شرح مفصل در باره فرایند پیری در انسان

فرایند پیری در انسان یک فرایند پیچیده و طبیعی است که سبب وقوع تغییرات فیزیکی و همچنین روانی در انسان می گردد. این مقاله اطلاعاتی را در این مورد فراهم آورده است.
پنجشنبه، 1 تير 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
شرح مفصل در باره فرایند پیری در انسان
شرح مفصل در باره فرایند پیری در انسان

مترجم: فریبا نوید
منبع:راسخون
 

فرایند پیری در انسان یک فرایند پیچیده و طبیعی است که سبب وقوع تغییرات فیزیکی و همچنین روانی در انسان می گردد. این مقاله اطلاعاتی را در این مورد فراهم آورده است.
فرایند پیری در انسان یک فرایند بیوشیمیایی پیچیده است که شامل تمام تغییراتی است که به طور اجتماعی، روانی، و فیزیکی صورت می گیرد. فرایند پیری در انسان اجتناب ناپذیر است و علائم بسیاری از پیری هم در داخل و هم در خارج از بدن رخ می دهد. همچنین پیری به عنوان سالخوردگی شناخته شده است که فرایندی می باشد که هر انسانی به سمت آن پیش می رود، اما فرایند پیری در زنان کمی متفاوت از مردان می باشد. همان طور که سن ما افزایش می-یابد، تغییرات بسیاری در سیستم های مختلف بدن انسان صورت می گیرد که ممکن است در آن زمان علت مشکلات و اختلالات وابسته به سن باشد.

فرایند طبیعی پیری در انسان

به طور طبیعی، فرایند پیری در انسان در میان سالی، حدوداً از سن چهل و پنج سالگی شروع می شود. فرایند پیری و تأثیرات آن بستگی به عوامل ژنتیکی و همین طور عوامل محیطی دارد، از این رو برخی از جنبه های فرایند پیری ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. برای درک بهتر از فرایند پیری در انسان، بهتر است به تغییرات سلولی که همراه با پیری با آن رخ می دهد، پی ببریم. افزایش سن موجب کاهش در تعداد تکثیر سلولی انسان یا پیری سلولی می گردد و همچنین باعث می شود برخی از سلول ها، عملکرد نامناسبی داشته باشند. افزایش سن همچنین با رشد و گسترش بافت های بدن که منجر به پیشرفت اختلالات مربوط به سیستم ایمنی بدن می باشد، تداخل دارد.

تأثیرات فرایند پیری

همان طور که در بالا ذکر شد، فرایند پیری انسان تاثیراتی بر روی سیستم های مختلف بدن و عملکرد آن ها دارد. تا آنجا که به سیستم قلبی و عروقی مربوط می شود، افزایش سن موجب کاهش جریان خون در ریه ها و همچنین کاهش قدرت ضربان قلب می گردد. هضم غذا و تجزیه چربی ها و کربوهیدرات ها برای دستگاه گوارش به طور فزاینده ای دشوار خواهد بود، به ویژه اگر غذا به درستی جویده نشود که به دلیل داشتن دندان های ضعیف امری بسیار رایج است. توانایی سیستم ایمنی بدن برای تولید آنتی بادی برای مبارزه علیه بیماری ها به طور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد که باعث می شود افراد بالای چهل و پنج سال بیشتر در معرض ابتلاء به بیماری ها و امراض قرار گیرند.

فرایند پیری در زنان

زنان از طریق برخی تغییرات فیزیکی عمده و همچنین تغییرات روانی، دستخوش فرایند پیری طبیعی می گردند. بسیاری از زنان با شروع یائسگی دچار افزایش وزن می شوند و چین و چروک ها و خطوط ریزی به عنوان نشانه هایی از پیری روی صورتشان نقش می بندد. پوست آنها رطوبت طبیعی خود را از دست داده و خشک می شود و شروع به شل شدن می کند. همچنین کاهش قابل ملاحظه ای در توده استخوانی، توده بدنی و قدرت عضلات پیدا می شود که آن ها را مستعد ابتلاء به بیماری هایی به ویژه بیماری پوکی استخوان و آرتروز می کند. فرایند پیری در زنان در نتیجه از دست دادن بافت استخوان در ستون مهره ها، موجب کوچکی و همچنین خمیدگی جثه آن ها می شود. تغییرات هورمونی در زنان سالخورده می تواند موجب تغییرات رفتاری و روانی بسیاری در آن ها گردد.

فرایند پیری در مردان

مردان نیز در نتیجه فرایند پیری دچار تغییراتی می شوند که تغییرات هورمونی مهم ترین این تغییرات می باشد. این فرایند تغییر هورمون ها در مردان با عنوان آندروپوز شناخته شده است و می تواند توسط یک تغییر مشخص در غلظت تستوسترون، ملاتونین و آندروسترون، مشخص گردد. این تغییرات به کاهش عضلات و توده بدن، استحکام استخوان ها و همچنین ضعف در برخی مردان منجر می گردد. تغییرات دیگری که ممکن است در مردان سالخورده به چشم بخورد شامل افزایش فراموشی، بی خوابی و تحریک پذیری می باشد. با این حال، فرایند پیری در مردان به مراتب آسان تر از فرایند پیری در زنان است و اکثر مردان بدون مواجهه با مشکلات عمده فیزیکی افزایش سن، به سمت پیری متمایل می گردند. مردان سالخورده با مشکلات روانی مانند بیماری های آلزایمر و زوال عقل و همچنین با اختلالات مربوط به پروستات و اختلالات قلبی و عروقی مواجه می باشند.
دانستن و درک بیش تر در مورد فرایند پیری، شما را قادر به شناسایی تغییرات بی حد و حصر ناشی از افزایش سن می-نماید. همچنین به شما کمک خواهد کرد تا فرایند پیری را به آرامی طی کرده و زندگی توام با شادی، سلامتی و طول عمر داشته باشید.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.