درد کلیه: علائم و درمان

درد شدیدی که شما در بخش میانی و یا پایین کمر تجربه می‌کنید، در واقع درد کلیه می‌باشد. بیماری کلیوی، سنگ کلیه و عفونت کلیه برخی از عوامل رایج درد کلیه می‌باشد. در این‌جا اطلاعاتی در رابطه با علل، علائم و درمان این
شنبه، 7 اسفند 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
درد کلیه: علائم و درمان
درد کلیه: علائم و درمان

 

مترجم: سهیلا حاجی‏زاده
منبع:راسخون
 

درد شدیدی که شما در بخش میانی و یا پایین کمر تجربه می‌کنید، در واقع درد کلیه می‌باشد. بیماری کلیوی، سنگ کلیه و عفونت کلیه برخی از عوامل رایج درد کلیه می‌باشد. در این‌جا اطلاعاتی در رابطه با علل، علائم و درمان این بیماری ارائه می‌گردد. کلیه‌ها اندام‌هایی لوبیایی شکل در بخش عقبی شکم، درست زیر دیافراگم می‌باشد. آسیب یا اختلال در عملکرد این اندام حیاتی منجر به درد می‌گردد. درد شدید تجربه شده در قسمت‌های پایین‌تر کمر که به واسطه‌ی اختلالات کلیوی ایجاد می‌شود، درد کلیه نام دارد.
اکثر اوقات، کلیه درد با کمر درد و یا معده درد اشتباه گرفته می‌شود. دلیل این امر این است که درد ایجاد شده به واسطه‌ی این دلایل اغلب به کمر و کشاله‌ی ران انتشار می‌یابد. بنابراین، اغلب مردم درد کلیه را نادیده می‌گیرند. ضروری است که توجه داشته باشید که درد کلیه معمولا همراه با علائم دیگری می‌باشد.

علائم درد کلیه به شرح زیر می‌باشد:

اختلالات ادراری، حالت تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها، تب، درد در منطقه‌ی کشاله‌ی ران، تورم در دست‌ها و پاها
دو تا از دلایل اصلی برای درد کلیه موارد زیر می‌باشد.

سنگ کلیه

یکی از شایع‌ترین دلایل درد شدید در قیمت پایین کمر و بخش تحتانی شکم سنگ کلیه می‌باشد. هنگامی که موادی مانند اسید اوریک، کلسیم یا سیستین بیش از حد در بدن وجود داشته باشد، نمی‌توانند به خارج از بدن شسته شوند. آن‌ها در مثانه جمع شده و تبدیل به سنگ کلیه می‌شوند. این سنگ‌ها در حالب گیر کرده و مانع از جریان ادرار می‌شوند. این امر باعث تورم در کلیه‌ها شده و منجر به درد شدید در این ناحیه می‌گردد. آب از دست دهی بدن شایع‌ترین دلیل سنگ کلیه می‌باشد.

علائم دیگر

اختلالات ادراری مانند خون در ادرار، رنگ غیر طبیعی ادرار و غیره مشاهده می‌شود.
استفراغ و تهوع به عنوان ضایعات تجمع یافته در خون مشاهده می‌شود.
تورم در دست‌ها، پاها و یا حتی صورت دیده می‌شود.

درمان

اشعه‌ی ایکس شکمی، اسکن شکمی و سونوگرافی کلیه می‌تواند به تشخیص سنگ‌های کلیه کمک کند. تکنیک‌های مختلفی به منظور درمان سنگ‌های کلیه وجود دارد. بسته به اندازه و شدت سنگ، پزشک در رابطه با روش درمانی مناسب تصمیم گیری می‌کند. درد کلیه می‌تواند توسط خلاص شدن از سنگ‌ها درمان گردد.
نوشیدن مقدار کافی آب می‌تواند به خلاص شدن از شر سنگ کلیه با اندازه‌های کوچک 5 میلی‌متری کمک کند.
برخی داروها نیز به منظور حذف سنگ‌های اسید اوریک مورد استفاده قرار می‌گیرد.
داروهای دیورتیک به حذف آب اضافی و از بین بردن سنگ‌های کوچک‌تر از کلیه ها کمک می‌کند.
در صورتی‌که اندازه ی سنگ بزرگ باشد، نیاز به عمل جراحی می‌باشد. سنگ شکنی نیز روش دیگری از جراحی بوده که برای حذف سنگ کلیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش از امواج شوک به منظور خرد کردن سنگ درون بدن استفاده کرده و سپس این سنگ‌ها از طریق ادرار از بدن خارج می‌شود.

