عوارض جانبی پاپائین

از سنین بسیار جوانی، ما تشویق به خوردن مقدار زیاد پاپایا شدیم، به این دلیل که این میوه‏ی گرمسیری از چندین راه به سلامتی بدن کمک می‏کند. مزایای سلامتی پاپایا متعدد بوده و مصارف درمانی آن از زمان شروع قرن نوزدهم
شنبه، 13 آذر 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
عوارض جانبی پاپائین
عوارض جانبی پاپائین

 

مترجم: سهیلا حاجی‏زاده
منبع:راسخون

 

از سنین بسیار جوانی، ما تشویق به خوردن مقدار زیاد پاپایا شدیم، به این دلیل که این میوه‏ی گرمسیری از چندین راه به سلامتی بدن کمک می‏کند. مزایای سلامتی پاپایا متعدد بوده و مصارف درمانی آن از زمان شروع قرن نوزدهم شناخته شده است. این میوه توسط کریستف کلمپ کشف شد، پاپایا دارای آنزیم بسیار مهمی به نام پاپائین می‏باشد که در درجه‏ی اول یک پروتئاز سیستئین با رنگ سفید و شیری یا یک پروتئولیتیک بوده که عمدتا به انحلال پروتئین‏های مشکل در بدن، به ویژه برای افرادی که دچار مشکلات هضم پپتید هستند، کمک می‏کند. همچنین پروتئیناز I پاپایا نامیده می‏شود، پاپائین یک بخش از پروتئین‏هایی مانند آمینو پپتیدازها، دی پپتیدیل پپتیداز، اندو پپتیداز می‏باشد که دارای طیف وسیعی از فعالیت‏ها می‏باشد.
عمدتا میوه‏های پاپایای نارس در قالب یک ماده‏ی مترشحه‏ی شیری رنگ می‏باشد که پاپائین نام داشته و در شاخ و برگ و ریشه‏های این میوه یافت می‏شوند. با توجه به این که پاپائین می‏تواند به آسانی جمع آوری گردد، این عصاره‏های پاپایا در بازار به شکل کپسول و یا پودر به فروش می‏رسند، بنابراین آنزیم‏های پاپایا به طور بهینه‏ای مفید می‏باشند. اما جهت شروع مصرف یک محصول، دانستن عوارض جانبی آن نیز مهم است. بنابراین، در این‏جا اثرات نامطلوب احتمالی پاپائین که شما ممکن است در هنگام مصرف با آن مواجه شوید را ذکر خواهیم کرد.
عوارض نامطلوب پاپائین
زمانی که پاپائین در دوزهای نرمال آن یعنی 1500 میلی‏گرم پاپائین در روز مصرف می‏کنید، هیچ‏گونه عوارض جانبی ایجاد نمی‏کند. این مقدار تنها برای درمان بیماری‏هایی مانند درد و تورم بعد از عمل جراحی یا ضربه‏های فیزیکی ایجاد شده به واسطه‏ی وقوع برخی اتفاقات نامطلوب مناسب می‏باشد. در حالت ایده‏آل، این میوه هیچ گونه عوارض جانبی ایجاد نمی‏کند.
باید مراقب بود که داروهای پاپائین را دور از رطوبت و یا حرارت بیش از حد قرار داد چون هر دوی این شرایط باعث از بین رفتن و فساد پودر و یا قرص‏های پاپائین می‏گردند. در چنین مواردی، دارو به صورت مطلوب کار نمی‏کند و حتی بعید نیست که دارای عوارض جانبی نیز باشد.
رمز و راز بدن انسان بی‏اندازه است و به همین دلیل گاهی بدن انسان واکنش های عجیبی از خود نشان می‏دهد. برخی از موارد پزشکی نشان می‏دهند که افرادی که واکنش‏های آلرژیک را تجربه می‏کنند، حتی هنگامی که دارو مصرف می‏کنند، باز هم سوزش گلو را احساس می‏کنند. این امر ممکن است در افرادی که مقاوم به پاپائین هستند، رخ دهد که در این صورت بدن آن‏ها فواید پاپائین را قبول نمی‏کند. در چنین مواردی کهیر، خارش، انقباضات تنفسی، درد قفسه‏ی سینه و التهاب بروز خواهد کرد. در صورتی متوجه هر گونه از چنین علائمی شدید، مصرف پاپائین را قطع کنید.
همچنین، پاپائین می‏تواند مشکلاتی را برای افرادی که مبتلا به هموفیلی یا لخته شدن خون هستند، ایجاد می‏کند. در مقابل، پاپائین با داروهای ضد انعقادی مانند وافارین تداخل دارد، بنابراین باعث ایجاد مشکلاتی برای افرادی با خون غلیظ که از داروهای ضد انعقاد خون استفاده می‏کنند، خواهد شد. در چنین مواردی، پاپائین باعث افزایش قدرت ضد انعقاد شده و رقیق شدن بیش از حد خون را تسهیل می‏بخشد.
اگرچه پماد پاپائین مورد استفاده برای درمان سوختگی‏ها و تاول‏ها در بخش‏های خارجی بدن، به طور گسترده در بازار موجود می‏باشد، اما نباید از پاپائین خام برای درمان پوست استفاده کرد. فوران تاول‏های دردناک و خارش اغلب در مواردی که پوست در معرض پاپائین خام قرار بگیرد، دیده می‏شود.
افراد با روده‏ی ضعیف برای جذب غذا که از سوء تغذیه رنج می‏برند، به طور کلی باید از مصرف پاپائین دوری کنند. هنگامی که پاپائین در دوزها و نسبت‏های درست استفاده نشود می‏تواند باعث ایجاد درد و از بین رفتن ناحیه‏ی گلو و دهان گردد. مصرف بیش از حد پاپائین همچنین می‏تواند منجر به برخی آسیب‏های جدی به حلق شده و ایجاد ضایعاتی به صورت زخم را در این نواحی تحریک کند.
در نهایت، زنان باردار باید در رابطه با مصرف پاپائین بیش از حد مراقب باشد و هیچ دارویی را بدون مشورت با پزشک مصرف نکنند. در مورد پاپائین نیز، این قانون وجود دارد. مادران حامله نباید پاپایای نارس و سبز مصرف کنند. حتی از مصرف پاپایای رسیده نیز تا حد امکان باید جلوگیری شود. اما، استفاده از شاخساره و لاتکس پاپایا در طول دوره‏ی حاملگی مانعی ندارد. احتمال سقط جنین و نواقص هنگام تولد به شدت توسط این دو عنصر تشدید می‏شود. بنابراین، بهتر است که به خاطر امنیت کودک در هنگام حاملگی و همچنین در زمان شیردهی از مصرف این میوه خودداری شود.
با وجود همه‏ی این صحبت‏ها، مزایای پاپائین چند برابر عوارض آن می‏باشد. اما بهتر است همیشه معایب هر نوع ماده را نیز در نظر بگیرید و با از راهنمایی‏های پزشک در رابطه با درک معایب و مزایای یک محصول بهره‏مند شوید. همچنین بررسی کنید که شما با میوه‏هایی مانند کیوی یا انجیر واکنش آلرژیک نداشته باشید، چون برخی از مردم هنگامی که از پاپائین استفاده می‏کنند بدن آن‏ها به این دو میوه واکنش نشان می‏دهد.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.