مراکز خيريه‏ي اصفهان نمونه‏هايي از مشارکت و خيرانديشي اجتماعي

انجمن‏ها و مراکز خيريه، مؤسسات عام المنفعه‏اي هستند که به منظور ارائه‏ي خدمات به افراد جامعه در زمينه‏هاي گوناگون از قبيل خدمات بهداشتي و درماني، خدمات رفاهي و خدمات فرهنگي پا به عرصه‏ي حيات مي‏گذارند. وجود اين مراکز، تعداد و موضوع فعاليت آن‏ها محک و معياري براي ثبوت يا نفي عدالت اجتماعي در جامعه است. بدين معنا که اين مراکز، زماني پا به عرصه‏ي فعاليت مي‏گذارند .
جمعه، 15 آذر 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مراکز خيريه‏ي اصفهان نمونه‏هايي از مشارکت و خيرانديشي اجتماعي
مراکز خيريه‏ي اصفهان نمونه‏هايي از مشارکت و خيرانديشي اجتماعي
مراکز خيريه‏ي اصفهان نمونه‏هايي از مشارکت و خيرانديشي اجتماعي

نويسنده: شهرام غفراللهي

مقدمه

انجمن‏ها و مراکز خيريه، مؤسسات عام المنفعه‏اي هستند که به منظور ارائه‏ي خدمات به افراد جامعه در زمينه‏هاي گوناگون از قبيل خدمات بهداشتي و درماني، خدمات رفاهي و خدمات فرهنگي پا به عرصه‏ي حيات مي‏گذارند. وجود اين مراکز، تعداد و موضوع فعاليت آن‏ها محک و معياري براي ثبوت يا نفي عدالت اجتماعي در جامعه است. بدين معنا که اين مراکز، زماني پا به عرصه‏ي فعاليت مي‏گذارند که عدالت در اجتماع با عملکرد ناقص و برنامه‏هاي ضعيف، کمرنگ يا مخدوش شده باشد و دولت نتواند به وظيفه‏ي خود در برابر يکايک افراد جامعه به ويژه قشر ضعيف عمل کند. در اين مقطع زماني است که عده‏اي از نوع دوستان خير جامعه، به منظور ارائه‏ي خدمات به همنوعان خود، تشکيلاتي را بدين منظور پديد مي‏آورند تا راهگشايي براي خدمت باشند.
کشور جمهوري اسلامي ايران نيز از اين قاعده مستثنا نيست و عملکردهاي گاه نامطلوب و ضعيف دولت‏ها در دهه‏ها و سال‏هاي گذشته، باعث ايجاد چنين مراکزي به ويژه در سال‏هاي اخير شده است. تأسيس و ايجاد اين انجمن‏ها و مراکز خيريه در جامعه‏ي اسلامي ما، خصوصيت و رنگ و بويي خاص دارد و مولاي پرهيزکاران اميرمؤمنان علي (ع) چه زيبا در اين باره مي‏فرمايد:
و ما احسن تواضع الاغنياء للفقراء طلبا لما عندالله و احسن منه تيه الفقراء علي الاغنياء اتکالا علي الله.
چه نيکو است فروتني توانگران برابر مستمندان براي به دست آوردن آن چه نزد خداست و نيکوتر از آن، بزرگ‏منشي مستمندان به اعتماد بر خدا برابر اغنياست.
(نهج‏البلاغه، کلمات قصار (406)، ترجمه‏ي سيد جعفر شهيدي، ص 434)
مردم متدين و رهرو راه ولايت اصفهان، با پيروي از مولا و مقتداي خود، حضرت مولي الموحدين و صالح المؤمنين و اميرالمؤمنين علي بن ابي‏طالب (ع) جهت خدمت به افراد نيازمند جامعه‏ي خود احساس مسؤوليت کرده و با توسل و مدد از مراد خود حضرت مولا علي بن ابي‏طالب در راه آن امام گام برداشته و به تأسيس مراکزي خيريه در سطح شهر اصفهان اقدام کرده‏اند و بدين منظور از مولايي استمداد مي‏جويند که شب‏هاي کوفه و کوچه‏هاي آن، بايد به دلجويي و تفقد حضرت از ايتام و بي‏بضاعتان در آن ايام شهادت دهد.
آنچه در اين مقال بدان پرداخته مي‏شود، توضيح مختصري درباره‏ي فعاليت برخي از خيريه‏هاي شهر اصفهان است که در تهيه و تنظيم اين مقاله همکاري و مساعدت‏هاي لازم را مبذول داشتند. اين نوشتار با توجه به گفته‏ها و نوشته‏هاي مسؤولان اين مراکز تهيه شده و مي‏تواند راهکار مناسبي فراروي ديگر خيرانديشان باشد.
آن چه بايد بدان اشاره کرد، اساس اين خيريه‏هاست که بيش‏تر به نام مبارک امامان معصوم عليهم‏السلام است که حاکي از اعتقادات و باورهاي مؤسسان اين مراکز حکايت دارد.

