مصارف پزشکی و عوارض جانبی بوسپیرون

بوسپیرون دارویی بوده که برای درمان اختلالات مربوط به اضطراب منتشر شده است. این مقاله اطلاعاتی را درباره ی مصارف دارویی و عوارض جانبی بوسپیرون ارائه می دهد.
چهارشنبه، 8 دی 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
مصارف پزشکی و عوارض جانبی بوسپیرون
مصارف پزشکی و عوارض جانبی بوسپیرون

 

مترجم: سهیلا حاجی زاده
منبع:راسخون
 
 

بوسپیرون دارویی بوده که برای درمان اختلالات مربوط به اضطراب منتشر شده است. این مقاله اطلاعاتی را درباره ی مصارف دارویی و عوارض جانبی بوسپیرون ارائه می دهد.
بوسپیرون در دسته ای از داروها به نام آزاپیرون ها قرار دارد که داروهایی هستند که دارای فعالیت روان گردان و ضد اضطراب می باشند. این داروها در حال حاضر به عنوان یک داروی عمومی در دسترس بوده و توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان اختلالات مربوط به اضطراب تایید شده است. برخلاف بنزودیازپین ها که بر روی گیرنده های گاما آمینو بوتریک اسید نوع A (GABAA) دارای اثرات آرام بخش و ضد اضطراب هستند، بوسپیرون تمایل بیشتری به گیرنده های سروتونین (5-HT1A و HT2-5) دارد. این دارو دارای اثر ضد تشنج و آرام بخشی بوده که توسط داروهای ضد اضطراب نشان داده شده است.
برخلاف دیگر آزاپیرون ها، به نظر می رسد این دارو گرایش به گیرنده های D2- دوپامین دارد. اگرچه مکانیزم عمل آزاپیرون ها به عنوان داروهای ضد اضطرابی ناشناخته است، اما اعتقاد بر این است که این داروها یا در گیرنده ها عمل کرده و یا باعث تنظیم پایین گیرنده ها می شوند. یکی از مزایای اصلی استفاده از این دارو به جای بنزودیازپین این است که احتمال کمتری برای سوء مصرف این دارو وجود دارد.
مصارف بوسپیرون
در سال 1996، FDA این دارو را برای درمان اختلالات اضطرابی فراگیر (GAD) تایید کرد. اختلالات اضطرابی فراگیر اساسا اختلالاتی غیر قابل کنترل و بیش از حد هستند که کنترل افرادی که مبتلا به این بیماری هستند، مشکل می باشد. علائم دیگر این بیماری شامل بی قراری، عدم توانایی برای استراحت، اشکال در تمرکز، مشکلات مربوط به خواب، تنش عضلانی، خستگی، سردرد و غیره می باشد.
برخی از مطالعات نشان داد که این دارو ممکن است برای درمان اضطراب مفید باشد، و ممکن است به تمرکز بر روی فعالیت های روزانه ی افراد به شیوه ای بهتر کمک کند. بوسپیرون به کاهش علائم فیزیکی مرتبط با اضطراب نیز کمک می کند.
بوسپیرون توسط بیماران جوان و مسن به خوبی قابل تحمل می باشد. برای درمان افسردگی و اختلال وسواس فکری مفید می باشد. با این حال، برخی مطالعات نشان داد که این دارو برای درمان اختلالات ترس و اضطراب شدید نیز موثر می باشد. شروع اثر داروی بوسپیرون در مقایسه با بنزودیازپین ها با تاخیر می باشد، که به همین دلیل بیماران اول از بنزودیازپین استفاده می کنند، هنگامی که علائم بنزودیازپین رفع شد، بوسپیرون ممکن تاثیر خود را نشان دهد.
موارد منع منصرف
همانند هر داروی دیگر، مطمئن شوید که پزشک شما اطلاع از هر گونه دارویی که مصرف می کنید، دارد. در صورت وجود علائم زیر پزشک خود را مطلع کنید:
حساسیت به بوسپیرون یا هر داروی دیگر
مصرف داروهای تجویز شده و بدون نسخه
داشتن بیماری های کلیوی و کبدی
سابقه ی مصرف مواد مخدر و الکل
سابقه ی عمل جراحی
به منظور جلوگیری از تداخلات دارویی، درصدرتی که داروهای زیر را مصرف می کنید پزشک خود را مطلع سازید:
آنتی هیستامین ها، داروهای ضد تشنج، دگزامتازون، دیازپام، دیلتیازم، اریترومایسین، هالوپریدول، کتوکونازول یا ایتراکونازول، مهار کننده های MAO، شل کننده های عضلانی، نفازودون، ضد درد، مسکن، ریفامپین، ریتوناویر، آرام بخش ها، قرص های خواب آور، ترازودون، وراپامیل و ویتامین ها.
در صورتی که الکل را با آب گریپ فروت مصرف کنید، عوارض جانبی بوسپیرون ها ممکن است افزایش یابد. از آن جایی که این دارو باعث گیجی می شود، بهتر است در مواقع رانندگی از مصرف آن خودداری شود.
این داروها به عنوان داروهای طبقه ی B بارداری دسته بندی می شوند، این امر بدین معنی است که مطالعات حیوانی هیچ گونه آسیبی را به جنین نشان نداد، اما به دلیل فقدان مطالعات بر روی بر زنان حامله اثر این دارو بر این زنان هنوز ناشناخته می باشد. بنابراین در صورتی که حامله هستید و یا قصد حامله شدن دارید و این دارو را مصرف می کنید حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید. هیچ گونه شواهد قطعی از ورود این دارو به شیر مادر وجود ندارد. بنابراین، مادران شیرده نیز باید احتیاط کرده و از مصرف این دارو اجتناب کنند.
عوارض جانبی بوسپیرون
این دارو تنها در دوزهای تجویز شده و برای دوره ی توصیه شده توسط پزشک باید مصرف شود. مصرف بیش از حد این دارو می تواند باعث ایجاد سرگیجه، خواب آلودگی، تار شدن دید، ناراحتی معده و استفراغ گردد.
در صورتی حساسیت به این دارو از مصرف آن اجتناب کنید. برخی از علائم واکنش های آلرژیک جدی مربوط به این دارو به شرح زیر می باشد:
کهیر، تورم دهان، لب ها، زبان و گلو، تنگی نفس، اشکال در تنفس و یا بلع، تپش قلب، خس خس سینه، احساس سبکی در سر
برخی از عوارض جانبی بوسپیرون به شرح زیر می باشد:
خواب آلودگی، ناراحتی معده، استفراغ، یبوست، اسهال، درد معده، سردرد، خشکی دهان، افسردگی، هیجان، خستگی، عصبانیت، مشکلات مربوط به خواب، احساس سبکی در سر، ضعف، بی حسی
در صورتی که علائم زیر را تجربه کردید، به دنبال کمک های پزشکی باشید:
بثورات پوستی، خارش، ضربان قلب سریع و نامنظم، تار شدن دید، حرکات غیر معمول عضلات یا گردن.
بسیار ضروری است که این دارو تحت نظارت پزشک مصرف شود. خودتان نباید دوز این دارو را افزایش و یا کاهش دهد. در صورتی که هر یک از عوارض نامطلوب را تجربه کردید، با پزشک خود مشورت کنید. مصرف بوسپیرون را بدون مشورت با پزشک خود قطع نکنید. این دارو را از دسترس کودکان نیز دور نگه دارید.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.