پیشگیری

شما می تواند با نوشیدن مقدار کافی آب روزانه بین 6 تا 8 لیوان از بروز سنگ کلیه جلوگیری کنید. خربزه، خیار و انگور دارای محتوای بالایی از آب بوده و در این راستا مصرف می‌شوند. مکمل‌های کلسیمی تنها در دوزهای تجویز شده مورد استفاده قرار می‌گیرند، چون مصرف کلسیم بیش از حد در بدن ذخیره شده و باعث بروز سنگ کلیه می‌شوند.
ماهی، گوشت و بوقلمون نیز باید در مقادیر محدود به منظور پیشگیری از بروز سنگ کلیه مصرف شوند.

پیلونفریت یا عفونت کلیه

پیلونفریت نوعی از عفونت دستگاه ادراری بوده که توسط باکتری‌ها ایجاد می‌گردند. عفونت باکتریایی منجر به التهاب و درد کلیه می‌گردد. عفونت می‌تواند مزمن و یا حاد باشد. احتمال وقوع عفونت کلیوی در صورتی‌که فرد از سنگ کلیه رنج ببرد، بالاست. عفونت باعث تورم کلیه‌ها شده و منجر به درد شدید در این ناحیه می‌گردد. درد پهلو یا شکم نیز علائم قابل توجهی از عفونت کلیوی می‌باشند.

علائم دیگر

اختلالات ادراری مانند دفع دردناک ادرار، تکرر ادرار، شب ادراری و غیره مشاهده می‌شود. علائم دیگری مانند تب، لرز، خستگی، تهوع و استفراغ نیز دیده می‌شود. در این شرایط از دست داده اشتها منجر به کاهش وزن می‌گردد.

درمان

آزمایشات کشت خون و ادرار به تشخیص باکتری‌های موجود در کلیه کمک کمی کند.
تکمیل یک دوره آنتی بیوتیکی یک روش درمانی موثر مورد استفاده به منظور رهایی از شر باکتری‌ها و کنترل عفونت می‌باشد. آموکسی سیلین و سفالوسپورین آنتی بیوتیک‌های معمول مورد استفاده می‌باشند. در موارد شدید، عمل جراحی ممکن است مورد نیاز باشد.

پیشگیری

عفونت کلیوی ممکن است تا حد زیادی توسط اقدامات احتیاطی ساده مانند موارد ذکر شده در این‌جا کنترل شود.

شما باید مقادیر کافی آب را روزانه بنوشید.

از سرکوب میل ادرار جلوگیری کنید. در فواصل منظم برای جلوگیری از عفونت، مثانه را خالی کنید.
تماس جنسی سالم و بهداشتی نیز می‌تواند به پیشگیری از پیلونفریت کمک کند.
به غیر از موارد ذکر شده در بالا، قولنج کلیه، آسیب دیدگی و بیماری‌های کلیوی مانند نارسایی‌های حاد و مزمن نیز می‌تواند باعث بروز درد کلیه گردد. نارسانیی کلیوی به دلیل شدت علائم اولیه‌ی مشاهده شده به عنوان بیماری خاموش شناخته می شود. بنابراین، هنگامی که از نارسایی کلیه رنج می‌برید، ممکن است درد را تجربه کنید و یا این که تجربه نکنید. علل دیگر درد کلیه شامل سرطان کلیه، سل کلیوی و کیست‌های ساده‌ی کلیه می‌باشد.
اختلالات کلیوی به منظور پیشگیری از عواقب بیشتر باید بلافاصله تشخیص داده شده و درمان گردند. دنبال کردن رژیم غذایی سالم و مناسب و نوشیدن مقادیر کافی آب روزانه می‌تواند کمک زیادی به پیشگیری از اختلالات کلیوی کند.

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.