پژوهشى در زيارتنامه فاطمه معصومه(س)

قم حرم و حريم اهل‏بيت(عليهم السلام)مدينه فقه و فقاهت‏شيعه وشهر قيام و انقلاب در قلب خويش گوهر گرانبهايى دارد كه چشم ودل دلدادگان آل رسول صلوات لله عليهم اجمعين را به خودجلب كرده است. بى‏ترديد، بارگاه و حرم الهى كريمه اهل‏بيت(عليهم‏السلام) فاطمه معصومه(س) اصلى‏ترين سبب رونق واعتبار ديرينه اين‏ديار و ساكنان آن بوده و هست. كريمه مهمان نوازى كه از سفره‏روحانيت و كرامتش مشتاقان و دردمندان به بهره‏هاى عالى و غيرقابل توصيف رسيده و مى‏رسند.
سه‌شنبه، 11 فروردين 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پژوهشى در زيارتنامه فاطمه معصومه(س)
پژوهشى در زيارتنامه فاطمه معصومه(س)
پژوهشى در زيارتنامه فاطمه معصومه(س)

نويسنده: حسين مقيسه

قم حرم و حريم اهل‏بيت(عليهم السلام)مدينه فقه و فقاهت‏شيعه وشهر قيام و انقلاب در قلب خويش گوهر گرانبهايى دارد كه چشم ودل دلدادگان آل رسول صلوات لله عليهم اجمعين را به خودجلب كرده است. بى‏ترديد، بارگاه و حرم الهى كريمه اهل‏بيت(عليهم‏السلام) فاطمه معصومه(س) اصلى‏ترين سبب رونق واعتبار ديرينه اين‏ديار و ساكنان آن بوده و هست. كريمه مهمان نوازى كه از سفره‏روحانيت و كرامتش مشتاقان و دردمندان به بهره‏هاى عالى و غيرقابل توصيف رسيده و مى‏رسند.
در اين نوشته كوتاه به نكاتى از زيارتنامه حضرت فاطمه‏معصومه(س) پرداخته شده كه اميد است زائران را معرفت و بصيرت‏افزايد.البته آنچه مايه دلگرمى و جرئت‏برچنين جسارتى است، كرم اين‏خاندان به ويژه شهرت اين بزرگوار به كريمه اهل‏بيت است كه‏سليمان وار هر هديه را، هرچند ران ملخى باشد، از هركسى حتى‏مورى خرد و ناچيز مى‏پذيرد. انگيزه اصلى اين نوشتار ابراز ادب‏و اظهار ارادت به ساحت و بارگاه ملكوتى اين يادگار موسوى(ع)است و گرنه اين نكات از ديد تيزبين اهل قلم و محققان معارف‏اهل‏بيت(عليهم السلام) پوشيده نيست.
بعد از جناب عباس بن على (عليهماالسلام) و على اكبر(ع) فاطمه‏معصومه(س) شايد تنها امامزاده‏اى است كه زيارتنامه ويژه دارد.علامه مجلسى در بحار از امام هشتم(ع) نقل كرده كه حضرت به سعدفرمود: نزد شما قمى‏ها از ما اهل‏بيت قبرى است. سعد پرسيد: قبرفاطمه دختر موسى(ع) را مى‏فرمايى ؟
فرمود: آرى، هركس او را زيارت كند و عارف به شان و حق وى‏باشد، بهشت پاداشش خواهد بود. هنگامى كه كنار قبر آمدى، نزدسرمقدس، روى به قبله بايست و پس از 34 مرتبه الله اكبر و33مرتبه سبحان الله و33 مرتبه الحمد الله، بگو: السلام على آدم‏صفوه الله، السلام على نوح نبى‏الله و... (1)
در اين زيارت كه درمفاتيح الجنان نقل شده، از نظر سند و متن، نكاتى در خور تامل‏است.

سند اين روايت

1- علامه مجلسى

مرحوم مجلسى منبع روايت را نقل نكرده، تنها مى‏فرمايد: "رايت‏فى بعض كتب الزيارات" در برخى از كتابهاى مشتمل بر زيارتهاچنين ديده‏ام.
البته اعتبار علامه مجلسى به نقل او نيز اعتبار مى‏بخشد; ولى‏عدم ذكر منبع، به لحاظ تحقيقى و نكته سنجى در حد خود، نقطه‏ضعفى است.

