وبلاگ چيست ؟ ( بخش دوم )

• انتخاب مطلب ( داده ) : ميزان توليد و نشر اطلاعات در سطح جهان به سرعت در حال پيشرفت بوده و روندی کاملا" تصاعدی را طی می نمايد . بديهی است در چنين وضعيتی ، حتی امکان مطالعه بخش اندکی از آنان نيز وجود نداشته و ما مستلزم استفاده از روش ها و مکانيزمهائی به منظور فيلترينگ اطلاعات و يافتن اطلاعات مورد نظر در يک رابطه خاص بدون از دست دادن منبع ارزشمند و محدود زمان می باشيم . وبلاگ ها با تمرکز بر روی يک موضوع خاص می توانند بستری مناسب برای
جمعه، 6 دی 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
وبلاگ چيست ؟ ( بخش دوم )
وبلاگ چيست ؟  ( بخش دوم )
وبلاگ چيست ؟ ( بخش دوم )

در بخش اول اين مقاله با وبلاگ و برخی ويژگی های مهم آن آشنا شديم . در بخش دوم به بررسی کاربرد وبلاگ ها ، نقش فن آوری های اطلاعات و ارتباطات در توسعه وبلاگ ها ، خواهيم پرداخت .

کاربرد وبلاگ ها

وبلاگ ها دارای مزايا و دستاوردهای متعددی می باشند که به برخی از آنان اشاره می گردد :
• انتخاب مطلب ( داده ) : ميزان توليد و نشر اطلاعات در سطح جهان به سرعت در حال پيشرفت بوده و روندی کاملا" تصاعدی را طی می نمايد . بديهی است در چنين وضعيتی ، حتی امکان مطالعه بخش اندکی از آنان نيز وجود نداشته و ما مستلزم استفاده از روش ها و مکانيزمهائی به منظور فيلترينگ اطلاعات و يافتن اطلاعات مورد نظر در يک رابطه خاص بدون از دست دادن منبع ارزشمند و محدود زمان می باشيم . وبلاگ ها با تمرکز بر روی يک موضوع خاص می توانند بستری مناسب برای ارائه اطلاعات را فراهم نمايند . با مطالعه و خواندن مطالب منتشر شده بر روی يک وبلاگ که توسط فردی با علايق مشترک با شما تهيه و منشتر شده است ، احتمال يافتن مطالب مورد نظر در زمانی معقول فراهم می گردد. با ترکيب و جمع بندی مطالب منتشر شده در ارتباط با يک موضوع خاص از چندين وبلاگ انتخابی، می توان به مجموعه ای از اطلاعات مورد علاقه، دست يافت . با توجه به اينکه وبلاگ ها خلاصه ای از ساير موضوعات مربوط به ديگران را نيز ارائه می نمايند ، آنان يک ديد اطلاعاتی مناسب در ارتباط با يک موضوع را به مخاطب خود منتقل می نمايند. مطالب و موضوعاتی که در چندين وبلاگ مورد توجه قرار می گيرد به خواننده امکان آگاهی از نقطه نظرات چندين وبلاگ نويس را در ارتباط با يک موضوع خاص ، خواهد داد . بدين ترتيب خواننده قبل از مطالعه تمام مطلب ، ديد مناسبی نسبت به آن را پيدا نمايد . به فرآيند فوق ، triangulation گفته می شود .
• مديريت دانش و تجارب شخصی : محتويات وبلاگ به منزله يک بايگانی از افکار و انديشه های وبلاگ نويسان آن بوده که در مقاطع زمانی متفاوتی نوشته شده و در صورت نياز به اطلاعاتی خاص می توان با استفاده از مراکز جستجو و بر اساس يک کليد واژه خاص به آنان مراجعه نمود. وجود لينک ها ی متعدد مرتبط با يک موضوع خاص که توسط مولف يک وبلاگ مشخص می گردد ، امکان دنبال نمودن وضعيت موجود در رابطه با يک موضوع خاص را در اختيآر علاقه مندان قرار می دهد .
• ارتباط دو سويه : همانگونه که در بخش قبل اشاره گرديد ، وبلاگ ها به محيط و يا رسانه محاوره ای برای مباحث عمومی و تخصصی تبديل و امکان تعامل اطلاعاتی بين وبلاگ نويسان و خوانندگان از يکطرف و خوانندگان با خوانندگان از طرف ديگر فراهم می گردد . ويژگی فوق از ماهيت دوطرفه بودن وب به نحو احسن استفاده و آن را در جهت اهداف خود بکار می گيرد.
• جامعه شبکه ای : پديده وبلاگ نويسی فرصت ها و پتانسيل های مناسبی را در جامعه شبکه ای ، ايجاد می نمايد. نويسندگان وبلاگ ها به مرور زمان توسط خوانندگان خود شناخته خواهند شد. بدين ترتيب آنان در معرض فرصت هائی قرار خواهند گرفت که شايد هرگز تصور آن را نمی کردند. در جامعه شبکه ای هر شخص می تواند دارای سهمی در توليد و ارائه اطلاعات داشته باشد و خود نيز می تواند از دستاوردهای اطلاعاتی ديگران استفاده نمايد. شبکه فوق نظير شبکه های نظير به نظير بوده که يک کامپيوتر می تواند در يک لحظه از منابع موجود بر روی ساير کامپيوترها استفاده نمايد و هم می تواند منابع مورد نظر بر روی سيستم خود را جهت استفاده در اختيار ساير کامپيوترها قرار دهد . جامعه شبکه ای دارای ايستگاههائی ( انسان ) است که در آن هر يک سهمی در توليد و ارائه اطلاعات و استفاده از اطلاعات ديگران را بر عهده خواهند داشت .
• روتينگ اطلاعات : وبلاگ ها دارای تاثيری مثبت در خصوص چرخش آزادنه اطلاعات در يک جامعه اطلاعاتی می باشند . خواننده و نويسنده يک وبلاگ اغلب به يک جامعه و يا سازمان يکسان تعلق نداشته و برای ارتباط بين آنان مرز خاصی وجود نخواهد داشت . بدين ترتيب ما شاهد تقابل افکار ، انديشه ها در يک مقياس گسترده و جهانی بوده که زمنيه يک جامعه اطلاعاتی را ايجاد می نمايد . ايجاد چنين روابطی در دنيای خارج از وبلاگ امری مشکل و گاها" غير ممکن است .

