علایم سموم در بدن

هرجایی که می‌رویم، با انواع مختلفی از سموم برخورد می‌کنیم. آیا تا به حال فکر کرده‌اید که بدن ما می‌تواند با توجه به عوامل مختلف سموم را در خود نگه دارد؟ این مقاله حاوی اطلاعاتی در مورد سموم و نشانه‌هایی است که در صورت
چهارشنبه، 28 مهر 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
علایم سموم در بدن
علایم سموم در بدن

 

مترجم: سعید علیزاده
منبع:راسخون




 

هرجایی که می‌رویم، با انواع مختلفی از سموم برخورد می‌کنیم. آیا تا به حال فکر کرده‌اید که بدن ما می‌تواند با توجه به عوامل مختلف سموم را در خود نگه دارد؟ این مقاله حاوی اطلاعاتی در مورد سموم و نشانه‌هایی است که در صورت ورود به بدن به جای می‌گذارد.
سم یک ماده شیمیایی است که می‌تواند به صورت طبیعی یا مصنوعی در محیط ایجاد شود. این مواد سمومی هستند که می‌توانند برای بدن ما از از لحاظ داخلی و هم خارجی مضر باشند. دو نوع از سموم وجود دارد، اندوتوکسین و اگزوتوکسین. اندوتوکسین یا سموم داخلی هنگامی که مواد غذایی در روده بزرگ و از طریق فرایند متابولیک در سلول‌ها تجزیه می‌شوند در بدن تولید می‌شوند. این سموم یک شباهتی با رادیکال‌های آزاد دارند. اگزوتوکسین یا سموم خارجی می‌توانند به صورت شیمیایی یا میکروبی باشند. این سموم از طریق غذای آلوده، آب یا هوا وارد بدن شوند. سموم همچنین می‌توانند با حضور باکتری‌های مضر و مخمر ایجاد شوند.
بدن به صورت طبیعی طراحی شده است تا سموم را پردازش و از بین ببرد. ارگانهایی که برای از بین بردن این مواد شیمیایی کار می‌کنند شامل کلیه‌ها، کبد، روده بزرگ، پوست و ریه می‌باشند. سموم موجود در بدن از طریق ادرار، مدفوع، عرق و بازدم دفع می‌شوند. کبد سموم مضر را به مواد بی ضرری تجزیه می‌کند که از بدن در قالب مدفوع و یا از طریق کلیه‌ها در قالب ادرار دفع می‌شود. گاهی اوقات بدن در معرض سموم انباشته شده قرار می‌گیرد که از بین بردن آن‌ها به یک ضرورت تبدیل می‌شود. برخی از علایم کلی سموم در بدن شامل سندرم خستگی مزمن، بی‌خوابی، حساسیت به مواد غذایی خاص یا شیمیایی و بوی بدن است.
نشانه‌های سموم در بدن
اثرات سموم می‌تواند با توجه به سطح این مواد شیمیایی مضر در بدن متفاوت باشد. نتایج نیز ممکن است بر اساس قرار گرفتن در معرض این ترکیبات شیمیایی متفاوت باشد.
مشکلات در دستگاه گوارش
دستگاه گوارشی یک گذرگاه مهم برای از بین بردن مواد سمی از بدن است. برخی از مشکلات دستگاه گوارش می‌تواند سطح سموم در بدن را افزایش دهد. اشخاصی که دارای سطح بالایی از سموم هستند دارای علایمی چون التهاب در دیواره دستگاه، یبوست، بواسیر، زخم معده، درد در ناحیه شکم، سوء حاضمه و دیورتیکولیت هستند.
عدم تعادل در سطوح هورمونی: عامل مصنوعی که ژنوستروژن نامیده می‌شود هنگام ورود به بدن تمایل دارد مانند هورمون زنانه استروژن عمل کند. این سم می‌تواند باعث عدم تعادل هورمونی در زنان شود که منجر به علایم اندومتریوز و سندروم پیش از قاعدگی می‌شود. در مردان این سم می‌تواند تعداد اسپرم را با افزایش سطح استروژن کاهش دهد.
