیله آن‌ها را به تصاویر سه بعدی تبدیل می‌کند.
تیپ Iix به ماهیچه‌های اطراف پلک چشم مربوط می‌شود. این‌ها سریع ترین ماهیچه‌های واکنش‌‌دهنده بدن انسان هستند، به‌‌طوری‌که آن‌ها می‌توانند در کمتر از یک صدم ثانیه منقبض شوند، که به ما اجازه می‌هند در هر دقیقه تقریبا 10 الی 20 مرتبه پلک زنیم.
در حالی که بیشتر بیومتریک‌ها 13 الی 60 ویژگی مشخص دارند، گفته شده است عنبیه 266 نقطه منحصر به فرد دارد.
عنبیه، که قسمت رنگی پیرامون مردمک چشم است، عملکرد کنترل اندازه مردمک چشم را انجام میدهد. درست مانند اثر انگشت‌هایمان، عنبیه هیچ دو نفری نمی‌تواند یکسان باشد. رنگ، بافت، همانند الگوی عنبیه منحصر به فرد است. در حالی که اکثربیومتریک‌ها 13 الی 30 ویژگی متمایز دارند، گفته شده است که عنبیه 266 نقطه منحصر به فرد دارد. تعجب نکنید، از بررسی‌های عنبیه به منظور اهداف تعیین هویت استفاده می‌شود.
طول عمر مژه‌های ما تقریبا 3 ماه است. به طور متوسط، روزانه 1 الی 5 مژه می‌افتد. برای این‌که مژه جدید جایگزین مژه افتاده شود و به طول کاملش رشد کند 4 الی 8 هفته زمان نیاز دارد.
چشم انسان می‌تواند بین 500 سایه خاکستری را تشخیص دهد.
چشم‌های کودکان تا زمان تقریبا 6 الی 8 هفتگی‌شان اشک ایجاد نمی‌کنند.
درحالی که در بدو تولدپهنای کره چشم 16 میلی متر است، زمانی که کودک سن سه سالگی را کامل می‌کند، کره چشم به 23 میلی‌متر رشد می‌کند. کره چشم در سن بلوغ به حداکثر پهنای خود یعنی 24 میلی‌متر می‌رسد.
بنابراین، نوزادان تمام ساختار‌های مورد نیاز برای دیدن را دارا می‌باشند، آن‌ها به‌تدریج یاد می‌گیرند که چگونه تمرکز کنند. در واقع، چشم‌ کودک یک ماهه به میزان چشم یک فرد بالغ، به نور حساس نمی‌باشد. این مورد دلیل این است که چرا آن‌ها حتی در صورتی که چراغ‌ها خاموش نباشند هم می‌توانند بخوابند.
تحت شرایط مناسب، چشم می‌تواند نور شمع را در فاصله‌ی3.5 متری ببیند.
بنابراین ما می‌توانیم در تمام زمان‌ها بینی‌مان را ببینیم، اما این مغز ما است که تمایل دارد آن را نادیده بگیرد.
عبارت بینایی 20/20 به معنای بینایی کامل نیست. اگر در طول مدت معاینه چشم، درحالی‌که 2متر دورتر از نمودار ایستاده‌اید، می‌توانید چیزی را ببینید که یک فرد با بینایی طبیعی می‌تواند ببیند، به این معنی است که شما دید 20/20 دارید.
ماهیچه‌های چشم فعال‌ترین ماهیچه‌های بدن انسان هستند، چرا که‌ آن‌ها تمام وقت کار می‌کنند. همچنین چشم‌ها در طول مدت مرحله خواب رم یا حرکت سریع چشم‌ها، سریع حرکت می‌کنند.
چشم انسان در حقیقت می‌تواند رنگهای قرمز، آبی و سبز را ببیند. سایر رنگ‌هایی که می‌توانیم ببینیم ترکیبی از این رنگ‌ها هستند. چشم‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تقریبا 10 میلیون رنگ مختلف را تشخیص دهید. گرچه، برخی از رنگها هستند که دیدن آن‌ها غیر ممکن است. به این رنگ‌ها، رنگ‌های نامریی گفته می‌شود.
سبز، نادر‌ترین رنگ چشم است که تنها 2درصد از مردم جهان چشم‌های سبز رنگ دارند.
تقریبا 8 درصد از مردم جهان دارای چشم‌های آبی رنگ هستند.
چشم‌های انسان از نظر پیچیدگی دومین عضو بعد از مغز هستند، چشم انسان دارای 2 میلیون بخش‌ فعال است. این باور وجود دارد که چشم انسان می تواند 36000 بیت اطلاعات را در یک ساعت پردازش کند. چشم‌ها در میلی ثانیه می‌توانند با هر حرکت سر خود را تطبیق دهند.
با توجه به شباهت قابل توجه بین قرنیه چشم انسان و کوسه، اخیرا قرنیه چشم کوسه به چشم انسان پیوند زده شده است.
کره‌ی چشم انسان حدود28 گرم وزن و 25 سانتی‌متر ضخامت دارد. تنها یک ششم کل مساحت آن در معرض دید است.
عنبیه هتروکرومی یک ویژگی ارثی است که در آن رنگ‌های عنبیه هر دو چشم با هم فرق دارند.
چشم‌ انسان شامل یک نقطه کور کوچک است که در آن عصب بینایی از طریق شبکیه عبور می‌کند. اگرتا به حال توجه کرده باشید مغز ما از اطلاعات چشم دیگر استفاده می‌کند تا فاصله دید را جبران کند، که این مورد به ندرت رخ می‌دهد.
افراد دارای رنگ چشم آبی در تاریکی بهتر می‌توانند ببینند.
این باور وجود دارد که افراد دارای رنگ چشم آبی در تاریکی بهتر می‌توانند ببینند.
چشم انسان تقریبا 2.5 سانتی‌متر طول و حدود 7 گرم وزن دارد.
دقت چشم انسان 576 مگاپیکسل است!
سرعت خواندن اکثریت ما از روی کاغذ 25 درصد سریع‌تر از خواندن یک متن از روی صفحه نمایش کامپیوتر است.
این باور وجود دارد که چشم انسان به خودی خود می‌تواند حتی بدون هیچ گونه استراحتی، در هر زمانی با 100% قابلیت خود عمل کند. با این حال، ماهیچه‌های پلک نیاز به استراحت دارند. پس، مطمئن شوید که از چشم‌هایتان به خوبی مراقبت می‌کنید.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.