عوارض جانبی مصرف سیر

بوی بد دهان، سردرد و تهوع برخی از عوارض جانبی معمول سیر می‌باشند. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص عوارض جانبی شدید آن، این مقاله را مطالعه نمایید.
شنبه، 13 آذر 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
عوارض جانبی مصرف سیر
عوارض جانبی مصرف سیر

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون

 

بوی بد دهان، سردرد و تهوع برخی از عوارض جانبی معمول سیر می‌باشند. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص عوارض جانبی شدید آن، این مقاله را مطالعه نمایید.
سیر معمولاً به عنوان ادویه در انواع غذاهای دهان آب انداز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه ادویه‌ای به جهت خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی خود شناخته شده است، از اینرو می‌تواند فوائد سلامتی بخش گوناگونی را فراهم سازد. تحقیقات اولیه نشان می‌دهند که این گیاه ادویه‌ای همچنین دارای پتانسیل و توانایی ضد سرطانی است. با این حال، وارد نمودن سیر بیش از حد به رژیم غذایی می‌تواند موجب بروز عوارض جانبی آزار دهنده شود. این عوارض در ادامه مورد بحث قرار می‌گیرند.
عوارض جانبی شایع
احساس سوزش
اگرچه سیر دارای ارزش دارویی بالایی است، با این وجود به طور قطع مصرف سیر خام در مقادیر بیش از حد توصیه نمی‌شود. یک حبه سیر خام برای مصرف روزانه کافی است. از آنجا که از آن به منظور طعم بخشیدن به غذا استفاده می‌شود، خوردن بیش از حد حبه‌های سیر خام می‌تواند موجب ایجاد احساس سوزش در دهان شود. هنگامی که سیر جویده و یا له شود، تولید ترکیبی تحت عنوان آلیسین می‌نماید که عمدتاً موجب ایجاد طعم تند و سوزان سیر می‌شود. خوردن حبه‌ی سیر همراه با وعده‌های غذایی به طور قابل توجهی به کاهش احساس سوزش کمک می‌کند.
بوی بد دهان
بو و طعم تند این گیاه همچنین می‌تواند موجب بوی بد دهان شود. این وضعیت در افرادی بوجود می‌آید که حبه‌های سیر خام بیش از اندازه‌ای مصرف می‌کنند و یا غذاهایی می‌خورند که حاوی مقدار زیادی سیر است. از مشکلات بوی دهان ناشی از مصرف سیر خام همیشه می‌توان با بو و یا تفت دادن سیر جلوگیری کرد.
واکنش آلرژیک
داشتن آلرژی نسبت به سیر بدان معنا است که فرد بایستی از این گیاه ادویه‌ای دوری گزیند. به این دلیل که مصرف آن حتی در مقادیر کم می‌تواند موجب بروز واکنش‌های آلرژیک شدید شود. گرچه شدت علائم ناشی از آلرژن‌ها (مواد حساسیت‌زا) بسته به وضعیت سلامت فرد تفاوت می‌کند، اما متداول‌ترین نشانه‌های هشدار دهنده‌ی یک واکنش آلرژیک در ادامه آورده شده‌اند:
جوش‌های پوستی: جوش یا بثورات پوستی (تشکیل تاول) ممکن است در هر جای بدن ایجاد شده و می‌توانند موجب خارش شدیدی شوند. همچنین می‌توانند موجب بروز کهیر شوند که یک بیماری پوستی است که منجر به شکل گیری تاول‌های قرمز خارش دار بر روی پوست می‌شود.
التهاب: تورم غیر قابل توضیحی که به ویژه در اطراف دهان و صورت دیده می‌شود. در برخی موارد، زبان و لب‌ها متورم به نظر می‌رسند. این واکنش بلافاصله پس از مصرف این گیاه ادویه‌ای رخ می‌دهد و چنانچه در اولین فرصت درمان انجام نشود، می‌تواند خطر جانی به همراه داشته باشد.
مشکلات تنفسی: مصرف سیر در شکل خالص خود و یا از طریق مکمل‌ها و تجربه‌ی تنگی نفس، نشان دهنده‌ی آن است که فرد نسبت به آن آلرژی یا حساسیت دارد. تنگی نفس و یا داشتن مشکل در تنفس برخی از علائم واکنش‌های آلرژیک شدید می‌باشند.
مشکلات مرتبط با معده
مصرف بیش از حد سیر همچنین می‌تواند برای دستگاه گوارش ضرر داشته باشد. تحریک یا ناراحتی معده یکی از شایع‌ترین عوارض جانبی مصرف بیش از حد سیر است. مصرف بیش از حد سیر ممکن است موجب بروز مسائل گوارشی ذیل گردد:
• ناراحتی معده
• اسهال
• استفراغ
• حالت تهوع
خطرات ناشی از مصرف سیر
بعضی افرادی که نسبت به سیر بسیار حساس می‌باشند، ممکن است دچار برخی عوارض جانبی حقیقتاً آزار دهنده‌ای شوند. این مشکلات مرتبط با سلامت را نمی‌توان دست کم گرفت و نیاز به فوریت‌های پزشکی دارند. این مشکلات به شرح ذیل می‌باشند:
خونریزی داخلی
هنگامی که رنگ طبیعی مدفوع به سیاه و یا قرمز روشن تغییر کند، نشان از خونریزی دستگاه گوارش می‌دهد. این بدان معنا است که به دستگاه گوارش آسیب وارد شده است و در چنین شرایطی خودداری کامل از مصرف سیر ضروری است. خونریزی داخلی در قالب خونریزی مغزی نیز می‌تواند به دلیل مصرف بیش از حد سیر رخ دهد.
اختلال در گفتار و یا بینایی
بریده بریده سخن گفتن (بخشی از صدای واژه را خوردن) یا تاری دید همچنین می‌تواند در نتیجه‌ی مصرف بیش از حد سیر بوجود آید. این عوارض معمولا موقتی بوده و قطع مصرف سیر ممکن است به حل این مشکل کمک کند.
در اغلب موارد، عوارض جانبی این گیاه ادویه‌ای جای نگرانی نداشته و بدون انجام درمان از بین می‌روند. پزشک معمولاً به شما توصیه کرده که به منظور جلوگیری از بروز هرگونه مشکلات آزار دهنده، مصرف سیر را کاهش دهید.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.