توسعه شخصیت

تمرین اصول اولیه رشد شخصیت می‌تواند به شما کمک کند تا رفتار بهتری از شما بروز کند. استفاده از روش‌های مختلف آن می‌تواند به شما کمک کند تا بر بسیاری از موناع زندگی غلبه کنید.
يکشنبه، 21 شهريور 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
توسعه شخصیت
 توسعه شخصیت

 

مترجم: سعید علیزاده
منبع:راسخون



 

تمرین اصول اولیه رشد شخصیت می‌تواند به شما کمک کند تا رفتار بهتری از شما بروز کند. استفاده از روش‌های مختلف آن می‌تواند به شما کمک کند تا بر بسیاری از موناع زندگی غلبه کنید.
نگرش مثبت می‌تواند در هر حالی به ما کمک کند. اعتماد به نفس و احساس خوب از درون کاری با ظاهر ما ندارد. شما باید به دوران کودکی خود توجه کنید که چطور برخی کودکان همیشه استعداد قرار داشتن در مرکز توجه را داشتند یا همیشه در هر کاری که به آن‌ها سپرده می‌شد در آن‌کار می‌درخشیدند. خب، این عمدتا به این دلیل است که هر فرد دارای شخصیت متفاوتی است، و واضح است که همه نمی‌توانند مثل هم باشند.

فردگرایی

عوامل مختلفی وجود دارند که شما نیاز دارید آن‌ها را در نظر بگیرید به طوری که آن‌ها تاثیر مثبتی بر زندگی شما داشته باشند. همه این‌ها در مورد خصوصیات فردی شما هستند و اینکه احساساتتان را طوری کنترل کنید تا بیشترین منفعت را برایتان داشته باشد. زمانی که ما فکر می‌کنیم و رفتار و واکنش مردم پیرامونمان را بررسی می‌کنیم، در این حال سعی می‌کنیم تا شخصیت آن‌ها را ارزیابی کنیم بدون این‌که واقعا بدانیم داریم چه کار می‌کنیم. شخصیت توسط انواع افکار و احساساتی که در درون ما است شکل می‌گیرد، که می‌تواند منجر به رفتار خاصی شود.

عوامل تعیین‌کننده‌ای که منجر به توسعه شخصیت می‌شوند

راه‌های بسیاری وجود دارد که در آن‌ توسعه شخصیت می‌تواند دورنمای ما نسبت به همه چیز را تغییر دهد و باعث موفقیت ما در تمامی امور شود. این می‌تواند شخص را در دستیابی به نتایج بهتر در هر کار، چه شغلی و چه شخصی کمک کند.

داشتن نگرش مثبت

آیا واقعا در مورد چگونگی نگرشتان به وظایفی که به شما سپرده شده است فکر کرده‌اید؟ آیا شما به طور کلی در مورد توانایی‌های خود شک دارید؟ تفکر مثبت یک جنبه مهم در مورد رشد شخصیت است. آن می‌تواند به تغییر نتایج و در واقع گرفتن نتایج مثبت از این طریق کمک کند. با یک باور عمیق در مورد خود شروع کنید. این می‌تواند کمک کند تا فرصت‌های بهتری برای خود بسازید و همچنین تغییر مثبتی در زندگی شما به ارمغان آورد. اگر متعجب هستید که چگونه برخی افراد با کمترین تلاش مزه موفقیت را می‌چشند، آن صرفا به خاطر داشتن نگرش مثبت است. این جنبه به شما کمک می‌کند که با اعتماد به نفس به هرچیزی نزدیک شوید و به نوبه خود فضای مثبتی ایجاد شود. بنابراین همیشه اعتماد به نفس عمیق در توانایی‌های خود داشته باشید و زمانی که شخصی به شما می‌گوید نمی‌توانید برخی کارها را انجام دهید، به سادگی برگدیدی و پاسخ دهید؛ من می‌توانم! برای مثال، بسیاری از کودکان از نبود اعتماد به نفس در حین صحبت کردن در کلاس رنج می‌برند. در اینجا، توسعه موثر شخصیت می‌تواند کمک کند تا بر این مشکل غلبه کنید و کودک تبدیل به یک سخن‌ور بهتری شود و در مراحل بعدی زندگی برایش مفید باشد.

خود انگیزش

همیشه خود را در برابر وظایف و مسئولیت‌های خود با انگیزه نگه دارید. افراد موفق به این دلیل به موقعیت فعلی خود رسیده‌اند که همیشه یک نیروی تحریک‌کننده به آن‌ها می‌گوید که کارها را هر دفعه بهتر انجام دهند. هر موقع احساس می‌کنید که در حین کار یا در یک رابطه، دیگر توان ادامه دادن ندارید، روی اهداف خود تمرکز کنید و سعی کنید به جای پشت کردن به آن، به اصلاح مشکل بپردازید. برای مثال، آیا شما همواره مشکل ترس از حضور در صحنه نمایش را دارید؟ به جای اینکه به این فکر کنید که تجربه این کار وحشتناک است، به آن به عنوان یک فرصت نگاه کنید و در بهترین حالت در آن ظاهر شوید. این کار باعث خواهد شد بر ترس خود غلبه کنید و راه‌های جدیدی کشف کنید.

