عوارض جانبی کوئرستین

کورستین و یا کوئرستین (Quercetin) یک مکمل مغذی است که از میوه و گیاهان بدست می‌آید. این مقاله در خصوص عوارض جانبی مختلف کوئرستین اطلاعاتی را در اختیارتان قرار می‌دهد.
يکشنبه، 7 خرداد 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
عوارض جانبی کوئرستین
عوارض جانبی کوئرستین

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

کورستین و یا کوئرستین (Quercetin) یک مکمل مغذی است که از میوه و گیاهان بدست می‌آید. این مقاله در خصوص عوارض جانبی مختلف کوئرستین اطلاعاتی را در اختیارتان قرار می‌دهد.
کوئرستین از میوه و گیاهان بدست آمده و به عنوان یک مکمل ضد التهاب و آنتی هیستامین عمل می‌کند. همچنین یک آنتی اکسیدان قدرتمند به حساب می‌آید. مصارف کوئرستین موارد ذیل را شامل می‌شود:
• فرونشاندن علائم آلرژی و آسم
• کاهش درد ناشی از آرتریت، خستگی، اضطراب و افسردگی
• کمک به مردان مبتلا به مشکلات پروستات
• مطالعاتی که اخیراً صورت گرفته نشان می‌دهد که کوئرستین می‌تواند از ظهور نشانه‌های سرطان جلوگیری کند.
کوئرستین در سیب، چای، پیاز و انواع توت یافت می‌شود. با این حال، چندین عارضه‌ی جانبی از آن در افرادی مشاهده شده است که مکملهای حاوی آن را به عنوان یک ماده‌ی اولیه‌ی فعال مصرف می‌کنند.

عوارض جانبی

واکنشهای آلرژیک

بعضی افراد دچار واکنشهای آلرژیکی شده که می‌تواند یک یا تمام علائمی مانند بثورات پوستی، خارش، اشکال در تنفس، خس خس سینه، کهیر، زخمهای دهانی و تورم زبان، لب و یا گلو را شامل شود.

حالت تهوع

عوارض جانبی کورستین همچنین شامل تهوع، استفراغ و سرگیجه می‌شود. در موارد شدید، می‌تواند همچنین منجر به بروز سرگیجه و میگرن شود. تمامی این نشانه‌ها معمولاً با تعریق و گر گرفتگی همراه می‌باشند.

ناراحتی معده

افرادی که از دستگاه گوارش ضعیف و یا حساسی برخوردارند، بایستی آگاه باشند که یکی از عوارض جانبی کورستین دی‌هیدرات همچنین ناراحتی معده است. کورستین می‌تواند به سوء هاضمه، رفلاکس اسید، سوزش سر دل و ناراحتی معده منجر شود. این وضعیت خصوصاً هنگامی رخ می‌دهد که آن را با شکم خالی مصرف کنند. در نتیجه زمانی که فرد قصد دارد هرگونه مکمل کوئرستین را مصرف نماید، اهمیت دارد که این کار را همراه با وعده‌های غذایی انجام دهد. بدین ترتیب فرد می‌تواند از این واکنش منفی اجتناب کند.

عفونت کلیه

مشخص شده است که مصرف دوز بسیار بالای کورستین منجر به عفونت کلیه می‌شود. اگرچه امر بسیار نادری است، اما همیشه بهتر است که مراقب این عارضه جانبی باشید.

اثر پرواکسیدان

در برخی موارد، در صورتی که کوئرستین به مقدار صحیح مصرف نشود، آنگاه می‌تواند همچنین به اثر پرواکسیدان منجر شود. بدان معنا که اثر مثبتی که قرار است کوئرستین داشته باشد مانند کاهش التهاب، در واقع به اثر منفی تبدیل می‌شود. بنابراین بجای کاهش التهاب، کوئرستین ممکن است موجب بروز آن یعنی التهاب شود. بدین طریق هدف از تجویز و مصرف این دارو را باطل می‌سازد. در نتیجه جهت جلوگیری از این اثر، اطمینان حاصل کنید که کوئرستین در مقادیر کم مصرف شود.

عدم تعادل هورمونی

مکمل‌های کورستین ممکن است به افزایش استرادیول (هورمون جنسی) در افراد منجر شود. به خصوص در افرادی که تحت درمان جایگزین هورمون قرار دارند. و با انجام این کار، اثر بخشی سایر اشکال استروژن را کاهش می‌دهد. تمام اینها به عدم تعادل هورمونی منجر می‌شود.

درد مفاصل

عوارض جانبی آن همچنین ناراحتی و درد مفاصل را شامل می‌شود. این وضعیت می‌تواند در صورت مصرف کوئرستین در دوره‌های طولانی رخ دهد.

سایر عوارض

در برخی موارد نادر مشخص شده است که کورستین عملکرد آنتی بیوتیکهایی مانند فلوروکینولون را در بدن مهار می‌سازد. بنابراین، همچنین ممکن است بر بعضی افرادی که مبتلا به فشار خون بالا می‌باشند، اثر گذارد.
بهترین راه اجتناب و دوری از هرگونه عوارض جانبی، مصرف آن در مقادیر کم است. کورستین در صورتی به بهترین شکل عمل می‌کند که در ترکیب با بیوفلاونوئیدی مانند روتین (rutin)، هسپریدین، یا بروملین مصرف شود. این کار به بدن در جذب و هضم مکمل کوئرستین به طور مؤثرتری کمک می‌کند.
مرتبه‌ی بعد که قصد شروع مصرف مکمل کوئرستین را داشتید، عوارض جانبی فوق‌الذکر را پیش از مصرف هر میزان از آن در نظر بگیرید. همواره بهتر است که مراقب بوده و پیش از اقدام به انجام چنین کاری با پزشک مشورت نمایید.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های متخصص این شاخه‌ی علمی در نظر گرفته شود.
 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.