2- راويان حديث

على بن ابراهيم صاحب تفسير، از چهره‏هاى مقبول در رجال روايات‏شيعه است. در كتابهاى رجال مى‏خوانيم:
"ثقه فى الحديث ثبت معتمد صحيح المذهب." (2)
در نقل حديث موردوثوق است، در نقلها دقيق و مورد اعتماد است و مذهب صحيح اثناعشرى دارد.
پدرش ابراهيم بن هاشم قمى نيز از چهره‏هاى مقبول است و به‏تعبير علامه بزرگوار خويى در «معجم الرجال‏» در وثاقت وى جاى‏ترديدى نيست. (3)
در مورد سعد كه راوى از امام هشتم(ع) است وابراهيم بن هاشم از او نقل كرده، بايد گفت: اگر مراد سعدبن‏عبدالله اشعرى قمى باشد، و ثاقتش مسلم است. و به تعبير نجاشى‏شيخ هذه الطائفه و فقيهها و وجهها; (4) بزرگ طائفه شيعه و فقيه وچهره برجسته آنان است. ولى پرسشهايى به ذهن مى‏آيد
در موردروايت ابراهيم بن هاشم ابراهيم بن هاشم از سعد پرسشهاى به ذهن‏مى‏آيد.
1- در طبقات راويان، ابراهيم بن هاشم طبقه هفتم و سعد بن‏عبدالله اشعرى طبقه هشتم است. طبق قاعده، سعد بايد از ابراهيم‏حديث نقل كند. برهمين اساس، در كتب چهارگانه روايى ما حدود 20مورد ديده مى‏شود كه سعد از ابراهيم روايت نقل كرده است. (5) تنهادر يك مورد ابراهيم بن هاشم از سعد بن عبدالله نقل كرده است; (6)
و البته همان يك مورد نيز مويد خوبى است كه نشان مى‏دهدابراهيم از سعد حديث نقل مى‏كند. شايد چندان هم دور از انتظارو اعتبار نباشد كه، در كنار موارد متعدد نقل سعد از ابراهيم،يكى دو مورد ابراهيم از سعد نقل كرده باشد.
2- در كتابهاى معتبر حديث‏شيعه، سعد بن عبدالله هيچ روايتى‏از امام هشتم(ع) ندارد. احاديث او از صادقين (عليهماالسلام)است. (7)
پس مورد زيارتنامه را بايد يك استثنا به شمار آرود.افزون بر اين، به اتفاق همه مورخان سال شهادت امام هشتم(ع)203 ه ق است و سال وفات سعد بن عبدالله‏299 يا 301 ه ق. اين‏نقل در صورتى درست است كه سعد تنها پس از شهادت حضرت رضا(ع)حدود 100 سال عمر كرده باشد. بدين ترتيب، درك محضر حضرت‏رضا(ع) واسطه مستقيم محتواى زيارتنامه شدن سعد بسيار دورمى‏نمايد.
اگر مراد از سعد در اين سند سعد بن سعد بن احوص اشعرى قمى‏باشد، شيخ طوسى(ره) در رجال وى را توثيق فرموده، مشكل نقل ازامام هشتم(ع) بر طرف مى‏شود; زيرا او از اصحاب امام هشتم(ع)است و از حضرت حديث نقل كرده است. ولى در اين فرض، اشكال‏ديگرى پيش مى‏آيد و آن اينكه:
در كتب معتبر روايى ما ابراهيم بن هاشم، حتى يك روايت از سعدبن احوص ندارد.
البته ممكن است‏سعد مذكور در سند، سعد ديگرى‏جز اين دو باشد كه در آن صورت تعيين وى و اثبات و ثاقتش به‏سادگى ممكن نيست.
به هر حال تعيين دقيق شخصيت و وثاقت‏سعدمذكور در سند زيارتنامه مشكل است.

متن زيارتنامه

زيارتنامه، از نظر محتوا، نقاط قوت و مضامين عالى دارد.چنانكه جناب على‏اكبر مهدى پور در كتاب ارزشمند «كريمه‏اهل‏بيت(عليهم السلام‏») (از صفحه 161 به بعد) به بخوبى بدان‏پرداخته و به فرازهاى پرسش بر انگيز آن پاسخهايى فى‏الجمله‏قابل قبول داده است; ولى با اين همه در پايان زيارتنامه‏عدولهاى خطابى كوتاه و سريعى ديده مى‏شود، براى مثال از خطاب‏به حضرت معصومه(س) به پيامبر اكرم(ص) خطاب شده; آن هم تنها بايك جمله: «نطلب بذالك وجهك ياسيدى‏» بعد بلا فاصله عدول يك‏جمله‏اى به ذات ربوبى ديده مى‏شود:«اللهم و رضاك و الدارالاخره‏»، و ديگر بار در خواستى از حضرت‏معصومه (س) و سپس در خواستهاى خطابى ارزشمندى از ذات اقدس‏ربوبى.
شايد بتوان عدولهايى چنين كوتاه و سريع را نوعى اضطراب در متن‏به شمار آورد.
با توجه به تمامى اين موارد سندى و متنى، شايداحتمال مرحوم علامه مجلسى(ره) در كتاب «تحفه‏الزائر» قوى وپسنديده باشد. او مى‏فرمايد: ممكن است، بر فرض صحت‏سند و صدورصدر روايت، ذيل آن كه متن زيارتنامه است، دنباله حديث نبوده،به و سيله علما و بزرگان تاليف شده باشد. (8) مانند زيارتنامه‏حضرت زينب كبرى(س) و عبدالعظيم حسنى(ع) و برخى امامزادگان‏بزرگوار ديگر.

سخن نهايى

بى‏ترديد خواندن اين زيارتنامه، به اميد صدور از معصوم و باتوجه به مضامين صحيح و متينى كه دارد، مطلوب و مقبول است;زيرا دقت و مناقشه در درستى اسناد دعاها و مستحبات، تنها جنبه‏علمى و تحقيقى دارد نه عملى; مرحوم ميرزا جواد آقا ملكى‏تبريزى مانند بسيارى ديگر از بزرگان ما، در كتاب ارزشمند«المراقبات‏» مى‏فرمايد: «و لا يناقش فى عدم صحه الاسنادلوجهين احدهما ان هذه الاخبار مظنون الصدور والثانى ما وردت‏فى اخبار كثيره موثقه ان من سمع شيئا من الثواب على عمل فعمله‏التماس ذلك الثواب اعطاه الله ذلك و ان لم يكن كما سمعه فهذه‏الاخبار المعتبره قطع الاعذار من جهه اسناد الاخبار.» (9)
به دودليل نبايد در اسناد مستحبات مناقشه كرد:
1- وقتى ثواب و پاداشهاى آنها در اين حد از ارزش باشد، ازديدگاه عقلا، تنها احتمال 50 درصد صدق و صدور كافى است، چه رسدبه اين كه مانند اين اخبار صدورش ظنى باشد; يعنى 70 تا 80درصد احتمال دارد از معصوم صادر شده باشد.
2- روايات فراوان و مورد اعتمادى در دست داريم كه مى‏گويد:اگر كسى ثوابى را بر عملى بشنود و آن عمل را به اميد به دست‏آوردن آن ثواب انجام دهد، خداوند آن پاداش را به وى خواهدداد. اگر چه شنيده‏اش با واقع مطابق نباشد. با وجود اين اخبارمورد اطمينان، عذرها از ناحيه سند منقطع است.
در صدر روايت زيارتنامه حضرت معصومه(س) به زائرى كه عارف به‏شان و مقام آن بانوى بهشتى باشد، وعده بهشت‏برين الهى داده‏شده است. اين پاداشى بسيار گرانبهاست و حتى اگر چند در صداحتمال دست‏يابى بدين پاداش وجود داشته باشد، نبايد آن را ازدست داد.

