نکات خانه داری

سیب را چهار قسمت می کنیم و هسته های آن را در می آوریم و داخل ظرف می ریزیم و برای هر 5 کیلو سیب یک لیوان آب میریزیم و سه چهار عدد نخود خام داخل آن میریزیم و میگذاریم جای گرم بماند و یک پارچه ضخیمی روی آن می اندازیم. نخود باعث میشود سیب طعم ترش بگیرد.
پنجشنبه، 29 اسفند 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نکات خانه داری
نکات خانه داری
نکات خانه داری



درباره سرکه سیب و ترشی سیر

روش تهیه سرکه سیب:
سیب را چهار قسمت می کنیم و هسته های آن را در می آوریم و داخل ظرف می ریزیم و برای هر 5 کیلو سیب یک لیوان آب میریزیم و سه چهار عدد نخود خام داخل آن میریزیم و میگذاریم جای گرم بماند و یک پارچه ضخیمی روی آن می اندازیم.
نخود باعث میشود سیب طعم ترش بگیرد.

نکات خانه داری

میگذاریم 40 روز بماند.
بعد از 40 روز سیب ها را داخل صافی میریزیم و صاف میکنیم بعد می جوشانیم و داخل بطریهای در بسته نگه میداریم.
این سرکه برای لاغری مناسب است.

نکته ای در مورد ترشی سیر:

اگر میخواهید ترشی سیر درست کنید و سیر داخل سرکه سبز میشود برای حل این مسئله یکی از دو روش زیر را به کار ببرید:
1 - سیر درسته را با پوست داخل آب نمک غلیظ چند ساعت بخیسانید بعد از آب نمک خارج کرده بگذارید یکی دو روز همینطور جایی بماند بعد از هیمن سیر درسته برای ترشی استفاده کنید.
2- سیر را حبه کنید اما پوست حبه های آن را جدا نکنید روی آن بماند و بعد از تهیه ترشی هم آن را در جای گرم بگذارید تا زودتر برسد و سبز نشود.

نکات خانه داری

درباره ظروف چینی

برای اینکه ظروف چینی محکم و مقاومی داشته باشیم در ابتدا که ظروف چینی را تهیه می کنیم به مدت 10 دقیقه آنها را داخل ظرف آب جوش روی حرارت ملایم گاز میگذاریم بجوشد و آبخور شود تا مقاوم شود.

نکات خانه داری

اگر ظرف چینی ترک بردارد:
1 - ظرف ترک خورده را داخل شیر نجوشیده قرار داده و به مدت 45 دقیقه روی حرارت ملایم میگذاریم بجوشد. پروتئین های شیر باعث می شود محل ترک خوردگی پوشانده شود.
2 - بادام تلخ را روی سطح ترک خوردگی می مالیم و سطح ترک خوردگی میپوشانیم.
3 - سفیده تخم مرغ را با آهک مخلوط کرده و روی سطح ترک خوردگی می مالیم و باقی رسوباتی را که روی سطح ترک خوردگی می ماند با سرکه داغ تمیز می کنیم.

اگر ظرف چینی لعابش بپرد:

با قلمو روی آن سیلیکات دو سود می مالیم تا لعاب پریده جبران شود و ظرف شکل ظاهری قشنگی پیدا کند.

برای برطرف کردن لکه ظروف چینی:

دستمال نخی را نم می کنیم و به جوش شیرین آغشته کرده و روی سطح ظرف چینی می مالیم تا ظرف چینی را تمیز و براق کند.
برای پاک کردن چربی های ظروف چینی:
قبل از اینکه ظروف چینی را بشوییم آنها را داخل محلول آب و سرکه میگذاریم و بعد از یک ساعت آنها را با آب داغ و مایع ظرفشویی و اسکاج میشوییم. این عمل باعث می شود ظروف چینی خیلی راحت تمیز شود و هیچ لکه چربی روی آن باقی نماند.