خيريه‏ي امام علي

تاسيس: سال 1372
هدف: تکريم شخصيت و اعطاي عزت نفس به دانش‏آموزان بي‏بضاعت و کمک به اهدا آموزش و پرورش.
محل تأمين هزينه‏ها: 1. فروش قبوض؛ 2. دريافت نذورات، فطريه و صدقات.
موضوع فعاليت: رسيدگي به وضع تحصيلي، تأمين هزينه‏هاي تحصيلي و درماني دانش‏آموزان بي‏بضاعت از قبيل هزينه‏ي عمل جراحي، تهيه‏ي عينک، دارو و....

خيريه‏ي حضرت موسي بن جعفر

تاسيس: سال 1357
هدف: سرپرستي از افراد بي‏سرپرست و نيازمند.
محل تأمين هزينه‏ها: 1. کمک‏هاي موردي مردم خير؛ 2. دريافت نذورات و هدايا؛ 3. سفارش تاج‏گل؛ 4. وقف و وصيت به نفع خيريه.
موضوع فعاليت: 1. خدمات درماني: تأسيس بيمارستان، درمانگاه و آزمايشگاه، ارائه‏ي خدمات دندانپزشکي، پرداخت کمک هزينه‏ي بيماران نيازمند، تهيه‏ي دارو، پرداخت مقداري از هزينه‏ي خريد کليه براي بيماران نيازمند و...؛ 2. خدمات رفاهي: توزيع و تأمين ارزاق، تهيه و تعمير و مرمت مسکن، پرداخت کمک هزينه براي ساخت و تعميرات لوازم ضروري مسکن، پرداخت وام‏هاي معوقه، تهيه‏ي جهيزيه، پرداخت وام قرض‏الحسنه و... به افراد نيازمند.
اولويت: توزيع و تأمين ارزاق

انجمن خيريه‏ي امام رضا

تاسيس: سال 1365
هدف: کمک و ارائه‏ي تسهيلات به اشخاص بي‏بضاعت.
محل تأمين هزينه‏ها: کمک‏هاي مردمي و مؤسسان در هر هفته، متناسب با تقاضاي مددجويان.
موضوع فعاليت: 1. خدمات رفاهي: تهيه‏ي جهيزيه، تهيه و توزيع پوشاک، توزيع ارزاق به صورت ماهيانه ، پرداخت وام قرض‏الحسنه، ارائه‏ي تسهيلات در موارد خاص با تأييد بازرس؛ 2. خدمات فرهنگي: تشکيل جامعة القرآن الکريم در سال 1377 و آموزش حفظ قرآن به گروه سني 6 تا 18 سال. در سال 1379 اين مرکز 150 حافظ کل قرآن تربيت کرده است.
حوزه‏ي فعاليت: شهر اصفهان و حومه.

انجمن خيريه‏ي ابن‏الحسن

تاسيس: سال 1364
هدف: کمک به محرومان جامعه.
محل تأمين هزينه‏ها: کمک‏هاي مردمي به صورت نذورات، هدايا، مستمري‏هاي ماهيانه و سفارش تاج‏گل.
موضوع فعاليت: خدمات رفاهي شامل تهيه‏ي جهيزيه، توزيع ارزاق، پرداخت وام قرض‏الحسنه. (در ايام ماه مبارک رمضان به توزيع فوق‏العاده‏ي ارزاق و در ايام عيد نوروز به توزيع پوشاک و در مهر ماه به پرداخت کمک هزينه‏ي تحصيلي مي‏پردازد.)
ميزان خدمات: توزيع ارزاق به صورت هفتگي بين 50 تا 60 خانوار و تأمين جهيزيه‏ي 30 قباله در هر هفته.
افراد تحت پوشش: در حدود 500 خانوار.

موسسه‏ي خيريه‏ي حضرت امام حسين

تاسيس: سال 1361
هدف: ساخت، تعمير و نوسازي مسکن براي افراد نيازمند.
محل تأمين هزينه‏ها: کمک‏هاي مردمي.
موضوع فعاليت: مرمت، نوسازي و ساخت مسکن، تأمين ارزاق، ارائه‏ي خدمات درماني به افراد تحت پوشش و مددجو.
ميزان خدمات: ايجاد چند مجتمع آپارتماني با ظرفيت 60 واحد مسکوني و مرمت و نوسازي مسکن در حد درخواست‏هاي مددجويان.
حوزه‏ي فعاليت: شهر اصفهان.

