حلیم بادمجان(غذای اصفهانی)

برنج باید آنقدر بپزد تا آبش کشیده شده و غلیظ شود و برنج کاملاً له شود مثل شله زرد. دقت کنید وقتی برنج را میگذاریم بپزد وقتی برنج شروع به جوشیدن کرد تا وقتی کامل پخته نشده هم نمیزنیم چون اگر در این موقع قاشق داخل ظرف کنیم و هم بزنیم برنج ته میگیرد و مجبوریم مدام هم بزنیم.
دوشنبه، 30 دی 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حلیم بادمجان(غذای اصفهانی)

حلیم بادمجان(غذای اصفهانی)

مواد لازم:

برنج              2 پیمانه
گوشت سردست یا گردن     500 گرم
کشک      500 گرم
پیاز سرخ شده            1 پیمانه
سیر رنده شده          2 حبه
بادمجان سرخ شده        2 کیلو
نعناع داغ      یک چهارم پیمانه
نمک، فلفل، ادویه جات و آب زعفران  به میزان لازم

طرز تهیه:

برنج را 2 - 3 ساعت قبل میگذاریم بپزد. برای هر 1 پیمانه برنج 7 پیمانه آب در نظر میگیریم.
بعضیها حلیم بادمجان را با عدس یا لوبیا سفید درست میکنند اما رنگ حلیم بادمجان با عدس تیره میشود و با لوبیا هم طعم چندان خوبی نخواهد داشت اما با برنج هم خوشمزه تر است هم رنگ خوبی دارد.
برنج باید آنقدر بپزد تا آبش کشیده شده و غلیظ شود و برنج کاملاً له شود مثل شله زرد.
دقت کنید وقتی برنج را میگذاریم بپزد وقتی برنج شروع به جوشیدن کرد تا وقتی کامل پخته نشده هم نمیزنیم چون اگر در این موقع قاشق داخل ظرف کنیم و هم بزنیم برنج ته میگیرد و مجبوریم مدام هم بزنیم.
گوشت را با پیاز و ادویه جات میگذاریم پخته شود زمانی که پخته شد آخر سر نمک اضافه می‌کنیم. گوشت کمی چربی داشته باشد بهتر است.
یا بادمجان را پوست کنده از همان ابتدا به برنج اضافه میکنیم و میگذاریم با برنج بپزد یا اینکه آنها را مقداری سرخ میکنیم و سرخ شده آن خوشمزه تر است.
بادمجانها را لازم نیست ورق کنیم بلکه به صورت درسته پوست میکنیم چند ساعت می‌گذاریم نمک بخورد تا تلخی آنها گرفته شود و بعد با مقداری روغن سرخ میکنیم.
گوشت پخته شده و بادمجان سرخ شده را به برنج اضافه میکنیم و مخلوط میکنیم. مواد باید کمی سفت باشد. اگر برنج آب داشته باشد بعد از اضافه کردن مواد هر چقدر روی حرارت بماند آبش خشک نمی‌شود.
حلیم بادمجان(غذای اصفهانی)
در یک ماهی تابه روغن میریزیم و روی حرارت میگذاریم وقتی روغن گرم شد نصف پیاز سرخ شده را اضافه میکنیم بقیه آن را برای تزئین نگه می‌داریم. سیر رنده شده را اضافه می‌کنیم تفت میدهیم. نباید سیر بسوزد فقط نرم شود کافی است.
هر چیزی که زیاد سرخ شود هم عطرش کم می‌شود هم خشک میشود.
ادویه خورشتی و زردچوبه را به مواد اضافه میکنیم و تفت می‌دهیم وقتی ادویه ها خوب تفت داده شد و عطر آنها بلند شد مواد را به حلیم اضافه میکنیم.
ادویه جات را حتماً تفت میدهیم.
می‌توانیم وقتی برنج را میپزیم زردچوبه هم اضافه کنیم.
مقداری نعنا داغ و آب زعفران به حلیم اضافه میکنیم زمانی که همه مواد پخته شد و با هم مخلوط شد ظرف را از روی حرارت برمیداریم مواد را با گوشت کوب برقی یا با هر وسیله دیگری کامل له می‌کنیم تا حالت کشدار پیدا کنند نیاز نیست مواد شل شود فقط حالت کشدار پیدا کند کافیست.
بعد کشک را که با مقداری آب مخلوط کرده و به مدت 20 دقیقه جوشانده ایم اضافه می‌کنیم و حلیم را روی حرارت میگذاریم تا 15 دقیقه بجوشد.
حلیم باید زیاد روی حرارت بماند تا حلیم خوبی شود.
برای تزئین روی حلیم می‌توان از گردو هم استفاده کرد.
روی حرارت خیلی ملایم می‌گذاریم اما بعد از اضافه کردن کشک نباید حلیم زیاد بجوشد چون ته می‌گیرد.
روی حلیم را با پیاز داغ و نعنا داغ و کشک تزئین می‌کنیم.

منبع: آشپزایرانی



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.