نکات خانه داری

  • ظرف سرکه باید استریل باشد و خیس نباشد و سرکه جای مرطوب نباشد تا کپک نزند حتما ظرف سرکه را داخل یک نایلون بگذارید و زیر آن هم یک کارتن بگذارید تا مرطوب نباشد.
  • بعد از صاف کردن سرکه 10 دقیقه بیشتر نباشد بجوشد و بیشتر از مدت 6 ماه ترشی ها و چیزهای ترش نباید نگهداری شود.
  • اگر سرکه سیب درست کنید و تلخ باشد حتماً سیب تلخ بوده است. و شاید هم خمیر ترش زیاد از حد باشد.
  • برای تهیه سس خردل، تکه های خردل را باید شیرین کرد داخل آب جوش و نمک دو سه بار بجوشانید و آبکش کنید دفعه سوم که جوشید داخل آب خودش کمی بماند خوب خیس بخورد بعد داخل آبکش بریزید لای پارچه سفید تمیز بپیچید و داخل کیسه نایلون بگذارید داخل یخچال بگذارید تا رطوبت لازم را داشته باشد بعد پودر کنید بعد میتوان روغن اضافه کرد تا سس خردل مایع درست کرد.

    گرفتن بوی ضخم ماهی

    بهتر است برای پخت ماهی اگر میخواهید ماهی را سرخ کنید یک حبه سیر با پوست را از وسط نصف کنید و در تابه روغن قرار دهید و قبل از اینکه روغن داغ شود و ماهی را قرار دهید این سیر باعث میشود بوی ضخم ماهی گرفته شود.

    نکات خانه داری

    روش دیگر اینکه یک حلقه لیمو ترش را همراه با پوست داخل روغن قرار دهید و ماهی را در آن سرخ کنید.

    از بین بردن بوی ضخم ماهی از محیط

    برای گرفتن بوی ماهی از آشپزخانه یک ظرف حاوی دو لیوان آب را روی حرارت بجوشانید درون این ظرف از موادی که گفته میشود هر کدام که خواستید استفاده کنید اما استفاده از سرکه الزامیست.
    حدود یک چهارم پیمانه سرکه در آب در حال جوشید بریزید حدود یک چوب دارچین یا هل سبز یا میخک درون آب قرار داده اجازه دهید ده دقیقه بجوشد این مواد باعث میشود فضای آشپزخانه شما معطر و خوش بو شود.
    اگر این مواد را در دسترس نداشتید یک قاشق سوپخوری پودر قهوه درون تابه ای قرار داده و روی حرارت بگذارید و اجازه دهید حدود یک دقیقه روی حرارت بماند و بوی فضای منزل را کامل پاک کند.

    از بین بردن بوی ضخم ماهی از دست

    اگر موقع پختن یا پاک کردن ماهی دستکش دست نکردید و دستتان بو گرفت برای از بین بردن این بو مقداری نمک و آب را مخلوط کنید و مقداری سرکه اضافه کنید و دستتان را با این مواد شستشو دهید.
    از بین بردن بوی ضخم ماهی از ظروف
    برای پاک کردن بوی ظرف مقدار یک قاشق چایخوری جوش شیرین را در آب حل کنید و حدود 2 قاشق سرکه اضافه کنید و بعد از شستشوی ظرف پنبه را به این مواد آغشته کنید و به ظرف بمالید و اجازه دهید بوی ضخم ماهی از ظرف جدا شود.

    روشهای پخت بادمجان

    بادمجان را قبل از اینکه بخواهید به هر شکلی بپزید بهتر است که بادمجان را پوست کنده و به صورت ورق ورق درآورید و با پاشیدن مقداری نمک روی آنها اجازه دهید 10 تا 15 دقیقه زمان بگذرد تا بادمجان با نمک مزه دار شود و تلخی آن گرفته شود و موقع پختن هم روغن کمتری مصرف کند.

