0 تا 12 ماهگی

جاذبه‌های حركت برای نوزادان

در بسیاری از موارد، كودك گریان با حركت داده شدن ساكت می‌شود. به همین علت است كه خیلی از پدر و مادرها نیمه‌های شب كودك ناآرام را در خودرو و یا كالسكه می‌نشانند و به گردشی بی‌هدف می‌برند. به گردش بردن نوزاد در
سه‌شنبه، 17 اسفند 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
جاذبه‌های حركت برای نوزادان
جاذبه‌های حركت برای نوزادان

 

نویسنده: میشل كندی
برگردان: زهرا جعفری
 

 0 تا 12 ماهگی
در بسیاری از موارد، كودك گریان با حركت داده شدن ساكت می‌شود. به همین علت است كه خیلی از پدر و مادرها نیمه‌های شب كودك ناآرام را در خودرو و یا كالسكه می‌نشانند و به گردشی بی‌هدف می‌برند. به گردش بردن نوزاد در اطراف منزل، روش بسیار خوبی برای آرام كردن اوست؛ ولی در اینجا چند پیشنهاد را مطرح می‌كنیم تا شما بتوانید هم كودكتان را حركت دهید و هم كارهایتان را به انجام برسانید.

جست و خیز و رقص با كودك

دكتر ویلیام و دكتر مارتاسیرز (1) رقصیدن با كودك را به عنوان راهی برای آرام كردن او توصیه كرده‌اند. این حركات جست و خیزی را از زمانی كه نوزاد قادر به نگهداشتن سر و گردنش - ولی نه زودتر از آن - گردیده است، می‌توانید شروع كنید. در این حالت، در حالی كه پدر و یا مادر او را به آرامی ولی با سرعت با كمك دست یا پاهایشان بالا و پایین می‌برند، صورت كودك باید در مقابل آنها قرار داشته باشد. به جلو و عقب حركت و كمرتان را خم كنید. یك پا را جلو بكشید و سپس پای دیگر را كنار آن ببرید. من شخصاً جلو و عقب بردن كودك را ترجیح می‌دهم.

مكیدن در حال حركت

اندكی مضحك به نظر می‌آید، ولی من حتی موقع خرید كردن از خواروبارفروشی و یا تقریباً انجام هر كار دیگری، قادر به شیردادن به فرزندان از پستان شده و مهارت فراوانی در این كار پیدا نموده بودم و فرزندانم هم آن را دوست داشتند. اندكی تكان خوردن موقع شیر دادن به كودك، موجب آرام شدن او می‌شود و روزهایی بوده ست كه در صورت مهارت نداشتن در این ترفند و كاربرد آن، قادر به بیرون رفتن از منزل و انجام كارهایم نبوده‌ام. این كار را با پوشیدن یك بلوز جلو دكمه‌دار، به خوبی می‌توانستم انجام بدهم. ژاكتی كه چند عدد از دكمه‌هایش باز شوند نیز همین كار را می‌كند. من در این روش از شیردهی به اندازه‌ای مهارت یافت بودم كه فكر نكنم هیچ یك از اطرافیانم متوجه این امر می‌شده‌اند. گویی دارای بازوانی از فولاد بودم، با دستی كودك را شیر می‌دادم و با دست دیگر اشیا و لوازم مورد نیاز را جا به جا می‌كردم.

روی توپ

خانمی می‌گفت فرزندش را با قرار دادن روی توپ ساحلی بزرگ یا یك توپ ورزشی خیلی بزرگ و حركت دادن آن، آرام می‌كرده است. كودك را به شكم روی توپ بخوابانید و در حالی كه مراقب هستید، او را به آرامی جلو و عقب ببرید. این حركت برای كمر و شانه‌های خود شما نیز مناسب به نظر می‌رسد!

اشعار كودكانه

در حالی كه كودك را روی زانوهای خود نشانده‌اید و با ملایمت بالا و پایین می‌برید، اشعار كودكانه‌ای برایش بخوانید. به محض عادت كردن او به ریتم و آهنگ، یكی از عروسكهای پشمالویش را به او بدهید تا نگهدارد و آن اشعار را با هم بخوانید و بازی كنید. بدین ترتیب، او به بازی با عروسكش عادت خواهد كرد و شما فرصتی برای پرداختن به دیگر كارهایتان به دست خواهید آورد.

رانندگی كن، رانندگی كن

محموله دردسر آفرین (كودك بدخلق و گریان!) را در خودرو بنشانید. یك لوح فشرده (C D) موسیقی ترجیحاً موسیقی آرامش را كنار بگذارید و برانید. این گردش اغلب موفقیت‌آمیز است، چه كوتاه مدت و چه طولانی مدت، خیابان آسفالت صاف باشد یا پر از چاله چوله، شب باشد یا روزف نشستن در اتومبیل و حركت كردن، اعصاب به هم ریخته كودك را آرام می‌كند.

قدم زدن یا پیاده‌روی

كودك را كوله جلویی بگذارید و یا در كالسكه‌اش بنشانید و در اطراف منزلتان قدمی بزنید. بدین ترتیب، در حالی كه فرزندتان آرامشی می‌یابند، خود شما نیز ورزشی كرده و قدمی زده‌اید. اما حتی در خانه، در حالی كه فرزندتان را در كوله جلویی قرار داده باشید، كارهای زیادی می‌توانید انجام دهید. خود من تا سالها قادر به خرید یك كوله جادویی مناسب نبودم و با یك شال محكم نوع خانگی آن را درست كرده و فرزندانم در حالی كه در آن قرار داشتند، آرام می‌گرفتند تا من بتوانم ظرفها را بشویم یا اتاق نشیمن را جارو بزنم. خوشبختانه طی سالهای اخیر قیمت انواع كوله جلویی كاهش یافته و خرید آنها بسیار ساده‌تر شده است و احتمالاً مجبور نیستید خودتان یكی درست كنید.