فن آوری و وبلاگ

فن آوری ها و مهارت های لازم در خصوص وبلاگ ها به سرعت در حال تغيير و تحول می باشد.علت اين همه سرعت را می توان در عوامل زير جستجو نمود :
• عدم وجود انحصار :عمليات يک وبلاگ به يک نرم افزار خاص و انحصاری و يا امکاناتی که صرفا" در اختيار يک سازمان خاص است ، وابسته نمی باشد. وبلاگ نويسان در حوزه عملکرد وبلاگ خود دارای آزادی عمل مناسبی می باشند و در هر زمان می توانند شکل ظاهری ، لی اوت و يا محتويات آن را تغيير داده و يا ويژگی های جديدی را بدون کسب اجازه يک مقام خاص به آن اضافه نمايند. .وبلاگ ها بستر لازم برای خلاقيت انسان را در تمامی زمنيه ها ارائه نموده و هر يک از ساکنين اين کره خاکی قادر به شکوفائی خلاقيت خود و آفرينش محصولات متفاوت اطلاعاتی ، خواهند بود.
• تعداد و تنوع گسترده کاربران : تمامی افرادی که در يک جامعه مدرن اطلاعاتی زندگی می کنند ، تمايل به انتشار تجارب خود ، استفاده از تجارب ديگران ، دريافت بازخورد سريع نسبت به موارد منتشر شده ، ارزيابی نتايج و بهبود دانش و تجارب خود را دارند( فردايمان بهتر از امروز و امروزمان بهتر از ديروز ) . وبلاگ ها يک شبکه ارتباطی قدرتمند را ايجاد نموده و پس از طرح يک ايده و يا موضوع جديد در وبلاگ ، شاهد حرکت سريع آن در شبکه ارتباطی خواهيم بود. بدين تريتب درصورت ارائه يک مطلب ارزشمند و صحيح ، امکان استفاده از آن در سريعترين زمان ممکن برای ديگران فراهم شده و در صورتی که مطلب منتشر شده نادرست باشد ، نويسنده آن با دريافت سريع بازخوردهای مورد نظر و بررسی آنان ، می تواند اشتباه خود را در اسرع وقت تصحيح نمايد.
• ارتباط شغلی وبلاگ نويسان : تعداد زيادی از وبلاگ نويسان خود پياده کنندگان نرم افزار می باشند . در چينين مواردی آنان به عنوان وبلاگ نويس قادر به تشريح ويژگی های جديد يک محصول با کيفيتی مطلوبتر و با استفاده از فن آورهای متعدد خواهند بود .

چه تعداد بلاگ وجود دارد ؟

Blogcount.com ، از جمله مراکزی است که اطلاعات مناسب و دقيقی در رابطه با وبلاگ ها در سراسر جهان را جمع آوری و گزارشات متعددی را در اين خصوص ارائه می نمايد. در ژوئن سال 2003 ، تعداد وبلاگ ها بين 4 / 2 تا 9 / 2 ميليون ، برآورد شده است . در صورتی که ظرفيت هر وبلاگ را معادل پنجاه کيلو بايت در نظر بگيريم ، blogosphere ظرفيتی معادل 81 گيگابايت را خواهد داشت .

