تلمبۀ مچی برای تزریق به موقع دارو

احتمالا بیمارانی که نیاز به تزریق مداوم دارو به درون سیاهرگشان دارند، به زودی از تلمبه ای استفاده خواهند کرد که در ساعت مچی‌شان پنهان شده است. این وسیله نتیجۀ همکاری یک شرکت مهندسی ایرلندی، و یک کارخانۀ تولید کنندۀ
شنبه، 7 اسفند 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
تلمبۀ مچی برای تزریق به موقع دارو
تلمبۀ مچی برای تزریق به موقع دارو

 

مترجم: زهرا هدایت منش
منبع:راسخون
 

احتمالا بیمارانی که نیاز به تزریق مداوم دارو به درون سیاهرگشان دارند، به زودی از تلمبه ای استفاده خواهند کرد که در ساعت مچی‌شان پنهان شده است. این وسیله نتیجۀ همکاری یک شرکت مهندسی ایرلندی، و یک کارخانۀ تولید کنندۀ ساعت‌های سویسی است.
تلمبه‌های تزریق کننده این امکان را فراهم می‌آورند تا کسانی که باید دائما دارو دریافت کنند، تا حد ممکن از یک زندگی طبیعی برخوردار شوند. اما نمونه‌های فعلی که باید به دور کمر بیمار بسته شوند سنگین، پیچیده، و گران قیمت هستند.
این ساعت دو قسمت دارد: یک دستگاه مهار الکترونیک و یک مخزن قابل تعویض که در آن دارو و مادۀ افشاننده‌ای که دارو را از طریق سوزنی به درون مچ می‌راند، قرار دارد. وقتی جریان الکتریکی از مادۀ افشاننده می‌گذرد، با سرعت مشخصی گاز تولید می‌کند. فشار گاز، کیسۀ پلاستیکی حاوی دارو را تحت فشار قرار می‌دهد و دارو را به درون بدن می‌راند.
این ساعت می‌تواند برنامه‌های تزریقی متعددی را در خود ذخیره کند و دارو را به صورت جریانی مداوم یا نبض گونه تزریق کند. می‌تواند تشخیص دهد که دارو چه موقع تمام شده‌است و آیا انسدادی در دستگاه پدید آمده است یا نه. همچنین می‌تواند با جبران افت و خیزهایی که حین فعالیت شخص در فضا و دما ایجاد می‌شود، جریان یک‌نواخت دارو را تداوم بخشد.
از جمله داروهایی که در این تلمبه استفاده خواهندشد، آن‌هایی هستند که مصرف خوراکی آن‌ها ممکن نیست چون یا اسید معده آن‌ها را می‌شکند یا در دستگاه گوارش جذب نمی‌شوند از معایب این دستگاه آن است که مخزن آن فقط می‌تواند ده میلی‌لیتر مایع را در خود نگه دارد. اما سازندگان این ساعت امیدوارند بتوانند اندازه‌اش را به حدی افزایش دهند که مقادیر بیش‌تری دارو، نظیر مقدار انسولینی که بعضی دیابتی‌ها لازم دارند، در آن جای گیرد.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.