سرماخوردگي در کودکان

عامل ا صلي بيماري سرما خوردگي ويروسها هستند. به نظر مي رسد که ويروسها تنها سبب بروز سرماخوردگي هاي خفيفي که معمولاً با آبريزش بيني و احساس خارش در ناحيه گلو همراه است، مي گردند و اگر مشکل ديگري به وجود نيايد، سرماخوردگي در طي مدت سه روز ( حدوداً ) از بين مي رود. اما در غالب موارد موضوع به اين سادگي خاتمه پيدا نمي کند. ويروسهاي سرماخوردگي با کاهش قدرت دفاعي مجاري بيني و گلو سبب وارد عمل شدن باکتريهايي که ناراحتي هاي ديگري
چهارشنبه، 11 دی 1387
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی دوست محمدی
موارد بیشتر برای شما
سرماخوردگي در کودکان
سرماخوردگي در کودکان
سرماخوردگي در کودکان

 
عامل ا صلي بيماري سرما خوردگي ويروسها هستند. به نظر مي رسد که ويروسها تنها سبب بروز سرماخوردگي هاي خفيفي که معمولاً با آبريزش بيني و احساس خارش در ناحيه گلو همراه است، مي گردند و اگر مشکل ديگري به وجود نيايد، سرماخوردگي در طي مدت سه روز ( حدوداً ) از بين مي رود. اما در غالب موارد موضوع به اين سادگي خاتمه پيدا نمي کند. ويروسهاي سرماخوردگي با کاهش قدرت دفاعي مجاري بيني و گلو سبب وارد عمل شدن باکتريهايي که ناراحتي هاي ديگري را به وجود مي آورند، مي شوند. اين باکتريها در حالت معمولي بدون ايجاد هيچ گونه مشکلي در گلوي افراد سالم به سر مي برند ( در فصول بهار و زمستان ) و تحت کنترل سيستم دفاعي بدن مي باشند. اما زماني که ويروسهاي سرماخوردگي با حمله خود از قدرت دفاعي بدن مي کاهند، باکتري ها امکان تکثير و سرايت را پيدا کرده و سبب بروز برونشيت، التهاب ريه ها، عفونت گوش ها و سينوزيت مي گردند. به همين دليل است که کودک در همان مراحل ابتدايي سرما خوردگي بايد مورد معالجه قرار گيرد.

افزايش مقاومت بدن در برابر ابتلا به سرماخوردگي

اگر توجه کرده باشيد، کودکان روستايي و مناطق سردسير به ندرت دچار سرماخوردگي مي شوند. زيرا خارج شدن آنها به طور مرتب و بدون پوشش زياد در هواي سرد سبب مقاوم شدن بدنشان گرديده است. شخصاً دريک فيلم مستند از يکي از شهرهاي سيبري و رسم مردم آن منطقه، در کمال تعجب و ناباوري ديدم که زنان را پس از زايمان در آبهاي يخ زده دريا مي انداختند. قطر يخ سطح آب طوري بود که با چکش آن را مي شکستند. نوزاد بلافاصله پس از تولد، بدون هيچ پوششي بر روي برفهاي دامنه کوه غلتانده مي شد. مردم اين نواحي معتقد بودند که با اين عمل مقاومت بدن مادر و کودک بسيار زياد مي شود. در عمل نيز ميزان ابتلا به سرماخوردگي ( و نيز بيماريهاي ديگر )، در آنها بسيار پايين است. بنابراين در روزهاي سرد زمستان بچه ها را در فضاي بسته و گرم و خشک اتاق ها نگه نداريد. هر روز آنها را بيرون ببريد تا راه بروند. ( اگر نمي توانند راه بروند با کالسکه از منزل خارج شويد).شب به هنگام خواب دماي اتاق را زياد گرم نکنيد.
مرطوب نگاه داشتن هواي داخل منزل با استفاده از دستگاه بخور و يا قرار دادن کتري آب جوش به طور دائم بر روي وسيله گرمازا، از خشک شدن هوايي که وارد مجاري تنفسي مي شود، مي کاهد. از گرم کردن بيش از حد (دماي 20 درجه سانتيگراد مناسب است) هواي داخل منزل خودداري کنيد.
منبع: کتاب کودک من




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.