گروه خونی O-

اگر گروه خونی شما O- است شما در میان افراد نادری هستید که با افتخار به عنوان اهداکنندگان عمومی شناخته می‌شوند. منحصر به فردی شما تنها به این واقعیت محدود نمی‌شود؛ در این مقاله اطلاعاتی در مورد گروه خونی O- به شما داده می‌شود.
دوشنبه، 15 آذر 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
گروه خونی O-
  گروه خونی O-

 

مترجم: سعید علیزاده
منبع:راسخون

 

اگر گروه خونی شما O- است شما در میان افراد نادری هستید که با افتخار به عنوان اهداکنندگان عمومی شناخته می‌شوند. منحصر به فردی شما تنها به این واقعیت محدود نمی‌شود؛ در این مقاله اطلاعاتی در مورد گروه خونی O- به شما داده می‌شود.
تنها 7 درصد مردم جهان دارای گروه خونی O منفی هستند. این گروه خونی همچنین در انتقال خون اورژانس ارجحیت بیشتری دارد چون گروه خونی O منفی قابل اهدا به سایر گروه‌های خونی است. با این حال، یک دریافت‌کننده با گروه خونی O منفی تنها می‌تواند از یک اهداکننده همگروه خود دریافت کند.
هر چند خون همه با با چشم غیر مسلح به یک شکل دیده می‌شود، اما قطعا تفاوت‌های خاصی وجود دارد که می‌تواند در زیر میکروسکوپ دیده شود. خون ما حاوی اجزای مختلفی از جمله سلول‌های قرمز خون، سلول‌های سفید خون، پلاسما، و آنتی ژن است. آنتی ژن‌ها مواد یافت شده در غشای سلول‌های قرمز خون هستند و ممکن است به شکل پروتئین، قند و گلیکولیپیدس به ازای هر گروه خونی خاص باشد. بله، هر گروه خونی دارای یک آنتی ژن خاصی است، و بر اساس وجود یا فقدان این آنتی ژن‌ها است که گروه خونی ما طبقه بندی می‌شود.
انجمن بین المللی اهدای خون (ISBT)، اذعان به وجود 32 سیستم گروه خونی مختلف در میان انسان‌ها کرده است، که از آن‌ها، دو سیستم خونی ABO و Rh به صورت گسترده پذیرفته شده‌اند. سیستم ABO بر اساس حضور یا فقدان دو آنتی ژن A و B است که در نتیجه آن 4 گروه خونی طبقه بندی می‌شود:
گروه A: سلول‌های قرمز خون حاوی آنتی ژن A و آنتی بادی B در پلاسما هستند.
گروه B: سلول‌های قرمز خون حاوی آنتی ژن B و آنتی بادی A در پلاسما هستند.
گروه AB: سلول‌های قرمز خون حاوی هر دو آنتی ژن A و B هستند اما دارای آنتی بادی در پلاسما نیستند.
گروه O: سلول‌های قرمز خون نه حاوی آنتی ژن A و نه B است ولی دارای هر دو آنتی بادی A و B در پلاسما است.
سیستم Rh بر اساس وجود یا فقدان آنتی ژن رزوس در سلول قرمز خون است. اگر این آنتی ژن وجود داشته باشد، در این صورت گروه خونی Rh مثبت نامیده می‌شود. اگر آنتی ژنی موجود نباشد گروه خونی Rh منفی است. بر اساس این عامل است که گروه خونی شما به عنوان مثبت یا منفی طبقه بندی می‌شود. بنابراین، 8 گروه خونی بر اساس این سیستم وجود دارد. این گروه‌های خونی شامل: A مثبت، A منفی، B مثبت، B منفی، AB مثبت، AB منفی، O مثبت و O منفی است.
گروه خونی O منفی: اهداکننده عمومی سلول قرمز خون
هر سال حدود 5 میلیون نفر در ایالات متحده آمریکا نیاز به انتقال خون دارند. بسیاری از موارد وجود دارد که در آن پزشک‌ها به صورت فوری به خون احتیاج دارند و نمی‌توانند برای چک کردن گروه خونی بیمار وقت صرف کنند. در چنین وضعیتی، چه کسی برای نجات می‌آید؟ اهداکننده گروه خونی O منفی. در واقع، این گروه خونی حتی در صورت نیاز نوزادان و یا روش‌های تخصصی برای نوزادان متولد نشده به خون به بقیه گرو‌ه‌ها ترجیح داده می‌شود. ویژگی که گروه خونی O منفی گروه خونی مورد نظر بانک خون باشد این واقعیت است که این گروه خونی حاوی هیچکدام از سه آنتی ژن‌ها نیست: : A, B, , Rh.
