فوائد اسید مالیک

اسید مالیک، نوعی اسید میوه بوده که به طور طبیعی به عنوان یک ترکیب آلی در بسیاری میوه و سبزیجات یافت می‌شود. این مقاله برخی از فوائد استفاده از این اسید را معرفی می‌کند.
يکشنبه، 7 خرداد 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
فوائد اسید مالیک
فوائد اسید مالیک

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

اسید مالیک، نوعی اسید میوه بوده که به طور طبیعی به عنوان یک ترکیب آلی در بسیاری میوه و سبزیجات یافت می‌شود. این مقاله برخی از فوائد استفاده از این اسید را معرفی می‌کند.
اسید مالیک یک اسید کربوکسیلیک آلی است که در بسیاری از میوه‌های نارس یافت می‌شود. سیب از جمله یکی از غنی‌ترین منابع آن به شمار می‌رود. این اسید جزء ضروری فرایند متابولیسم سلولی است. اسید مالیک مسئول طعم اسیدی و ترش خوش و تازه‌ی میوه‌هایی مانند سیب و گیلاس می‌باشد. این اسید، دارای ترشی ملایم و پایداری است که به آن اجازه داده با سایر شیرین کننده‌ها و چاشنی‌های مورد استفاده در بسیاری نوشیدنی‌ها و تنقلات درآمیزد. گرچه این اسید به طور گسترده‌ای در غذاها و نوشیدنی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، از فوائد سلامتی بخش زیادی برخوردار است.

ویژگی‌ها

اسید مالیک، واسطه‌ی مهمی در چرخه کربس (Krebs) می‌باشد، چرخه کربس یک چرخه‌ی تولید کننده انرژی است که در میتوکندری موجود در سلول‌های اکثر موجودات زنده اتفاق می‌افتد. این اسید دارای چندین فوائد سلامتی بخش است که عمدتاً به دلیل خواص منحصر به فردی است که دارا می‌باشد. بعضی از آنها به قرار ذیل هستند:
• ترشی ملایم و پایدار
• حلالیت بالا
• نقطه ذوب پایین
• خواص جذب پایین رطوبت
• توانایی در آمیختن
• قابلیت کی‌لیت (Chelating) شدن با یونهای فلزی

فوائد

از آنجا که این اسید نقشی کلیدی در متابولیسم سلولی ایفاء می‌کند و به بدن در بدست آوردن آدنوزین تری فسفات (ATP) کمک می‌نماید، به عنوان «جریان یا سیر انرژی» در نظر گرفته می‌شود که از طریق بدن جریان داشته، تولید انرژی سلولی را بهتر می‌سازد. غیر از تولید انرژی، این اسید همچنین به محافظت از ماهیچه‌ها در برابر خستگی کمک کرده، اثر سمیت برخی فلزات را کاهش داده، سیستم ایمنی را تقویت ساخته، سلامت دهان و دندان را حفظ کرده، عملکرد صحیح اعصاب، ماهیچه‌ها و قلب را بالا برده و پوست را نرم و سفت می‌سازد.

سندرم خستگی مزمن و فیبرومیالژی

فیبرومیالژیا نوعی بیماری مرتبط با درد شدید در عضلات، تاندون‌ها و رباط است. خستگی عضلانی و از دست دادن انرژی همچنین ممکن است با این بیماری همراه باشد. اسید مالیک خستگی عضلانی را کاهش داده و باعث افزایش عملکرد آنها می‌شود. در نتیجه این علائم را با افزایش سطوح انرژی و بهبود فعالیتهای عضلات بیماران فرومی‌نشاند.

مسمومیت با فلزات

تولید بیش از حد فلزات سمی در بدن ممکن است خطرات جدی برای سلامتی به وجود آورد. افزایش برخی از فلزات در بدن ممکن است موجب بروز مشکلات خطرناکی مانند بیماری‌های کبدی و اختلالات مغزی شود. اسید مالیک کی‌لیت کننده فلزی خوبی است، که دارای توانایی اتصال به فلزات سمی همانند آلومینیوم است. در نتیجه سموم فلزی غیر فعال شده و احتمال بروز خطراتی برای سلامتی کاهش می‌یابد.

بهداشت دهان و دندان

این اسید همچنین به حفظ بهداشت دهان و دندان کمک می‌کند. اسید مالیک به عنوان یک ماده‌ی ضد عفونی کننده عمل کرده که میکروبهای موجود در دهان را از بین برده و خطر بروز عفونت را کاهش می‌دهد. این اسید تولید بزاق را تحریک ساخته که تعداد باکتریهای مضر موجود در دهان را کاهش می‌دهد. بنابراین، اسید مالیک از جمله ماده‌ی تشکیل دهنده‌ی رایج و پرطرفدار در بسیاری خمیر دندانها و شستشو دهنده‌های دهان به حساب می‌آید.

پوست سالم

این اسید به عنوان «آلفا هیدروکسی اسید» (AHA) طبقه‌بندی می‌شود یعنی دسته‌ای از اسیدها مانند اسید گلیکولیک، اسید ماندلیک، و اسید لاکتیک که در میوه‌های زیادی یافت می‌شوند. ساختار اسید مالیک که کمی بزرگتر از آلفا هیدورکسی اسیدها است، آن را قادر ساخته به طور یکنواخت‌تر در پوست و با تحریک کمتر نفوذ کند. این اسید به تنگ کردن منافذ پوست کمک کرده در نتیجه پوستی نرم و سفت حاصل آن خواهد بود. و به کاهش علائم پیری با محو ساختن چین و چروک و خطوط ریز روی پوست کمک کرده، آن را جوانتر و سالمتر می‌سازد. این اسید به عنوان لایه بردار طبیعی صورت عمل می‌کند. قرار دارد برشهای نازک سیب روی پوست نتایج خوبی را به همراه خواهد داشت.
این اسید ممکن است برخی عوارض جانبی مانند بروز فشردگی در قفسه سینه، راش یا جوشهای پوستی، و یا تورم را به همراه داشته باشد. در صورتی که در حد اعتدال مصرف شود، ضرر خاصی متوجه بدن نخواهد شد. هرچیزی که در حد افراط مصرف شود، ممکن است عوارض جانبی به همراه آورده و در نتیجه بسیار اهمیت دارد که پیش از اقدام به مصرف هر گونه مکملی با یک پزشک متخصص مشورت نمایید. برای آنکه بیشترین فوائد سلامتی بخش اسید مالیک را از آن خود سازید، از میزان مصرف توصیه شده پیروی کنید.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های متخصص این شاخه‌ی علمی در نظر گرفته شود.
 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.