اهميت اذان و اقامه و فلسفه و اسرار آن

حضرت علي عليه السلام مي فرمايد : من صلي بأذان و اقامه صلي خلفه صف من الملائکه لا يري طرفاه و من صلي باقامه صلي خلفه ملک ؛ (1) هر کس نماز خود را با اذان و اقامه بخواند ، صفي از فرشتگان پشت سر او به نماز مي ايستند که دو طرف آن ديده نمي شود و هر کس نماز خود را با اقامه ي تنها بخواند يک فرشته پشت سر او نماز مي گزارد .
سه‌شنبه، 5 آذر 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اهميت اذان و اقامه و فلسفه و اسرار آن
اهميت اذان و اقامه و فلسفه و اسرار آن
اهميت اذان و اقامه و فلسفه و اسرار آن

نویسنده: محمد وحيدي
حضرت علي عليه السلام مي فرمايد : من صلي بأذان و اقامه صلي خلفه صف من الملائکه لا يري طرفاه و من صلي باقامه صلي خلفه ملک ؛ (1)
هر کس نماز خود را با اذان و اقامه بخواند ، صفي از فرشتگان پشت سر او به نماز مي ايستند که دو طرف آن ديده نمي شود و هر کس نماز خود را با اقامه ي تنها بخواند يک فرشته پشت سر او نماز مي گزارد .
مسأله : کسي که اذان و اقامه را عمدا ترک کرده و وارد نماز شده است نمي تواند نماز را به خاطر تدارک اذان و اقامه قطع نمايد و اما اگر به خاطر فراموشي باشد تا به حد رکوع نرسيده به اتفاق همه ي فقها مي تواند نماز را قطع کرده و پس از گفتن اذان و اقامه دوباره نماز را شروع کند و اما اگر در رکوع يادش بيايد اختلافي است. (2)

فلسفه و اسرار اذان و اقامه

در بعضي از اخبار « اذان » به نفخه ي اولي که براي مردن خلايق است و « اقامه » به نفخه ي دوم که براي زنده شدن خلايق و خارج شدن از قبرهاست تشبيه شده است .
و از حضرت رضا عليه السلام روايت شده است که : خداوند مردم را به اذان امر فرمود براي جهات بسياري که بعضي از آنها يادآوري مردم و آگاه نمودن افراد غافل و معرفتي وقت نماز به کساني که سرگرم به کار هستند . (3)

دستور اذان و اقامه

مسأله : اذان هجده جمله است : الله اکبر ( چهار مرتبه ) أشهد ان لا اله الا الله ،
أشهد أن محمدا رسول الله ، حي علي الصلوه ، حي علي الفلاح ، حي علي خير العمل ، الله اکبر ، لا اله الا الله ( هر يک دو مرتبه ) و اقامه هفده جمله است ؛ يعني دو مرتبه الله اکبر از اول اذان و يک مرتبه لا اله الا الله از آخر آن کم مي شود و بعد از گفتن حي علي خير العمل بايد دو مرتبه قد قامت الصلاه اضافه نمود . (4)
مسأله : « أشهد أن عليا ولي الله » جزء اذان و اقامه نيست ؛ ولي خوب است بعد از « أشهد أن محمدا رسول الله » به قصد قربت گفته شود . (5)

پي نوشت ها:

1. جامع آيات و احاديث نماز ، ج 1 ، ص 357 به نقل از ثواب الاعمال .
2. العروه الوثقي ، ج 1 ، في مستحبات الاذان و الاقامه ، مسئله 4 .
3. اطيب البيان ، ج 1 ، ص 165 .
4. توضيح المسائل مراجع ، مسأله 918 .
5. همان ، مسأله ، 919 .

منبع:کتاب دانستني هاي لازم از نماز

تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.