مارسي ، بندر مهاجران

مارسي، شهري است در جنوب شرقي فرانسه، در ساحل درياي مديترانه از كه از شهرهاي گردشگرپذير اين كشور به شمار مي‌آيد اين شهر 1300 كيلومتر مربع وسعت و يك ميليون و 600 هزار نفر جمعيت دارد. مارسي پس از پاريس و ليون، پرجمعيت شهر فرانسه است. يافته‌هاي باستان‌شناسي نشان مي‌دهد مارسي از 30 هزار سال پيش سكنه داشته. در اطراف شهر ، سنگ
چهارشنبه، 21 اسفند 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مارسي ، بندر مهاجران
مارسي ، بندر مهاجران
مارسي ، بندر مهاجران





مارسي، شهري است در جنوب شرقي فرانسه، در ساحل درياي مديترانه از كه از شهرهاي گردشگرپذير اين كشور به شمار مي‌آيد اين شهر 1300 كيلومتر مربع وسعت و يك ميليون و 600 هزار نفر جمعيت دارد.
مارسي پس از پاريس و ليون، پرجمعيت شهر فرانسه است. يافته‌هاي باستان‌شناسي نشان مي‌دهد مارسي از 30 هزار سال پيش سكنه داشته. در اطراف شهر ، سنگ نوشته‌هايي به قدمت 21 تا 29 هزار سال يافت شده كه تاييدكننده اين ادعاست.
مارسي را به عنوان شهر، در سال 600 پيش از ميلاد يوناني‌ها بنا نهادند و به آن «ماساليا» مي‌گفتند. ماساليا بندري تجاري بود و قديمي‌‌ترين شهر فرانسه است.
اين بندر ، اولين بندر يوناني در اروپاي غربي بود كه ابتدا فقط 1000 نفر سكنه داشت. در دوران حكومت رومي‌ها، اين شهر به دست‌ آنها افتاد. اين شهر را 15سناتور رومي در اختيار داشتند.
با انقراض امپراتوري روم ، مارسي در طول چندين قرن حكومت‌هاي مختلفي را به خود ديد. در قرون هجدهم و نوزدهم، مارسي او به توسعه نهاد و بندر نظامي فرانسه در درياي مديترانه شد. از قرن نوزدهم به بعد بود كه مارسي بندري صنعتي شد.
با توسعه امپراتوري فرانسه، اهميت تجاري مارسي بالا رفت و مركزي براي تجارت دريايي فرانسه با كشورهاي شمال آفريقا شد. در همين دوره بناهاي باشكوهي در شهر ساخته شد كه امروزه از ميراث هنري و معماري آنجاست.
شهر مارسي در نيمه اول قرن بيستم به گسترش خود ادامه داد و بر رونق اقتصادي‌اش روز به روز افزوده شد. آلمان‌ها و ايتاليايي‌ها در سال 1940 مارسي را بمباران كردند و اين شهر از نوامبر 1942 تا اوت 1944 در اشغال آلمان‌ها بود.

بحران اقتصادي

از دهه 1950 به بعد مارسي بندري براي ورود ميليون‌ها مهاجر به فرانسه شد. بسياري از اين مهاجران الجزايري بودند. در سال 1962، حدود 150 هزار الجزايري به ميهن خود بازگشتند اما بيشتر مهاجران در مارسي ماندگار شدند و به شهر چهره‌اي آفريقايي ــ فرانسوي دادند. آنها بازار بزرگي را تاسيس كردند.
پس از بحران نفت در سال 1973 و وخيم شدن اوضاع اقتصادي در مارسي، جنايت و فقر در آنجا افزايش يافت و معضلي براي دولت فرانسه ايجاد شد اما فرانسه با كمك چند كشور اروپايي ديگر، بحران مارسي را پشت سرگذاشت و اين شهر دوباره در مسير رونق قرار گرفت.

بندر بزرگ نفتي

بندر مارسي دو بخش قديمي و جديد دارد. اروزه، بندر جديد، نبض اقتصاد مارسي است كه در شمال بندر قديمي قرار دارد. سالانه 100 ميليون تن كالا به اين بندر وارد يا از آن خارج مي‌شود كه البته 60 درصد آن را نفت تشكيل مي‌دهد، مارسي اولين بندر واردكننده نفت در فرانسه و سومين بندر در اروپاست. تردد نفتكش‌ها در بندر مارسي همواره زياد است.
مواد پتروشيمي، صابون، شيشه، روغن زيتون و فرآورده‌هاي غذايي، از مهم‌ترين توليدات مارسي است. مارسي شركت‌هاي تجاري و اقتصادي زيادي دارد كه 90 درصد آنها را شركت‌هاي كوچك تشكيل مي‌دهند.
نكته جالب ديگر درباره مارسي اين‌كه، اين شهر دومين مركز بزرگ تحقيقاتي در فرانسه را با 3000 پژوهشگر دانشمند دارد.
يكي از مشكلات شهر مارسي، بيكاري شمار زيادي از شهروندان است كه بسياري از آنها مهاجران هستند. در سال 1995 نرخ بيكاري در مارسي، بيش از 20 درصد بود كه در سال 2004 به 14 درصد كاهش يافت البته هنوز اين نرخ دو رقمي است.
مشكل بيكاري بيشتر گريبان‌ جوانان شهر را گرفته، به طوري كه در برخي از قسمت‌هاي شهر ، نرخ بيكاري جوانان ، 40 درصد است.
به نظر نمي‌رسد به اين زودي‌ها اين مشكل برطرف شود زيرا بحران اقتصادي اروپا نيز بيكاري در مارسي را دامن زده است.
منبع:http://www.jamejamonline.ir




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.