بازی‌های فکری برای بیماران آلزایمری

مقابله با از دست دادن حافظه مرتبط با آلزایمر می‌تواند برای بیماران مشکل باشد. در این‌جا چند بازی فکری برای بیماران آلزایمری را بیان می‌کنیم که می‌تواند مغز آن‌ها را تحریک کرده و به فعال ماندن آن کمک کند.
پنجشنبه، 5 اسفند 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
بازی‌های فکری برای بیماران آلزایمری
بازی‌های فکری برای بیماران آلزایمری

 

مترجم: سهیلا حاجی‏زاده
منبع:راسخون
 

مقابله با از دست دادن حافظه مرتبط با آلزایمر می‌تواند برای بیماران مشکل باشد. در این‌جا چند بازی فکری برای بیماران آلزایمری را بیان می‌کنیم که می‌تواند مغز آن‌ها را تحریک کرده و به فعال ماندن آن کمک کند.
بیماری آلزایمر یک بیماری مخرب سلول‌های مغزی بوده که منجر به از دست دادن حافظه می‌گردد. این بیماری منجر به زوال عقل شده که بر عملکرد مغز در رابطه با گفتار، زبان، تصمیم گیری، قضاوت، تفکر و ادراک تاثیر می‌گذارد. این بیماری در افراد بالای 65 سال شایع‌تر بوده و تاکنون هیچ درمانی برای آن ارائه نشده است. تنها روش درمان کند کردن روند پیشرفت بیماری می‌باشد. برخی مواقع مراقبت از بیمار مبتلا به آلزایمر می‌تواند به یک چالش برای خانواده و به ویژه در مراحل پیشرفته‌ی این بیماری تبدیل شود.

بازی‌های فکری برای بیماران آلزایمری

زوال عقل چیزی جز پیر شدن سلول‌های مغز که به تدریج باعث توقف عملکرد مغز می‌شود، نیست. به منظور پیشگیری از پیری زودهنگام سلول‌های مغز، همه‌ی ما نیاز به فعال نگه داشتن مغز و تحریک آن داریم. اما سوال این است که چگونه می‌توان مغز را درگیر و فعال نگه داشت؟ مقدار بهینه‌ی تحریک روانی چقدر است؟ بازی‌های فکری یک روش آسان و سرگرم کننده به منظور فعال نگه داشتن ماده‌ی خاکستری مغز می‌باشد. تحقیقات نشان داد که بازی‌های خاصی می‌تواند به بهبود مهارت‌های حافظه و مقابله با از دست دادن حافظه در بیماران آلزایمری کمک کند. بنابراین، در صورتی‌که دوست شما مبتلا به آلزایمر است، بازی‌های فکری نه تنها به مقابله با فراموشی او کمک می‌کند، بلکه باعث برقراری ارتباط دوستانه با شما نیز می‌گردد.

یافتن جفت

یافتن جفت یک بازی جالب بوده که می‌تواند با کمک کارت‌های تصویری انجام شود. کارت‌های تصویری که دارای تصاویری جفت هستند، را دریافت کنید. این کارت‌ها را به صورت روبه پایین قرار دهید. اجازه دهید تا بیمار این کارت‌ها را یک به یک برداشته و تصاویر پشت آن‌ها را نگاه کرده و سپس دوباره آن‌ها را به صورت وارونه قرار دهید. هدف این کار یافتن همه‌ی جفت تصاویر در اسرع وقت می‌باشد. برای انجام این کار، بیمار باید تصویری را که دیده به خاطر داشته باشد به طوری‌که جفت کارت‌ها را سریعا به محض دیدن تشخیص دهد، او باید قادر به یافتن کارت‌هایی که اولین بار آن‌ها را مشاهده کرده باشد. برای شروع، تعداد کمی کارت را استفاده کرده و همچنان که مهارت‌های فرد در انجام این بازی بهبود یافت، می‌توانید به تعداد کارت‌ها اضافه کنید.
این بازی می‌تواند توسط تطبیق نام افراد با تصاویر آن‌ها نیز انجام شود. همه‌ی شما نیازمند جمع آوری تصاویر افراد می‌باشد که هم می تواند اعضاء خانواده و یا افراد مشهور باشد و نام آن‌ها را بر روی تکه‌های جداگانه‌ی کاغذ بنویسید. هنگامی‌که این کار انجام شد، کارت تصویر را نگه داشته و نام‌ها را را بالای آن قرار دهید. حالا، از بیمار بخواهید که کارت‌ها را بردارد و هر کدام را کنار تصویر مربوط به آن قرار دهد. شما می‌توانید از تصاویر مکان‌ها و یا تصاویر حیوانات نیز برای انجام این کار استفاده کنید.