شرایط التهابی: سموم به دلیل مواد خارجی بودن، می‌تواند یک سری از التهابات را آغاز کند. سلول‌های سفید خون موجود در بدن سعی می‌کنند تا در برابر این عوامل خارجی مبارزه کنند. التهاب می‌تواند منجر به اختلالات مختلف مرتبط با سلامتی مانند بیماری آلزایمر، آسم، بیماری‌های قلبی و آرتریت شود. اگر یک فرد در حال حاضر از یکی از بیماری‌های ذکر شده در بالا رنج می‌برد، در این صورت سموم موجود در بدن می‌توانند بیماری وی را تشدید کنند.
مشکلات مربوط به پوست: پوست سموم را از طریق فرایند عرق کردن از بین می‌برد. گاهی اوقات، منافذ موجود در پوست توسط مواد سمی مسدود می‌شوند و باعث تحریک بسیاری از واکنش‌های آلرژیک می‌شوند. این واکنش‌ها می‌توانند منجر به مشکلات مختلف پوستی مانند خارش، پسوریازیس، آکنه و اگزما شوند.
مشکلات شناختی: سم بیش از حد می‌تواند منجر به مشکلات شناختی بسیاری مانند از دست دادن حافظه، نوسانات خلقی، تفکرات تیره و تار شود. مقدار بیش از حد سموم یا بیش از حد در معرض سموم بودن نیز می‌تواند سبب علایمی شبیه زوال عقل حتی در افراد جوان شود.
راه‌هایی برای خلاص شدن بدن از سموم
حضور مواد سمی در بدن می‌تواند منجر به اختلالات مختلف عصبی و مسمویت با فلزات سنگین شود. بنابراین به منظور دفع کردن این مشکلات، سم‌زدایی بدن از مواد شیمیایی بسیار ضروری است. موارد زیر برخی از روش‌ها برای سم‌زدایی بدن هستند که کمک می‌کنند بدن از سموم شسته شود و باعث حفظ سلامتی سیستم‌های بدن شود.
نوشیدن چند لیوان آب در هر روز یک راه طبیعی و اساسی برای سم‌زدایی بدن است. آب سیستم بدن را تمیز و سموم را از طریق عرق یا ادرار دفع می‌کند. آب همچنین بدن شما را هیدراته نگه می‌دارد.
مقدار زیادی فیبر در رژیم غذایی در فرم‌های چغندر، کلم بروکلی، جلبک دریایی و کنگر فرنگی قرار دهید. فیبر در هضم مواد غذایی و همچنین سم‌زدایی بدن کمک می‌کند.
ادویه‌جات مانند گشنیز، زیره، زردچوبه و دانه رازیانه را به مواد غذایی اضافه کنید چون این ادویه‌جات مانند یک عامل سم‌زدا عمل می‌کنند و بدن را تصفیه می‌کنند.
استرس به عنوان عاملی شناخته شده که سطح سموم را در بدن افزایش می‌دهد و توانایی کبد را برای سم‌زدایی کاهش می‌دهد. بنابراین تمرینات مدیکیشن و یوگا را برای کاهش استرس و تقویت سیستم ایمنی بدن انجام دهید.
خوردن میوه‌هایی مانند انار و پرتقال یک راه طبیعی برای تحریک روند هضم و سم‌زدایی است. این میوه‌ها همچنین غذا خوردن سالم را ترویج و به طور طبیعی سطح مواد شیمیایی در بدن را کاهش می‌دهند.
از مصرف الکل، سیگار کشیدن و نوشیدنی‌های کافئین‌دار اجتناب کنید چون این مواد نه تنها سطح سموم در بدن را افزایش می‌دهند، بلکه می‌توانند به بدن نیز آسیب برسانند. این سموم همچنین می‌توانند سبب ایجاد پلاک در شریان‌ها شوند. به‌جای آن می‌توانید از آب میوه‌های طبیعی یا سبزیجات استفاده کنید.
مواد سمی باید قبل از اینکه آسیب بیشتر به بدن وارد کنند حذف شوند، گاهی اوقات منجر به اختلال در اندام‌های خاصی نیز می‌شوند. در موارد نادر، تجمع سموم همچنین می‌تواند کشنده باشد. بنابراین بهتر است به دنبال یک رژیم بهداشتی مناسب باشید و برای چک آپ معمولی سراغ پزشک بروید تا در صورت وجود هرگونه بیماری شایع درمان شود. سالم بمانید.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.