داشتن تهوع مداوم

تهوع یا استفراغ طبیعی بوده و نبایستی موجب نگرانی شما شوند. اما چنانجه این مشکل به طور ثابت تداوم داشته و یا با گذشت زمان بدتر شود، آنگاه دلایلی برای نگرانی در خصوص سلامتی خود خواهید داشت.
يکشنبه، 26 دی 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
داشتن تهوع مداوم
داشتن تهوع مداوم

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

تهوع یا استفراغ طبیعی بوده و نبایستی موجب نگرانی شما شوند. اما چنانجه این مشکل به طور ثابت تداوم داشته و یا با گذشت زمان بدتر شود، آنگاه دلایلی برای نگرانی در خصوص سلامتی خود خواهید داشت.
تهوع یکی از نخستین واکنشهای بدن انسان به هنگامی است که قصد خارج ساختن یا خلاص شدن از شر اجسام خارجی و یا موادی مانند میکروب، محصولات غذایی ناخواسته، مواد سمی و غیره دارد. علت دیگر پشت تهوع، تولید بیش از حد مایعات بدنی مانند آنزیمها و یا اسیدها است.

به چه علت به طور مداوم حالت تهوع دارید؟
این امکان وجود دارد که به دلایل ذیل تمام مدت حالت تهوع داشته باشید:

1. گاستروآنتریت یا عفونت معده

گاستروآنتریت منجر به التهاب دستگاه گوارش شده که در نتیجه‌ی باکتریهای خاصی همچون استافیلوکوک، سالمونلا، شیگلا، اشرشیا کلی، ویبریوکلرا، یرسینیا، کمپیلوباکتر ژژونی، کلستریدیوم، و غیره بوجود می‌آید. چندین نوع دیگر نیز وجود دارد. در واقع هر نوع عفونت در بدن انسان می‌تواند باعث تهوع شود. ویروس‌هایی مانند آستروویروس، نورو ویروس، آدنوویروس و روتاویروس، می‌توانند شرایط و عوارض مشابهی را ایجاد نمایند.

2. مسمویت غذایی

دو دلیل احتمالی موجب ایجاد حالت تهوع در فرد به هنگام دچار شدن به مسمومیت غذایی می‌شود. نخستین علت، وجود میکروبهای خاصی در بدن است که با غذا خورده شده به طوری که بدن یا آنها را قبول نکرده و یا منجر به بروز گاستروآنتریت و یا دیگر بیماری‌های دستگاه گوارش شده‌اند. در بعضی از موارد، ماده‌ی غذایی ممکن است حاوی سمومی باشد که بدن سعی در خارج ساختن آنها از بدن کرده و یا دستگاه گوارش را تحریک و یا آسیب به آن رسانده به طوریکه موجب ایجاد حالت تهوع و در نهایت استفراغ در فرد می‌شوند.

3. آسیبهای جسمانی وارده

یکی از دلایل معمول این بیماری وارد آمدن آسیب جسمانی ایجاد شده به دلیل وجود تومور مغزی است. گاهی اوقات، تهوع همچنین در نتیجه‌ی وارد آمدن آسیب مغزی به نواحی حساس مغز تجربه می‌شود. عفونت پوشش مغز نیز دلیل دیگر داشتن حالت تهوع مداوم است. این پدیده، از التهاب پوشش مغز را مننژیت نامند. علاوه بر آسیب وارد شده به مغز، ضربه و آسیب به دستگاه گوارش نیز به خودی خود یکی از دلایل تهوع به حساب می‌آید.

4. علل روانی

برخی از علل دیگر تهوع مداوم و مستمر، علل روانی همچون اضطراب و استرس را شامل می‌شود. نفخ، گاز، اسهال و رفلکس اسید همگی علائم استرس شدید و اضطراب بوده و در بسیاری از موارد نیز از علائم ترس می‌باشند. تهوع و سردرد مداوم بیماری شایعی است که کسانی که تحت استرس قرار دارند دچار آن می‌شوند.

