تأثیرات منفی فست فود روی کودکان

فست فود‌ها طیف گسترده‌ای از غذاهای آماده هستند و در سبک‌های زندگی امروزی بسیار مشهور شده‌اند. البته فست فود‌ها نیز می‌توانند مفید باشد. ولی، عبارت فست فود اخیراً با تنقلات هم‌معنی شده است که از کالری‌های ناسالم با ارزش تغذیه‌ای
شنبه، 8 آبان 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
تأثیرات منفی فست فود روی کودکان
  تأثیرات منفی فست فود روی کودکان

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون



 

فست فود‌ها طیف گسترده‌ای از غذاهای آماده هستند و در سبک‌های زندگی امروزی بسیار مشهور شده‌اند. البته فست فود‌ها نیز می‌توانند مفید باشد. ولی، عبارت فست فود اخیراً با تنقلات هم‌معنی شده است که از کالری‌های ناسالم با ارزش تغذیه‌ای ناچیز تشکیل شده‌اند. فست فود‌هایی مانند سالادها یا ساندویچ‌های سویا سالم و مفید هستند درحالیکه برخی دیگر مانند نوشیدنی‌های گازدار و غذاهای سرخ شده مضر هستند و باید از مصرف زیاد آن‌ها خودداری کرد. کنترل اشتها و ذائقه کودکان مشکل است و می‌تواند به شدت تحت تأثیر مصرف فست فود باشد. مصرف زیاد این غذاها می‌تواند منجر به چاقی شود که به نوبه خود با مشکلات فراوانی همراه است.
چاقی منجر به سبک زندگی بی‌تحرک می‌شود چون، کودکان چاق نمی‌توانند زیاد در فعالیت‌های فیزیکی شرکت کنند. عدم فعالیت فیزیکی خود بیشتر باعث چاقی می‌شود و احتمال بروز دیابت نوع 2 را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. مصرف فست فود و نوشیدنی‌های گازدار منجر به افزایش سطح قند خون در کودکان می‌شود. این احتمال مقاومت به انسولین بدن را افزایش می‌دهد و بدن نمی‌تواند به قدر کافی انسولین تولید کند. دیابت نوع 2 احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را تا 4 برابر افزایش می‌دهد و به طور قابل توجهی به کلیه‌ها صدمه می‌زند و همچنین احتمال ابتلا به جنون را افزایش می‌دهد. چربی‌های اشباع موجود در تنقلات می‌توانند منجر به افزایش کلسترول خون شوند. کلسترون خون بالا از علل اصلی ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی به شمار می‌رود. تنقلات همچنین اغلب نمک زیادی دارند که سدیم را در بدن افزایش می‌دهند. افزایش سدیم علت اصلی افزایش فشار خون و ابتلا به فشار خون بالاست.
میوه‌ها و سبزیجات تازه مواد مغذی و انرژی لازم برای کودکان در حال رشد را تأمین می‌کنند. کمبود آهن برای مثال می‌تواند منجر به کم خونی شود. کم خونی در ترکیب با مقدار زیاد چربی‌های اشباع و قند در فست فود‌ها می‌تواند منجر به ضعف و بی‌حالی کودکان شود. عدم وجود کامل سبزیجات و میوه‌ها در رژیم غذایی منجر به کمبود مواد مغذی و ریزمغذی‌های لازم برای بدن می‌شود. این به دستگاه ایمنی صدمه می‌زند و کودک را در معرض ابتلا به بیماری‌ها و اختلالات مختلف قرار می‌دهد. کمبود کلسیم به دندان‌ها، ناخن‌ها و استخوان‌ها صدمه می‌زند و تراکم استخوان را کاهش می‌دهد و احتمال بروز صدمات اسکلتی و خرابی دندان‌ها را افزایش می‌دهد.
جایگزین‌های سالم‌تر
همانطور که قبلاً اشاره شد فست فود لزوماً به معنای تنقلات نیست. سالاد‌ها، میوه‌ها، آجیل و پنیر می‌توانند اسنکی سالم و خوشمزه باشند. گنجاندن میوه‌ها و سبزیجات تازه در رژیم غذایی مطمئناً هیچ گاه مضر نخواهد بود اگرچه کودکان غذاهای ادویه‌دار و تنقلات را ترجیح می‌دهند. عادت دادن کودکان به غذاهای سالم بدون قرار دادن آن‌ها در معرض تنقلات از سنین کم بهترین روش برای دور نگه داشتن آن‌ها از این مواد غذایی است. تحقیقات نشان داده‌اند که حتی مصرف زیاد تنقلات در زنان بردار می‌تواند جنین را تحت تأثیر قرار دهد.
اگر نمی‌توانید کودکان خود را از فست فود جدا کنید، حداقل می‌تواند انتخاب‌ آن‌ها را سالم‌تر کنید. برای مثال به جای دوبل‌برگر از همبرگر معمولی با کاهو و گوجه فرنگی زیاد استفاده کنید. نان گندم کامل حاوی فیبر بیشتری از نان سفید است و به گوارش کمک می‌کند. درست کردن ساندویچ با نان غلات کامل انتخابی سالم‌تر است. تنقلات خانگی می‌تواند انتخاب سالم‌تری برای کودکان باشد. شما می‌توانید مقدار ادویه‌جات، قند و نمک را کاهش دهید یا از محصولات لبنی کم چرب برای تهیه آن‌ها استفاده کنید. اگرچه سوپ یکی از سالم‌ترین غذاها به شمار می‌رود ولی، افزودن خامه به آن کالری را افزایش می‌دهد. سعی کنید سوپ را بدون خامه به کودکان خود بدهید. میل کودکان به فست فود و تنقلات را نمی‌توان از بین برد ولی، با انتخاب‌های سالم‌تر می‌توان آن‌ها را از قرار گرفتن در معرض تأثیرات منفی این مواد غذایی حفظ کرد.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.