خيريه‏ي هيات حضرت ابوالفضل

تاسيس: سال 1372
هدف: کمک به نيازمندان و محرومان جامعه.
محل تأمين هزينه‏ها: کمک‏هاي مردمي.
موضوع فعاليت: تهيه‏ي جهيزيه، کمک هزينه براي تعمير و نوسازي مسکن، پرداخت کمک هزينه‏ي درماني، پرداخت وام‏هاي معوقه‏ي مددجويان.

انجمن خيريه‏ي حسينيه‏ي امام صادق

هدف: اقدام‏هاي خيرخواهانه براي افراد بي‏بضاعت.
محل تأمين هزينه‏ها: کمک‏هاي موردي خيرين مؤسس متناسب با تقاضاي مددجويان و قبوض مستمر ماهيانه.
موضوع فعاليت: 1. خدمات درماني: تأسيس درمانگاه و ارائه‏ي خدماتي چون دندانپزشکي، پزشکي عمومي، زنان و زايمان، هماهنگي با مراکز درماني و بيمارستان‏ها براي بستري شدن بيماران نيازمند، تصفيه حساب اين بيماران با بيمارستان‏ها و...؛
2. خدمات رفاهي: توزيع ماهيانه‏ي ارزاق و به صورت فوق‏العاده در ماه مبارک رمضان، تهيه‏ي اقلامي از جهيزيه، تعمير و مرمت مسکن، تأمين لوازم ضرور منزل، حمايت مالي از زندانيان براي آزادي، رهن منزل ، تهيه‏ي لوازم ضرور منزل، تهيه‏ي انشعاب آب و برق و گاز، پرداخت بدهي افرادي که متأسفانه گرفتار اشخاص نزولخوار شده‏اند و هر گونه استمدادي که از اين مرکز خيريه شود در حد توان، و پرداخت وام قرض‏الحسنه.
3. خدمات فرهنگي: دعوت از سخنرانان جهت سخنراني، تهيه و تدارک اردوهاي فرهنگي، و تأمين نيازمندي‏هاي حسينيه‏ي امام صادق (ع).
ميزان خدمات: محدوديتي ندارد و متناسب با تقاضاي مددجويان اقدام‏هاي لازم انجام مي‏گيرد.
ويژگي خاص در مقايسه با مؤسسه‏هاي ديگر: خيرين اين مرکز، موضوع فعاليت خود را به مورد خاصي محدود نکرده‏اند و در همه‏ي زمينه‏هاي متناسب با موضوع تقاضاي مددجويان به ارائه‏ي خدمات مي‏پردازند.
حوزه‏ي فعاليت: حوزه‏ي فعاليت اين خيريه محدوديتي ندارد.

انجمن خيريه‏ي حضرت جواد

تاسيس: سال 1380
هدف: اسکان دانشجويان متأهل با اعتقاد به اين که فرهيختگان، ميهمان حضرت جواد (ع) هستند.
موضوع فعاليت: خدمات رفاهي.
ميزان خدمات: ايجاد و تأسيس 110 واحد مسکوني براي موضوع خيريه.
محل تأمين هزينه‏ها: کمک‏هاي موردي خيرين و مؤسسان.
حوزه‏ي فعاليت: در حال حاضر، صرفا دانشجويان متأهل دانشگاه صنعتي اصفهان.

جامعه‏ي امدادگران امام صادق

تاسيس: سال 1354
هدف: کمک به خانواده‏هاي بي‏سرپرست و مستمند و افرادي که از نظر مالي هيچ گونه درآمدي يا سرمايه‏اي ندارند.
محل تأمين هزينه‏ها: اهداي نذورات، صدقات، کمک‏هاي مردمي و قبوض مستمر ماهيانه و سفارش تاج‏گل و تابلو جهت مراسم ترحيم و يادبود.
موضوع فعاليت: خدمات رفاهي از قبيل توزيع ماهيانه‏ي ارزاق و تهيه‏ي جهيزيه براي افراد تحت پوشش.
ميزان خدمات: در ماه به طور متوسط در حدود 4 تا 5ر4 ميليون تومان هزينه‏هاي جاري خيريه است.
تعداد افراد تحت پوشش: افراد تحت پوشش اين جامعه‏ي خيريه، در حدود 750 خانوار و 100 نفر به صورت انفرادي مي‏باشد.
حوزه‏ي فعاليت: اصفهان و حومه.

