نکات کاربردي و مهم در مورد لکه گيري و شستشوي بهتر وسايل

موضوع خانه و خانه داري مسئله ا ي است که از زمان حضرت آدم (عليه السلام) تا به امروز مورد توجه بشر بوده است. زناني که در امور خانه داري سليقه و درايت کافي داشته اند مورد توجه و تشويق همگان خصوصاً شوهران خود، بوده اند. به طوري که يکي از جلوه هاي شخصيت و کمال، ساره، همسر حضرت ابراهيم (عليه السلام) اين است که چون روزي در مدت کوتاهي گوساله ي بريان شده اي را
دوشنبه، 12 اسفند 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نکات کاربردي و مهم در مورد لکه گيري و شستشوي بهتر وسايل
نکات کاربردي و مهم در مورد لکه گيري و شستشوي بهتر وسايل
نکات کاربردي و مهم در مورد لکه گيري و شستشوي بهتر وسايل

نويسنده: مهري فتحي

مقدمه:

موضوع خانه و خانه داري مسئله ا ي است که از زمان حضرت آدم (عليه السلام) تا به امروز مورد توجه بشر بوده است.
زناني که در امور خانه داري سليقه و درايت کافي داشته اند مورد توجه و تشويق همگان خصوصاً شوهران خود، بوده اند.
به طوري که يکي از جلوه هاي شخصيت و کمال، ساره، همسر حضرت ابراهيم (عليه السلام) اين است که چون روزي در مدت کوتاهي گوساله ي بريان شده اي را براي ميهمانان آماده کردند و پذيرائي خوبي از ميهمانان بعمل آوردند خداوند اهميت اين موضوع را در قرآن مجيد بيان فرموده است:
«فما لبث ان جاء بعجلٍ حنيذ»
«ديري نگذشت که گوساله اي بريان آورد»
سوره هود - آيه 69
همچنين در سيره ي حضرت زهرا «سلام ا... عليها» به کرات مي بينيم که آن حضرت در امور خانه داري بسيار کوشا و موفق بوده اند و با کمترين امکانات بهترين و با صفاترين زندگي را براي همسر و فرزندان گرانقدر شان فراهم مي کردند.
در اهميت خانه داري همين بس که اسلام کار زن در خانه را براي رفاه شوهر و فرزندان خويش مثل جهاد در راه خدا مي داند.
و حال براي اين که به وظيفه ي مهم و خطيري که ذکر شد بهتر عمل شود لازم است از تجربيات و نظرات ديگران استفاده گردد.
مقاله حاضر مجموعه اي از نکات تجربه شده ايست که توسط مؤلف محترم جمع آوري شده و در اختيار شما عزيزان قرار گرفته است.