زيارتنامه‏اى ديگر

مرحوم مجلسى در بحار، زيارتى از «مصباح الزائر» على بن موسى(ابن طاوس) براى همه امامزادگان جليل القدر و بزرگوار مانندحضرت اباالفضل و على‏اكبر (عليهماالسلام) نقل كرده كه، به‏فرموده بزرگى از اهل نظر، مى‏توان آن را با تغيير ضميرها وكلمات، در زيارت حضرت معصومه(س) به كار برد. اگر كسى به هردليل بخواهد زيارت ديگرى هم در عرض ادب به ساحت آن بانوى‏گرانقدر بخواند، اين زيارت مناسب است. البته اين زيارت به‏معصومان (عليهم السلام) مستند نيست. و اصولا كتاب «مصباح‏الزائر» سيد، همانند كتاب «لهوف‏» وى، مشتمل بر اسناد واسرار نيست. به نوشته محدث نورى، سيد زيارت‏ها و دعاهاى كتاب‏«مصباح الزائر» را از كتاب «مزار قديم‏» نقل كرده كه به‏نظر وى، مولفش قطب راوندى است; زيرا، هم از نظر نقل سيد از وى‏ممكن است و هم بزرگان كتاب «المزار» را در شمار آثار قطب‏ذكر كرده‏اند. قطب راوندى آن زيارت‏ها را از كتاب «مزار» محمدبن مشهدى نقل مى‏كند. (10)
مجلسى كتاب «مزار» ابن مشهدى را «مزاركبير) و مورد اعتماد بزرگان شيعه دانسته است. (11)
به هر تقدير،كتاب «مصباح الزائر» مشتمل بر اسناد نيست; شايد بدان جهت كه‏سيد آن را در آغاز تكليف و نويسندگى‏اش تاليف فرموده است. اوخود مى‏نويسد:
...مما الفت فى بدايه التكليف من غير ذكرالاسرار و التكشيف‏كتاب مصباح الزائر و جناح المسافر ثلاث مجلدات...از آنچه در نوجوانى و بدون ذكر اسرار و مكشوفات تاليف‏كرده‏ام، كتاب سه جلدى «مصباح الزائر» است.
محدث نورى، پس از اين سخن، مى‏افزايد:
ومنه يظهر وجه عدم مشابهته كاللهوف لساير مولفاته من ذكرالاسانيد و الاسرار. (12)
از اين نوشته و اعتراف سيد علت تفاوت و عدم‏مشابهت كتاب «مصباح‏» و «لهوف‏» با ديگر مولفات و نوشته‏هايش‏آشكار مى‏شود. در آن دو كتاب سندها و اسرار ذكر نشده است. بااين همه، جلالت قدر سيدبن طاوس و ارتباط محكم وى با حضرت‏بقيه‏الله (ارواحنافداه) گفته‏ها و نوشته‏هايش را اعتبارى خاص‏مى‏بخشد هرگونه احتمال خلاف را نفى مى‏كند. محدث نورى در باره‏سيد تعبير عجيب و عميقى دارد. او مى‏فرمايد:
و يظهر من مواضع من كتبه خصوصا كتاب كشف المحجه ان باب لقائه‏اياه صلوات الله عليه كان له مفتوحا قد ذكرنا بعض كلماته فيهافى رسالتنا جنه الماوى.» (13)
در كتابهايش، بويژه، «كشف‏المحجه‏»، از موارد متعددى به دست مى‏آيد كه باب ملاقات وديدارش با وجود مقدس ولى‏عصر(عج) گشوده بود و هر زمان كه‏مى‏خواست، امكان تشرف داشت. ما برخى از آن موارد را در رساله‏«جنه‏الماوى‏» آورده‏ايم.
همچنين محدث نورى در «نجم الثاقب‏» و علامه اريلى در (كشف‏الغمه‏» در جريان شفا يافتن اسماعيل بن حسن هرقلى چنان‏نگاشته‏اند كه حضرت ولى‏عصر (ارواحنا له الفداه) سيد بن طاوس رافرزند خود خوانده است.
چنين شرف و افتخارهايى را، در طول غيبت كبرى، براى هيچ كس جزاو نخوانده و نشنيده‏ايم.پس اين زيارتنامه مورد اعتماد است و از زيارتهاى معتبر درزيارت حضرت معصومه(س) و هر امامزاده ديگرى است; بويژه كه به‏نقل علامه مجلسى(ره) در بحار، شيخ مفيد(ره) نيز اين زيارتنامه‏را در كتاب «المزار» خويش آورده است. (14)
البته در نسخه‏اى ازكتاب «المزار» شيخ مفيد(ره) كه اكنون در اختيار است اثرى ازاين زيارتنامه به چشم نمى‏خورد. شايد، چنانكه محقق بزرگوارآقاى سيد محمد باقر ابطحى اصفهانى در مقدمه كتاب «المزار»شهيد اول(ره) احتمال داده، نسخه ديگرى از «المزار» مفيد نزدعلامه مجلسى(ره) بوده كه به دست ما نرسيده است. (15) و در آن، اين‏زيارتنامه ذكر شده بود.

متن اصلى زيارتنامه

«السلام عليك ايهاالسيد الزكى الطاهر الولى و الداعى الحفى‏اشهد انك قلت‏حقا و نطقت‏حقا و صدقا و دعوت الى مولاى و مولاك‏علانيه و سرا فاز متبعك و نجا مصدقك و خاب و خسر مكذبك والمتخلف عنك اشهدلى بهذه الشهاده لاكون من الفائزين بمعرفتك وطاعتك و تصديقك واتباعك والسلام عليك يا سيدى وابن سيدى انت‏باب الله الموتى منه والماخوذ عنه اتيتك زائرا و حاجاتى لك‏مستودعا وهاانا ذا استودعك دينى و امانتى و خواتيم عملى وجوامع املى الى منتهى اجلى و السلام عليك و رحمه‏الله وبركاته.»
همين زيارتنامه با تغيير ضميرها و كلمات و متناسب‏با زيارت فاطمه معصومه (سلام الله عليها)
السلام عليك ايتهاالسيده الزكيه الطاهره الوليه و الدعيه الحفيه اشهد انك قلت‏حقا و نطقت‏حقا و صدقا و دعوت الى مولاى و مولاك علانيه و سرافازمتبعك و نجا مصدقك و خاب و خسر مكذبك والمتخلف عنك اشهدى‏لى بهذه الشهاده لاكون من الفائزين بمعرفتك و طاعتك و تصديقك وابناعك والسلام عليك يا سيدتى و بنت‏سيدى انت‏باب الله الموتى‏منه و الماخوذ عنه اتيتك زائرا و حاجاتى لك مستودعا و هااناذا استودعك دينى و امانتى و خواتيم عملى و جوامع املى الى‏منتهى اجلى والسلام عليك و رحمه‏الله و بركاته.
در پايان خالصانه‏ترين سلام و تحيت‏ها و والاترين ارادت و محبت‏هاو ژرف‏ترين عواطف و اخلاص‏هاى خويش را به ساحت مقدس كريمه اهل‏بيت(سلام‏الله عليها) نثار مى‏كنيم. بانوى والا مقامى كه حرم باصفايش و قدر و منزلت والايش ياد آور قدر و منزلت قبر گم شده‏عصمت كبراى حق فاطمه زهرا (سلام الله عليها) است. و پناه بردن‏صادقانه به حريم كرمش، گره‏گشاى هر مشكل و بر طرف كننده همه‏گرفتاريهاست.
والسلام على فاطمه المعصومه بنت الكاظم عليه السلام و اخت الرضاعليه السلام و عمه الجواد عليه السلام و على بنات رسول الله‏المدفونات فى بقعتهاالشريفه و رحمه الله و بركاته

پي نوشت :

1- مجلسى، بحار، ج 102، ص 265.
2- ابو العباس نجاشى، رجال نجاشى، ص 183.
3- خوئى، معجم رجال الحديث، ج 1، ص 317.
4- ابو العباس نجاشى، همان، ص 126.
5- خويى، همان، از ص 321 تا 468.
6- همان، ص 466.
7- همان، ج 8، ص 402.
8- مجلسى، تحفة الزائر، چاپ سنگى، اواخر كتاب پس از نقل زيارت.
9-ملكى، ميرزا جواد آقا، المراقبات، ص 57.
10- نورى، مستدرك الوسائل، ج 3، ص 368 و 370.
11- شيخ عباس قمى، فوائد الرضوية، ص 449.
12- نورى، همان، ص 471.
13- همان، ص 468.
14- مجلسى، همان، ص 273.
15- شهيد اول، المزار، ص 7.
16- مجلسى، همان، ص 272.

منبع:ماهنامه کوثر شماره 25




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.