گرفتگی عضلانی کمر

اسپاسم یا گرفتگی عضلانی در کمر می‌تواند ناشی از انقباضات ناگهانی عضلات کمر بوده و ممکن است درد شدیدی را ایجاد نماید. در این مقاله اطلاعاتی از عوامل مسبب و نحوه‌ی درمان این مشکل عضلانی را خواهید یافت.
شنبه، 19 فروردين 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
گرفتگی عضلانی کمر
گرفتگی عضلانی کمر

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 
اسپاسم یا گرفتگی عضلانی در کمر می‌تواند ناشی از انقباضات ناگهانی عضلات کمر بوده و ممکن است درد شدیدی را ایجاد نماید. در این مقاله اطلاعاتی از عوامل مسبب و نحوه‌ی درمان این مشکل عضلانی را خواهید یافت.
اسپاسم‌های عضلانی در قسمت پایینی پشت یا کمر که همچنین تحت عنوان اسپاسم‌های عضلانی پایین کمری شناخته می‌شوند، زمانی رخ می‌دهند که ماهیچه‌های واقع در ناحیه‌ی کمر در نتیجه‌ی صدمه دیدگی و یا وارد آمدن ضربه به ماهیچه‌های پایین کمری به صورت غیر ارادی منقبض می‌شوند. در این عارضه، عضلات واقع در کمر به دلیل تقلا و فشار بیش از حد، کشیده و سفت می‌شوند. گرفتگی عضلات کمر معمولاً ناگهانی بوده و می‌تواند برای چند ثانیه تا چند ساعت به طول انجامد. این اسپاسم‌ها در کمر با درد تیز و سوزن سوزن شدن مشخص شده که ممکن است به دیگر نواحی کمر کشیده شود. گاهی اوقات این درد آنقدر شدید است که آن ناحیه بی حس می‌شود.
شایع‌ترین علائم آن، کشیدگی یا فشار و درد شدید در عضلات پایین کمر می‌باشند. ممکن است کشش مکرر عضلات، همراه با درد وجود داشته باشد، که ممکن است به سمت شکم کشیده و پخش شود. عضلات کمر همچنین سفت و درد شدیدتر شده و حرکات را محدود می‌سازد. کمی تورم همچنین می‌تواند در ناحیه‌ی متأثر مشاهده شود. کمر درد می‌تواند بر اساس طول مدت آن به حاد و مزمن طبقه بندی شود. کمر درد حاد معمولاً به مدت چند روز و گاهی یک هفته به طول انجامیده، پس از آن ممکن است با کمک دارو و استراحت مناسب کاهش یابد. با این حال، در برخی موارد درد ممکن است پابرجا بوده و هر از چند گاهی شدت یابد که منجر به درد مزمن شود و یافتن علت دقیق این عارضه می‌تواند مشکل باشد. اجازه دهید نگاهی به علل و راه‌های درمانی اسپاسم‌های عضلانی بیاندازیم.

علل اسپاسم عضلانی کمر

حرکات سریع و ناگهانی عضلات کمر ممکن است موجب بروز گرفتگی یا اسپاسم عضلانی شود. در چنین شرایطی عضلات متأثر ملتهب و بیش از حد کشیده می‌شوند که همچنین ممکن است منجر به ضعیف شدن فیبرهای عضلانی شود. فشار و کشش بیش از حد ماهیچه‌ها در حین انجام تمرینات بدنی و یا هرگونه فعالیت و کارهای منزل که خم شدن و راست شدن زیادی را شامل می‌شوند از جمله برخی عوامل مسبب اسپاسم عضلانی به شمار می‌روند. وضعیت نادرست نشستن، خوابیدن و یا ایستادن و انجام حرکات پرتکان و ناگهانی می‌تواند منجر به اسپاسم عضلانی شود که ممکن است دردناک باشد.
کمبود مواد مغذی و عدم تعادل الکترولیت در بدن ناشی از کمبود پتاسیم در بدن می‌تواند منجر به اسپاسم عضلانی شود. چنانچه عضلات در نتیجه‌ی کم آبی بدن، ناتوان شده و نرمی و روانی خود را از دست داده باشند، ممکن است گرفتگی عضلانی کمر را بوجود آورند. در برخی موارد، گرفتگی یا کرامپ می‌تواند در نتیجه‌ی عوارض جانبی و یا مصرف بیش از حد برخی داروها باشد. در زنان، قاعدگی و بارداری برخی از علل مسبب این عارضه به حساب می‌آیند. برخی علل دیگر اسپاسم عضلانی در کمر، صدمه دیدگی ستون فقرات، التهاب اعصاب، وارد آمدن ضربه، خستگی عضلانی و غیره را شامل می‌شود. تمامی آنها می‌توانند در اکثر افراد به کمر درد رنج آور تبدیل شوند.

درمان اسپاسم عضلانی کمر

روش‌های اولیه‌ی درمان اسپاسم قسمت پایینی کمر استراحت فراوان و استفاده از کمپرس گرم در ناحیه‌ی متأثر است. استفاده از کیسه یخ روش مؤثری جهت تسکین کمر درد بوده و همچینن تورم و التهاب عضلات را کاهش می‌دهد. همچنین داروهای بدون نیاز به نسخه وجود داشته که به تسکین و رفع اسپاسم عضلانی کمک کرده و درد را فرومی‌نشانند.
چنانچه علی‌رغم استفاده از این روشهای درمانی، تسکین نیافتید، به پزشک مراجعه کرده بطوریکه ایشان ممکن است برای شما چند آزمایش مانند عکس برداری اشعه ایکس از کمر جهت تشخیص علت دقیق این آسیب دیدگی تجویز نماید. پزشک آنگاه ممکن است چند مسکن، شل کننده عضلات، واکسن استروئید و داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی (NSAID) جهت رفع درد تجویز کند. همچنین ممکن است چند تمرین اسپاسم عضلانی کمر را جهت تقویت ماهیچه‌ها و بازسازی انعطاف پذیری آنها توصیه نماید. همچنین تمرینات کمر جهت کشیدن عضلات و ایجاد تسکین وجود دارد. اما این تمرینات را تنها بایستی تنها تحت نظارت یک متخصص انجام دهید. علاوه بر این روشهای درمانی، همچنین می‌توانید آروماتراپی، طب فشاری و ماساژ درمانی را جهت تسکین از درد همراه با اسپاسم عضلانی کمر امتحان کنید.
اسپاسم عضلانی کمر می‌تواند وضعیت بسیار آزار دهنده‌ای باشد و موجب درد فراوانی شود. چنانچه درد کمر برای بیش از یک هفته باقی ماند، توصیه می‌شود که با یک پزشک مشورت نمایید. مراقب خود باشید.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.