شستشو. نظافت. لکه گيري

لکه گيري
يک نکته در مورد استفاده از مواد پاک کننده:
نکته ي 1- اگر براي لکه گيري، از مواد پاک کننده استفاده مي کنيد در نظر داشته باشيد که حتماً از آب سرد استفاده کنيد. زيرا آب گرم باعث مي شود که لکه ها ديرتر از بين بروند. در صورتي که آب سرد، لکه ها را بهتر و سريعتر از بين مي برد.
از بين بردن لکه ي شمع بر روي کاغذ ديواري:
نکته ي 2- اگر شمع بر روي کاغذ ديواري بچکد اگر کاغذ ديواري غيرقابل شستشو است اول شمع را با کارد از روي ديوار جدا کنيد سپس با يک مداد پاک کن آن را خوب تميز کنيد.
لکه شمع روي وسائل چوبي:
نکته ي 3- مورد بعدي چکيدن شمع روي وسايل چوبي جلا دار است در چنين حالتي شمع را نبايد تراشيد يا سمباده کشيد کافي است قسمت لک شده را به آرامي با آب گرم بشوييد و فوراً با پنبه پاک کنيد.
لکه ي شمع بر روي تابلوهاي نقاشي:
نکته ي4- در اين صورت با تيغه کارد شمع را پاک کنيد، و بعد با آب و صابون و اسفنج و آب نيمه گرم آن را بشوئيد و پاک کنيد سپس يک پارچه ي نخي را به ملايمت روي قسمت شسته شده بکشيد، اثري از لکه باقي نمي ماند.
لکه ي شمع بر روي موازئيک:
نکته ي5- ابتدا کمي سرکه گرم روي لکه بريزيد و بعد با صابون و آب نيم گرم آن را بشوييد و فوراً خشک کنيد.
لکه ي شمع بر روي پارچه:
نکته ي6- براي از بين بردن لکه ي شمع در دو طرف پارچه، کاغذ خشک کن قرار داده و روي آن اتوي داغ بگذاريد. شمع به کاغذ خشک کن مي چسبد و لکه را از بين مي رود.
پاک کردن لکه ي سوختگي سطحي توسط قند:
نکته ي7- زماني که لباس شما بر اثر سوختگي يا سيگار زرد شده زياد نگران نباشيد بلکه با قند بر روي لکه ي زرد رنگ بکشيد و آنقدر اينکار را انجام دهيد تا لکه از بين برود.
تميز کردن اثر سوختگي با اتو:
نکته ي8- اگر لباس شما بر اثر گرماي زياد اتو، زرد رنگ شد، مي توانيد پياز را دو نيم کرده و روي پارچه کتاني بماليد. لکه هاي زرد رنگ بر طرف خواهند شد و بعد آن را چند دقيقه داخل آب سرد خيس کرده و سپس آن را بشوييد.
لکه ي سفيد ه ي تخم مرغ:
نکته ي9- لکه ي سفيده ي تخم مرغ را هرگز با آب گرم نشوييد، زيرا لکه ثابت مي ماند. بلکه براي از بين بردن آن، محل لکه را با آب سرد، کاملاً بشوييد.
لکه بر روي سفره:
نکته ي10- اگر سفره ي شما بر اثر چربي لک گرفته است و با شستن هم از بين نمي رود، مي توانيد سفره را بعد از شستن در آفتاب روي بند لباس پهن کنيد و يک روز جلوي نور آفتاب بگذاريد. با اينکار نور خورشيد لکه هاي سفره را از بين مي برد.
لکه ي واکس کفش:
نکته ي11- اگر بر اثر بي احتياطي لکه ي واکس، روي فرش يا لباستان ماليد مي توانيد ابتدا پنبه اي را خيس کنيد و روي آن بکشيد. سپس روي پنبه مقداري مايع ظرفشويي بريزيد و بر روي لکه بکشيد. بعد از اينکار پنبه را آغشته به آب خالص کنيد و دوباره روي لکه بکشيد تا لکه کاملاً از بين برود، و اگر با اينکار لکه از بين نرفت مقداري الکل بر روي دستمال ريخته و بر روي لکه بکشيد، تا کاملاً تميز شود. اگر لباس قابل شستشو باشد بعد از زدودن
لکه، لباس را با پودر لباسشويي و آب نيم گرم کاملاً بشوييد.
جوهر سياه:
