آیا آبلیمو فاسد می‌شود؟

اغلب گفته می‌شود که اسیدیته‌ی بالای آبلیمو بدون توجه به چگونگی نگهداری، از فاسد شدن آن جلوگیری می‌کند. با این حال، این عقیده کاملاً نادرست است. آبلیمو نیز چنانچه در یخچال نگهداری نشود، ممکن است خراب شود.
پنجشنبه، 4 خرداد 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
آیا آبلیمو فاسد می‌شود؟
آیا آبلیمو فاسد می‌شود؟

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

اغلب گفته می‌شود که اسیدیته‌ی بالای آبلیمو بدون توجه به چگونگی نگهداری، از فاسد شدن آن جلوگیری می‌کند. با این حال، این عقیده کاملاً نادرست است. آبلیمو نیز چنانچه در یخچال نگهداری نشود، ممکن است خراب شود.

تشخیص آبلیمو خراب

طعم، بو، رنگ و یا ظاهر آبلیمو را جهت تشخیص خراب یا فاسد بودن آن مورد بررسی قرار دهید. آبلیمو فاسد شده دارای رنگ زرد تیره بوده و بوی ترشیدگی شدید داده و علاوه بر آن طعم طبیعی خود را از دست داده است.
اسید سیتریک یک ماده نگهدارنده طبیعی است، از اینرو بسیاری بر این عقیده‌اند که آبلیمو که سرشار از اسید سیتریک می‌باشد، بعید است که خراب شود، خواه در دمای اتاق نگهداری شود و یا در یخچال قرار داده شده باشد. با این حال، این گفته صحت ندارد و آبلیمو نیز ممکن است هنگامی که به درستی نگهداری نشود، فاسد گردد.
گرچه اسید سیتریک در ابتدا رشد باکتریهایی که موجب خرابی این آب میوه می‌شوند را آهسته می‌سازد، اما خیلی طول نمی‌کشد که باکتری تکثیر یافته و این آبلیمو را آلوده سازد. پاتوژنهای (عوامل بیماریزا) دیگری مانند کپک و مخمر نیز ممکن است تکثیر یافته و موجب فساد این آب میوه شوند. بنابراین می‌توان گفت که آبلیمو نیز فاسد می‌شود، اما همواره می‌توانید عمر مفید آن را با بکار بردن شیوه‌های نگهداری مناسب افزایش دهید.

آبلیمو با چه سرعتی خراب می‌شود؟

تماماً به چگونگی نگهداری و نوع آبلیمو بستگی دارد. در این خصوص در ذیل به بحث پرداخته‌ایم:

آب لیمو تازه

رها کردن آبلیمو تازه گرفته شده در دمای اتاق (40 درجه فارنهایت یا 5ر4 درجه سانتیگراد تا 140 درجه فارنهایت یا 60 درجه سانتیگراد) مانند آن می‌ماند که بخواهید آن را دچار فاسد شدگی کنید. این آبلیمو چنانچه در یخچال نگهداری نشود، بیشتر از یک روز دوام نخواهد آورد. با این حال، معمولاً در کمتر از چند ساعت پس از نگهداری در دمای اتاق فاسد می‌شود. در صورتی که در یخچال نگهداری شود، تاریخ مصرف آبلیمو تازه می‌تواند 2 تا 3 روز افزایش یابد. اطمینان حاصل کنید که ترموستات را در درجه خنک‌تر تنظیم کرده به گونه‌ای که درجه‌ی آن بین 32 درجه فارنهایت یا صفر درجه سانتیگراد تا 40 درجه فارنهایت یا 5ر4 درجه سانتیگراد باشد. سازمان غذا و داروی ایالات متحده همچنین توصیه نموده که آبلیمو را بلافاصله در بطری محفوظ از هوا ریخته و در یخچال قرار دهید.
فریز کردن آبلیمو در واقع بهترین راه افزایش عمر مفید آن است. آبلیمو فریز شده تازه هنگامی که در فریزر نگهداری شود دارای عمر مفید تا 6 ماه است. این روش قابل اعتمادترین شیوه‌ی نگهداری مواد غذایی و آب میوه می‌باشد. به این دلیل که در دمای انجماد، باکتریها و سایر پاتوژنهایی که موجب فساد ماده‌ی غذایی می‌شوند قادر به رشد و تکثیر نخواهند بود.
به منظور فریز کردن این آب میوه، خیلی ساده آن را در ظروف یا قالبهای مخصوص یخ بریزید. اکنون این قالبها را به مدت یک ساعت درون فریزر گذاشته و خیلی زود این آب میوه یخ زده و شکل قالبهای یخ را به خود می‌گیرد. اکنون این قالبهای آبلیمو را از قالب یخی بیرون آورده و درون کیسه فریزر قرار دهید. کیسه را درون فریزر نگهداری کرده و هرزمان که نیاز داشتید از قالبهای آبلیمو استفاده کنید.

آبلیمو بسته بندی شده در بطری

خرید آب لیمو شیشه‌ای موجود در بازار یک مزیت دارد و آن طول عمر بیشتر این آبلیمو است. به این دلیل که فرآوری شده، به غلظت بالایی رسانده شده و علاوه بر آن مواد نگهدارنده به آن افزوده شده است. فرآوری شامل گرم کردن مختصر کنستانتره در درجه حرارت بالا پیش از ریختن آن درون بطری است. تمام این کارها به افزایش قابل توجه عمر مفید این آب میوه کمک می‌کند. به عنوان مثال، یک بطری آبلیمو که درب آن محکم بسته شده است، به راحتی حدود 1 سال بدون نیاز به نگهداری در یخچال دوام می‌آورد. با این حال، به محض باز شدن درب آن، لازم است که جهت ممانعت از فاسد شدگی درون یخچال نگهداری شود. به محض قرار داده شدن در یخچال، به طور کلی به مدت ماه دوام می‌آورد. اکثر بطریهای موجود در بازار دارای برچسبی با این مضامین بوده که «بهتر است پیش از تاریخ ... مصرف شود» که معمولاً حاکی از عمر مفید یا تاریخ مصرف این آبلیمو است.
 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.