تفاوت تلويزيونهاي پلاسما و LCD

خريد تلويزيون هاي بزرگ اخيرا افزايش چشم گيري داشته است. به نظر مي رسد هر نفر براي خودش يکي مي خواهد و براي اين کار دليل خوبي هم دارد. تلويزيون هاي بزرگ راه دارازي را طي کرده اند تا امروز به اين جا رسيده اند. آنها از آن تلويزيون هاي خيلي بزرگ قديمي نشأت گرفته اند که نصف اتاق نشمين شما را مي گرفت و هيچ گاه تصويري با اين کيفيت به شما نمي داد. اما، حالا، بويژه با وجود تلويزيون هاي HD، نه تنها شما مي توانيد يک عدد تلويزيون خوب بگيريد بلکه يک
دوشنبه، 3 فروردين 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تفاوت تلويزيونهاي پلاسما و LCD
تفاوت تلويزيونهاي پلاسما و LCD
تفاوت تلويزيونهاي پلاسما و LCD

نويسنده: Joseph Foley
مترجم: محمود کريمي
اختصاصی راسخون




خريد تلويزيون هاي بزرگ اخيرا افزايش چشم گيري داشته است. به نظر مي رسد هر نفر براي خودش يکي مي خواهد و براي اين کار دليل خوبي هم دارد. تلويزيون هاي بزرگ راه دارازي را طي کرده اند تا امروز به اين جا رسيده اند. آنها از آن تلويزيون هاي خيلي بزرگ قديمي نشأت گرفته اند که نصف اتاق نشمين شما را مي گرفت و هيچ گاه تصويري با اين کيفيت به شما نمي داد. اما، حالا، بويژه با وجود تلويزيون هاي HD، نه تنها شما مي توانيد يک عدد تلويزيون خوب بگيريد بلکه يک عدد تروتميزش را مي توانيد بگيريد. به محض اين که تصميم گرفتيد که يک تلويزيون بزرگ بخريد سريعاً به اين نتيجه مي رسيد که عمدتاً 2 انتخاب بيشتر نداريد. تلويزيون پلاسما و LCD. تلويزيون هاي پلاسما در مرحله ي اول قرار مي گيرند، اما توليد عظيم LCD ها توسط توليد کنندگان بزرگ توانسته، LCD ها را در موقعيت خوبي قرار دهد. عليرغم اين گفته ها، شما بايد يک انتخاب بکنيد.
به طور اساسي شما تفاوت پلاسما وLCD ها را در 12 چيز مي توانيد ببينيد. در بعضي از آنها پلاسما برترند و در بعضي LCD ها. و در بقيه ي موارد به شما بستگي دارد اما آن 12 تفاوت اين هاست:
1- اولين مورد، يک مورد تکنيکي است و احتمالاً يک کم، ملال آور است. اما واقعاً بر موارد ديگر از آن 12 مورد تأثيرگذار است، تلويزيون هاي پلاسما از ترکيبات شيميايي فسفري ساخته شده اند و LCD هاي از ميليون ها کريستال مايع استفاده مي کنند.
2- دومين مورد به بزرگي اين دو مربوط مي شود نيز قابليت داشتن اندازه هاي بزرگتر از اندازه هاي فعلي. شما با خريد تلويزيون هاي پلاسما به اندازه هاي بزرگتري دست خواهيد يافت (اگر چه LCD ها هم در حال افزايش سايز خود هستند.)
3- سومين قسمت مربوط به کوچک سايز ها است. که البته مهم هم هست. پلاسما ها نمي توانند در اندازه هاي کوچکتر توليد شوند چيزي که شما براي جايي مثل آشپزخانه نياز داريد.
5- مورد بعدي زاويه ي ديد است. پلاسما زاويه ي ديد وسيع تري دارند (اگر چه باز هم در اين مورد LCD ها دارند به پلاسما ها نزديک مي شوند) مثلاً در يک LCD با زاويه ي ديد 120 درجه تماشاي فيلم لذت بخش نيست چون مقداري که از جلوي نمايشگر جابجامي شويد، گويا طلقي سفيد رنگ بر روي نمايشگر کشيده اند. البته مثال من مربوط به مانيتورهاي کامپيوتري است.
5- اگر چه اين مورد، يک موردي است که توليد کنندگان نمي خواهند قبول کنند اما پلاسماها مشتعل شونده هستند اما LCD ها نه، (مقاله ي فسفر سفيد و خاصیت مشتعل شوندگی فسفر را که يادتان هست)
6- مورد ديگري که در واقع فقط براي LCD ها، مشکل محسوب مي شود اين است که LCD ها در حرکت تصويرهاي دندانه دار ايجاد مي کنند اما پلاسماها وضعيت بهتري دارند (وقتي در حرکت هستند) تلويزيون هاي HD چنين مشکلي را به طرز چشمگيري بهبود داده اند.
7- مورد بعدي، طول عمر است. شما وقتي که منبع نوري يک LCD را تعويض کنيد، مي توانيد همان تصوير اوليه را داشته باشد. اما در مورد پلاسماها چنين امکاني مودجود ندارد.
8- در مورد هشتم، کيفيت تصوير است که تفاوت ايجاد می کند. LCD ها رنگي هاي تندتر و زنده تر و شاداب تري توليد مي کنند و پلاسماها رنگ هاي گرم تر و دقيق تري توليد مي کنند.
9- مورد بعدي سطح روشنايي (Brightness level) است و توانايي تلويزيون در استفاده در روشنايي هاي مختلف. LCD ها در شرايطي که نور محل بيشتر باشد و مکان داراي نور زيادتري باشد، عملکرد بهتري نسبت به پلاسما در چنين مکاني دارند.
10- پلاسماها تصاوير تيره ي بهتري توليد مي کنند.
11- مورد ديگر، حيطه ي کنتراست مي باشد. پلاسماها به طور فني، حيطه ي کنتراست بهتري توليد مي کنند.
12- آخرين مودر که البته کم اهميت هم نيست، قيمت است ـ در حال حاضر، پلاسماها کمي ارزان تر به فروش مي روند اما اين هم با سيل LCD هايي که دارد روانه بازار مي شود، تغيير خواهد کرد (براي ايران ممکن است شرايط قيمت متفاوت باشد).
ممکن است در اين زمان که داريد اين مقاله را مي خوانيد، اين دو در قيمت با هم تفاوتي نداشته باشند.
به طور کل اين تفاوت هاي تلويزيون LCD و پلاسما بود. ممکن است فروشندگان براي سود بيشتر خود، هر کدام از اينها را پيشنهاد دهند. نهايتاً تصميم با شماست.
کپي يا استفاده از اين مقاله بدون ذکر نام نويسنده و نقل از راسخون ممنوع است و شرعاً هم مجاز نمي باشد.
منبع: plasma-vs-lcd.com




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.