ثواب الاعمال و عقاب الاعمال

شيخ صدوق در كتاب ثواب الاعمال روايات فراواني را در بيان اعمال پسنديده و ناپسند، پاداش اعمال نيك و مجازات اعمال بد، بيان كرده است. او همچنين رواياتي از ائمه معصومين ـ عليهم السلام ـ درباره اعمال خيري كه خداوند وعده پاداش و اعمال شرّي كه به آنها وعده عذاب و عقاب داده را آورده است. اين كتاب مانند ساير كتاب هاي شيخ صدوق پيوسته مورد توجه علما، فقها و فضلاي شيعه و مردم قرار گرفته و از معتبرترين اصول روايي شيعه به شمار مي آيد.
جمعه، 16 اسفند 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ثواب الاعمال و عقاب الاعمال
ثواب الاعمال و عقاب الاعمال
ثواب الاعمال و عقاب الاعمال

نويسنده:حافظ فرزانه
مؤلّف:
ابوجعفر محمد بن علي بن حسين بن بابويه قمي معروف به شيخ صدوق (م 381 ق)
زندگي نامه:
ترجمه مؤلف در بخش كتب فقهي ذكر شده است.
معرفي اجمالي كتاب:
شيخ صدوق در كتاب ثواب الاعمال روايات فراواني را در بيان اعمال پسنديده و ناپسند، پاداش اعمال نيك و مجازات اعمال بد، بيان كرده است. او همچنين رواياتي از ائمه معصومين ـ عليهم السلام ـ درباره اعمال خيري كه خداوند وعده پاداش و اعمال شرّي كه به آنها وعده عذاب و عقاب داده را آورده است.
اين كتاب مانند ساير كتاب هاي شيخ صدوق پيوسته مورد توجه علما، فقها و فضلاي شيعه و مردم قرار گرفته و از معتبرترين اصول روايي شيعه به شمار مي آيد.
كتاب ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، دائرة المعارف بزرگي است كه در معارف اسلامي، اخلاقي و احكام حلال و حرام بحث كرده و هيچ فقيه، دانشمند و استاد اخلاقي، از آن بي نياز نيست.
كتاب حاضر حاوي مطالب مفيد و مباحث ارزشمند از جمله روايات نفيس اهل بيت ـ عليهم السلام ـ مي باشد و در شهرت در حدّ كتب اربعه به حساب مي آيد و مؤلف اين کتاب در اجازات روايي از مشايخ بزرگ شيعه مي باشد و بسياري از علما و مؤلّفان از وي و کتابش روايت نقل كرده اند.
كتاب ثواب الاعمال شامل 778 حديث كه در ضمن 391 عنوان و كتاب عقاب الاعمال نيز شامل 331 حديث در ضمن 131 عنوان تنظيم شده است.
كتاب ثواب الاعمال شامل موضوعاتي مانند ثواب گفتن لا اله الا الله، رفتن به مسجد، تفكر، ثواب جهاد در راه خدا، زيارت پيامبر و ائمه، حفظ قرآن، توبه، عمل، علم، شاد كردن دل برادر مؤمن و موضوعات ديگر مي باشد و كتاب عقاب الاعمال شامل موضوعاتي مثل: مجازات كسي كه در انجام فرامين الهي سستي مي كند و در قسم دروغ، زكات ندادن، اذيّت مؤمن، قطع رحم، حاكم ستمگر، مجازات ترك امر به معروف و نهي از منكر مي باشد.
وضعيت نشر:
اين كتاب به همت انتشارات رضي قم، در سال 1364 شمسي در يك جلد به زبان عربي چاپ شده است. و همچنين ترجمه فارسي آن با متن كتاب به چاپ رسيده است.
منبع:مرکز مطالعات و پژوهش هاي فرهنگي حوزه علميه




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.