آیا زیاده‌روی در خوردن میوه می‌تواند موجب چاقی شما شود؟

میوه‌ سرشار از ویتامینها و مواد معدنی است و به جهت خواص سلامتی بخش خود شناخته شده‌ می‌باشد. اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند میزان کالری دریافتی شما را بالا برده و ممکن است در نهایت به افزایش وزن ختم شود.
پنجشنبه، 4 خرداد 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
آیا زیاده‌روی در خوردن میوه می‌تواند موجب چاقی شما شود؟
آیا زیاده‌روی در خوردن میوه می‌تواند موجب چاقی شما شود؟

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

میوه‌ سرشار از ویتامینها و مواد معدنی است و به جهت خواص سلامتی بخش خود شناخته شده‌ می‌باشد. اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند میزان کالری دریافتی شما را بالا برده و ممکن است در نهایت به افزایش وزن ختم شود.
به گفته‌ی دکتر کارِل لی راکس (CAREL LE Roux)، مشاور متابولیک پزشکی از کالج امپریال لندن: «یکی از مشکلاتی که افراد فراموش می‌کنند این است که میوه ـ همانند تمام مواد غذایی ـ حاوی کالری است و کالری‌‌های موجود در میوه می‌تواند شما را به اندازه‌ی کالریهای موجود در شکلات دچار اضافه وزن نماید.»
به هنگام صحبت از رژیم لاغری، از میوه و سبزیجات به عنوان بی ضررترین گزینه‌ها یاد می‌شود. بسیاری از ما بر این باوریم که اینها تنها راه از دست دادن وزن اضافه به حساب می‌آیند. حقیقت این است که با وجود آنکه این کار به کاهش کیلوهای اضافی کمک می‌کند، چیزی بیشتر از آن وجود دارد. میوه‌ها سرشار از فیبر، ویتامین و آنتی اکسیدان بوده و همچنین از ما در برابر بیماریهای زیادی محافظت کرده و آنها را درمان می‌سازند. آنها برای ما مفید می‌باشند و به همین دلیل است که توسط پزشکان خوردن آنها توصیه می‌شود. اما آیا می‌دانستید که مصرف بیش از حد میوه می‌تواند شما را دچار اضافه وزن کرده و حتی مشکلاتی را برای دندانهای شما به وجود آورد؟ بله، درست است. اما این مورد تنها در صورتی رخ می‌دهد که آنها را در حد افراط مصرف نمایید.
بر اساس میزان توصیه شده توسط دولت، فرد بایستی 5 وعده میوه و سبزیجات در روز مصرف کرده که از این میزان 2 وعده بایستی متعلق به میوه و 3 وعده سبزیجات باشد. در صورت نیاز به افزایش وزن می‌توانید این میزان را افزایش دهید، اما بایستی از خوردن بیش از حد آنها در صورتی که دارای اضافه وزن می‌باشید، خودداری کنید.

آیا مصرف میوه موجب چاقی شما می‌شود؟

زیاده‌روی در خوردن هر نوع ماده‌ی غذایی، خواه میوه باشد و یا سبزی، ممکن است موجب بروز مشکلاتی برای سلامت شود. میوه حاوی کالری است و زیاده روی در خوردن آن به معنای کالری‌های اضافه است که موجب افزایش وزن می‌شود. در واقع، هنگامی که در خوردن میوه زیاده‌روی می‌کنیم، حتی احساس سیری به ما دست نمی‌دهد.
میوه سرشار از قندی تحت عنوان فروکتوز است. هنگامی که غذا می‌خوریم (به استثنای میوه) این غذا به گلوکز شکسته می‌شود. بدن ما انسولین آزاد ساخته که به مغز نشان می‌دهد معده پر شده است در نتیجه خوردن را متوقف می‌سازیم. اما زمانی که میوه می‌خوریم، بدن فروکتوز آزاد می‌سازد که موجب آزاد سازی انسولین نشده، در نتیجه احساس سیری نخواهیم کرد. این امر منجر به پرخوری شده و قند مازاد در بدن‌مان می‌ریزیم.
گلنیز جونز (Glenys Jones) متخصص علم تغذیه از شورای تحقیقات پزشکی تغذیه انسانی، عنوان می‌کند که: «همه چیز بایستی در حد اعتدال مصرف شود. درست همانطور که تصمیم می‌گیرید یک پاکت بیسکویت را نخورید، بایستی به کنترل میزان خوردن میوه نیز فکر کنید.»
وجود قند مازاد در بدن خواه گلوکز باشد و یا فروکتوز، منجر به افزایش سطح تری‌گلیسیرید شده که با بیماری قلبی در ارتباط است. بیماران دیابتی نیز بایستی مراقب میوه‌ای که می‌خورند باشند، به این دلیل که ممکن است سطوح قند خون افزایش یابد.
دکتر کارل لی راکس مشاور متابولیک پزشکی از کالج امپریال لندن عنوان می‌کند که: «افراد چاق و یا کسانی که دارای بیماریهای قلبی می‌باشند بایستی مصرف میوه را به یک وعده در روز همراه با چهار وعده سبزیجات محدود کنند. هنوز هم مقدار زیادی آنتی اکسیدان خواهید داشت، اما سطوح فروکتوز و کالری را پایین خواهید آورد.»

میوه‌های پرکالری و کم کالری

نه تنها میزان خوردن میوه نقش مهمی در افزایش کالری ایفا می‌کند بلکه نوع میوه‌ای که مصرف می‌کنید نیز اهمیت دارد. به عنوان مثال، یک عدد موز متوسط در حدود 100 کالری و 30 گرم کربوهیدرات دارا می‌باشد که از این مقدار 19 گرم قند را شامل می‌شود، در حالی که یک عدد گریپ فروت متوسط به طور تقریبی دارای 60 کالری است و 15 گرم از کربوهیدرات آن شامل قند می‌شود. بنابراین خودداری از مصرف میوه‌های با کالری بالا می‌تواند به شما در حفظ وزن کمک زیادی نماید.
برخی از میوه‌های کم کالری شامل بلوبری، گلابی، سیب، توت فرنگی، آلو، هلو، گریپ فروت، و گیلاس است. میوه‌های پرکالری صیفی جات، کیوی، انگور، هندوانه، و آناناس را شامل می‌شود.
این امر ثابت می‌کند که بایستی میزان کالری را به هنگام برنامه ریزی جهت خوردن روزانه در نظر داشته باشید. حتی سن، جنسیت و سلامتی بایستی به هنگام برنامه ریزی رژیم غذایی خود در نظر گرفته شوند. همیشه میوه‌های تازه را برگزینید، به این دلیل که آب میوه و میوه خشک شده دارای فیبر کمتر و کالری بیشتری هستند. میوه را در حد اعتدال مصرف کنید و در خصوص میزان مصرف روزانه با متخصص تغذیه مشورت نمایید.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های متخصص تغذیه در نظر گرفته شود.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.