نکته ي12-براي از بين بردن جوهر سياه بر روي فرش مقداري ماست روي محل لکه ريخته و با قاشق ماستها را جمع کنيد. چند مرتبه اين کار را تکرار کنيد، لکه کاملاً از بين مي رود.
لکه چاي:
نکته ي13- براي از بين بردن لکه ي چاي، فوراً پارچه ي خيس را روي لکه بکشيد. اگر پاک نشد، پارچه را آغشته به آب و پودر لباسشويي کرده و بر روي لکه بکشيد فوراً تميز مي شود.
لکه ي قير:
نکته ي14-براي از بين بردن لکه ي قير بهترين روش بکار بردن بنزين است. محل لکه را با بنزين بشوييد سريع تميز مي شود.
لکه ي آدامس:
نکته ي15-براي از بين بردن آدامس از شيره درخت کاج و يا روغن نباتي استفاده کنيد و بعد از آن لباس را کاملاً بشوييد. روش ديگر براي از بين بردن آدامس از روي لباس اين است که يک تکه يخ برداشته و چند مرتبه بر روي آدامس کشيده تا از روي لباس جدا شود. اگر آدامس از آن جدا نشد مي توانيد از بنزين استفاده کنيد.
لکه ي خون:
نکته ي16-محل لکه را زير آب سرد قرار داده و آب سرد را با فشار روي لکه بريزيد، لکه از بين مي رود. اگر لکه از بين نرفت، مي توانيد بعد از
شستن با آب سرد، روي لکه را نشاسته ي ذرت ماليده و در آفتاب قرار دهيد. بعد از خشک شدن نشاسته، لباس را بشوييد لکه از بين مي رود.
لکه هاي روي گلدان:
نکته ي17-مي توانيد بعد از شستشوي اوليه مقداري سرکه و نمک غليظ، داخل گلدان ريخته و بگذاريد چند ساعت بماند. بدين صورت جرمها در محلول حل شده و گلدان تميز مي شود.
لکه ي خودکار:
نکته ي18-براي از بين بردن لکه ي خودکار مي توانيد اسفنجي را آغشته به شير کنيد و به محل لکه بماليد، لکه به راحتي از بين مي رود.
لکه ي چسب:
نکته ي19- يک تکه پارچه را آغشته به سرکه کرده و روي چسب بگذاريد، چسب، سفتي خود را از دست داده و از لباس جدا مي شود.
لکه ي روغن:
نکته ي20-براي پاک شدن لکه ي روغن مي توانيد لباس را با پودر ماشين لباسشويي بشوييد. لکه فوراً از بين مي رود.
لکه گيري ظروف چيني:
نکته ي21-ظروف چيني از جمله (استکان، نعلبکي، ليوان و غيره) را داخل ظرف ريخته، آب سرد و مقداري پودر لباسشويي روي آن بريزيد و روي اجاق بگذاريد تا چند دقيقه بجوشد تمام لکه ها از بين مي رود.
لکه ي زنگ زدگي بر روي لباس:
نکته ي22-يک ليمو ترش را دو نيمه کرده و يک نيمه آن را آغشته به نمک کرده، بر روي لکه بماليد. پس از پاک شدن لکه، لباس را با آب بشوييد.
لکه گيري شيشه ها:
نکته ي23- اغلب خانمها زماني که شيشه پاک مي کنند مي بينند که بر روي شيشه لک افتاده است و دائم دو طرف شيشه را پاک مي کنند. براي راحتي کار مي توانيد از اين روش استفاده کنيد: يک طرف شيشه را بطوري عمودي پاک و طرف ديگر شيشه را بطور افقي پاک کنيد، با اين روش خيلي راحت متوجه مي شويد، که لکه کدام طرف شيشه است.
کندن آدامس از مو:
نکته ي24-اگر آدامس به موي شما چسبيد، مي توانيد براي کندن آن از دو روش زير کمک بگيريد:
روش اول:يک تکه يخ را روي آدامس چند بار بکشيد تا سفت شود سپس آدامس را از مو جدا کنيد.
روش دوم: کمي کرم مرطوب کننده به همان قسمت مو بکشيد سپس با يک دستمال خشک، مو را چند بار پائين بکشيد آدامس از موي شما جدا خواهد شد.