5. دارو

شیمی درمانی عامل دیگری است که ممکن است باعث تمایل شدید و مداوم به استفراغ شود. شیمی درمانی وضعیتی است که نمی‌توان از آن اجتناب کرد. با این حال، پزشکان داروهای ضد تهوع مختلف و بسیاری را تجویز می‌کنند که به کسانی که تحت شیمی درمانی قرار دارند کمک کرده تا مصرف مواد غذایی سالم را حفظ نمایند. گاهی اوقات، پزشکان ممکن است پیروی از یک برنامه رژیم غذایی خوب را توصیه نمایند که به بدن جهت قبول، هضم و بهره بردن از تمام مواد مغذی موجود در غذا کمک ‌کند. گاهی اوقات داروهای بیهوشی و یا آنتی بیوتیک همچنین موجب بروز تهوع مشابه می‌شود.
بیماری التهابی روده یکی دیگر از بیماریهای عفونی است که پایین روده‌ی بزرگ و روده‌ی کوچک را تحت تأثیر قرار داده به طوریکه به ایجاد تهوع منجر می‌شود. علت داشتن تهوع در طول دوران بارداری تهوع صبحگاهی است. تهوع صبحگاهی اساساً مکانیسم دفاعی بدن انسان به جهت محافظت از جنین در برابر مواد ناخواسته‌ای است که از طریق غذا وارد بدن می‌شوند. خوب این علت عشق مادران به فرزندان خود است، به این دلیل که درد فراوان، تهوع و دفعات بیشماری استفراغ را تحمل می‌کنند تا از فرزندان خود محافظت نمایند. تغییرات هورمونی در جهت کمک به سیستم ایمنی، و سطوح بالای استروژن چند توضیح دیگر تهوع صبحگاهی به شمار می‌روند.

دیگر علل شامل:

• پانکراتیت
• مسمومیت با مونوکسید کربن
• انسداد روده کوچک
• سنگ مجاری صفراوی
• هپاتیت
• آپاندیسیت
• کولسیستیت یا التهاب کیسه صفرا
• بحران آدیسون
این بیماری‌ها البته دارای اثرات دیگری بوده و تهوع تنها اثر وارده بر آنها نیست.

اقدامات درمانی

هیچ درمان قطعی برای تهوع ثابت و متداوم وجود ندارد. حل این وضعیت به این بستگی دارد که چه چیزی این مشکل را به وجود می‌آورد.
• در صورتی که تهوع و سردرد ناشی از تومور مغزی باشند، برداشتن تومور مغزی، و یا درمان مناسب برای مننژیت بهترین گزینه خواهد بود.
• فنرگان (Phenergan) و کومپازین (Compazine)، دو نوع دارویی بوده که از تهوع ناشی از علائم شیمی درمانی، استرس، حالت عصبی، و اضطراب جلوگیری می‌کنند.
• تهوعی که در نتیجه‌ی بارداری ایجاد شده باشد، کاملاً طبیعی است. با این حال، بایستی به دنبال اثرات و ویژگی‌های مناسب تهوع صبحگاهی باشید. در صورتی که احساس می‌کنید چیز غیر عادی وجود دارد، بلافاصله به متخصص زنان و زایمان و یا هر پزشک دیگری مراجعه نمایید.
• عوارضی مانند مسمومیت غذایی، بیماری التهابی روده، اسهال و استفراغ و هر نوع عفونت معده به وسیله‌ی مصرف داروهای خوراکی، به ویژه آنتی بیوتیک درمان می‌شوند.
• در صورتی که حالت تهوع در نتیجه‌ی داروهایی مانند استفاده‌ی طولانی مدت از آنتی بیوتیک ایجاد شده باشد، این تهوع با تجویز قرص‌هایی که به بدن در کاهش تهوع کمک می‌کنند، درمان می‌شود.
اگر شما نیز از تهوع مداوم رنج می‌برید، آنگاه بهتر است که با یک پزشک مشورت نمایید، به این دلیل که تهوع غیر ضروری و مداوم وضعیت خیلی خوب و حاکی از سلامتی نیست. تأخیر در درمان ممکن است به پیامدهای بد بیشتری منجر شده که می‌تواند شدیدتر و خطرناکتر گردد. در نتیجه اهمیت دارد که بلافاصله مشکل را ردیابی کرده و از شر آن خلاص شوید.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما