روش‌های خانگی برای درمان درد قسمت پایین پشت

درد در ناحیه پشت اختلال عصبی است که درصد بالایی از مردم به آن مبتلا می‌شوند. درد می‌تواند در قسمت پایین یا بالایی پشت اتفاق بیافتد. روش‌های مختلفی برای معالجه درد وجود دارد. IASP درد را به عنوان تجربه حسی
يکشنبه، 23 آبان 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
روش‌های خانگی برای درمان درد قسمت پایین پشت
روش‌های خانگی برای درمان درد قسمت پایین پشت

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون


 

درد در ناحیه پشت اختلال عصبی است که درصد بالایی از مردم به آن مبتلا می‌شوند. درد می‌تواند در قسمت پایین یا بالایی پشت اتفاق بیافتد. روش‌های مختلفی برای معالجه درد وجود دارد. IASP درد را به عنوان تجربه حسی ناخوشایند مرتبط با صدمه بافتی واقعی یا بالقوه تعریف کرده است. در اکثر موارد، درد به خاطر صدمه عصبی، عضلانی یا نخاعی اتفاق می‌افتد. برخی مواقع، اختلالات و مشکلات مربوط به ریه‌ها، قفسه سینه، کلیه، شکم یا ناحیه لگن می‌تواند منجر به درد در قسمت پایین پشت شود. افرادی که برای ساعت‌های طولانی در یک موقعیت می‌نشینند ممکن است از درد پشت رنج ببرند. بلند کردن وزنه‌های سنگین، چاقی، بدن ضعیف، کوهنوردی زیاد، سیگار کشیدن و علل مشابه دیگر ممکن است منجر به بروز درد در قسمت پشت شوند.
روش‌های برطرف کردن درد قسمت پایین پشت
بهترین روش استراحت است. شما باید روی کف زمین بخوابید و یک بالش زیر سر و یک بالش دیگر زیر زانوهای خود قرار دهید. این به کاهش فشار و وزن پشت کمک می‌کند. بهتر است به مدت 15 دقیقه یا بیشتر این کار را انجام دهید. دو بالش زیر زانوهای خود قرار دهید. بعد از مدتی بیدار شوید و حرکت کنید. بیش از سه روز در رختخواب استراحت نکنید. شما همچنین می‌توانید از حالتی دیگر در همان موقعیت استفاده کنید. به پشت روی زمین بخوابید و یک بالش را زیر سر خود قرا دهید. پای خود را روی صندلی قرار دهید و زانوهای خود را خم کنید. این حالت نیز به کاهش فشار کمک می‌کند.
گرما درمانی نیز برای درمان درد پشت مفید است. شما می‌توانید از حمام آب گرم یا پد‌های گرما برای این کار استفاده کنید. گرما را برای حداقل 20 تا 30 دقیقه ادامه دهید. ماساژ دادن با روغن نیز می‌تواند مفید باشد. رفته رفته فشار را مقداری افزایش دهید. بعد از چند دقیقه از شدت درد کاسته می‌شود و به شل شدن عضلات کمک می‌کند. انجام تمرینات یوگا نیز برای کاهش درد پشت مفید است.
شنا کردن ایده خوبی برای هنگامی است که از درد پشت رنج می‌برید. شنا کردن به تقویت عضلات شکمی و پشت کمک می‌کند و آن‌ها کمتر مستعد کشیدگی می‌شوند. همچنین، شنا کردن به از بین بردن فشار بدن کمک می‌کند بنابراین، ناراحتی را کاهش می‌دهد. شما می‌توانید مستقیم روی زمین بخوابید و پاها را تا جایی که راحت هستید بلند کنید. نفس خود را برای مدتی نگه دارید و سپس رها کنید. به آرامی، پاها را به موقعیت اولیه خود برگردانید. توجه داشته باشید در صورت بروز درد تمرین کردن را متوقف کنید.
به پشت بخوابید و دست‌ها را با فاصله از بدن قرار دهید. پاها را کنار هم بیاورید. نفس عمیقی بکشید و روی قسمت پایین پشت تمرکز کنید. به آرامی پای خود را به سمت راست و همزمان سر خود را به سمت چپ بچرخانید. به آرامی به موقعیت اولیه باز گردید. فرآیند را به طور معکوس تکرار کنید. اگر احساس درد نداشتید، این تمرین را ده بار هر طرف انجام دهید. در صورت بروز درد بلافاصله تمرین را متوقف کنید.
اگر از التهاب در قمست پشت رنج می‌برید، می‌توانید از یخ استفاده کنید. ناحیه مورد نظر را به مدت 7-10 دقیقه با یخ ماساژ دهید. این به کاهش تنش عضلانی کمک می‌کند. برای کاهش درد پشت، یک لیوان شیر گرم با یک قاشق غذاخوری عسل مصرف کنید. برای کاهش درد مصرف روزانه آب لیمو با مقداری نمک دو بار در روز توصیه می‌شود.
روش رایج دیگر استفاده از سیب زمینی له شده است. سیب زمینی را پوست بکنید، آن را تکه تکه کنید و بجوشانید. سیب زمینی آب‌پز شده را له کنید و پس از سرد شدن روی ناحیه مورد نظر قرار دهید. از بانداژ برای نگه داشتن سیب زمینی روی پشت به مدت یک ساعت استفاده کنید. از برگ‌های کلم نیز می‌توان برای کاهش درد پشت استفاده کرد. برگ‌ها را در شیر بجوشانید تا زمانی که مخلوطی ژله مانند به دست آید. مخلوط را روی یک پارچه بریزید و به صورت گرم روی پشت قرار دهید. اجازه دهید شب را باقی بماند. مصرف ویتامین C را افزایش دهید. مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم را نیز افزایش دهید. کلسیم به تقویت استخوان‌ها خصوصاً در زنان که مستعد ابتلا به پوکی استخوان هستند کمک می‌کند.
نکاتی برای پیشگیری از بروز درد در ناحیه پشت
• هنگام خم شدن برای بلند کردن اشیاء از خم کردن زانوها یا لگن خودداری کنید. به جای این کار چمباتمه بشینید و شی مورد نظر را نزدیک بدن خود بلند کنید. پشت خود را صاف و وزنه را بلند کنید. سعی کنید بدن خود را زیاد نچرخانید.
• هنگام حرکت دادن اشیای سنگین، آن را هل دهید و طرف خود نکشید.
• تا حد امکان از کفش‌های تخت استفاده کنید.
• اگر کار شما به گونه‌ای است که باید برای مدت طولانی بنشینید، بعد از چند دقیقه استراحت کنید و پشت خود را کشش دهید.
• هنگام ایستادن برای مدت طولانی یکی از پاها را در ارتفاع پایین‌تر قرار دهید. بعد از 15 دقیقه پاها را عوض کنید.
• در همه زمان حالت درست بدن خود را حفظ کنید – گوش‌ها، شانه‌ها و لگن در خط راست، سر بالا و شکم داخل. حالت درست بدن همیشه کمک می‌کند از دردهای مکرر پشت در امان بمانید.
اگر درد ادامه پیدا کرد یا تشدید شد، لطفاً به پزشک مراجعه کنید. اگرچه همانطور که مشاهده کردید روش‌های مفیدی برای برطرف کردن درد در ناحیه پشت وجود دارد ولی، در موارد شدید لازم است تحت نظر پزشک باشید.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.