چربی زیاد: خطری مضاعف برای ابتلا به سرطان پستان

ده ها مطالعه حاکی از این هستند که غذاهای پرچربی احتمال ابتلای زنان را به سرطان پستان افزایش می دهند. اما پژوهش-های دیگر اشاره به این دارند که علت اصلی، فزونی کالری است که از رژیم پرچربی حاصل می شود. سه محقق از
شنبه، 7 اسفند 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
چربی زیاد: خطری مضاعف برای ابتلا به سرطان پستان
  چربی زیاد: خطری مضاعف برای ابتلا به سرطان پستان

 

مترجم: احمد رازیانی
منبع:راسخون
 

ده ها مطالعه حاکی از این هستند که غذاهای پرچربی احتمال ابتلای زنان را به سرطان پستان افزایش می دهند. اما پژوهش-های دیگر اشاره به این دارند که علت اصلی، فزونی کالری است که از رژیم پرچربی حاصل می شود. سه محقق از انستیتوی ملی سرطان آمریکا برای خاتمه دادن به این غائله 100 مطالعة جانوری را از نو بررسی کرده اند و در بسیاری از موارد قبل از این که به دنبال الگوهای آماری بگردند، داده های خام را از آن ها استخراج کرده اند. این پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که هم چربی و هم کالری خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد.
لارنس س. فریدمن، متخصص آمار حیاتی و سرپرست این تحقیق می گوید: " نقش کالری بیش تر از نقش چربی بود." وی می گوید این داده ها اشاره به این دارند که هر کالری اضافی، خطر ابتلا به سرطان پستام را افزایش می دهد، و در ضمن کالری-هایی که از چربی به دست می آیند حدود 67 درصد بیش تر از کالری هایی که از منابع دیگر باشند خطرآفرین هستند.
اما ظاهرا پژوهشی که بر زنان فنلاندی شده، بیشتر نقش چربی را تایید می کند. پژوهشگران پرسش نامه هایی را که دست کم بیست سال پیش توسط 3988 زن سالم 20 تا 69 ساله دربارة رژیم غذایی شان پر شده بود بررسی کردند، و دیدند که در رژیم 54 نفر از داوطلبانی که بعدا دچار سرطان پستان شده اند، درصد نسبی کالری های حاصل از چربی بیش تر بوده است. این پژوهشگران تمام نمونه ها را بر اساس میزان چربی رژیم غذایی شان به سه زیرگروه تقسیم کردند، و دریافتند که در زیرگروهی که بیش تر چربی می خوردند، خطر ابتلا به سرطان پستان 70 درصد بیش تر از زیرگروهی بود که کم تر چربی مصرف می کردند.
دمیتریوس آلبانز، از انستیتوی ملی سرطان، می گوید از این که کالری به خودی خود خطر به بار نیاورده شگفت زده نشده است، چون موارد ابتلا به سرطان در این پژوهش چندان زیاد نبوده و داده های تاییدی در دست نیست، و در ضمن نسبت قد به وزن در گروه های مبتلا و سالم مشابه است. آن چه جالب است این که بر اساس نتایج این پژوهش، امکان دارد رژیم های غنی از قند یا شیر، احتمال ابتلا به سرطان پستان را تا 60 درصد کاهش دهند.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.