شستوي ظروف

چند نکته در مورد ظروف روي
نکته ي25-1-بعد از خريدن ظروف روي قبل از اينکه از آن استفاده کنيد مي توانيد داخل ظرف را آب بريزيد. چند قاشق سرکه به آب اضافه کنيد و آنرا چند دقيقه روي اجاق قرار دهيد، تا بجوشد و بعد آب آنرا خالي کرده و از ظرف استفاده کنيد هرگز سياه نمي شود.
2-اگر ظروف روي شما سياه شده براي تميز کردن آن از سيم ظرف شويي و صابون استفاده کنيد.
3-اگر ظروف روي شما بر اثر سرخ شدن يا پختن غذا سياه شده مي توانيد، ظرف خالي را روي اجاق گاز قرار دهيد و شعله را روشن کنيد. با اينکار تمام قسمتهاي سياه ظرف بصورت دود از ظرف خارج مي شود و ظرف شما کاملاً سفيد مي شود. به شرط اينکه بعد از خاموش کردن اجاق تا قبل از سرد شدن ظرف آب به آن نپاشيد. چون اين کار باعث سوراخ شدن ظرف مي شود.
تميز کردن ظرفي که درغذا سوخته است
نکته ي26-اگر غذا به ته قابلمه چسبيده هرگز کارد، قاشق يا کفگير فلزي براي پاک کردن آن بکار نبريد. کافي است آنرا از آب گرم پر کنيد و يک مشت نمک نيز به آن اضافه کنيد. اگر غذاي خيلي محکم به قابلمه چسبيده است مقداري سرکه در آن بريزيد و بجوشانيد تا کاملاً پاک شود.
برطرف کردن بوي پياز از کارد
نکته ي27-اگر کارد شما بوي پياز مي دهد با کارد هويج را حلقه حلقه ببريد. با اينکار بوي پياز از بين مي رود.
تميز کردن قوري استيل:
نکته ي28-اگر قوري شما جرم گرفته بود، قوري را پر از آب کرده مقداري آبليمو در آن ريخته و روي اجاق بگذاريد. تا بجوشد قوري شما کاملاً تميز مي شود.
شستن فلاسک چاي:
نکته ي29-ابتدا تفاله هاي چاي را از فلاسک خالي کنيد، سپس مقداري آب گرم در فلاسک ريخته، کمي مايع ظرفشويي به آن اضافه نموده و يک اسکاج نرم داخل فلاسک انداخته در آن را ببنديد و خوب تکان دهيد، تا تميز شود و بعد با آب گرم خوب شستشو دهيد.
پاک کردن ظروف آلومينيومي:
نکته ي30-براي پاک کردن اين ظروف مي توانيد از سرکه استفاده کنيد: چند قاشق سرکه ي داغ داخل ظروف بريزيد. ظروف شما کاملاً نو و درخشان مي شود.
شستن بشقابها:
نکته ي31-قبل از اينکه شروع به شستن بشقابها کنيد، آنها را درون ظرف بزرگتري قرار دهيد و درون آنرا آب بريزيد. سپس چند قاشق سرکه به آب اضافه کنيد. چند دقيقه اي صبر کنيد سرکه تمام چربيها را بخود مي گيرد، سپس بشقابها را بشوييد.
شستن ظروف بلوري:
نکته ي32-براي شستن ظروف بلوري به اين صورت عمل کنيد: در کف گودي ظرفشويي يک حوله پهن کنيد تا اگر ظروف بلوري از دستتان ليز خورد لب پر نشود.