انجمن خيريه‏ي امام محمدباقر

تاسيس: سال 1374
هدف: کمک براي تهيه‏ي جهيزيه‏ي افراد بي‏بضاعت.
محل تأمين هزينه‏ها: کمک‏هاي مردمي به صورت اهداي نذورات، صدور قبوض ماهيانه، سود حاصل از فروش نان نانوايي خيريه‏ي امام محمد باقر (ع)، سفارش تاج‏گل.
موضوع فعاليت: تهيه و تأمين جهيزيه که اولويت کاري اين خيريه است. همچنين تهيه و توزيع ارزاق در ماه مبارک رمضان، توزيع پوشاک در ايام عيد و تهيه‏ي کيف و کفش و لوازم‏التحرير در مهرماه.
ميزان خدمات: هزينه‏ي خيريه جهت اهداف موضوع، در سال 79 بيش از 200 ميليون تومان بوده است.
ويژگي ارائه‏ي خدمات: تسريع در امر تهيه و تأمين جهيزيه به صورت چشمگير و کالاهايي با کيفيت عالي.
حوزه‏ي فعاليت: اصفهان.

انجمن خيريه‏ي محمد رسول الله

تاسيس: سال 1372
هدف: کمک به افراد مستضعف و بي‏بضاعت و حمايت از افراد کم درآمد، از کار افتاده و يتيم.
محل تأمين هزينه‏ها: کمک‏هاي مردمي شامل نذورات، صدقات و هدايا و سود حاصل از فروش نان نانوايي حضرت محمد رسول الله (ص) که اين خيريه آن را تأسيس کرده است.
موضوع فعاليت: خدمات رفاهي از قبيل ارزاق، تهيه‏ي جهيزيه، کمک به ازدواج جوانان تحت پوشش، پرداخت کمک هزينه‏ي درماني. (اين خيريه به طور نمونه، در ماه مبارک رمضان به توزيع 50 تن برنج، 25 تن روغن، 10 تن حبوب، 15 تن خرما بين خانواده‏هاي تحت پوشش خود اقدام کرده است.
تعداد افراد تحت پوشش: بيش از 5,000 خانوار.
حوزه‏ي فعاليت: اصفهان و حومه (ناحيه‏ي شرق و شمال شرقي اصفهان).

انجمن خيريه‏ي بانوان اصفهان

تاسيس: سال 1327
هدف: قرب به خداوند و دستگيري از بندگان او.
محل تأمين هزينه‏ها: کمک‏هاي مردمي شامل دريافت هدايا و نذورات، صدقات، قبوض مستمر ماهيانه.
موضوع فعاليت: الف. خدمات رفاهي: تهيه‏ي جهيزيه، پرداخت کمک هزينه براي درمان مددجويان، پرداخت بدهي‏هاي معوقه، اجاره‏بها و رهن منزل، پرداخت قبوض آب و برق و گاز، احداث و بازسازي مسکن، پرداخت کمک هزينه‏ي تحصيلي، تهيه و تعمير لوازم منزل، تهيه‏ي سيسموني که اين مورد، منحصر به اين خيريه است. تهيه‏ي لباس و آذوقه‏ي شب عيد و ماه مبارک رمضان و آغاز سال تحصيلي، همکاري و مساعدت با مراکز گوناگون براي رفع مشکلات افراد مددجو؛
ب. خدمات فرهنگي: تشکيل کلاس‏هاي قرآن و آموزش آن، کلاس‏هاي آموزش عربي، تجويد، تفسير، اصول عقايد، اخلاق، تشکيل نوارخانه، کتابخانه و تهيه و توزيع کتاب از اقدام‏هاي فرهنگي اين مرکز خيريه است.
ويژگي خاص اين مرکز در مقايسه با مراکز مشابه: انجمن خيريه‏ي بانوان با بيش از پنجاه سال سابقه و با بيش از 950 عضو خير و نيکوکار توانسته است به تنهايي و بدون کمک آقايان در اداره‏ي امور داخلي در خدمت نيازمندان اجتماع و ديگر خيريه‏ها باشد.
در پايان بايد يادآوري کرد که اين انجمن، پيش‏تر مؤسس پرورشگاه، شيرخوارگاه، مرکز نگهداري و تربيتي آموزشي دختران، مراکز نگهداري معلولان، و سراي سالمندان در اصفهان بوده که پس از تأسيس سازمان بهزيستي، به آن مرکز دولتي اهدا شد.
حوزه‏ي فعاليت: اصفهان و حومه.

صندوق حمايت و درمان بيماران سرطاني

تاسيس: سال 1344
هدف: درمان رايگان بيماران مستضعف سرطاني و توسعه و تجهيز مرکز پزشکي.
محل تأمين هزينه‏ها: اعانات اشخاص خير، اهدا و تخصيص اموال و مستغلات و درآمد آن‏ها به مؤسسه.
موضوع فعاليت: خدمات درماني از قبيل درمان بيماران سرطاني، پرداخت کمک هزينه‏ي درماني، تهيه‏ي دارو ، پرداخت کمک هزينه‏ي زندگي به خانواده‏ي بيماران سرطاني مستمند. (افزون بر حمايت از بيماران سرطاني، صندوق خيريه به صورت رايگان به حمايت و درمان بيماران هموفيلي و تالاسمي نيز مي‏پردازد).
ميزان خدمات: اين مرکز خيريه بدون هيچ محدوديتي به ارائه‏ي خدمات به بيماران نيازمند مي‏پردازد و به گفته‏ي سرپرست بيمارستان حضرت سيدالشهدا (ع) ماهيانه حدود 15 ميليون تومان به صورت نقدي براي موضوع خيريه، به اين مرکز کمک مي‏شود.