وبلاگ ها متعلق به چه افرادی هستند ؟

بر اساس بررسی انجام شده توسط موسسه تحقيقاتی Jupiter ، تقريبا" دو درصد کاربران اينترنت دارای بلاگ می باشند. اکثريب قريب به اتفاق افرادی که دارای وبلاگ می باشند به صورت Dial-up به اينترنت دستيابی نموده و بيش از نيمی از آنان دارای درآمدی پائين تر از شصت هزار دلار در سال! می باشند.هفتاد درصد بلاگ ها متعلق به افرادی است که بيش از پنج سال است که از اينترنت استفاده می نمايند . ( منبع Blogging by the number ) . بيش از پنجاه درصد وبلاگ هائی که توسط موسسه بين المللی تکنولوژی و علوم انسانی ، پيمايش شده است نشاندهنده اين واقعيت است که آنان به زبان انگليسی نوشته شده و ده زبان برتری که وبلاگ ها با آنان نوشته شده اند به ترتيب : پرتقالی ، لهستانی ، فارسی ، فرانسوی ،اسپانيائی ، آلمانی ، ايتاليائی ، هلندی و ايسلندی می باشند .

چه کسانی وبلاگ ها را مطالعه می نمايند ؟

موسسه تحقيقاتی Jupiter در بررسی خود اعلام نموده است که صرفا" چهار درصد از کاربران اينترنت ، اقدام به مطالعه و خواندن وبلاگ ها می نمايند . وبلاگ ها ، عموما" توسط مردان خوانده می شوند ( شصت درصد مردان و چهل درصد زنان ) . کاربران خانگی اينترنت که مجموع درآمد آنان بيش از شصت هزار دلار در سال می باشد ، شصت و يک درصد از خوانند گان وبلاگ ها را تشکيل می دهند . بيش از پنجاه و چهار درصد از گزينه Dial-up و چهل و شش درصد از گزينه Broadband برای دستيابی به اينترنت استفاده می نمايند . هفتاد و سه درصد از خوانند گان وبلاگ ها بيش از پنج سال است که از اينترنت استفاده می نمايند( منبع : Blogging by the Numbers )

نکاتی جالب در رابطه با وبلاگ ها

• بيش از ده هزار Domain ثبت شده در ريجستری whois دارای واژه "blog" می باشد .
• بلاگ ها بطور متوسط در هر سه روز يک مرتبه بهنگام می گردند . ( بر اساس مطالعه غيررسمی ارائه شده توسط BlogCount )
• بر اساس بررسی موسسه تحقيقاتی Nielsen/NetRatings ، در ماه می سال 2003 ، LiveJournal ، شصت و پنجاهمين رتبه را در بين سايت های متداول بر روی اينترنت به خود اختصاص داده بود . ( هر ده روز يکصد د و هشتاد و چهار هزار بازديد کننده )

خلاصه

اشتراک دانش يکی از مهمترين دستاوردهای فن آوری اطلاعات و ارتباطات می باشد. بدين منظور می توان از روش های متفاوتی نظير شرکت در همايش ها ، مباحث علمی ، کتاب ، روزنامه ها و ساير موارد ديگر ، استفاده نمود. هر يک از روش های فوق دارای مزايا و محدوديت های مختص به خود می باشند . محدوديت زمانی ، مکانی و ميزان تعامل اطلاعاتی با مخاطبان از جمله چالش های اساسی در ارتباط با هر يک از روش های فوق می باشد . نشر اطلاعات و دانش شخصی با استفاده از پتانسيل های وب ( نظير انتشار مقالات ) و وبلاگ ها ، ضمن غلبه بر محدوديت های زمانی و مکانی ، حق انتخاب مخاطب را ارج نهاده و بستری مناسب برای تعاملات اطلاعاتی دوسويه را فراهم نمايد. انتشار دانش و تجارب شخصی در قالب وبلاگ ها ، گزينه ای پيشرفته و مناسب در ارتباط با امر تحقيقات و اطلاع رسانی صحيح و به موقع می باشد. توسعه پايدار در هر کشوری مستلزم ارج نهادن به امر تحقيق و پژوهش و اطلاع رسانی سريع و صحيح است . در صورتی که پديده وبلاگ نويسی را از اين زاويه مورد توجه قرار دهيم به جايگاه ارزشمند آنان در ايجاد شبکه های گسترده نشر دانش و ارتباطی بيشتر پی خواهيم برد( دريافت سريع بازخوردها در ارتباط با ايده های ارائه شده ، تسهيل در ارتباط بين محققين ، طبقه بندی محتوی در زمنيه های مختلف ) .




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.