شستشوي لباس و پارچه

شستن لباسهاي استرج و کشي:
نکته ي 33-در نظر داشته باشيد که هرگز اين لباسها را پس از شستن روي طناب آويزان نکنيد زيرا سرازير شدن آب، باعث کش آمدن لباس مي شود و زيبائي خود را از دست مي دهد. به همين منظور هميشه بعد از شستن، آنها را در سبد گذاشته بگذاريد تا خشک شود با اينکار هيچ صدمه اي به لباس شما وارد نمي شود.
شستن ملافه :
نکته ي 34-براي اينکه ملافه هاي شما تميز شود و در ضمن به تار و پود پارچه آسيب نرسد از مواد پاک کننده استفاده نکنيد. بلکه به جاي اين کار ملافه ها را داخل ماشين لباسشويي بريزيد. و مقداري پودر صابون و يا تکه اي از صابون رنده شده را به آن اضافه کنيد. بعد از 15 دقيقه شستن، مي بينيد که ملافه ها بسيار تميز شده اند بدون اينکه لکه اي داشته باشند.
مشکل شستن دستمال آشپزخانه:
نکته ي 35-به دليل کوچک بودن دستمال هاي آشپزخانه شستن آنها مشکل مي باشد. براي رفع اين مشکل يک کيسه بدوزيد. تمام دستمالها را داخل کيسه بريزيد و دهانه ي آن را با کش جمع کنيد و کيسه را داخل ماشين لباسشويي بيندازيد، با اينکار مشکلتان حل خواهد شد.
شستن لباس با نوشابه:
نکته ي 36-اگر لباس هاي شما بسيار کثيف شدند، مي توانيد از نوشابه گازدار کمک بگيريد. به اين صورت که يک شيشه نوشابه را همراه با پودر لباسشويي روي لباس هاي کثيف بريزيد و بطور معمولي آن را بشوييد. خواهيد ديد که لباس ها چقدر تميز مي شوند.
شستن لباسهايي که اپل دارند:
نکته ي 37-همانطور که مي دانيد وقتي لباسهاي داراي اپل را داخل ماشين لباسشويي مي اندازيم، اپل آنها از بين مي رود. براي جلوگيري از اينکار از چند روش مي توانيد کمک بگيريد:
1-اپل ها را با سنجاق به لباس وصل کنيد، و در موقع شستن اپل را از لباس جدا کنيد و بعد اپل ها را به لباس وصل کنيد.
2-مي توانيد از چسب هايي که در بازار هستند و براي بستن کفشها هم از آن استفاده مي شود کمک بگيريد. به اينصورت که يک طرف چسب را به لباس و طرف ديگر را به اپل بدوزيد تا در موقع شستن اپل را براحتي از لباس جدا کنيد.
3-مي توانيد هر کدام از اپل ها را داخل پلاستيک کرده و خيلي محکم گره بزنيد و بعد لباس را داخل لباسشويي بيندازيد، با اينکار اپل ها سالم مي مانند.
نظافت پرده ي حمام:
نکته ي 38-پرده ي حمام را روي يک سطح صاف پهن کنيد، با اسفنج آغشته آب و صابون دو طرف آن را تميز کنيد. سپس با آب گرم بشوييد و
آنرا در آفتاب خشک کنيد. در ضمن در نظر داشته باشيد که پرده ي حمام را لوله نکنيد و آنرا براي آبگيري فشار ندهيد.
پاک شدن يقه بلوز مردانه:
نکته ي 39-براي پاک کردن يقه بلوز مردانه از مايع ظرفشويي استفاده کنيد.
تميز کردن اسنفج:
نکته ي 40-براي نو کردن اسنفج آنرا يک شب داخل آب نمک و يا محلول آب و جوش شيرين بگذاريد کاملاً تميز مي شود.
آويزان کردن لباس بر روي طناب لباس:
نکته ي 41-براي اينکه کمتر احتياج به اتو داشته باشيد مي توانيد از چوب لباسي استفاده کنيد. چوب لباسي را در داخل لباس قرار دهيد، به همان صورتي که مي خواهيد لباس را داخل کمد قرار دهيد و حالا چوب لباسي را به طناب آويزان کنيد. با اين روش هم حجم کمتري مي گيرد و هم کمتر احتياج به اتو پيدا مي کند. يا اين که لباس ها را از يقه به طناب با گيره آويزان کنيد.

