برخی علل درد در سمت راست ناحیه تحتانی شکم

آپاندیسیت، یبوست، انسداد روده، عفونت کلیه، و غیره، شایع‌ترین علل درد شکم در ناحیه‌ی راست پایین شکم می‌باشند. این مقاله اطلاعاتی را در خصوص برخی اختلالات احتمالی که موجب بروز این نشانه می‌شود را در اختیارتان قرار
پنجشنبه، 5 اسفند 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
برخی علل درد در سمت راست ناحیه تحتانی شکم
برخی علل درد در سمت راست ناحیه تحتانی شکم

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

آپاندیسیت، یبوست، انسداد روده، عفونت کلیه، و غیره، شایع‌ترین علل درد شکم در ناحیه‌ی راست پایین شکم می‌باشند. این مقاله اطلاعاتی را در خصوص برخی اختلالات احتمالی که موجب بروز این نشانه می‌شود را در اختیارتان قرار می‌دهد و در مقاله‌ای تحت عنوان « درد در ناحیه‌ی راست پایین شکم» برخی دیگر از علل را مورد بررسی قرار داده‌ایم.
در ادامه چند علت بالقوه، علائم و روشهای درمانی آنها را به طور خلاصه معرفی می‌کنیم.

 عفونت یا سنگ کلیه

سنگ کلیه، سنگ‌های کلسیم یا اسید اوریک بوده که به علت رسوب بیش از حد خود در بدن تشکیل می‌شوند. درد شدید در قسمت تحتانی شکم که به کشاله ران و پشت کشیده می‌شود، علامت مشخصه سنگ کلیه است.
علائم: درد تیز و شدید در ناحیه شکم، کمر درد، تهوع، استفراغ، داشتن مشکل در ادرار کردن، تب، ادرار به رنگ قهوه‌ای، و غیره.
درمان: درمان خانگی و دارو می‌توانند به دفع سنگهای کوچک کلیه کمک ‌کنند. جهت شکستن و برداشتن سنگهای بزرگتر کلیه نیاز به عمل جراحی خواهید داشت.
________________________________________

 بیماری التهابی لگن

بیماری التهابی لگن (PID)، همانطور که از نام آن پیداست، نوعی بیماری است که با التهاب دستگاه تناسلی زنان مشخص می‌شود. این بیماری یکی از جدی‌ترین نتایج و پیامدهای بیماریهای انتقالی از راه جنسی (STD) است. داشتن سابقه‌ی STD، داشتن رابطه جنسی محافظت نشده و غیره خطر عفونت را افزایش می‌دهد. این بیماری می‌تواند به ناباروری در زن منجر شود.
علائم: درد پایین شکم و درد کمر، مشکل در هنگام ادرار کردن، چرخه‌های قاعدگی نامنظم، لکه واژن، اسهال، استفراغ، و غیره
درمان: آنتی بیوتیک می‌تواند علائم اولیه و خفیف‌تر این بیماری را درمان سازد. در موارد شدید، چنانچه التهاب موجب بوجود آمدن آبسه شود، ممکن است به عمل جراحی نیاز باشد.
________________________________________

 تورشن یا پیچ خوردگی بیضه

این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که طناب اسپرماتیک (در مردان) دچار پیچ خوردگی یا چرخش شده و منجر به درد ناگهانی و شدید می‌شود. به دلیل پیچ خوردگی این طناب جریان خون تحت تأثیر قرار می‌گیرد. در موارد شدید، می‌تواند به آسیب کامل بیضه منجر شود.
علائم: تهوع، استفراغ، درد در بیضه و کیسه بیضه، درد ناحیه تحتانی شکم، تورم، و غیره
درمان: جهت درمان پیچ خوردگی بیضه نیاز به جراحی است. اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود، بیضه را می‌توان حفظ کرد. در غیر این صورت، جراح مجبور به برداشتن آن می‌شود.
________________________________________

 عفونت دستگاه ادراری

عفونت دستگاه ادراری (UTI) نامی مشترک جهت توصیف عفونت در هر یک از نواحی دستگاه ادراری یعنی کلیه‌ها، حالب، مثانه، یا مجرای ادرار بکار برده می‌شود. عفونت باکتریایی در دستگاه ادراری منجر به بروز این بیماری می‌شود.
علائم: دشواری و درد در هنگام دفع ادرار، خون در ادرار، تب، حالت تهوع، درد لگن، استفراغ، و غیره، علائم عفونت دستگاه ادراری می‌باشند.
درمان: داروهای آنتی بیوتیک جهت درمان عفونت ادراری مورد استفاده قرار می‌گیرند. نوشیدن مقدار کافی آب، رعایت بهداشت، و داشتن رابطه جنسی سالم به درمان و پیشگیری از عفونت ادراری کمک می‌کنند.
________________________________________

 گاستروانتریت ویروسی

گاستروانتریت یا آنفولانزای معده، به دلیل بروز عفونت ویروسی در معده و روده رخ می‌دهد. این عارضه به علت مصرف غذا یا آب آلوده ایجاد می‌شود. این بیماری معمولاً کودکان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. علائم این بیماری مشابه علائم مسمومیت غذایی است.
علائم: اسهال، استفراغ، درد در شکم، دل پیچه، تب با درجه پایین، درد بدن، از دست دادن اشتها، درد عضلانی، لرز، کم شدن آب بدن، و غیره.
درمان: داروهایی برای درمان این علائم تجویز می‌شوند. مصرف الکترولیت و آب آشامیدنی ساده می‌تواند کم آبی بدن را درمان سازد. در عین واحد، پزشک همچنین تغییراتی در رژیم غذایی و سبک زندگی فرد تجویز خواهد کرد.
________________________________________

 سندرم روده تحریک پذیر

یک اختلال شایع دستگاه گوارش و به طور اخص مربوط به کولون می‌باشد. به هنگام ابتلاء به این اختلال فرد به طور متناوب دچار حملات یبوست و اسهال می‌شود. علت سندرم روده‌ی تحریک پذیر (IBS) ناشناخته است. تصور می‌شود که استرس، اختلالات مربوط به هضم غذا، عدم تعادل هورمونی، و غیره، علل احتمالی این عارضه باشد.
علائم: اسهال، یبوست، نفخ، دل پیچه، سردرد، خستگی، ناراحتی، از دست دادن اشتها، و غیره
درمان: ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی و سبک زندگی می‌تواند این سندرم را تا حد زیادی تحت کنترل قرار دهد. مصرف برخی داروها، مسهل، ضد اسهال، ضد اسپاسم، و غیره، به تسکین علائم کمک می‌کند. چنانچه IBS ناشی از استرس و اختلالات روانی باشد، بیمار بایستی تحت روشهای درمانی مناسب قرار گیرد.
________________________________________
عاقلانه است که در صورت داشتن دل درد مزمن و یا شدید در ناحیه‌ی تحتانی شکم به پزشک مراجعه کنید. پزشک پس از بررسی سابقه‌ی پزشکی شما و انجام آزمایشات تشخیصی، علت این درد را تشخیص خواهد داد. توصیه می‌شود که تنها داروهایی را مصرف نمایید که توسط پزشک تجویز شده باشند.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و تنها را درمان هرگونه اختلال مراجعه به پزشک می‌باشد.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.