فوائد پلی فنول‌ها

پلی فنول‌ها دسته‌ای از ترکیبات شیمیایی بوده که می‌توانند در گیاهان یافت شوند. آنها از خواص سلامتی بخش بسیار مهمی برخوردارند. در این مقاله از فوائد و منابع گیاهی این پلی فنول‌ها اطلاعات بیشتری بدست آورید.
يکشنبه، 7 خرداد 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
فوائد پلی فنول‌ها
فوائد پلی فنول‌ها

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

پلی فنول‌ها دسته‌ای از ترکیبات شیمیایی بوده که می‌توانند در گیاهان یافت شوند. آنها از خواص سلامتی بخش بسیار مهمی برخوردارند. در این مقاله از فوائد و منابع گیاهی این پلی فنول‌ها اطلاعات بیشتری بدست آورید.
پلی فنول‌ها گروهی از مواد شیمیایی با بیش از یک واحد فنول (فنل) در هر مولکول می‌باشند. این ترکیبات به طور طبیعی در بسیاری از گیاهان یافت می‌شوند. متداول‌ترین پلی فنول‌های گیاهی، فلاونوئیدها، اسید فنولیک، کاتچین یا کاتشین، آنتوسیانین، ایزوفلاون، کوئرستین و رزوراترول می‌باشند. بسیاری از مطالعات علمی و تحقیقاتی جهت ارزیابی اثرات این ترکیبات بر روی بدن انسان انجام شده است. در واقع، فوائد بسیار سلامتی بخش بالقوه میوه و سبزیجات، به وجود این ترکیبات نسبت داده می‌شود.

منابع غذایی

میوه و سبزیجات همراه با چای، خصوصاً چای سبز برخی از مهمترین منابع این ترکیبات می‌باشند. در میان میوه‌ها، توت فرنگی، بلوبری، بلک بری، کران بری، آکای بری و تمشک منابع غنی از این ترکیبات به شمار می‌روند. سایر منابع مهم این مواد غذایی گیاهی سیب، انار، آلبالو، انگور، گلابی و آلو می‌باشند. از میان سبزیجات، کلم، کلم بروکلی، پیاز، جعفری، کرفس برخی از منابع خوب انواع مختلف پلی فنول می‌باشند. علاوه بر این، می‌توانید مقدار قابل توجهی از این مواد مغذی گیاهی را در قهوه، چای، شکلات، روغن زیتون، حبوبات و آجیل‌هایی، مانند گردو، بادام، فندق، پسته، گردو و بادام زمینی پیدا کنید.

فوائد

برخی از پلی فنول‌های مهمی مانند فلاون، فلاونوئیدها، رسوراترول، و ایزوفلاون شناخته شده است که دارای خواص آنتی اکسیدانی می‌باشند. همچنین این اعتقاد وجود دارد که این پلی فنول‌ها از خواص ضد التهابی و تقویت کنندگی سیستم ایمنی برخوردارند. در ادامه برخی از برجسته‌ترین فوائد این پلی فنول‌ها را معرفی می‌کنیم.
• اکثر این ترکیبات، آنتی اکسیدان می‌باشند. بنابراین، می‌توانند به خنثی کردن رادیکالهای آزاد بسیار واکنش پذیر کمک کرده، و در نتیجه از سلولها و بافتهای بدن محافظت نمایند.
• رادیکالهای آزاد اغلب موجب ایجاد آسیب سلولی شده که با پیری ارتباط داده می‌شود. پلی فنول‌ها به دلیل آنکه آنتی اکسیدانهای قدرتمندی می‌باشند، می‌توانند روند پیری را آهسته سازند.
• آنها همچنین می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت سازند. وجود یک سیستم ایمنی قوی جهت دور نگاه داشتن عفونتها و بیماریها یک ضرورت به حساب می‌آید.
• آنها می‌توانند گردش خون را بهبود بخشیده و سلامت قلب را افزایش دهند که خود می‌تواند خطر بروز بیماریهای قلبی و قلبی عروقی را کاهش دهد.
• ترکیب رسوراترول، مشخص شده است که فعالیت‌های ضد توموری را از خود نشان می‌دهد. بنابراین، امکان دارد که قادر به مهار رشد تومورهای سرطانی در بدن باشد.
• برخی پلی فنول‌های موجود در تمشک یا راس‌بری، مشاهده شده است که به کم کردن سرعت از دست دادن تراکم استخوان کمک کرده، و در نتیجه خطر پوکی استخوان کاهش می‌یابد.
• کاتچین موجود در چای سبز می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. همچنین می‌تواند بدن را در جهت سوزاندن چربی و کالری بیشتر تحریک سازد.
• ایزوفلاون‌ها، تا حد زیادی در سویا و محصولات آن یافت شده و می‌توانند به زنان جهت مقابله با علائم یائسگی (خصوصاً گر گرفتی و پوکی استخوان) کمک کنند.
به علاوه این مواد مغذی گیاهی می‌توانند فوائد سلامتی بخش بسیار دیگری داشته باشند که هنوز کشف نشده‌اند. بهترین راه برخورداری از فوائد آنها وارد نمودن مواد غذایی حاوی این ترکیبات به رژیم غذایی است. مکمل‌های آنها نیز در بازار موجود است، اما تنها بایستی پس از مشورت با پزشک مصرف شوند.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما