خواص چای زنجبیل

چای یا دمنوش زنجبیل به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و می‌تواند سرماخوردگی معمولی، سوء هاضمه و تهوع صبحگاهی را درمان سازد. اطلاعات بیشتر را در خصوص فوائد چای زنجبیل از طریق این مقاله بدست آورید.
پنجشنبه، 1 تير 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
خواص چای زنجبیل
خواص چای زنجبیل

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

چای یا دمنوش زنجبیل به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و می‌تواند سرماخوردگی معمولی، سوء هاضمه و تهوع صبحگاهی را درمان سازد. اطلاعات بیشتر را در خصوص فوائد چای زنجبیل از طریق این مقاله بدست آورید.
زنجبیل ادویه‌ای طبیعی و معطر (نام علمی Zingiber officinale) از سالها پیش در تمدنهای باستانی آسیایی جهت درمان مشکلات مرتبط با سلامت مورد استفاده قرار می‌گرفته است‌، چای زنجبیل که از ریشه‌ی آن تهیه می‌شود، به همان اندازه به دلیل خواص دارویی خود شناخته شده است. چای ریشه زنجبیل که سرشار از ویتامین B6 و C، پتاسیم و منیزیم، روغنهایی مانند جینجرول (gingerols) و جینجرون (zingerone) می‌باشد، فوائد سلامتی بخش بسیاری برای بدن به همراه دارد. در این بخش فهرستی را از تمام کارهای شگفت انگیزی که این چای جادویی می‌تواند برای بدن انجام دهد، در اختیارتان قرار می‌دهیم.

فوائد چای زنجبیل

کمک به عمل هضم

چای زنجبیل به هضم بهتر کمک می‌کند. هنگامی که فردی این چای را مصرف می‌کند، شیره‌های گوارشی ترشح شده که عضلات روده‌ها را شل کرده و همچنین اسیدهای معده را خنثی می‌سازد. این کار به سریعتر ساختن هضم کمک کرده و فرد را از علائم همراه با سوء هاضمه همچون نفخ شکم، تهوع و استفراغ آسوده می‌سازد.

رفع تهوع صبحگاهی

هنگامی که خانمی باردار می‌شود، اغلب دچار تهوع صبحگاهی در سه ماه اول بارداری خود می‌شود. از آنجا که تحت چنین شرایطی توصیه نمی‌شود که از دارو استفاده نماید، این خانم می‌تواند به داروهای گیاهی همچون مصرف چای زنجبیل متوسل شده بطوریکه مصرف منظم آن مشخص شده است که تهوع صبحگاهی را تا حد زیادی به حداقل می‌رساند.

تقویت ایمنی

مصرف چای زنجبیل باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن فرد بسیار قوی شود. به این دلیل که این چای حاوی مقادیر بالایی آنتی اکسیدان بوده که ایمنی فرد را افزایش می‌دهند. از فرد در برابر هر نوع عفونت و یا بیماری محافظت می‌کند.

درمان دردهای قاعدگی

این چای به درمان و فرونشاندن دردهایی که بسیاری از زنان در طول دوران قاعدگی خود تجربه می‌کنند، کمک می‌نماید. زنجبیل شناخته شده است که دارای خواص ضد اسپاسم است. بنابراین هنگامی که خانمی دچار این دردها یا اسپاسم‌ها می‌شود، چای زنجبیل نوشیده که به هدایت جریان خون به ناحیه لگن کمک می‌کند. این امر انسدادها را باز کرده و گرفتگی یا دل دردها را درمان می‌سازد.

درمان سرماخوردگی

مصرف منظم چای زنجبیل به درمان علائم سرماخوردگی کمک می‌کند. چای زنجبیل که در طبیعت خود بسیار گرم است، تعریق را در فرد افزایش داده و در نتیجه تب معمولاً مرتبط با سرماخوردگی را پایین می‌آورد. همچنین به رفع درد گلو و نیز باز شدن گرفتگی سینوس‌های فرد کمک می‌کند.