نقاط قوت خود را باور داشته باشید

در مورد تمام توانایی‌های خود فکر کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا شخصیت بهتری را برای خودتان شکل دهید. توسعه شخصیت یعنی به تصویر کشیدن خود در شکل بهتر و احساس اعتماد به نفس در مورد اهدافی که برای خود قرار داده‌اید. این امکان‌پذیر خواهد بود اگر شما در مورد جنبه‌های منفی تمرکز نکنید و بر روی استفاده از مهارت‌ها در بیشترین حد کار کنید. لیستی از همه نقاط مثبت خود تهیه کنید. خودتان را تشویق کنید؛ اگر فکر می‌کنید که در هر کاری با هر نوع مشکلی روبرو می‌شوید، ؤام باشید و سعی کنید تا به شیوه‌ای متفاوت به آن نگاه کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا با سهولت بر مشکلاتتان غلبه کنید.

زبان بدن موثر

طرز ایستادن می‌تواند چیزهای زیادی را در موردتان بازگو کند. همانطور که قبلا ذکر شد، توسعه شخصیت، نمایش اعتماد به خودتان است و زبان بدن می‌تواند جیزهای زیادی در موردتان بگوید. زبان بدن موثر یک بخش از شخصیت شما را شکل می‌دهد، این شامل حالت‌های چهره، حرکات، طرز نشستن و واکنش شما به حرف‌های دیگران است. حین صحبت کردن تماس چشمی داشته باشید؛ اگر کسی در حال سخنرانی است، راست بنشینید و سر خود را به نشانه تایید برخی نکات تکان دهید و مطمئن شوید که محکم دست می‌دهید. وضعیت صحیح بدن نشان‌دهنده اعتماد به نفسی است که از آن نشات گرفته است.

افراد و موقعیت‌ها را به راه درست هدایت کنید

برای موقر بودن، شما نباید تنها روی خودتان کار کنید، بلکه باید بر روی برخی جنبه‌ها در محیط اطرافتان هم توجه داشته باشید. یاد گرفتن اینکه چگونه با مردم سر و کار داشته باشید نیز ک عامل مهم در مورد توسعه شخصیت است. نگاهی به مورد مشترکی که ممکن است در محل کارتان با آن‌ها روبرو شوید داشته باشید برخی افراد هستند که در مقایسه با شما نتایج بهتری کسب می‌کنند، هرچند ممکن است شما هم به اندازه آن‌ها تلاش کرده باشید. این افراد می‌توانند کاری را به دلیل اینکه روشی که آن‌ها به برخی افراد یا موقعیت‌ها رسیدگی می‌کنند مرتبط با وظایف‌شان است، سریع‌تر انجام دهند. رهبر بودن یا رسیدن به آن موقعیت ممکن است آسان نباشد، اما قطعا کار غیرممکنی نیست. به یاد داشته باشید که از انتقاد و شکایت در مورد چیزها خودداری کنید. در مورد رویکرد خود صادق باشید و واقعا به مردم اطراف خود علاقه داشته باشید. رهبران موفق می‌دانند که چگونه مردم را به خوبی مدیریت کنند، و می‌توانید نگاهی به اطراف محیط کار خود بیاندازید تا بدانید که چطور مردم با شخصیت‌های قوی می‌توانند در مقایسه با مردمی که در تلاش هستند تا کار خود را هماهنگ کنند، راحت‌تر مدیریت کنند. یاد گرفتن این که چطور با رویکرد مثبت با مردم برخورد کنید می‌تواند باعث شود که مردم اطراف شما احساس مثبت داشته باشند و بتوانند محیط شادی ایجاد کنند. از قدرت خود با احتیاط و با احترام به دیگران استفاده کنید. توسعه موثر شخصیت به شما کمک خواهد کرد تا تاثیر بهتری بر دیگران داشته باشید و همچنین رابطه دوستانه خوبی با همکاران خود ایجاد کنید.
تمرکز بر روی توسعه شخصیت می‌تواند کمک کند تا بر بسیاری از موانع در زندگی غلبه کنید. مشکلاتی که ممکن است برایتان بزرگ جلوه کنند می‌تواند به طور ناگهانی واقعا ناچیز به نظر برسد. همیشه ذهن خود را با افکار مثبت و تازه پر کنید. به یاد داشته باشید که هرچقدر بیشتر خودتان را آماده کنید، اوضاع بیشتر بر وفق مرادتان خواهد بود.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.