نحوه‌ی بخارپز کردن لوبیا سبز

لوبیا سبز از جمله سبزیجاتی است که حاوی مواد مغذی و کم کالری بوده و در غذاهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اجازه دهید نگاهی به چند روش بخار پز کردن و فوائد سلامتی بخش آن بیاندازیم.
دوشنبه، 27 دی 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
نحوه‌ی بخارپز کردن لوبیا سبز
نحوه‌ی بخارپز کردن لوبیا سبز

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

لوبیا سبز از جمله سبزیجاتی است که حاوی مواد مغذی و کم کالری بوده و در غذاهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اجازه دهید نگاهی به چند روش بخار پز کردن و فوائد سلامتی بخش آن بیاندازیم.
لوبیا سبز که همچنین تحت عناوین لوبیا فرانسوی، لوبیا رشته‌ای و یا لوبیا رونده نامیده می‌شود متعلق به همان خانواده‌ی لوبیا چیتی و لوبیا قرمز است. این نوع لوبیا در ابتدا در پرو، کشوری که در بخش غربی جنوب آمریکا واقع شده است، کشت شد، اما در نهایت راه خود را به سوی جنوب و مرکز آمریکا نیز باز نمود. لوبیا سبز بر روی گیاهان کوچک رشد کرده و در تمام طول سال در دسترس می‌باشد. این لوبیا به این دلیل که ماده‌ی اولیه در بسیاری از دستور غذاهای گیاهخواران است، می‌تواند به صورت بخارپز، و سرخ شده طبخ شود و یا حتی در دیزی یا طاس کباب مورد استفاده قرار گیرد.

اطلاعات تغذیه‌ای

لوبیا سبز بخارپز شده عاری از چربی بوده و سرشار از ویتامین و مواد معدنی است. این لوبیا حاوی سطوح بالاتری از ویتامین A و C همراه با مقدار خوبی از ویتامین B1 (تیامین)، ویتامین B2 (ریبوفلاوین)، ویتامین B9 (فولات، اسید فولیک) و ویتامین K است. لوبیا سبز از کربوهیدراتهای بدون فیبر (NFC) بوده که حاوی نشاسته، قند و فیبر محلول است. همچنین کاملاً سرشار از آهن و کلسیم بوده و حاوی مقادیر خوبی از منیزیم، منگنز و پتاسیم است.
این لوبیا که منبع خوبی از فیبر خوراکی است، به عمل هضم کمک می‌کند. خواص آنتی اکسیدانی آن سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد. مصرف روزانه‌ی لوبیا سبز به ما در مبارزه با بیماریهای قلبی عروقی، فشار خون بالا، بیماری آلزایمر، پوکی استخوان و سرطان کمک می‌کند. لوبیا سبز همچنین به پایین آوردن قند خون و سطوح کلسترول و نیز جلوگیری از دیابت کمک می‌نماید.

میزان کالری

یکی از سالم‌ترین راه‌های مصرف لوبیا سبز، بخارپز کردن آن است. میزان کالری بخارپز شده‌ی آن بیشتر از خام این لوبیا است، از اینرو نصف فنجان یا پیاله لوبیا سبز بخارپز شده حاوی 25 کالری بوده در حالی که یک فنجان از آن حدود 40 تا 45 کالری دارد.

بخارپز کردن لوبیا سبز

روش 1

• لوبیا سبزها را شسته و قسمت انتهایی آنها را بگیرید.
• در یک ماهی تابه گود، یک اینچ یا 54ر2 سانتیمتر آب ریخته و سبد مخصوص بخارپز را روی آن قرار دهید. لوبیاها را به درون سبد یا توری بخارپز ریخته و ماهی تابه را بر روی شعله‎‌ی متوسط گاز قرار دهید.
• همانطور که آب به جوش می‌آید، سر ماهی تابه را گذاشته و حرارت را کم کنید و اجازه دهید لوبیاها به مدت 4 تا 5 دقیقه بخارپز شوند.
• لوبیاها را آبگیری کرده و آنها را درون دیس ریخته و با نمک و فلفل مزه دار کنید.

روش 2

• لوبیا سبزها را شسته و قسمت انتهایی آنها را بگیرید.
• آنها را در ظرف ماکروویو گذاشته و 1 فنجان آب به آن اضافه کنید.
• درب ظرف را گذاشته و اجازه دهید با حرارت بالا به مدت 3 تا 4 دقیقه بپزند.
• لوبیاهای بخارپز شده را آبگیری کرده و آنها را درون دیس ریخته و به عنوان چاشنی به آن نمک و فلفل بیافزایید.
این لوبیاها می‌توانند با انواع وعده‌های غذایی مصرف شوند. از آنجا که لوبیای بخارپز شده سرشار از مواد مغذی و ویتامین می‌باشد، برای تمام گروه‌های سنی خصوصاً افرادی که دچار کمبود ویتامین شده‌اند مناسب و مفید می‌باشد.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.