تکرار لیست

این بازی را همه‌ی ما در طول دوران کودکی انجام داده‌ایم، و می‌تواند یک فعالیت جالب و سرگرم کننده برای بیماران آلزایمری به شمار رود. شروع این بازی با گروه‌های دو یا چهار نفره انجام می‌شود. بازیکن با گفتن یک کلمه بازی را شروع می‌کند. حالا، بازیکن دوم گروه کلمه‌ی گفته شده‌ی بازیکن اول را می‌گوید و کلمه‌ی دیگر ی را به آن اضافه می‌کند. به این ترتیب، لیستی از کلمات ایجاد شده و هر بازیکن هر یک از کلمات این لیست را به نوبت بیان کرده و به این ترتیب کلمات جدیدی به فهرست اضافه می‌شود. این یک بازی فکری خوب بوده که نیازمند تمرکز بازیکنان وجود دارد. شما می‌توانید با کلماتی مانند نام‌های میوه‌ها یا گل‌ها و غیره نیز این بازی را شروع کنید. روش دیگر برای انجام این بازی این است که فهرستی از کلمات را تهیه کرده و از دوست خود بخواهید تا آن ها را به یاد داشته باشد.

آهنگ

این بازی واقعا جالب می‌باشد. شما می‌توانید از فرد بخواهید تا آهنگ را با نگاه کردن به ویدئوی آن و یا گوش کردن به نسخه‌ی بدون کلام آن تشخیص دهد. شما می‌توانید به آسانی این آهنگ را از اینترنت دانلود کنید. با این‌حال، انتخاب آهنگ‌های درست به منظور حفظ علاقه‌ی فرد به این بازی ضروری می‌باشد. برای این کار، شما می‌توانید از آهنگ‌های مورد علاقه‌ی فرد استفاده کرده و با این که آهنگ‌هایی را از سبک های مورد علاقه‌ی او انتخاب کنید. روش دیگر به منظور انجام این بازی انتخاب جملات تصادفی از آهنگ و تشویق فرد به یاداوری ادامه‌ی کلمات آهنگ می‌باشد.

پازل

بازی پازل روش دیگر به منظور بهبود قدرت حافظه و حفظ حافظه‌ی بیماران آلزایمری می‌باشد. پازل را با قطعات ساده شروع کنید و سپس تعداد قطعات را بیشتر کنید. در ابتدا اجازه دهید تا فرد نگاه کاملی با تمام تصادیر بیندازد و سپس از فرد بخواهید تا قطعات به هم ریخته را مرتب کند، در طول این بازی شما می‌توانید در صورت نیاز از دوستان خود کمک بگیرید.

تفاوت‌ها را شناسایی کنید.

این یک تمریز مفید برای حافظه می‌باشد. جفت تصاویر را که ظاهرا به جز تفاوت‌های جزئی کوچک، تفاوت دیگری با هم ندارند را انتخاب کنید. در شروع این کار یکی از تصاویر را به بیماران آلزایمری نشان دهید و از او بخواهید تا آن را به دقت نگاه کند. پس از انجام این کار، تصاویر را از او دور کرده و تصویر دیگری را به او نشان دهید. حالا از او بخواهید تا تفاوت‌های موجود در عکس‌ها را به خاطر بیاورد.

بستن چشم ها

این بازی یک بازی فکری موثر برای بیماران آلزایمری بوده که در آن شما سوالاتی را از بیمار می‌پرسید. ممکن است سوال کنید که این بازی چگونه به بیمار کمک خواهد کرد. خب، هنگام سوال پرسیدن از بیماران چشم‌های او را ببندید. اول، شما از بیمار درخواست کنید تا به محیط اطراف خود به دقت نگاه کنید و سپس هنگامی شخص چشم‌های خود را بست، سوالاتی را درباره‌ی جزئیات محیطی که مشاهده کرده از او بپرسید. برای مثال، در صورتی‌که شما در پارک هستید، می‌توانید از او نام درختان اطراف پارک، رنگ نیمکت‌ها، نام گل‌های موجود در پارک و غیره را سوال کنید.
علاوه بر انجام بازی‌های فکری، بیماران آلزایمری را باید به زندگی اجتماعی و ارتباط برقرار کردن منظم با همسایه‌ها و خویشاوندان تشویق کرد. شما باید بیماران آلزایمری را به فعالیت‌های منظم مانند با هم رفتن به خرید و خواندن روزنامه با او تشویق کنید. مهم این است که او را به فعالیت‌های ورزانه وادار کنید. با وجود همه‌ی موارد بالا، افراد آلزایمری نیاز به توجه، عشق و مراقبت نیز شما دارند.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.