آثار عادات غذایی ناسالم

تاثیرات عادات غذایی ناسالم، موضوعی است که مردم بیشتر نسبت به آن بی‌‌توجه هستند تا این که با آن رو به‌رو شوند. از این‌که اگر بچه‌ها و بزرگسالان، با همین سرعت به عادت غذایی ناسالم ادامه دهند چه اتفاقی می‌تواند می‌افتد آگاه شوید.
چهارشنبه، 14 مهر 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
آثار عادات غذایی ناسالم
  آثار عادات غذایی ناسالم

 

مترجم: آناهیتا خاقانی





 

تاثیرات عادات غذایی ناسالم، موضوعی است که مردم بیشتر نسبت به آن بی‌‌توجه هستند تا این که با آن رو به‌رو شوند. از این‌که اگر بچه‌ها و بزرگسالان، با همین سرعت به عادت غذایی ناسالم ادامه دهند چه اتفاقی می‌تواند می‌افتد آگاه شوید.
غذا در تمامی اشکالش، در صدر آن شکر در کیک‌ها، کیک‌های پوشش داده شده با شکلات یا یک تکه بسیار گرم از استیک با یک طرف از سیب زمینی سرخ کرده پنیری می‌شود - حواس ما را تحریک می‌کنند و معده ما بی صبرانه انتظارشان را می‌کشد. بنابراین، ما کجا باید خطی بین آنچه که سالم است و آنچه که ما را سیر می‌کند و ما در خوردنش افراط می‌کنیم، بکشیم؟
ذهن ما بر یک اساس کار می‌کند - زمانی که غذا خوب به نظر می‌رسد (به طور خودکار دعوت می‌کند)، در ذهن ما این ایده ایجاد می‌شود که قطعا طعم بسیار خوبی خواهد داشت.
یک لحظه خاموشی برای مردم زمانی است که یکی کلمات سبزی یا به طور شگفت‌انگیز میوه یا حتی آجیل را به عنوان گزینه‌ای از میان وعده سالم ذکر می‌کند. چرا ما باید ذهن‌مان را با آن‌چه که حواسمان را ارضا می‌کند، وفق دهیم بدون اینکه گزینه‌های سالم را برای امتحان کردن در اختیارش قرار دهیم؟
به خصوص کودکان، بیشتر با خوردن غذاهای ناسالم رشد داده می‌شوند. واقعا والدین به آن‌چه که در دهان فرزندان‌شان قرار می‌دهند زیاد فکر نمی‌کنند. زیرا این به نظر آسان‌تر از نیاز به طبخ یک وعده غذایی سالم وبی خطر به نظر می‌رسد. بنابراین روزها را با شام‌های آماده شده در مایکروویو، تنقلات بسته بندی شده، ماکارونی آماده خوردن، خوردنی‌های قند دار، نوشیدنی‌های گازدار به سر می‌برند.
تاثیر عادات غذایی ناسالم به زودی با ما سازگار خواهند شد، البته که خیلی هم تعجب برانگیز نیست. والدین، افراد جوان و سال‌خورده، نیازدارند که بدانند بدن‌شان ضعیف است و در هر لحظه‌ای می‌توانند در برابر آثار سبک زندگی ناسالم تسلیم شوند.
خطر عادات غذایی ناسالم
زمانی که شما غذاها را می‌خورید و نوشابه حاوی قند، نمک، مواد نگه‌دارنده، سدیم و هوادهی می‌نوشید، اجازه می‌دهید تا طی چند ماه مسیر سلامتی‌تان به سراشیبی برود. من می‌دانم که این شبیه زندگی کردن یک زندگی است که حول محور غذا و عدم فعالیت است. این شیوه باعث می‌شود ابعاد فیزیکی من افزایش یابد، وجدان بیدار من رو به افول رود و حتی بیشتر غذا بخورم. سال‌ها بعد، من شکرگذار اعتماد به نفسم برای قرار دادن من در مسیر درست و مجبور کردن من به خوردن طیف بسیار زیادی از غذاهای سالم‌تر نسبت به آن‌چه که تا کنون می‌خوردم، خواهم بود.
کاهش سوخت‌و ساز
میزان سوخت‌وساز چیزی است که به شما اجازه سوخت غذا را می‌دهد، که بالاترین آن است، این به نظر می‌رسد سریع‌تر معده شما را خالی می‌کند.
متابولیسم کاهش یافته
متابولیسم امکان سوخت غذا را برای شما فراهم می‌‌آورد که هر‌چه میزان آن بیشتر باشد، معده‌تان سریع‌تر تخلیه می‌شود. به این ترتیب هنگامی که شما با شش وعده با اندازه کوچک سبب تداوم متابولیسم‌تان می‌شوید، امکان بالا ماندن میزان آن و فعالیتش در بازه‌ای دو ساعته از آخرین وعده تا وعده بعدی را فراهم می‌آورید. این کار را با فعالیت بدنی همراه سازید و میزان متابولیسم پرقدرتی که خواهید داشت باعث می شود تا چربی سوزانده شود و بدون افزایش هیچ گونه کالری ناخواسته‌ای، تناسب اندام‌تان حفظ شود. هنگامی که شما غذاهای نامناسب می‌خورید، متابولیسم شما به واسطه ورود سموم و مواد شیمیایی که در مواد غذایی بسته‌بندی شده وجود دارد، دچار اختلال می‌شود. عملکرد کبد به دلیل سعی در تصفیه ای مواد کاهش می‌یابد و باعث تجمع چربی در بدن در طول زمان می‌شود.