نظافت وسائل منزل

شستن پرده ي کرکره ي افقي:
نکته ي 42-براي شستن پرده هاي کرکره از اين روش کمک بگيريد: ابتدا پرده ها را پايين بکشيد. حالا همين طور که پرده ها پايين است آن را از
جايگاه در آوريد و روي زمين پهن کنيد و با آب و پودر شوينده و برس نرم ابتدا يک طرف پرده را کاملاً برس بکشيد. سپس با کمک يک نفر ديگر پرده را برگردانيد و طرف ديگر را هم برس بکشيد. پس از شستن دو طرف پرده، از يک سمت شروع به آبکشي کنيد و آن را لوله کنيد و حالا پرده ها را ايستاده کنار ديوار قرار دهيد تا آب آنها برود و خشک شود.
تميز کردن شيشه:
نکته ي 43-براي بهتر پاک کردن شيشه و در ضمن صرفه جويي در هزينه بجاي شيشه پاک کن مي توانيد از محلول آب و سرکه (2 قاشق غذا خوري سرکه) استفاده کنيد و با روزنامه و يا دستمال شيشه ها را پاک کنيد.
تميز کردن وسايل چوبي
نکته ي 44-براي تميز کردن وسايل چوبي مانند ميز تلويزيون، کمد، ويترين و غيره مي توانيد از روغن چرخ استفاده کنيد. به اين صورت که چند قطره روغن بر روي پارچه ي نرمي بريزيد و بعد بر روي ميز و يا اشياء ديگر بکشيد مي بينيد که چقدر تميز و براق مي شوند و حتي باعث مي شود، که اشياء چوبي خاک بخود نگيرند.
يک نکته در مورد پاک کردن سفره:
نکته ي 45-زماني که مي خواهيد سفره پاک کنيد، از تاهاي بزرگ استفاده کنيد زيرا اگر سفره را تاي کوچک بزنيد، باعث چروک شدن سفره مي شود.
تميز کردن کاشي اطراف شومينه:
نکته ي 46-اگر آجر کاشي اطراف شومينه کثيف شد از سرکه
استفاده کنيد قلم مو را داخل سرکه ي سفيد زده و روي آجرها بکشيد. و با دستمال خشک آجرها را کاملاً تميز کنيد.
تميز کردن پله هاي سنگي:
نکته ي 47-همانطور که مي دانيد وقتي که پله ها ي سياه خانه تان را تميز کرديد، بعد از خشک کردن لکه هاي سفيد روي پله نمايان مي شود. براي جلوگيري از اين کار پارچه اي را آغشته به مقداري گازوئيل کنيد و به پله ها بکشيد مي بينيد که پله ها براق مي مانند.
تميز کردن مخلوط کن:
نکته ي 48-براي اينکه مخلوط کن را به راحتي تميز کنيد، کمي آب داخل مخلوط بريزيد. سپس چند قطره مايع ظرفشويي به آن اضافه کنيد پس از چند ثانيه مخلوط کن را روشن کنيد، تمام مواد چسبيده به مخلوط کن از ديواره ي مخلوط کن جدا مي شوند.
تميز کردن پشت تلويزيون يا وسائل برقي ديگر:
نکته ي 49-همانطور که مي دانيد وسايل برقي مانند يخچال و تلويزيون هرچه خاک بيشتر بگيرند زودتر خراب مي شوند براي دوام وسايل برقي از هواي جاروبرقي استفاده کنيد. هر دو هفته يکبار هواي جاروبرقي را روي سوراخهاي تلويزيون بگيريد، تا خاکهاي داخل آن خارج شود. اگر جاروي شما هوا ندارد از همان قسمت مکش هم مي توانيد استفاده کنيد. با اين روش، جاروبرقي خاکها را به داخل خود مي کشد.
تميز کردن ديوارهاي نقاشي شده:
نکته ي 50-اگر ديوارهاي شما داراي رنگ روغن مي باشد، به هيچ
عنوان از مواد پاک کننده براي تميز کردن آن استفاده نکنيد، زيرا باعث مي شود که رنگ ديوار بر اثر مواد پاک کننده از بين برود و حالت زيبايي خودش را از دست بدهد. بلکه فقط از يک دستمال و آب سرد استفاده کنيد.
نکته ي 51-اگر غذا يا شير سررفته و اجاق گازتان را کثيف کرده و تميز کردن آن برايتان مشکل است، کافي است تا مقداري رب گوجه فرنگي را روي لکه ها ماليده و شب تا صبح بگذاريد، بماند. صبح با استفاده از يک اسنفج يا ابر نرم و مقداري آب گرم و صابون لکه ها را پاک کنيد. ملاحظه خواهيد کرد که چقدر تميز کردن اجاق گازتان به اين صورت راحت مي شود.
تميز کردن آباژورهاي کاغذي:
نکته ي 52-براي تميز کردن اين نوع آباژورها هرگز از اسنفج مرطوب يا پارچه نمدار استفاده نکنيد، بلکه کافي است هر روز سطح داخلي و بيروني آباژور را با يک پارچه نرم پاک کنيد و در مواردي که خيلي کثيف شده آنرا از روي لامپ برداريد و با يک مداد پاکن سفيد و تميز به آرامي آن را پاک کنيد.
تميز کردن آباژورهاي پلاستيکي:
نکته ي 53-براي تميز کردن اين نوع آباژورها مي توان از آب نيم گرم و صابون استفاده کرد کافي است پارچه ي سفيدي را در اين محلول خيس کنيد و روي آباژور بکشيد، سپس با يک پارچه خيس ديگر آنرا تميز کرده و بلافاصله خشک کنيد.
تميز کردن آباژورهاي کاغذ مخملي:
نکته ي 54-اين نوع آباژورها را با يک برس معمولي يا جاروبرقي پاک کنيد.
نکته اي در مورد تميز کردن چرم:
نکته ي 55-اگر با گردگيري اوليه چرم تميز نشد، مقداري کف
صابون درست کنيد و با فرچه، کف صابون را روي وسيله ي چرمي بماليد و با پارچه خشک کنيد. حالا صبر کنيد تا چرم خوب خشک شود بعد آنرا چرب کنيد و واکس بزنيد.
تميز کردن اتو:
نکته ي 56-1-اتو را به شدت گرم کنيد و سپس روي پارچه ي خشن و بي مصرفي بکشيد تا تميز شود.
2-مي توانيد با کشيدن يک تکه سنباده به کف اتو آن را تميز کنيد.
نظافت اتومبيل
براي برطرف کردن برچسب بر روي شيشه اتومبيل
نکته ي 57-براي کندن برچسب از شيشه اتومبيل مي توانيد از اين روش استفاده کنيد مقداري سرکه يا آبليمو را روي اجاق گذاشته تا جوش آيد سپس اسنفج را داخل سرکه يا آبليمو زده و روي بر چسب ها بکشيد، اگر چند بار اينکار را تکرار کنيد تمام بر چسب ها کنده مي شوند.
شستن پنجره اتومبيل
نکته ي 58-براي شستن پنجره ها و چراغ جلو وسپر اتومبيل از جوش شيرين استفاده کنيد، تا براحتي بتوانيد تمام کثافات و گرد و غبار را از روي ماشين پاک کنيد. به اين صورت که کمي جوش شيرين بر روي اسفنج نرم بريزيد و عمل شستشوي شيشه ها و قسمتهاي ديگر اتومبيل را آغاز کنيد.
تميز کردن سپر اتومبيل
نکته ي 59-اگر سپر اتومبيل شما به هر دليل کثيف شده و مواد چسبنده اي روي آن چسبيده است، همانطور که مي دانيد باآب پاک نمي شود. براي از بين بردن مواد چسبنده از روي سپر از استون استفاده کنيد به اين صورت که کمي استون بر روي سپر بماليد و بعد از چند دقيقه با تيغ يا نوک چاقو به آرامي روي آن بکشيد تا تميز شود.
شستشوي اتومبيل
نکته ي 60-براي شستن اتومبيل از آب فراوان يا پودر استفاده نکنيد، بلکه از يک سطل آب و يک فنجان کوچک نفت استفاده کنيد. و با يک دستمال نرم اتومبيل تان را تميز کنيد، با اينکار نياز به خيس کردن اتومبيل و يا آب کشيدن بعدي نداريد.

