علل و خطرات احتمالی بوی گاز فاضلاب در خانه چیست؟

بوی گاز فاضلاب ممکن است فقط یک بوی بد و مضر به نظر برسد اما در واقعیت، آن کاملاً خطرناک و نیازمند رسیدگی فوری است. این که این بو چه معنایی دارد و چگونه می‌توان آن را رفع کرد، چیزی است که ما در این مقاله بر آن
دوشنبه، 24 آبان 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
علل و خطرات احتمالی بوی گاز فاضلاب در خانه چیست؟
  علل و خطرات احتمالی بوی گاز فاضلاب در خانه چیست؟

 

مترجم : بهروزی
منبع:راسخون
 

بوی گاز فاضلاب ممکن است فقط یک بوی بد و مضر به نظر برسد اما در واقعیت، آن کاملاً خطرناک و نیازمند رسیدگی فوری است. این که این بو چه معنایی دارد و چگونه می‌توان آن را رفع کرد، چیزی است که ما در این مقاله بر آن تمرکز خواهیم کرد که در زیر آمده است.
اگر تا به حال بوی گاز فاضلاب و گنداب را در خانه‌ی خود داشته‌اید و تصمیم به بی‌توجهی نسبت به آن گرفته‌اید، شاید به این خاطر بوده است که خطرات راجع به آن را نمی‌دانستید. آن چیزی است که هرگز نباید به آن بی‌توجهی کرد و باید فوراً نسبت به رفع آن اقدام کرد. چرا و چگونگی موضوع چیزی است که ما در مقاله زیر در مورد آن بحث خواهیم کرد.
خطرات بوی گاز فاضلاب :
بوی زننده و تنفر آور :
اصلی‌ترین اثر گاز فاضلاب چیست؟ بو. بوی منزجر کننده‌ی مواد زائد فاضلاب باعث می‌شود که کل خانه‌ی شما بوی دستشویی بدهد و ما یقیناً نمی‌خواهیم که این گونه زندگی کنیم.
گاز متان (CH4) :
علاوه بر رنج و ناراحتی بو، خطر گاز سمی نیز وجود دارد که می‌توان در این گاز یافت. مقدار کمی گاز متان را می‌توان در بوی فاضلاب و گنداب یافت. گاز متان بسیار خطرناک است چون می‌تواند موجب انفجار شود. علاوه بر آن می‌تواند سبب خفگی (محرومیت از اکسیژن) کشنده و مهلک شود. محتوای فاضلاب نیز می‌تواند مقادیر کم و ناچیزی گاز هیدروژن سولفید (H2S) داشته باشد که بعداً می‌تواند به سلامتی فرد آسیب برساند.
عفونت باکتریایی :
هم چنین بوی گاز فاضلاب در خانه می‌تواند موجب عفونت باکتریایی شود که مستقیماً بر سینوس‌ها تأثیر می‌گذارد. هم چنین این گاز می‌تواند منجر به هاگ‌های کپکی نیز بشود که در مقابل باعث مشکلاتی همچون آسم، حساسیت‌ها، خارش‌ها و سوزش‌های پوستی خواهد شد.
علل :
سطح پایین آب :
گاهی اوقات سطح آب دستشویی (فرنگی) کاهش می‌یابد در نتیجه مانعی که گازها را در داخل کاسه حفظ می‌کند، حذف می‌شود و باعث می‌شود گازها به سطح بیایند. در نتیجه آن سبب می‌شود که بوی گاز در خانه پخش شود. در این راستا، مهم است که سطح آب را حفظ کنید و از خشک شدن دستشویی جلوگیری بکنید. حتماً باید سیفون را حداقل یک بار در سه هفته بکشید اگر که از دستشویی استفاده می‌کنید و از همه مهم‌تر، درپوش توالت فرنگی را بگذارید.
نشتی‌ها :
شبکه‌ی وسیعی از لوله‌ها وجود دارد که مواد زائد را حذف می‌کند و پاکی دستشویی را حفظ می‌کند. ممکن است نشتی‌هایی در بسیاری از لوله‌ها وجود داشته باشد که موجب پخش شدن بوی گاز فاضلاب درون خانه شود. در نتیجه لازم و ضروری است که نشتی‌ها را در خط گاز سوختی، لوله‌های دستشویی و لوازم، کنترل و چک کنید. این موضوع را از زمانی به زمانی کنترل کنید تا از خطرات بعدی جلوگیری بکنید و هر وقت لازم شد آنها را تعویض کنید.
لوله‌های گرفته :
گاهی اوقات، لوله‌ی خروجی (که در پشت بام و یا بالای خانه یافت می‌شود) به خاطر آشغال‌هایی که به مرور زمان در آن جمع می‌شوند، می‌گیرد و مسدود می‌شود. این امر لوله‌ی خروجی را مسدود خواهد کرد و از به دام افتادن گاز جلوگیری خواهد کرد و باعث خواهد شد که آن به بیرون نفوذ کند. بدون تهویه، گاز در خانه پخش خواهد شد. برای جلوگیری از بوی گاز و رهایی از آن، باید الک پنجره‌ای نصب شده بر روی تمام لوله‌های خروجی داشته باشید و گیره بزنید تا در یک محل ثابت بماند و یا درپوش خروجی را نصب کنید. این کار، لوله را از آشغال حفظ کرد.
درپوش تخلیه‌ی فاضلاب :
فاضلاب‌های بیش از حد، باید درپوش داشته باشند (آب بندی شوند) تا این که به گاز اجازه ندهند که در شبکه‌ی لوله‌ها پخش شود. مواد ویژه‌ای مثل نوار فقط به عنوان راه حل موقت هستند. در گذر زمان، سرانجام نوار خشک خواهد شد و منجر به این خواهد شد که گاز در طول لوله‌های تخلیه‌ی فاضلاب پخش شود. اگر تخلیه‌های فاضلاب ویژه‌ای مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، باید با استفاده از مواد مناسب به طور صحیح درپوش دار شوند تا این که منجر به آسیب بعدی و هزینه‌ی تعویض بالا نشوند.
کمک حرفه‌ای :
با وجود پیروی از این گام‌های ساده برای کنترل و تلاش برای حذف بوی گاز در خانه، اگر هنوز مشکل ادامه داشت پس باید لوله کش را به خانه بیاورید. لوله کش ابزار تخصصی ویژه‌ای دارد که به تعیین این که آیا در لوله‌ها نشتی وجود دارد یا نه، کمک می‌کند.
لوله کش‌ها معمولاً از تولید کننده‌ی دود برای تعیین علت بوی گاز استفاده می‌کنند. لوله‌ها و خروجی‌ها، آب بندی می‌شوند و سپس لوله‌ها با دود سفید پر می‌شوند که دود در کل منطقه‌ی لوله‌ها پخش می‌شود. در نتیجه حتی وقتی یک نشتی کوچک وجود داشته باشد می‌توان به آسانی ردیابی کرد و تعمیر آن را انجام داد. علاوه بر این، تکنولوژی‌های ویژه‌ی دیگری مثل ردیاب‌های گاز فاضلاب الکترونیکی دستی نیز به کار می‌روند.
حال که دانستید چه چیزی می‌تواند سبب بوی گاز فاضلاب در خانه شود و چگونگی ردیابی و شناسایی آن را نیز متوجه شدید، امیدوارم که مجبور نباشید از ناراحتی و خطر بیشتر رنج ببرید. این یک وظیفه است، می‌دانم، شما آن را به تأخیر و تعویق نخواهید انداخت.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.