    نکات خانه داری

    میتوان به جای نمک از آب نمک هم استفاده کرد یعنی بادمجان را داخل آب نمک به مدت 15 دقیقه میگذاریم و بعد بادمجانها را شسته و به هر طریقی که خواستیم میپزیم.
    برای پخت بادمجان بهتر از روغن کامل داغ استفاده کنید حرارت روغن هرچه بیشتر باشد بادمجان روغن کمتری به خودش میگیرد.
    بادمجانها را میتوانید همراه با آب روی حرارت به حالت آب پز بپزید.
    یک روش برای پخت بادمجان که برای کشک بادمجان و حلیم بادمجان معمولا استفاده میشود این است که با 1 قاشق سوپخوری روغن، بادمجان را روی حرارت کاملاً تفت میدهیم و بعد آب اضافه میکنیم میگذاریم بپزد.
    یکی از بهترین روشها برای پخت بادمجان مخصوصا برای اردورها کباب کردن بادمجان است که در این حالت بادمجان را با پوست روی حرارت مستقیم آتش میگذاریم تا پوست بادمجان کاملاً کبابی شده و پخته شود. اگر بادمجانها را خیلی درشت انتخاب نکنید در این حالت مغز بادمجان کاملاً پخته میشود. بعد از کباب شدن پوست بادمجان را با استفاده از آب در کنار دستمان جدا میکنیم و برای پخت غذاهای مختلف استفاده میکنیم.
    روش دیگر استفاده از فر است میتوانید بادمجانها را به صورت ورقهای نازک بریده و با استفاده از برس هر دو طرف بادمجان را با روغن چرب کنید. مقداری روغن مورد نیاز در کل حدود 1 قاشق سوپخوری است. بعد بادمجانها را داخل سینی فر بگذارید و داخل فر 250 درجه سانتی گراد به مدت مورد دلخواه قرار دهید در این روش بادمجان خیلی سرخ نمیشود و حالت کبابی میشود.
    برای این روش میتوانید از دستگاههای ساندویج ساز که یک سطح کاملاً مسطح و یک سطح شیار دار دارد استفاده کنید با این روش با استفاده از یک قاشق روغن حدود یک تا یک و نیم کیلو بادمجان را کاملاً برشته کنید.

    روش پوست گیری راحت گوجه فرنگی

    روی سطح گوجه فرنگی دو تا شکاف به شکل عمودی و افقی یعنی به شکل بعلاوه ایجاد کنید و داخل آبی که در حال جوش هست یعنی کاملاً به جوش آماده قرار میدهیم و درپوش میگذاریم و 15 الی 20 دقیقه میگذاریم بماند بعد از این مدت پوست گوجه فرنگی راحت جدا میشود.

    نکات خانه داری

    اگر میخواهید به مدت طولانی تری از پوره یا آب گوجه فرنگی استفاده کنید گوجه فرنگی را به همین روشی که گفته شد پوست بکنید و با رنده درشت رنده کنید یا آن را پوره کنید.
    اگر میخواهید به مدت طولانی آن را در یخچال نگه دارید وقتی گوجه فرنگی را رنده کردید بگذارید یک جوش بزند و آب اضافه گوجه فرنگی کاملاً گرفته شود داخل ظرف مناسبی قرار دهید و کمی روغن و کمی نمک اضافه کنید و داخل یخچال نگه داری کنید و به جای رب از این استفاده کنید.
    میتوانید گوجه فرنگی را با پوست هم رنده یا پوره کنید و به روش گفته شده استفاده کنید.
    این آب یا پوره گوجه فرنگی را که گفته شد میتوانید در کیسه های فریزر به اندازه های دلخواه نگه دارید تا در فصولی که گوجه فرنگی تازه در دسترس نیست به جای رب استفاده کیند.