نظافت وسائل شخصي

تميز کردن عينک:
نکته ي 61-براي تميز کردن شيشه عينک از چند قطره سرکه و يا الکل استفاده کنيد، چند قطره از الکل يا سرکه را روي شيشه بچکانيد و با
دستمال کاغذي تميز کنيد.
تميز کردن (طلا):
نکته ي 62-تمام جواهرات خود را داخل ظرفي ريخته مقداري آب و پودر لباسشويي يا مايع ظرف شويي را داخل آن ريخته به مدت چند دقيقه روي اجاق گذاشته تا بجوشد جواهرات شما مانند روز اول مي شود.
تميز کردن نقره:
نکته ي 63-اگر انگشتر نقره شما به هر دليلي مثلاً مجاورت با مايع سفيد کننده (وايتکس) سياه شد ناراحت نباشيد آنرا مدتي داخل آب نمک غليظ بيندازيد سپس چند دقيقه آن را روي فرشي که پرز دار است محکم بکشيد مي بينيد که مثل اول سفيد مي شود.
تميز کردن کفش:
نکته ي 64-علاوه بر واکس از دو راه براي تميز و براق کردن کفش مي توانيد استفاده کنيد:
1-سفيده ي تخم مرغ را خوب بزنيد. سپس با يک دستمال سفيده را بر روي کفشهاي چرمي خود بماليد مي بينيد که چقدر کفشهايتان تميز و براق شده اند.
2-از روغن پارافين و يا روغن مايع استفاده کنيد، کفشهاي شما براق مي شوند.
منبع: کتاب اسرار خانه داري




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.