آنتی ژن موجود در سلول قرمز خون سیستم ایمنی بدن را به پاسخگویی وادار می‌کند. برای مثال، اگر گروه خونی شما A مثبت است، در این صورت هر دو آنتی ژن A و Rh در گلبول‌های قرمز وجود دارند. اگر یک اهداکننده با گروه خونی B مثبت به شما خون بدهد، سیستم ایمنی بدن شما دستور به نابود کردن آنتی ژن B و گروه خون B مثبت خواهد داد زیرا این آنتی ژن برای بدن شما بیگانه محسوب می‌شود. با این حال، چون O منفی هیچ آنتی ژنی در خود ندارد، سیستم ایمنی بدن هیچ دستوری برای نابودی و مبارزه نخواهد داد، در نتیجه انتقال خون پذیرفته خواهد شد.
گروه خونی O منفی و بارداری
افراد دارای گروه خونی O منفی اهداکننده عمومی هستند اما دریافت کننده جهانی نیستند. این واقعیت می‌تواند در دوران بارداری باعث بروز برخی مشکلات شود. خون O منفی هیچ آنتی ژن Rh ندارد، که بدین معنی است که در دسته بندی گروه خونی Rh منفی قرار می‌گیرد. در این مورد، اگر مادر حامله دارای خون Rh منفی و پدر دارای خون Rh مثبت باشند، در این صورت این احتمال وجود دارد که بچه آنتی ژن Rh را از پدر به ارث می‌برد. اگر این اتفاق روی دهد، در این صورت این مشکل به وجود می‌آید که خون جنین (Rh مثبت) با خون مادر (Rh منفی) مخلوط شود که اغلب در دوران بارداری روی می‌دهد.
سیستم ایمنی مادر ممکن است عامل Rh به عنوان یک آنتی ژن بیگانه تشخیص دهد و در نتیجه آنتی بادی‌ها را برای حمله به سلول‌های قرمز خون جنین می‌فرستد (چون آن‌ها حاوی آنتی ژن Rh هستند). این اتفاق ممکن است باعث وضعیتی به نام بیماری همولیتیک شود که برای کودک روی می‌دهد. این امر می‌تواند منجر به صدمات زیادی به نوزاد متولد نشده از جمله سقط جنین شود. همچنین احتمال مرگ نوزاد بلافاصله پس از تولد و یا تولد نوزاد مرده شود.
راه حل برای این مشکل به این سادگی است: یک واکسن حاوی محصول خون به نام Rh ایمونوگلوبولین در دوران بارداری به مادر و پس از تولد به کودک تزریق می‌شود. این کار مانع از ایجاد آنتی بادی در سیستم ایمنی بدن مادر بر علیه Rh مثبت جنین در طول بارداری می‌گردد. هر بارداری نیاز به درمان ایمونوگلوبولین دارد.
ویژگی‌های شخصیتی گروه خونی O منفی
بر اساس کنوانسیون ژاپنی، تصور می‌شود که نوع گروه خونی نشانگر شخصیت فرد است. آن‌ها معتقدند که گروه خونی یک فرد می‌تواند بسیاری از اسرار رفتاری یک شخص، طرز فکر و سازگاری با دیگران را نشان دهد. با توجه به اعتقادات ژاپنی‌ها، کسانی که دارای گروه خونی O هستند رهبر متولد می‌شوند! آن‌ها مستقل، دارای اعتماد به نفس، مصمم، صالح و با بصیرت هستند. آن‌ها همچنین پرشور، وفادار و واقع‌بین هستند. با این حال، از بعد منفی، آن‌ها می‌توانند بسیار خودمحور، غیرقابل پیش‌بینی، بی‌تفاوت و مردد هستند. آن‌ها همچنین تمایل به اعتیاد به شغل‌شان دارند.
این مساله‌ای بسیار مهم برای هر فرد است تا به کمک آزمایش ساده خون از گروه خونی خود آگاه شود. اگر شما دارای گروه خونی O منفی هستید، در این صورت یک موهبتی است که از طریق اهدای خون‌تان به میلیون‌ها نفر کمک کنید. در صورت امکان برای اطمینان از سلامتی، کارشناسان توصیه می‌کنند که هر 4 ماه یکبار خون اهدا کنید. لطفا قبل از اهدای خون با یک پزشک متخصص در مورد برخی از عوامل مانند استفاده از آنتی بیوتیک‌ها، داشتن عفونت، یک بیماری مانند یرقان، داشتن خالکوبی و یا سوراخ کردن در 4 ماه گذشته و ... مشورت کنید. ممکن است شما را از اهدا کردن خون منع کنند.
رفع مسئولیت: مطالب ارایه شده در این مقاله صرفا جهت مقاصد آموزشی هستند و نمی‌توانند جایگزینی برای توصیه‌های پزشک متخصص باشند.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما