توصیه‌هایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

برخی از استرس‌ها ممکن است خوب باشند و به بدن شما کمک کنند تا برای چالش‌ها آماده شود. اما استرس طولانی ‌مدت می‌تواند برای سلامت شما مضر باشد. مطالعات نشان می‌دهد استرس حتی می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند.
دوشنبه، 14 فروردين 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
توصیه‌هایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن
توصیه‌هایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

 

مترجم: پریسا مرتضوی
منبع:راسخون
 

• استرس خود را کاهش دهید

برخی از استرس‌ها ممکن است خوب باشند و به بدن شما کمک کنند تا برای چالش‌ها آماده شود. اما استرس طولانی ‌مدت می‌تواند برای سلامت شما مضر باشد. مطالعات نشان می‌دهد استرس حتی می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند. چگونه استرس خود را کاهش دهیم؟ از کارها و موقعیت‌هایی که شما را نگران یا مضطرب می‌کنند دوری کنید، به اندازه کافی استراحت کنید و کارهای لذت‌بخش انجام دهید.

• روابط اجتماعی خود را تقویت کنید

روابط اجتماعی قوی می‌تواند بر سلامت شما تأثیر بگذارد. مطالعات اخیر نشان داده است که افرادی که روابط سالمی دارند نسبت به کسانی که روابط اجتماعی ضعیفی دارند عمر بیشتری می‌کنند. برای اینکه روابط اجتماعی خویش را گسترش دهید می‌توانید در کارهای خیریه داوطلب شوید و یا در کلاس‌های مورد علاقه‌تان شرکت کنید.

• به زندگی نگاهی مثبت داشته باشید

افکار مثبت می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. پژوهشی که اخیراً بر روی دانش آموزان آمریکایی انجام شد نشان داد افرادی که خوش‌بین‌تر بودند، سیستم ایمنی قوی‌تری داشتند. برای افزایش خوش‌بینی خود به کارهای مورد علاقه تان بپردازید، در شرایط دشوار نیمه پر لیوان را ببینید و سعی کنید به افکار منفی میدان ندهید.

• بخندید

خندیدن از ته دل برای شما بسیار مفید است. شواهدی وجود دارد حاکی از این که خنده ممکن است به تقویت سیستم ایمنی بدن ما کمک کند. یک پژوهش نشان داد که عملکرد سیستم ایمنی بدن کسانی که به فیلم‌های کمدی می‌خندیدند پس از تماشای فیلم تقویت شده بود. اما مطالعات بیشتری مورد نیاز است تا اثبات شود خنده به جلوگیری یا کاهش بیماری کمک می‌کند.

• خوردن آنتی‌اکسیدان‌ها را فراموش نکنید

رژیم غذایی غنی از میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند به شما کمک کند مقدار کافی آنتی‌اکسیدان دریافت کنید. این مواد که در غذاها وجود دارند سلول‌های بدن شما را در برابر رادیکال‌های آزاد (مولکول‌هایی که می‌توانند به سلول‌ها آسیب وارد کنند) محافظت می‌کند. برای دریافت مجموعه گسترده‌ای از آنتی‌اکسیدان‌ها، میوه‌ها و سبزیجاتی با رنگ‌های مختلف را انتخاب کنید از جمله پرتقال، فلفل سبز، کلم بروکلی، کیوی، توت‌فرنگی، هویج، هندوانه، خربزه، طالبی و سبزیجات برگ‌دار. همچنین نوشیدن چای سبز را در برنامه روزانه خود قرار دهید

• مکمل‌های غذایی

اگر احساس می‌کنید بدن شما دچار کمبود ویتامین‌ها و مواد مغذی است، می‌توانید از مولتی‌ویتامین‌ها استفاده کنید. مصرف روزانه مولتی‌ویتامین می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت کند. برخی از مواد مغذی مهم مورد نیاز برای سلامت سیستم ایمنی بدن عبارت‌اند از سلنیوم، ویتامین‌های A، C، D، E ، روی، و منیزیم.

• کالری‌های بی‌خاصیت مصرف نکنید

غذاهای فرآوری‌شده مانند غذاهای آماده، شیرینی‌جات، نوشابه‌ها و... چندان حاوی ویتامین‌ها، فیبر و یا دیگر مواد مغذی نیستند و اغلب دارای مواد افزودنی و شیمیایی ایی هستند که ممکن است برای بدن مضر باشند. هنگامی که شما به جای غذاهای غنی از مواد مغذی مانند سبزیجات، میوه‌ها، و غلات سبوس‌دار، این گونه غذاها را انتخاب کنید، بدن خود را از مواد مغذی محروم می‌کنید.

• سبزیجات، گیاهان دارویی و مکمل‌ها را از یاد نبرید

بسیاری از مردم برای بهبود سلامت کلی خود از سبزیجات، گیاهان دارویی و مکمل‌ها استفاده می‌کنند. بسیاری از این گیاهان سیستم ایمنی بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهند. اما برای تائید اثرات مفید آن‌ها بر انسان مطالعات بیشتری مورد نیاز است. این مواد می‌تواند شامل سیر، جنسینگ، گون و پروبیوتیک‌هایی مانند لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم باشد. اگر مایلید بدانید کدام یک از این مکمل‌ها برای شما مفیدند با پزشک خود مشورت کنید.

• تحرک داشته باشید

یکی از راه‌های ساده برای تقویت سیستم ایمنی بدن انجام تمرینات ورزشی است. ورزش منظم، همچنین می‌تواند به کاهش استرس کمک کند و خطر ابتلا به پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی، و انواع خاصی از سرطان را پایین‌تر بیاورد. بهترین شیوه این است که چند بار در هفته در یک سطح متوسط ورزش کنید. هر نوع ورزشی مفید خواهد بود، از جمله دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی، یوگا، شنا، و یا بازی گلف. بهتر است در طول یک هفته 150 دقیقه ورزش کنید. حتی فعالیت‌های مربوط به خانه مثل جارو زدن یا اتو کردن هم می‌توانند مفید باشند.

• شب‌ها خوب بخوابید

بدون داشتن خواب کافی، سیستم ایمنی بدن شما توان مبارزه با بیماری‌ها را ندارد. اغلب بزرگ‌سالان هر شب به حدود هفت تا نه ساعت خواب نیاز دارند. شما می‌توانید با داشتن یک برنامه منظم، ورزش، اجتناب از کافئین و الکل، تمرین تمرکز و نگه داشتن اتاق‌خواب در دمای مناسب، خواب آرام‌تری داشته باشید.

• مشروبات الکلی مصرف نکنید

نوشیدن مشروبات الکل می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف کند و احتمال بیمار شدن شما را افزایش دهد. بنابراین از مصرف الکل اجتناب کنید.

• نیکوتین را برای خود ممنوع کنید
اگر سیگار می‌کشید یکی از دلایلی که برای ترک آن به شما انگیزه می‌دهد این است که، سیگار سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف می‌کند. از یاد نبرید حتی اگر تفننی سیگار می‌کشید باز هم در معرض خطر هستید. حتی قرار گرفتن در معرض دخانیات نیز می‌تواند به مشکلات سلامتی، از جمله حمله قلبی، سکته مغزی و آسم منجر شود. اگر برای ترک سیگار نیاز به کمک دارید، با پزشک خود صحبت کنید.

• دست های خود را بشویید

یکی از ساده‌ترین راه‌هایی که می‌تواند به سیستم ایمنی بدن شما برای مبارزه با بیماری‌ها کمک کند شستن منظم دست‌هاست. این کار یکی از بهترین راه‌های حفظ سلامت شما و دیگران است. حتماً از صابون و آب پاکیزه استفاده کنید و دست‌هایتان را حداقل به مدت 20 ثانیه بشویید. فراموش نکنید که لای انگشتانتان را هم دست بکشید. اگر دسترسی به آب و صابون ندارید، می‌توانید از ضدعفونی‌کننده‌های الکلی استفاده کنید.

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.