عوارض جانبی ناشی از مصرف لیزین

اگرچه مکملهای لیزین برای بدن مفید می‌باشند، اما عوارض جانبی چندی را با خود به همراه دارند. اجازه دهید این عوارض جانبی را با کمک این مقاله مورد مطالعه قرار دهیم.
يکشنبه، 7 خرداد 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
عوارض جانبی ناشی از مصرف لیزین
عوارض جانبی ناشی از مصرف لیزین

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

اگرچه مکملهای لیزین برای بدن مفید می‌باشند، اما عوارض جانبی چندی را با خود به همراه دارند. اجازه دهید این عوارض جانبی را با کمک این مقاله مورد مطالعه قرار دهیم.
لیزین یکی از اسیدهای آمینه ضروری است، که از مواد غذایی که می‌خوریم به دست می‌آید. این اسید آمینه از اجزاء سازنده پروتئین بوده که به رشد سالم بدن کمک می‌کند. افراد عادی لیزین کافی را از رژیم غذایی روزانه خود دریافت می‌کنند. با این حال، ورزشکاران و بیماران سوختگی به مقدار بیشتری از این مکمل اسید آمینه نیاز دارند. افرادی که دچار کمبود این اسید آمینه شده‌اند از خستگی، سرگیجه، تهوع، کم خونی، از دست دادن اشتها و اختلالات تولید مثل رنج می‌برند. با این حال، وجود هر چیز بیش از اندازه در بدن منجر به برهم خوردن سلامت می‌شود.

تأثیرات منفی لیزین بر سلامت

 اوردوز یا مصرف بیش از حد آن می‌تواند به برخی واکنش‌های آلرژیک جدی در برخی افراد منجر شود. مواردی وجود داشته که اثرات بد این مکمل غذایی شدید و سخت بوده است. تورم صورت، لبها و زبان، اشکال در تنفس و بسته شدن گلو برخی از علائم شدید مشاهده شده در بیمارانی است که از مکملهای حاوی لیزین در حد افراط مصرف کرده‌اند.
 مکملها را نبایستی هرگز بدون تجویز پزشک و یا کارشناس سلامت مصرف نمود. این امر به ویژه اخطاری است برای افرادی که پیش از این تحت درمان آنتی بیوتیکهایی مانند جنتامایسین، توبرامایسین، آمیکاسین، کانامایسین، نتیلمیسین، نئومایسین، استرپتومایسین و توبرامایسین قرار گرفته‌اند. این داروها در واکنش با مکملهای لیزین می‌توانند ترکیبی کشنده با عوارض جانبی بر روی بیمار ایجاد نمایند.
 سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) استفاده از مکمل لیزین را به عنوان درمان هرگونه بیماری مورد تأیید قرار نداده است. از اینرو، نبایستی آن را به عنوان جایگزینی برای داروهای تجویزی مورد استفاده قرار داد. علت اصلی این تصمیم اتخاذ شده توسط FDA خطرات بالقوه و عوارض جانبی این مکمل همراه با داروهای بسیاری است که هنوز هم در دست مطالعه و تحقیق بوده و خیلی شناخته نشده‌اند. افرادی که از عوارض جانبی بیش از حد لیزین رنج می‌برند می‌توانند آن را به این سازمان گزارش نمایند.
 یکی از دلایل اصلی نشان دهنده عوارض جانبی کشنده این مکملها بدین صورت بوده است که مکملهای گیاهی عرضه شده در بازار که حاوی این اسید آمینه می‌باشند، مشخص شده است که آلوده به فلزات سنگین و داروها و مواد مخدر مضر سلامت هستند. علاوه بر این، هیچ نظارتی بر استاندارد تولید این مکملها وجود ندارد. مصرف بیش از حد مجاز لیزین می‌تواند منجر به بروز عوارض تهدید کننده حیات شود. چنانچه با هر موردی شبیه به آن برخورد کردید، بلافاصله با مرکز فوریتهای پزشکی و اورژانس جهت درمان تماس و یا به آن مراجعه نمایید.
 افرادی که مبتلا به بیماریهای مرتبط با کبد، قلب و یا کلیه می‌باشند و یا از واکنشهای آلرژیک رنج می‌برند، به طور اکید توصیه می‌شود که از مصرف مکملهای لیزین خودداری نمایند. همچنین اثرات آن بر روی بارداری و نوزادان شیرخوار به درستی شناخته شده نمی‌باشد.
 مصرف بیش از حد آن افزایش قابل توجهی در سطوح کلسترول بد، سخت شدگی عروق خونی و مختل ساختن جریان خون را نشان داده است. عرضه‌ ناکافی خون به قلب می‌تواند موجب حمله قلبی، سکته و سایر مشکلات قلبی عروقی شود. این مکمل همچنین موجب ایجاد سنگ کیسه صفرا، درد معده و اسهال می‌شود. افزایش سطوح کلسترول بد منجر به بروز بیماریهای قلبی عروقی و دستگاه تنفسی می‌شود. بهتر است که پیش از درمان خود با چنین داروهایی بر اساس مفروضات خود، با پزشک مشورت نمایید.
لیزین خود بخشی از رژیم غذایی روزانه ما را تشکیل می‌دهد. برخی از مواد غذایی سرشار از لیزین عبارتنداز:
• گوشت
• ماهی
• تخم مرغ
• غلات سبوس دار
• پنیر (پنیر ایدام، گودا، پنیر سوئیسی گرویر و پنیر پارمسان)
• جعفری
• جلبک دریایی (اسپیرولینا)
• ماست بدون چربی
• سبزیجات (کرفس، کدو حلوایی، نخود فرنگی و گل کلم)
• میوه (سیب، موز، زردآلو و گلابی)
لیزین به عنوان یک اسید آمینه ضروری، همچنین عامل ضد پیری به حساب آمده که به ترمیم سلولها و بافتها کمک می‌کند. علاوه بر آن، مشاهده شده است که مکملهای لیزین از رشد ویروس تبخال با تأخیر در تهاجم ویروسی ممانعت به عمل می‌آورند. با این حال، مصرف بیش از حد آن می‌تواند منجر به بروز عوارض جانبی همچون عدم تعادل اسید آمینه شود. حداقل میزان مصرف 500 میلی‌گرم دو مرتبه در روز جهت برخورداری از فوائد ال ـ لیزین توصیه می‌شود. افراد مبتلا به پوکی استخوان با مصرف مکملهای ال ـ لیزین همراه با کلسیم جهت تقویت استخوانها و بافتها حداکثر بهره را می‌برند.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.