    از بین بردن بوی ضخم مرغ

    ابتدا از سلامت مرغ باید مطلع باشید. رنگ پوست مرغ نباید زرد باشد و باید یک حالت صورتی کم رنگ داشته باشد و مرغ نباید قبل از پخت بوی خاصی داشته باشد. قرار نیست مرغ قبل از پختن بوی مطبوعی داشته باشد.
    یک لیمو ترش تازه را نصف کنید همراه با مقداری نمک تمام سطح مرغ را آغشته کنید این لیموترش باعث میشود گوشت مرغ قبل از پخت بوی لیمو را به خودش جذب کند و هنگام پخت طعمی مطبوع داشته باشد.
    اگر مرغی که میخواهید استفاده کنید آب پز میکنید میزان زیادی آب اضافه نکنید.
    مرغ را درون قابلمه قرار دهید یک حبه سیر اضافه کنید و میتوانید از یک دوم حلقه هویج خرد شده و همینطور یک شاخه کوچک کرفس استفاده کنید و همینطور یک عدد پیاز کوچک را همراه مرغ روی حرارت ملایم تفت دهید تا رنگ مرغ تغییر کند بعد هر ادویه ای که دوست دارید استفاده کنید برای مرغ بهتر است از زردچوبه و فلفل سیاه استفاده کنید.
    دارچین طعم خاصی به مرغ میدهد که پیشنهاد میشود استفاده نکنید.
    وقتی رنگ مرغ کاملاً تغییر کرد یک استکان آب اضافه کنید و در ظرف را بگذارید به مدت 25 الی 30 دقیقه بماند با حرارت تند و یکنواخت بپزد یا با حرارت ملایم به مدت 45 دقیقه تا یک ساعت بپزد.
    این روش یکی از بهترین روشهای پخت مرغ است.
    روش دیگر اینکه میتوان سطح یک تابه را با پیاز و فلفل دلمه ای پوشاند تقریباً دو عدد فلفل دلمه ای و دو عدد پیاز برای یک مرغ حدود 75/1 تا 2 کیلو مرغ کافیست.
    پیاز و فلفل دلمه ای را حلقه میکنیم تمام ته ظرف میچینیم مرغ را روی مواد قرار داده و نصف قاشق چایخوری پودر سیر روی مرغ میپاشیم و کمی زردچوبه که میزانش باید خیلی کم باشد و فلفل سیاه و نمک اضافه میکنیم در ظرف را میگذاریم بدون اضافه کردن هیچ گونه آبی اجازه میدهیم مرغها کاملا پخته شود و در آبی که از سبزیجات خارج میشود مرغ سرخ شود. روغن هم اضافه نمیکنیم.

    در مورد ماهی و میگو

    نکات خانه داری

    روشهای تشخیص ماهی تازه

    چشم های ماهی حتماً باید شفاف و برآمده باشد.
    رنگ آبشش ماهی از صورتی روشن تا تقریباً صورتی پر رنگ باید باشد ولی هرگز نباید رنگ قهوه ای داشته باشد.
    پولکهای ماهی باید شفاف باشد و کاملاً سر جای خودشان قرار گرفته شده باشند و نباید با فشار دست از پوست ماهی جدا شوند.
    با انگشت روی گوشت ماهی فشار ایجاد کنید اگر خیلی سریع فرو نرفت تازه است.
    باید ماهی را ابتدا بو کنید اگر بوی مطبوعی داشت ماهی مناسبی است.
    برای پخت ماهی پر تیغ بعد از اینکه آن را پختیدروی بخار سرکه قرار دهید یعنی داخل ظرف سرکه خالص انگور را بریزید وقتی جوشید ماهی را روی ظرف قرار دهید تا در اثر بخار سرکه تیغ های ماهی نرم و منعطف شود.

    در مورد میگو

    میگو را حتما به صورت منجمد شده خریداری کنید اگر به صورتی که باز باشد و در دمای محیط باشد خریداری میکنید دقت کنید حتماً در یخچالهایی نگه داری شده باشد که سرمای مناسب را داشته باشند.
    سر میگو نباید به راحتی از بدن آن جدا شود.
    حتما باید رنگ میگو کرم رنگ، سفید رنگ باشد. میگوی تایگر یا ببری به این رنگ است.
    میگوی سبز هم داریم میگوهای مختلف داریم.
    باید حتما بویی که از میگو میاید بوی ناراحت کننده نباشد.
    اولین فسادی که در میگو ایجاد میشود روی بوی آن تاثیر میگذارد.
    دقت کنید مسمومیت ناشی از میگوی فاسد بسیار خطرناک و حتی در مواردی کشنده است.

    نکات خانه داری در مورد برخی سبزیجات

    برای نگهداری هویج سر هویجها را بکنید و داخل یخچال بگذارید به این ترتیب تا مدتها هویجها تر و تازه می ماند.

    نکات خانه داری

    برای اینکه قارچ به سرعت تغییر رنگ ندهد و سیاه نشود وقتی که قارچها را داخل پاکت کاغذی قرار دهید این کار باعث میشود رطوبت قارچ گرفته شود و قارچها تا مدتها تر و تازه بماند.

    نکات خانه داری

    گرفتن تندی فلفل دلمه ای

    نکات خانه داری

    فلفل ها را خوب میشوییم قطعه قطعه میکنیم با آب چند بار میجوشانیم و آبش را عوض میکنیم. 3 - 4 بار جوشاندن فلفل و عوض کردن آب کافی است تا تلخی آنها گرفته شود.

    خصوصیات آبلیموی سالم

    باید داخلش هیچ گونه هسته و برگ و پوست لیمو و حشره نباشد.
    باید شفاف و زرد روشن باشد و بوی نامطبوعی نداشته باشد.

    نکات خانه داری

    در مورد کلم

    کلم نپخته در برخی افراد ایجاد دل درد میکند برای جلوگیری از این کار یک مدت خیلی کم کلم را آب پز یا بخارپز کنید.

    نکات خانه داری

    تهیه ماست در فر

    شیر را گرم میکنیم میگذاریم ولرم شود داخل قابلمه نسوز میریزیم.
    فر را قبلاً با حرارت 100 درجه فارنهاید روشن میکنیم تا گرم شود بعد که کامل گرم شد فر را خاموش میکنیم.
    شیر را با 3 - 2 قاشق ماست خوب مخلوط میکنیم. در ظرف را میگذاریم و به مدت 8 - 6 ساعت داخل فر خاموش شده اما گرم میگذاریم.
    به این طریق ماست خوشمزه ای به دست می آید.

    پاک کردن لکه شمع از روی فرش

    برای پاک کردن لکه شمع از روی فرش تا شمع گرم است یخ را روی آن میگذاریم تا محکم شود.
    بعد با یک وسیله مثل چاقو که خیلی تیز نباشد آرام آرام شمع را جدا میکنیم بعد پارچه ای روی آن گذاشته روی آن اتو با درجه خیلی کم میگذاریم تا شمع آب شود.
    بعد همزمان با قسمت دیگری از پارچه این کار را تکرار میکنیم بعد دوباره با چاقو شمع را تمیز میکنیم.

    در مورد باقالی

    اگر میخواهید از باقالی خشک استفاده کنید ابتدا یکی دو ساعت باقالی را خیس کنید بعد از غلاف اولی جدا کنید. آب را بجوشانید باقالی ها را به آب در حال جوش اضافه کنید به اندازه یک قاشق مرباخوری جوش شیرین اضافه کنید 10 – 5 دقیقه که جوشید آبکش کنید.
    وقتی آبکش کردید سریع روی آن آب سرد بگیرید بعد سریع در ظرفی که در آن تکه های یخ وجود دارد بریزید این عمل باعث میشود باقالی سبز و خوشرنگ بماند.
    بهتر است باقالی رااز یک پوست جدا کنیم و با غلاف دوم فریز کنیم و نگه داریم. وقتی که از فریزر برمیداریم و داخل ظرف آبی قرار میدهیم وقتی یخش باز شد خیلی راحت با فشار انگش باقالی ها از هم جدا میشوند و روش پخت باقالی خشک برای این هم قابل استفاده است.
    اگر جوش شیرین در دسترس نبود میتوان از بکینگ پودر هم استفاده کرد.
    اگر بخواهید باقالی پلو بپزید اگر شوید در دسترس دارید لای برنج شوید بریزید اگر هم شوید تازه نداشتید از خشکش هم میتوانید استفاده کنید.
    اگر باقالی را به روش گفته شده استفاده کنید دیگر نیازی نیست که باقالی همراه برنج جوش بخورد وقتی که برنج آبکش شد باقالی را همراه شوید لا به لای برنج بریزید.