معضلات چاقی
مشکل شماره یک جهان و موضوع بسیار بحث برانگیز، چاقی است. کودکان، جوانان و افراد مسن، همه از این موضوع رنج می‌برند، برخی سعی در کاهش وزن و داشتن سبک ندگی سالم دارند در حالی که سایرین توجهی نمی‌کنند و همچنان شیوه خود را ادامه می‌دهند. به هرحال چاقی در واقع چیست؟ چاق هنگامی روی می‌دهد که افراد تا حدی در خوردن زیادی روی می‌کنند که معده‌شان کاملا با این حجم غذا تطابق می‌یابد، یک لایه ضخیم چربی بر روی دیواره بیرونی معده تشکیل می‌شود. پوشش معده رسوبی از چربی است که در طول زمان ایجاد می‌شود و ضخیم می‌شود و به بخش‌های دیگر بدن گسترش می‌یابند. سپس سلول‌های فرد با چربی پوشیده می‌شوند و همچنین شریان‌ها مسدود می‌شوند که باعث مشکل شدن عبور آزادانه خون و اکسیژن می‌شود. از جمله مشکلاتی که با آن مواجه می‌شوید، تاخیر در عادت ماهیانه در زنان، مشکلات تنفسی، بیماری‌های قلبی، دیابت، استخوان‌های ضعیف، تحلیل عضله و دیگر موارد است.
ضایعه ایمنی
وقتی عادات بد غذایی فرد افزایش می‌یابد، سیستم ایمنی فرد تضعیف می‌شود و زمینه عفونت و دیگر عوامل عفونت زا فراهم می‌شود. توانایی بدن برای دفاع در برابر این عوامل از بین می‌رود و باعث می‌شود فرد اغلب بیمار باشد و زمان زیادی طول می‌کشد تا بهبود یابد و بر بیماری غلبه کند. خوردن غذای نامناسب باعث می‌شود که بدن به آرامی تجزیه مواد را انجام دهد، با این وجود تا وقتی که فرد جوان است بدن می‌تواند از پس این مسئولیت برآید. خوب غذا خوردن و داشتن رژیم غذایی برنامه‌ریزی شده برای دستیابی به سلامتی قبل از اینکه دیر شده باشد، مهم است.
مشکلات باروری زنان
وقتی که یک خانم دارای اضافه وزن است به دلیل افزایش فشار داخل شکمی در بالای رحم، توانایی باردار شدن ندارد. همچنین او مستعد سقط است یا اینکه نخواهد توانست شاهد یک تست بارداری مثبت باشد. هورمون‌ها در بدن تنظیم نیستند و این موضوع می‌تواند بر توانایی زن برای حمل جنین تاثیر بگذارد. پزشکان به زنان چاق می‌گویند که باید وزن شان را کاهش دهند تا بتوانند صاحب فرزند شوند.
بهبود اختلالات غذا خوردن
مشکل غذا خوردن نامناسب زمانی است که فرد خودش را متقاعد می‌کند تا وزن از دست دهد و به روش‌های ناسالم برای دستیابی به این هدف متوسل می‌شود. بی‌اشتهایی و پرخوری عصبی دو اختلال خوراک خطرناک هستند که مانع سلامت شما می‌شوند و می‌توانند در نهایت منجر به مرگ شوند. زنانی که تغییر در عادات ماهانه‌شان را تجربه می‌کنند، دسته‌ای از تخمک‌های سالم برای باروری را نخواهند داشت و اغلب دچار سقط جنین می‌شوند که این نتیجه عادات غذایی نامناسب است.
از آثار عادات غذایی ناسالم می‌توان به راحتی اجتناب کرد اگر که فرد آگاهانه غذا بخورد و زندگی فعالی داشته باشد و سعی کند که سالم ترین شیوه زندگی را پیش بگیرد. راه‌‌های متعددی برای داشتن شیوه تغذیه سالم وجود دارند. شما می‌توانید با ثبت نام در کلاس یوگا، در میان گذاشتن مشکلات‌تان با متخصص تغذیه یا پزشک و توجه به جنبه‌هایی از زندگی‌تان که نیاز به بهبود دارند می‌توانید شروع کنید. نه تنها تناسب اندام بلکه احساس بهتری نیز خواهید داشت. داشتن سبک تغذیه سالم، نکته‌ای مثبت در راستا افزایش اعتماد به نفستان نیز هست. فردای سالمی داشته باشید.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.