خيريه‏ي فرهنگي المهدي

تاسيس: سال 1373
هدف: 1. ارائه‏ي برنامه‏هاي مدون و منظم براي مساجد و مراکز فرهنگي و زيباسازي برنامه‏هاي آن‏ها؛ 2. تجهيز مساجد و
مراکز ديني به امکانات فرهنگي جهت ترغيب جوانان به حضور در اين مراکز؛ 3. ايجاد احساس نياز نوجوانان و جوانان به مسائل روحي و معنوي؛ 4. پاسخ مثبت به احساسات مذهبي جوانان با ارائه‏ي الگوهاي اسلامي؛ 5. تربيت مربيان و آشنا کردن آنان به مباني تربيت و روش‏هاي ويژه‏ي تبليغ.
محل تأمين هزينه‏ها: 1. فروش قبوض؛ 2. مستمري ماهيانه؛ 3. کمک‏هاي موردي مردمي.
موضوع فعاليت: خدمات فرهنگي، شامل حمايت مادي و معنوي بيش از 700 مرکز ديني فرهنگي، تهيه و اهداي بيش از 20 هزار جلد قرآن کريم به کانون‏هاي فرهنگي مساجد، تکثير و توزيع نوارهاي مذهبي به منظور ترويج معارف اسلامي، تأسيس و پشتيباني بيش از 250 مورد کتابخانه و نوارخانه در مساجد، برگزاري يا پشتيباني و حمايت از بعضي اردوهاي ديني فرهنگي برگزار شده به وسيله‏ي کانون‏هاي فرهنگي مساجد.

انجمن مددکاري امام زمان

تاسيس: سال 1349
هدف: کمک به نيازمندان و رسيدگي به امور يتيمان نيازمند.
محل تأمين هزينه‏ها: کمک‏هاي مردمي در قالب سفارش تابلو تسليت، تاج‏گل، سهم سادات، خيرات و مبرات، نذورات، اطعام، افطاري و غيره.
موضوع فعاليت: 1. خدمات رفاهي از قبيل تهيه‏ي ارزاق و نيازمندي‏هاي خانواده‏ها چون توزيع و تعمير لوازم خانگي، تهيه‏ي مسکن و مرمت و تعمير ساختمان، تهيه‏ي جهيزيه و سيسموني، تهيه‏ي پوشاک؛ 2. خدمات فرهنگي از قبيل پرداخت هزينه‏ي تحصيلي يتيمان نيازمند از دوره‏هاي تابستاني تا دانشگاه، برنامه‏ي مشاوره‏ي فرهنگي تربيتي و برگزاري کلاس‏هاي تربيتي، اخلاقي و آموزشي در تمام سطوح براي استفاده‏ي خانواده‏ها، مشاوره و راهنمايي در امر ازدواج؛ 3. خدمات بهداشتي و درماني به صورت ايجاد درمانگاه.
تعداد افراد تحت پوشش: بيش از 8,000 نفر.
حوزه‏ي فعاليت: شهرستان اصفهان.

انجمن خيريه‏ي حضرت زهرا

تاسيس: سال 1370
هدف: آبرساني و وصل کنتور آب و اتصال به شبکه‏ي آبرساني براي خانواده‏هاي بي‏بضاعت.
موضوع فعاليت: خدمات رفاهي، مشمول اهداف خيريه. (اين خيريه، افزون بر آن، اقدام‏هاي ديگري چون تعمير و مرمت مسکن مددجويان، تهيه و اتصال منازل افراد نيازمند به شبکه برق و گاز شهري و ديگر امور خاص مددجويان را با رسيدگي موردي انجام مي‏دهد.)
محل تأمين هزينه‏ها: مقداري از هزينه‏ها را کمک‏هاي مردمي به صورت مستمري ماهيانه و بقيه را مؤسسان خيريه تأمين مي‏کنند.
حوزه‏ي فعاليت: شهرستان اصفهان و حومه.

خيريه‏ي مکتب الحسين

تاسيس: سال 1374
هدف: کمک به دانش‏آموزان بي‏بضاعت.
محل تأمين هزينه‏ها: 1. صدور قبوض ماهيانه؛ 2. کمک‏هاي مردمي به صورت موردي.
موضوع فعاليت: خدمات فرهنگي از قبيل تهيه‏ي لباس و کفش در ايام عيد و مهرماه با آغاز مدارس و لوازم‏التحرير و کمک هزينه‏ي تحصيلي و مسابقات فرهنگي و کتابخواني. از اقدام‏هاي جالب توجه اين خيريه، تهيه و اهداي چادر مشکي به صورت حجاب برتر و اسلامي - ملي به دختران نيازمند است.
حوزه‏ي فعاليت: شهرستان اصفهان، به ويژه شمال و شمال شرق.

انجمن خيريه‏ي حضرت ابوالفضل

تاسيس: سال 1369
هدف: فراهم ساختن تسهيلات براي بيماران کليوي و قلبي.
محل تأمين هزينه‏ها: کمک‏هاي مردمي به صورت موردي و صدور قبوض ماهيانه.
موضوع فعاليت: 1. خدمات درماني در سه بخش بيماران کليوي، دياليزي و بيماران قلبي، و شامل خريد کليه ، دارو و درمان بيماران کليوي و قلبي، تجهيز بيمارستان‏ها و درمانگاه‏ها به ويژه براي بيماران دياليزي؛ 2. خدمات رفاهي به بيماران عائله‏مند موضوع خيريه، از جمله پرداخت کمک هزينه‏ي ماهيانه به بيماران، پرداخت اجاره‏بها، تهيه‏ي مسکن مناسب براي بيماران، پرداخت هزينه‏ي اياب و ذهاب بيماران، تهيه‏ي لوازم منزل، پرداخت هزينه‏ي تحصيلي به فرزندان اين بيماران، تأمين کمک جهيزيه‏ي فرزندان، توزيع ارزاق، تهيه‏ي پوشاک، همکاري و کمک در زمينه‏ي ازدواج فرزندان بيماران حتي پس از درمان.
حوزه‏ي فعاليت: استان اصفهان.

خيريه‏ي باب الحوائج حضرت ابوالفضل

تاسيس: سال 1371
هدف: تأمين بخشي از نيازهاي افراد بي‏بضاعت.
موضوع فعاليت: خدمات رفاهي، شامل هزينه‏ي جهيزيه‏ي خانواده‏هاي بي‏بضاعت، تعميرات ساختمان و تأمين بخشي از هزينه‏ي درماني افراد بي‏بضاعت و تهيه‏ي لوازم‏التحرير و تأسيس کارگاه‏هاي خانوادگي.
محل تأمين هزينه‏ها: صندوق‏هاي صدقات متعلق به خيريه، اهداي تاج‏گل و سفارش تابلو تسليت، صدور قبوض مستمري ماهيانه و نذورات.
حوزه‏ي فعاليت: محدود به منطقه‏ي عاشق‏آباد شهرستان اصفهان.

دارالقرآن الکريم اصفهان

تاسيس: سال 1367
هدف: 1. آموزش عمومي قرآن کريم متناسب با وضعيت سني و علمي اقشار گوناگون جامعه؛ 2. تشويق و ترغيب و ايجاد انگيزه براي علاقه‏مندان به حفظ قرآن کريم؛ 3. نشر فرهنگ و علوم قرآني با الهام از آموزه‏هاي عالي مکتب اهل بيت عصمت و طهارت (ع)؛ 4. تربيت معلم
قرآن و علوم قرآني و اعطاي مدارک به فارغ التحصيلان با حفظ ضوابط دانشگاهي.
محل تأمين هزينه‏ها: اساسي‏ترين منبع درآمد، مساعدت‏هاي مستمر دوستداران و ارادتمندان به مکتب قرآن است .
موضوع فعاليت: 1. فعاليت آموزشي، شامل آموزش عمومي ويژه خردسالان و بزرگسالان و آموزش عالي جهت تربيت مربيان و معلمان؛ 2. فعاليت فرهنگي - تبليغي که شامل امور حافظان قرآن، واحد انتشارات و تبليغات، پاسخ به مسائل ديني، واحد کتابخانه و برنامه‏هاي اردويي و تفريحي مي‏شود.
حوزه‏ي فعاليت: استان اصفهان.

سازمان آموزشي ابابصير

تاسيس: سال 1348
هدف: تکفل آموزش و پرورش نابينايان.
محل تأمين هزينه‏ها: کمک‏هاي مردمي به صورت قبوض مستمري ماهيانه و فروش تاج‏گل.
موضوع فعاليت: خدمات فرهنگي، از قبيل آموزش در دوره‏هاي ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان، همچنين حرفه‏آموزي و به کارگيري نابينايان بزرگسال در ساخت و توليد انواع محصولات مويي از ساده‏ترين تا حساس‏ترين آن‏ها که غلتک‏هاي مورد مصرف در صنايع نساجي است.
حوزه‏ي فعاليت: سراسر ايران.