دویدن یا دوچرخه‌سواری

با بزرگتر شدن كودك، شما هم می‌توانید همراه او با یك كالسكه مخصوص دویدن و یا قراردادنش در سبد مخصوص بچه دوچرخه، بدوید یا دوچرخه‌سواری كنید. برای این ورزشها تا حدود شش ماهگی به نوزاد فرصت دهید، زیرا عضلات گردن نوزادان كم سن‌تر، استحكام و قدرت كافی برای مستقیم نگه داشتن سر و تحمل وزن كلاه ایمنی را نیافته‌اند. البته، كالسكه‌های مخصوص دویدن ممكن است در بازار موجود باشند ولی معمولاً برای كودكان بزرگتر مناسب نیستند، پس به خرید نمی‌ارزند.

جاده‌ای به ناكجاآباد

كجا رفت آن تردمیل یا دوچرخه ثابت ورزشی كه قسم خورده بودید بعد از تولد نوزاد، در هر فرصتی با آن ورزش كنید؟ همین الآن از انباری بیرونش بیاورید، چون اگر الان نروید، دیگر هرگز نخواهید رفت. شما در هر فرصتی می‌توانید از این وسیله‌ها استفاده كنید - حتی زمستان و وقتی كودك بدخلقی و گریه می‌كند، می‌توانید او را در كوله جلویی بنشانید و همراه او با هر سرعتی كه میل داری، سریع یا آهسته، روی تردمیل به سمت ناكجاآباد بروید.

فیلم ویدیویی ورزشی

كودك را نزدیك تلویزیون بگذارید و یك فیلم ویدیویی ورزشی را شروع كنید. در ضمن انجام حركات ورزشی، اطمینان داشته باشید جای خواب كودك ایمن است و یا او به خوبی در صندلی كودك، صندلی پایه بلند و یا تخت نرده‌دارش جای گرفته باشد و زیر دست و پا نرود. كودك حتی ممكن است از ورزش كردن شما لذت ببرد و او هم لگدی بپراند! از فیلمهای آهنگین مورد علاقه او استفاده كنید و ورزش خود را با آهنگهای مورد علاقه‌اش انجام دهید.

ورزشهای نوزاد

با ورزش می‌توانید ذهن كودك را از یك مسأله منحرف و به چیز دیگری سرگرم كنید. به علاوه، خودتان هم ورزشی می‌كنید و حالتان جا می‌آید. در حالی كه نوزاد را در دامان خود قرار داده‌اید، دو حركت ورزشی زیر را می‌توانید انجام دهید (نوزادان زیر شش ماهگی):

پل نوزاد:

روی فرش دراز بكشید و در حالی كه كف پا روی زمین قرار دارد، زانوها را خم كنید. در حالی كه نوزاد در دامانتان قرار دارد، پایین كمرتان را به فرش فشار دهید و نافتان را به سمت ستون مهره‌ها بكشید. در مرحله بعد، باسن را از زمین بلند كنید و زانوها را به هم فشار دهید و ماهیچه‌های باسن و داخل ران را منقبض كنید. 5 تا 10 ثانیه در حركت بمانید و حركت را ده بار تكرار كنید.

دراز نشست با نوزاد:

در حالی كه نوزاد را در دامان دارید، حركت دراز نشست را انجام دهید. با هر بار بالا آمدن و رو به رو شدن با كودك، كلمه‌ای شاد بر زبان برانید.

بالا، بالا، بالاتر:

به پشت بخوابید و زانوها را خم كنید. نوزاد را در حالی كه صورتش به پایین است، روی سینه‌تان بخوابانید. كودك را به آرامی از زیر بغل نگهدارید، او را بلند كنید وسپس به آرامی دوباره روی سینه‌تان قرار دهید. هنگام بلند كردن و فرود آوردن كودك، صداهایی ابداع كنید.

چند حركت ورزشی دیگر

كودك پرنده:

به پشت بخوابید و زانوهایتان را خم كنید. در حالی كه كودك را روی ساق پایتان خوابانیده‌اید، زانوها را بلند و به شانه‌ها نزدیك كنید و به بدن قوس دهید.

نیم چمباتمه:

بایستید، پاها را اندكی بیش از عرض شانه باز كنید (برای حفظ تعادل، در صورت لزوم، به دیوار تكیه دهید). كودك را به حالت عادی بغل كنید، در چنین وضعیتی، وزن او به مثابه یك وزنه اضافی عمل می‌كند. به آرامی زانوها را خم كنید تا پایین بروید و به حالت نیمه چمباتمه برسید. كودك همیشه از صداهای اضافی و مناظر جدید خوشش می‌آید.

شنا رفتن و بوسیدن كودك:

این حركت را روی دستها و زانوهایتان، در حالی كه نوزاد روی فرش در فاصله دو دست شما قرار دارد، آغاز كنید. در این حركت، بالاتنه بالا كاملا صاف و مستقیم باشد و در حالی كه بازوانتان را خم می‌كنید، به سمت نوزاد بروید. بالاتنه را محكم نگهدارید، بازوها را مستقیم كنید و بالا بیایید. با هر بار شنا رفتن، كودك را ببوسید.

پی‌نوشت‌:

1. Dr. William and Marth Sears.

منبع مقاله:
کندی، میچل، (1390)، گریه کردن 99 توصیه برای شما که به آخر خط رسیده‌اید، برگردان: زهرا جعفری، مشهد: به نشر (انتشارات آستان قدس رضوی)، چاپ اول.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.