مبارزه با تهوع ناشی از حرکت وسیله نقلیه یا احساس تهوع در ماشین

به هنگام رفتن به یک سفر جاده‌ای، با خود به همراه داشتن چای زنجبیل ثابت شده است که فوق‌العاده مفید است. به این دلیل که مصرف این چای بیماری ماشین زدگی یا تهوع ناشی از حرکت ماشین را کاهش می‌دهد. گفته می‌شود که تهوع و سرگیجه‌ای را که اغلب افراد مبتلا به این عارضه از آن رنج می‌برند را رفع می‌کند. چای زنجبیل می‌تواند بسیار ماهرانه از تهوع و استفراغ عمدتاً به دلیل وجود جینجرول در خود جلوگیری کند. جینجرول‌ها ناحیه محرک گیرنده شیمیایی (که آغازگر استفراغ است) را مسدود ساخته در نتیجه آن را از جریان می‌اندازد.

درمان آکنه

یکی از دلایل اصلی تظاهر آکنه استرس است. مصرف چای زنجبیل به طور منظم شناخته شده است که فرد را سرحال آورده و خلق و خوی او را بهبود می‌بخشد. این امر میزان استرسی که فرد دچار آن شده است را کاهش داده و در نتیجه آکنه نیز به حداقل می‌رسد. در ثانی، دارای خواص ضد التهابی بوده و به همین خاطر در صورت مصرف روزانه این چای، هر نوع جوش و یا تورم روی پوست به طور خودکار کاهش می‌یابد.

پیشگیری از بروز بیماریهای قلبی عروقی

یکی از کارهای شگفت‌انگیزی که چای زنجبیل انجام می‌دهد بهبود جریان و گردش خون در بدن است. این امر عمدتاً به دلیل وجود اسیدهای آمینه و مواد معدنی مختلف موجود در آن است. از آنجا که مصرف چای زنجبیل جریان خون آرام و یکدست را بوجود می‌آورد، احتمال ابتلاء فرد به بیماری قلبی عروقی را بسیار کاهش می‌دهد.

محافظت از کبد

مصرف الکل و یا مواد مخدر می‌تواند موجب آسیب شدید به کبد شود. نوشیدن روزانه چای زنجبیل دو مرتبه در روز به محافظت از کبد در برابر اثرات مضر چنین مواد سمی کمک می‌کند.

افزایش قدرت باروری

زنجبیل دارای خواص تقویت کنندگی قوای جنسی است. اعتقاد بر این است که در صورت نوشیدن این چای به طور روزانه توسط یک مرد، مقدار و حجم اسپرم در این فرد افزایش می‌یابد. این چای برای مردانی که از اختلال نعوظ رنج می‌برند نیز مفید است. در نتیجه می‌توان گفت که مصرف چای زنجبیل به افزایش قدرت باروری کمک می‌کند.

انرژی بخشیدن به بدن

چای زنجبیل سرشار از ویتامینهای (B، C و D)، پتاسیم، منیزیم، کلسیم و مس است. تمامی این ویتامینها، عناصر و نمکهای معدنی به از بین بردن مواد سمی از بدن کمک می‌کنند. این امر نسبت سوزاندن چربی را افزایش داده، در نتیجه فرد احساس سبکی، سیری و انرژی بیشتر می‌کند.

پیشگیری از بروز سرطان

با توجه به مطالعات انجام شده در این زمینه، زنجبیل تشکیل و رشد سلولهای سرطانی را آهسته می‌سازد. این چای خصوصاً به عنوان عامل پیشگیری کننده از بروز سرطان روده بزرگ و سرطان تخمدان شناخته شده است.
آماده سازی چای زنجبیل نیز بسیار ساده است. تمام کاری که نیاز است انجام دهید، جوشاندن آب و افزودن تکه‌ای از زنجبیل به آن است. اجازه دهید به مدت حدوداً 10 دقیقه به آرامی بجوشد و آنگاه یک چای سبز کیسه‌ای و مقداری ماده‌ی شیرین کننده به آن بیافزایید.
همانطور که می‌توانید ببینید، فوائد این چای بی نظیر است و به علاوه این چای عطر و طعم بسیار خوبی نیز دارد. پس منتظر چه هستید؟ چای یا قهوه همیشگی خود را با این نوشیدنی طراوت بخش جایگزین کرده و آنگاه خودتان تفاوت را احساس خواهید کرد!
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.