انجمن حمايت از عقب‏ماندگان ذهني و بدني

تاسيس: سال 1367
هدف: رشد و شکوفايي معلولان و پرورش همه جانبه‏ي شخصيت و شکوفايي استعدادها.
محل تأمين هزينه‏ها: کمک‏هاي مالي سرپرستان موضوع فعاليت خيريه، و کمک‏هاي موردي خيرين.
موضوع فعاليت: 1. فرهنگي - آموزشي؛ 2. رفاهي - اجتماعي؛ 3. بهداشتي - درماني؛ 4. حقوقي.
حوزه‏ي فعاليت: اصفهان.
تعداد افراد تحت پوشش: 230 نفر.

خيريه‏ي جوانان حسيني

تاسيس: سال 1370
هدف: کمک به يتيمان و نيازمندان واقعي.
محل تأمين هزينه‏ها: کمک‏هاي مردمي به صورت فروش تاج‏گل و تابلو تسليت، جمع‏آوري صندوق صدقات، نذورات و صدور قبوض مستمري ماهيانه.
موضوع فعاليت: 1. خدمات رفاهي، شامل توزيع ارزاق و پوشاک و تهيه‏ي قسمتي از جهيزيه؛ 2. خدمات فرهنگي کمک هزينه‏ي تحصيل و مشاوره در امور خانواده و سفرهاي زيارتي.
حوزه‏ي فعاليت: شهر اصفهان.
افراد تحت پوشش: حدود 400 خانوار.

انجمن خيريه‏ي علي بن ابي‏طالب

تاسيس: سال 1370
هدف: کمک به ايتام و مستمندان
محل تأمين هزينه‏ها: فروش تابلو تسليت و تاج‏گل، صدور قبوض ماهيانه، نذورات و کمک‏هاي موردي.
موضوع فعاليت: خدمات رفاهي، شامل تهيه و توزيع پوشاک و ارزاق، تهيه‏ي جهيزيه و مستمري ماهيانه به ايتام نيازمند تحت پوشش.
تعداد افراد تحت پوشش: 30 خانوار.
حوزه‏ي فعاليت: شمال و شمال غرب اصفهان.

انجمن خيريه‏ي امام حسن عسکري

تاسيس: سال 1374
هدف: کمک به محرومان و نيازمندان.
محل تأمين هزينه‏ها: فروش تاج‏گل و تابلو تسليت و کمک‏هاي مردمي، شامل صدور قبوض مستمري و نذورات .
موضوع فعاليت: خدمات رفاهي به صورت کمک‏هاي نقدي و مستمري به افراد تحت پوشش.
تعداد افراد تحت پوشش: 70 خانوار.
حوزه‏ي فعاليت: شرق و شمال شرق اصفهان.

انجمن خيريه‏ي رضوي

تاسيس: سال 1372
هدف: کمک به نيازمندان.
محل تأمين هزينه‏ها: فروش تاج‏گل و تابلو.
موضوع فعاليت: خدمات رفاهي به صورت کمک‏هاي نقدي و مستمري به افراد تحت پوشش.
تعداد افراد تحت پوشش: 102 خانوار.
حوزه‏ي فعاليت: منطقه‏ي زينبيه‏ي اصفهان.

خيريه‏ي حسين و علي همدانيان

تاسيس: سال 1344
هدف: انجام امور عام المنفعه‏ي غيرانتفاعي، شامل تعليم و تربيت، بهداشت، بنا و تعمير مساجد و مدارس و اطعام مستضعفان.
محل تأمين هزينه‏ها: درآمدهايي از فعاليت‏هاي اقتصادي مؤسسه.
موضوع فعاليت: 1. خدمات رفاهي، شامل اطعام و کمک به مستضعفان؛ 2. بنا و تعمير مساجد و مدارس علوم اسلامي.
حوزه‏ي فعاليت: استان اصفهان.

انجمن خيريه‏ي احمدآباد

تاسيس: سال 1346
هدف: کمک به مردم به طور کلي و به ويژه محرومان.
محل تأمين هزينه‏ها: کمک‏هاي مردمي به صورت نقد، وقف، وصيت و همچنين وجوه شرعي.
موضوع فعاليت: 1. خدمات رفاهي شامل تهيه‏ي جهيزيه، سيسموني، تهيه و توزيع خواروبار، تعميرات مسکن، و پرداخت ديه؛ 2. خدمات درماني به صورت تأسيس يک مرکز بهداشتي - درماني به نام مهديه که در اين مرکز بخش‏هاي آزمايشگاه، پاتولوژي، سونوگرافي، راديولوژي، ماموگرافي، سوفالومتري، و سي‏تي‏اسکن با مدرن‏ترين دستگاه‏هاي روز داير، و به ارائه‏ي خدمات مشغول است. در اين مرکز، 50 درصد نرخ خدمات درماني از افراد مراجعه کننده گرفته، و به افراد نيازمند نيز به صورت رايگان خدمات ارائه مي‏شود.
تعداد افراد تحت پوشش: 300 خانوار.
حوزه‏ي فعاليت: اصفهان.