    پوست کندن آسان و راحت باقلا به دو روش

    1- باقلا را از وسط به دو نیم کنید و با فشار دو انگشت مغز داخلش به بیرون پرتاب میشود.
    2- پوست اول را جدا کنید و پوست دوم را با باقلا داخل یک ظرف بریزید. روی سطح ظرف را از نمک بپوشایند بعد از 5 دقیقه پوست باقلا خیلی راحت کنده میشود.
    در مورد تهیه چای میوه ای و چای معطر

    تهیه چای میوه ای

    برای تهیه چای میوه ای نصف مقدار چایی را که همیشه دم میکنید درون تور قوری بریزید.
    سعی کنید حتماً از قوریهایی که توری تفاله گیر دارند استفاده کنید.
    هلو و سیب میوه هایی هستند که چای آنها بسیار خوشبو و خوشمزه میشود.
    مقدار چایی را که درون توری ریختیم مقداری هم پوست هلو که بوی بسیار خوبی دارد و یا پوست سیب را مقداری ضخیم تر میگیریم و به چایی اضافه میکنیم و آب جوش روی آنها ریخته به مدت تقریباً 15 دقیقه میگذاریم روی حرارت بخار آب دم بکشد.
    برای 4 نفر پوست دو عدد هلو کافیست.
    اگر میخواهید چای سیب دم کنید میتوانید از سیب قرمز یا زرد که بوی خیلی خوبی دارد استفاده کنید و اگر دوست دارید چای شما ترش باشد که موقع نوشیدن به همراه شیرینی قند طعم ترش و شیرینی به دست آید از سیب سبز استفاده کنید.

    تهیه چای معطر

    دو عدد هل سبز غلاف را از دانه جدا کنید و همراه مغز و پوست هل درون تفاله گیر قوری قرار داده و مقدار چایی را که همیشه دم میکنید به آن اضافه کرده و آب جوش بریزید و بگذارید دم بکشد.

    چای معطر دارچینی:

    برای تهیه چای دارچین دو روش وجود دارد:
    1- به اندازه 2 چوب دارچین 5 سانتی به مقدار چایی که همیشه دم میکنیم اضافه کرده و آب جوش میریزیم.
    2 – 5 عدد چوب دارچین 5 سانتی را در تفاله گیر قرار داده و آب جوش میریزیم در اینجا چای معمولی اضافه نمیکنیم

    چای معطر زنجبیلی:

    بهتر است برای تهیه این چای از چای سبز استفاده کنید.
    1 قاشق سوپخوری چای سبز و 1 قاشق چایخوری زنجبیل تازه رنده شده و 1 عدد چوب دارچین 5 سانتی را با هم داخل تور قوری گذاشته و 2 لیوان آب جوش اضافه میکنیم بعد در قوری را میگذاریم 10 دقیقه بعد آماده است.
    این چای را هرگز روی حرارت نگذارید.
    این مواد را میتوان تا 3 بار دیگر مصرف کرد.

    در مورد پنیر خانگی

    مواد لازم:
    شیر 1 لیتر
    آبلیمو یا سرکه یا ماست 1 استکان
    طرز تهیه:
    شیر را روی حرارت میجوشانیم بعد یکی از مواد گفته شده را به دلخواه به شیر اضافه میکنیم.
    این مواد باعث میشود شیر در یک آن ببرد این حالت را دَلَمه میگویند.
    وقتی شیر دَلمه شد آبکش میکنیم داخل پارچه یا تنضبف میگذاریم کاملاً آبش خالی شود پارچه را مثل بقچه جمع میکنیم وسیله سنگینی مثل سنگ را روی آن میگذاریم تا کاملاً آبش کشیده شود.
    اگر دوست داشتید پنیر مثل پنیر تبریزی سوراخ سوراخ باشد دستمال تمیزی که از جنس کتاب باشد بهتر است به سرکه انگور آغشته کنید پنیر آماده شده را داخل آن بگذارید و داخل یخچال به مدت 6 ساعت قرار دهید. دقت کنید سرکه ای که برای این کار استفاده میکنید حتماً باید سرکه انگور باشد.
    در مواردی که پنیر شما کپک میزند پنیر را دور نریزید بلکه چند حبه قند را روی تکه های پنیر بگذارید بعد از چند ساعت تمام کپک ها جذب قندها میشود و از روی پنیر کاملاً پاک میشود.
    در مواردی هم که پنیر زرد میشود یا خشک میشود اطراف پنیر را با کره یا روغن چرب میکنیم که از خشک شدن یا زرد شدن پنیر جلوگیری شود.
    منبع:برنامه خانه ما




  • نظرات کاربران
    ارسال نظر
    با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
    متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.