شناخت تفاوت بین جریان متناوب و مستقیم

امروزه، اگر نگاهی به اطراف خود بیندازید، می‌بینید که واقعاً هر چیزی به نوعی از الکتریسیته و برق، نیرو و قدرت می‌گیرد. این مقاله تفاوت بین دو نوع جریان یعنی جریان متناوب و جریان مستقیم را توضیح خواهد داد.
شنبه، 3 مهر 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
شناخت تفاوت بین جریان متناوب و مستقیم
  شناخت تفاوت بین جریان متناوب و مستقیم

 

مترجم : بهروزی
منبع:راسخون



 

امروزه، اگر نگاهی به اطراف خود بیندازید، می‌بینید که واقعاً هر چیزی به نوعی از الکتریسیته و برق، نیرو و قدرت می‌گیرد. این مقاله تفاوت بین دو نوع جریان یعنی جریان متناوب و جریان مستقیم را توضیح خواهد داد.
جریان متناوب و جریان مستقیم دو نوع اصلی بارهایی هستند که به دنیای الکتریک و الکترونیک ما، نیرو و قدرت می‌دهند. اگر اولین بار است که نام‌های جریان متناوب و مستقیم را می‌شنوید پس این مقاله در معرقی مفاهیم اصلی و ابتدایی این دو منبع قدرت بسیار مفید خواهد بود.

جریان متناوب چیست؟

جریان متناوب می‌تواند به صورت شارش بار الکتریکی تعریف شود که جهت خود را در بازه‌های زمانی منظم تغییر می‌دهد. دوره یا بازه‌ی زمانی منظم که در آن جریان متناوب، جهت خود را تغییر می‌دهد، فرکانس نامیده می‌شود و واحد آن هرتز است. این جریان می‌تواند به صورت گراف و یا نموداری به شکل موج سینوسی نمایش داده شود. وسایل موتوری دریایی، سفینه‌های فضایی و تجهیزات نظامی از جریان متناوب با فرکانس 400 هرتز استفاده می‌کنند. اما بیشتر اوقات، برای مصارف خانگی، فرکانس جریان متناوب بر روی 50 تا 60 هرتز تنظیم می‌شود. در آمریکا جریان متناوب با فرکانس 60 هرتز به خانوارها عرضه می‌شود در حالی که فرکانس جریان متناوب برای مصارف خانگی در کشورهای اروپایی 50 هرتز است.

جریان مستقیم چیست؟

جریان مستقیم، جریانی (شارش بار الکتریکی یا الکترون‌ها) است که فقط در یک جهت شارش می‌کند. اگر این جریان را بر روی گراف یا نمودار نشان دهیم، می‌تواند به صورت خط مستقیم رسم شود چون جهتش تغییر نمی‌کند. متعاقباً هیچ فرکانسی با جریان مستقیم مرتبط نیست. اگر شما دانش آموز هستید، معمولاً فرکانس جریان مستقیم در امتحان، سوال پرسیده می‌شود. جواب این است که فرکانس جریان مستقیم یا DC صفر است.
شارش جریان متناوب و مستقیم در مدار

منابع جریان متناوب و مستقیم :

جریان متناوب : نیروگاه‌ها و ژنراتورهای جریان متناوب، جریان متناوب تولید می‌کنند.
جریان مستقیم : سلول‌های خورشیدی، سلول‌های سوختی و ترمو کوپل‌ها منابع اصلی تولید جریان مستقیم هستند. اما منبع اصلی جریان مستقیم، تبدیل جریان متناوب به مستقیم است.

کاربردهای جریان متناوب و مستقیم :

• جریان متناوب برای نیرو دادن به خانه‌ها، لامپ‌های خانگی، پنکه‌ها، موتورها‌، تهویه‌های هوا، تلویزیون، گیرنده‌ها، تولید کننده‌ی غذا، ماشین لباس شویی و واقعاً تمام ماشین آلات صنعتی به کار می‌رود.
• جریان مستقیم عمدتاً برای قدرت دادن به تجهیزات الکترونیکی و دیجیتالی دیگر به کار می‌رود؛ گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، وسایل موتوری الکتریکی و غیره. تلویزیون‌های LED و LCD نیز با جریان مستقیمی که از تبدیل منبع نیروی جریان متناوب معمول، ایجاد شده است، راه اندازی می‌شوند.
چرا جریان متناوب برای انتقال قدرت به کار می‌رود؟
1. تولید جریان متناوب ارزان‌تر و آسان‌تر است.
2. جریان متناوب با ولتاژ بالا، می‌تواند بدون از دست دادن قدرت خود، صدها مایل منتقل شود. هم چنین جریان متناوب می‌تواند به آسانی، پله پله به ولتاژهای کمتر کاهش یابد. ایستگاه‌های برق و ترانسفور ماتورها قبل از انتقال این جریان به خانه‌های ما، مقدار ولتاژ آن را به سطح قابل مصرف (110 یا 230 ولت) کاهش می‌دهند.
کدام خطرناک‌تر است؟ جریان متناوب یا جریان مستقیم؟
معتقدند که جریان مستقیم خطر کمتری از جریان متناوب دارد، اما هیچ مدرک قطعی در مورد آن وجود ندارد. یک درک اشتباه وجود دارد که تماس با جریان متناوب با ولتاژ بالا، کشنده‌تر از جریان مستقیم با ولتاژ کم است. اصلاً به ولتاژ مربوط نیست بلکه به مقدار جریانی که از بدن انسان می‌گذرد مربوط است.
بنابراین خیلی با برق درنیفتید چون می‌تواند خطرناک باشد. جریان متناوب و جریان مستقیم هر دو می‌توانند کشنده و مهلک باشند. انگشت خود و یا چیزی را درون پریز برق و یا وسیله‌ی الکتریکی و تجهیزات پر قدرت و ولتاژ بالا، نکنید.

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.