خيريه‏ي علي ابن‏موسي الرضا

تاسيس: سال 1364
هدف: کمک به يتيمان و نيازمندان.
محل تأمين هزينه‏ها: فروش تاج‏گل و تابلو تسليت، جمع‏آوري صندوق صدقات، و نذورات.
موضوع فعاليت: خدمات رفاهي، شامل کمک هزينه و مستمري به صورت ماهيانه، تهيه و توزيع ارزاق و پوشاک، کمک هزينه‏ي تحصيلي و تأمين بعضي از اقلام جهيزيه‏ي خانواده‏هاي تحت پوشش.
تعداد افراد تحت پوشش: 250 خانوار.
حوزه فعاليت: شرق اصفهان.

انجمن خيريه‏ي حضرت موسي بن جعفر

تاسيس: سال 1362
هدف: کمک و دستگيري از محرومان جامعه.
محل تأمين هزينه‏ها: فروش تاج‏گل و تابلو تسليت، صدور قبوض ماهيانه، نذورات و جمع‏آوري صندوق صدقات صدقه مربوط به خيريه.
موضوع فعاليت: خدمات رفاهي، شامل پرداخت مستمري به افراد، پرداخت هزينه‏ي درمان، پرداخت قبوض آب و برق، تهيه‏ي جهيزيه در حد توان خيريه براي افراد تحت پوشش.
تعداد افراد تحت پوشش: 107 خانوار.
حوزه‏ي فعاليت: منطقه‏ي کردآباد اصفهان.

انجمن ايتام و مستمندان حضرت سجاد

تاسيس: سال 1356
هدف: کمک به مستضعفان و يتيمان.
محل تأمين هزينه‏ها: فروش تاج‏گل و تابلو تسليت، نذورات، جمع‏آوري صندوقات صدقه‏ي خيريه.
موضوع فعاليت: خدمات رفاهي، شامل مستمري ماهيانه به خانواده‏هاي تحت پوشش و همچنين تهيه و توزيع ارزاق.
تعداد افراد تحت پوشش: 90 خانوار.
حوزه‏ي فعاليت: منطقه‏ي ولدان اصفهان.

انجمن خيريه‏ي امام حسين

تاسيس: سال 1380
هدف: کمک به دانش‏آموزان بي‏بضاعت و ترويج و توسعه‏ي فرهنگ ورزشي و همچنين کمک در امر ازدواج و بزرگداشت اعياد مذهبي به صورت شعاير اسلامي.
محل تأمين هزينه‏ها: فروش تاج‏گل و تابلو تسليت، قبول نذورات و هداياي مردمي.
موضوع فعاليت: 1. خدمات فرهنگي، شامل برگزاري مراسم جشن در اعياد مذهبي، برگزاري مسابقه‏هاي ورزشي در مناسبت‏هاي مذهبي؛ 2. خدمات رفاهي، شامل پرداخت مبالغي به صورت کمک هزينه‏ي تحصيلي و تهيه و توزيع جهيزيه در حد توان.
تعداد افراد تحت پوشش: 150 خانوار و دانش‏آموز.
حوزه‏ي فعاليت: منطقه‏ي ولدان اصفهان.

مؤسسه‏ي مجتمع فاطميه‏ي اصفهان

تاسيس: سال 1404 قمري
هدف: نشر معارف اهل بيت و خدمت به خلق.
محل تأمين هزينه‏ها: کمک‏هاي مردمي، شامل فروش تاج‏گل و تابلو تسليت، هداياي مردمي، و نذورات.
موضوع فعاليت: 1. خدمات فرهنگي، شامل تأسيس حسينيه‏اي براي برگزاري نماز جماعت، دعا، آموزش احکام و قرآن و ايجاد کتابخانه‏اي با بيش از هجده هزار جلد کتاب در زمينه‏هاي گوناگون؛ 2. خدمات بهداشتي و درماني، شامل تأسيس درمانگاه عمومي و تخصصي، دندانپزشکي و داروخانه به صورت شبانه روزي در حال ارائه‏ي خدمات است که هزينه‏هاي درمان به صورت يک سوم تعرفه‏هاي دولتي از مراجعان دريافت مي‏شود و به افراد بي‏بضاعت و در اعياد مذهبي به صورت رايگان به عموم مردم خدمات ارائه مي‏کند. در آينده‏ي نزديک، آزمايشگاه، راديولوژي و سونوگرافي آن به بهره‏برداري خواهد رسيد؛ 3. خدمات رفاهي.
حوزه‏ي فعاليت: در حد توان مجتمع، نامحدود است.
منبع: ميراث جاويدان




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.